Permalänk
Medlem

Felande ström adapter fungerar denna?

Hoj!

Har i dags läget 2st ASUS TUF Gaming VG27AQ1A 27

Varav ena skärmens ström/nät adapter verkar fela.
har testat byta kablar etc.

så till slut så tog jag den fungerande skärmens ström/nät adapter till den som krångla å då fungera den utan problem.

Så min fråga är.. måste jag just köpa en Asus adapter? eller kan man typ ta nån annan?

så här står det på min

Skulle jag typ kunna köpa följande?

https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/green-cell-laddar...?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Så länge det är korrekt Volt, minst lika mycket Ampere, korrekt polaritet (minus på utsidan och plus på insidan) och framförallt att själva kontakten passar, så går det bra med en adapter från annan tillverkare.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Ok ska kika närmare på det

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Många bärbara kör/körde på 19V.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Många bärbara kör/körde på 19V.

såg det! kan ju ev vara något om det går att hitta något beggat i stället

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Bildexpert 📺

Asus VG27AQ1A är inte allt för gammal och är du inom den treåriga reklamationstiden hör du av dig till Asus. De kan om inte annat hänvisa till färsäljning av original-nätadaptern och det brukar inte vara problem att finna passande nätadaptrar via Amazon eller liknande. Enda varningen kan vara att den billigaste klonmodellen från billigaste hörnet i kina antagligen är väldigt agnostiskt inför europeisk elsäkerhet.

Permalänk
Medlem

Liten rättelse bara: Han ska höra av sig till den återförsäljare som sålde enheten, inte Asus

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ernesto:

Liten rättelse bara: Han ska höra av sig till den återförsäljare som sålde enheten, inte Asus

Kanske. Kanske inte. Det där varierar från varumärke till varumärke. Vissa varumärken tar ÅF hand om själva. Andra kan ÅF hänvisa till tillverkarens support för reklamationer och garantier. Oavsett borde Asus support kunna svara på vad som gäller för dem och vilket som är just deras procedur.

Permalänk
Medlem

Jag hör vad du säger, men reklamation ska enligt lag hanteras av säljare, så dem kontaktar man alltid i första hand

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ernesto:

Jag hör vad du säger, men reklamation ska enligt lag hanteras av säljare, så dem kontaktar man alltid i första hand

Absolut! Jag är med dig: det allra viktigaste i detta och det som hjälper TS med problemet är att han kontaktar personer i den ordningen som är fastställd i lagboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kanske. Kanske inte. Det där varierar från varumärke till varumärke. Vissa varumärken tar ÅF hand om själva. Andra kan ÅF hänvisa till tillverkarens support för reklamationer och garantier. Oavsett borde Asus support kunna svara på vad som gäller för dem och vilket som är just deras procedur.

När det gäller reklamation så varierar det inte. Reklamation ska ALLTID göras mot butiken du köpt varan hos. Det du pratar om är garanti, där kan det vara vad som helst för regler.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jnsson:

När det gäller reklamation så varierar det inte. Reklamation ska ALLTID göras mot butiken du köpt varan hos. Det du pratar om är garanti, där kan det vara vad som helst för regler.

Detta inte samma sak som att konsumenten *tvingas* reklamera via butiken, bara att butiken som sålt varan är skyldig att hantera reklamationen när konsumenten vänder sig till butiken.

Du som konsument kan vända sig till direkt till tillverkaren och ha en direktkontakt med dem också. Lagen förbjuder inte detta på något sätt.

I praktiken vad som händer när man reklamerar till butiken är att butiken agerar extra mellanhand (och blir därmed också en fördröjning/stoppkloss) eftersom de är skyldiga att agera. En del företag föredrar denna approach för reklamationer. I andra fall är det vanligt att butiken helt enkelt bara förmedlar kunden direkt till tillverkarens kundtjänst för att det är så tillverkaren fungerar. Finns många fall där direktkontakt med tillverkarens support löst alla reklamationer på kortast möjliga tid.

---

Inget av den här diskussionen hjälper för övrigt TS. Fokusera istället den där skrivbordskrigarenergin där den hör hemma.

Permalänk
Medlem

Köpte skärmarna 2020-11-30 så finns ingen garanti tid kvar för dem tråkigt nog.

ska börja kolla på lite beggat å har en dell laddare på ingång på 65w ska kolla lite närmare på ev om den kan fungera när jag väl ha den så får jag ta en google sökning.

Tyvärr så kostade Asus original runt 650kr + så hoppas detta kommer gå vägen.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bärrich:

Köpte skärmarna 2020-11-30 så finns ingen garanti tid kvar för dem tråkigt nog.

ska börja kolla på lite beggat å har en dell laddare på ingång på 65w ska kolla lite närmare på ev om den kan fungera när jag väl ha den så får jag ta en google sökning.

Tyvärr så kostade Asus original runt 650kr + så hoppas detta kommer gå vägen.

Det var en hel del för en skärm som kostar runt 3000 kr idag.

Tidigare trådar med samma problemsituation som din har det några fall löst sig till och med via Kjell&Company till där man tagit den trasiga till butiken för att få rätt info och sedan gått hem med öppet köp på generisk ersättare.

Andra fall har hanterats via kloner/ersättningsmodeller från Amazon etc.

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera att problemet är löst

Dell laddaren fungerade fint fint!

slapp att lägga ut några pengar iaf.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator