Nvidia kan sluta tillverka RTX 4090 i oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Nvidia har lyckats få många att tro att deras kort är värda de äckelpriser de tar ut, speciellt för de billigare eller mellanpriskorten. Utveckling brukar innebära billigare tillverkning och billigare produkter men de har lyckats få folk att tro att det är tvärtom. Jag har helt slutat köpa grafikkort och dyra mobiler för jag är inte så lättlurad som de flesta andra.

Ptja, kapitalism och utveckling kostar och inflation och löner likaså, det är väl vad vårat samhälle är uppbyggt på.

Vare sig det handlar om att köpa dyra produkter som betalar för HR, mänskliga rättigheter och en god levnadsstandard för de anställda eller att köpa billigare produkter med till exempel litiumutvinning med tveksamma metoder.

Någonstans har allt ett pris.

Ja, utveckling kan betyda ett lägre pris och effektivisering av nya nuvarande metoder.
Men det känns inte riktigt applicerbart när man måste utvinna nya metoder för nod- och kretstillverkning (Det kan vara samma sak, är inte helt insatt i halvledarbranschen och investerat tungt i INTC, haha).

Ett 4070 för grym 1440p/1080p prestanda eller 4060 för grym 1080p prestanda tycker jag inte kvalificerar in i kategorin ”äckelpriser”.
Sjukt bra priser att få en instegsrig för en barnfamilj t.ex.

Ja, kanske är jag lättlurad men jag som du tänker stå fast vid att dagens konsumenters åsikt är grundat på okunskap, framförallt då när det kommer till modellbeteckningar och tänker att ett 1080 motsvarar ett 4080 trots att de båda tillhör helt olika segment när det kommer till val av upplösning att spela i.
Står också fast vid att frustrationen mest troligt kommer ifrån att man inte längre har råd med sin lyxkonsumtion då man väljer att köpa energidryck, snus och ta väldigt mycket på avbetalning istället för att spara om man nu vill kunna köpa det allra senaste.