Veckans fråga: Vilken är din favorittillverkare av kylare?

Permalänk
Medlem

En DH14 har hängt med sen vete-tusan-hur-länge. Med olika fästen för olika CPU'er som antingen fanns med i paketet eller beställdes typ gratis. Nu har jag uppdaterat till DH15 som i sin tur varit med 2-3 uppdateringar och grabben sitter nöjd med sin DH14 som kyler hans 5800X3D.

Vid uppdatering så följer kylarn med. Det är det enda som stått sig genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Måste slå ett slag för Arctic.
Inge fuzz, inge lulull.
Bra pris som på deras AIO
Arctic Freezer III 360 pro.
Har dessutom en fläkt för VRM, o RAM får väl sig en vind av det oxå.
runt 1000lappen för en AIO som dessutom har extra tjock radiator.
inga 4000kr som andra tillverkare.

Jag håller med dig!

Jag körde mycket Arctic-luftkylare förr eftersom de gav väldigt bra prestanda för pengarna, och tidigt hade luftkylare som gick att få väldigt tysta. Enda nackdelen var deras proprietära plastbitar/fan ducts som gjorde att det inte enkelt gick att byta till standardfläktar. Annars samma fenomen där, gick att köpa en tyst luftkylare för typ 1/3-del av konkurrenter med motsvarande prestanda.

Idag har jag råd att färgsätta chassit i Playmobil-färgerna, så nu blir det mest Noctua. 🥰

Permalänk
Medlem

Visste inte att man kunde ha en favorittillverkare av kylare förrän idag!

Permalänk
Medlem

Håller mig till luftkylare i princip konsekvent.

Noctua är väl den stora favoriten rent principiellt, men gillar annars Thermalright.
Thermalright är ju snällare mot plånboken, så det är ju ett alternativ som kommer väl till pass det också.

Sett till nostalgi så är väl Zalman vinnaren.
Mycket koppar och intressant utformning. Förmodligen inget vidare bra jämfört med moderna kylare, men det var minnesvärda kylare.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Thermalright! Nästan lika bra luftkylare som Noctua för en bråkdel av priset.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Noctua ska det vara så klart. Verkar leva lika bra som en gjutjärnspanna, dvs för livet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Thermalright utan tvekan! Noctua gör ruskigt bra grejer men dom är så otroligt överprisade så dom känns extremt orelevanta på dagens marknad när man får en likvärdig kylare för en tredjedel av priset.

Att betala 1000kr bara för att få gratis fästen i framtiden känns som en otroligt dålig deal.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

1. Noctua
2. be quiet!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Noctua. Köpte ett begagnat moderkort från ca 2011 för några år sedan. Med en noctua cpu kylare med 2 fläktar. Fick inte med kvitto på något. Nu när jag uppgraderade från i7 2600k till i5 14600k skickade jag bara in en bild på kylaren och så fick jag ett monteringskit gratis.

Däremot är de ju dyra nya. Tveksam till om jag hade köpt en ny noctua idag.

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Noctua, de må se ut som stryk men charmigt är det. De har en bra support och jag anser att de också har en gedigen lösning för installation.

10/10 Noctua bruna mackor

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Just nu så är Thermalright och Id-cooling överlägset bäst på perf/price för luft.Arctic är svårslagna när det gäller vatten.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Röstade på Arctic då Arctic är de jag köpt flest av, price/value för AIO är svinbra.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Gillat Corsair länge, men deras priser idag... Så nu för tiden brukar jag rekommendera Arctic Liquid Freezer III/Pro

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Min favoritkylare är den som presterar bäst i förhållande till ljudbild och pris, oavsett tillverkare. Just nu gör Thermalright väldigt trevliga grejer. Noctua är väldigt bra, men priserna är löjliga.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Luftkylare = Thermalright
Fläktar = Noctua

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen Noctuas modeller som är lite överdimensionerade, så man kan använda dem med endast chassigläktarna i drift och ändå få rejäl kylning om man inte kör max belastning.

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen ingen favoritkylare men det är bra om många saker styrs av samma verktyg. Det är därför jag har både tangentbord oc kylare från Corsair just nu.