Corsair framtidssäkrar populärt nätaggregat

Permalänk
Melding Plague

Corsair framtidssäkrar populärt nätaggregat

Nya aggregaten har en kapacitet på 750, 850 eller 1 000 watt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är en fin uppgradering från tidigare V3, det bästa är att de nya nätaggen är mycket kortare, deras tidigare RM1000x var 180mm långt medans det nya är 160mm.

Man slipper även köpa deras 12VHPWR kabel separat med nya.

Permalänk
Medlem

Gött att de fortsätter med type-4 kablar också. Vet ju aldrig när PSU-tillverkare får för sig att byta pinout.

Edit: Enligt detta blogginlägg så ska de nya RMx ATX 3.1 PSU (2024) vara kompatibla med type 4 kablar.

En annan supportsida på Corsairs hemsida: "With the launch of the Corsair RMx Shift Power Supply range, Corsair has changed the cables on some of its power supplises from Type 4 to Type 5."

Så det verkar fortfarande vara vilda västern.

Permalänk
Medlem

bra grejjer helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Gött att de fortsätter med type-4 kablar också. Vet ju aldrig när PSU-tillverkare får för sig att byta pinout.

Hade varit fint med en standard för alla märken så man kan bara koppla bort gamla och in med nya utan att behöva dra om alla kablar.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Hade varit fint med en standard för alla märken så man kan bara koppla bort gamla och in med nya utan att behöva dra om alla kablar.

Ja särskilt när det liksom redan sitter standardiserade kontakter i andra änden av dessa "unika" nätaggskablar.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, kommer de skicka med 14 13 modulära kablar till de 14 13 utgångarna, eller kommer de likt andra corsair nätagg bara skicka med en 8-10 kablar? Jag gissar på färre än 14 13.

Jag e inte bitter.

Edit: Är ju 13 kablar iomed ATX24pin är delad i två, men nåja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Vad tror ni, kommer de skicka med 14 modulära kablar till de 14 utgångarna, eller kommer de likt andra corsair nätagg bara skicka med en 8-10 kablar? Jag gissar på färre än 14.

Jag e inte bitter.

13 st ser det ut att medfölja 1000W modellen iaf https://www.corsair.com/eu/en/p/psu/cp-9020271-eu/rmx-series-...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Måste vara dessa som listas som nya produkter hos Inet? Så får man en prisbild också.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

På den sidan står det type-5 kablar men i artikeln står det type-4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Sant. Corsair har heller inte uppdaterat sina tabeller för compabilitet mellan olika kablar och nätagg.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ser ju ut att vara en kabel till varje utgång i alla fall, kanske en punkt de bättrat sig på. Var idiotiskt att spara några ören (ganska bokstavligen) på att inte skicka med lika många kablar som det fanns portar på deras tidigare nätagg i en period.

Skrivet av shugge:

Sant. Corsair har heller inte uppdaterat sina tabeller för compabilitet mellan olika kablar och nätagg.

Gäller att mäta med multimeter att extra kabel man har liggandes, även om det är corsairs egna kablar och passar i rätt port, är rätt pinnade. Jag hade två 4-5år äldre kablar som passade fint men de hade flyttat runt pinnarna så fick ändra i kontakterna. Galet att de inte gjort så kablarna inte passar i nätagget om det inte är samma när det ändå finns möjlighet för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Ser ju ut att vara en kabel till varje utgång i alla fall, kanske en punkt de bättrat sig på. Var idiotiskt att spara några ören (ganska bokstavligen) på att inte skicka med lika många kablar som det fanns portar på deras tidigare nätagg i en period.

Gäller att mäta med multimeter att extra kabel man har liggandes, även om det är corsairs egna kablar och passar i rätt port, är rätt pinnade. Jag hade två 4-5år äldre kablar som passade fint men de hade flyttat runt pinnarna så fick ändra i kontakterna. Galet att de inte gjort så kablarna inte passar i nätagget om det inte är samma när det ändå finns möjlighet för det.

Nästan. 1 kabel mindre än antal kontakter på 1000W modellen får jag det till.

Sen ser du ut att vara färre antal kablar medföljande 850, och 750W modellerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nästan. 1 kabel mindre än antal kontakter på 1000W modellen får jag det till.

Sen ser du ut att vara färre antal kablar medföljande 850, och 750W modellerna.

24pin är ju splittad så den använder 2 utgångar från nätagget.

Jasså de mindre var färre kablar? Så Corsair är lika snåla nu som innan? Gäller att spara 2-3 kronor på ett 2000kr nätagg! Det är så man får goodwill..!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Ja särskilt när det liksom redan sitter standardiserade kontakter i andra änden av dessa "unika" nätaggskablar.

Ja jag förstår inte varför man bara inte kan använda standard PCIE och ATX/EPS i nätaggsänden också?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Bra update, har väntat på detta för ett potentiellt nybygge! Hoppas på lite fina deals under Black Friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Skrivet av shugge:

https://www.corsair.com/us/en/explorer/diy-builder/power-supp...

Här står det Type 4.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Märkligt, är det typo på någon av sidorna eller är det som med vissa andra modeller att vissa av kablarna har samma pinout som en annan gen, och andra inte? 🤔

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Märkligt, är det typo på någon av sidorna eller är det som med vissa andra modeller att vissa av kablarna har samma pinout som en annan gen, och andra inte? 🤔

Vad jag har läst på andra sidor och vad folk har sagt till mej är att den är type 4. Så troligtvis bara en typo.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Tycker det är en fin uppgradering från tidigare V3, det bästa är att de nya nätaggen är mycket kortare, deras tidigare RM1000x var 180mm långt medans det nya är 160mm.

Man slipper även köpa deras 12VHPWR kabel separat med nya.

Jag har ett Corsair RM1000x Shift ATX 3.0
Med det så ingick 12VHPWR kabeln för nyare grafikkort

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Jag har ett Corsair RM1000x Shift ATX 3.0
Med det så ingick 12VHPWR kabeln för nyare grafikkort

Shift är mycket nyare modell, den vanliga kommer utan.