Permalänk
Medlem

Användra andra minnen med samma.

Tjo

Har ett par Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz (2x8) 16GB (svart) inslängda i min burk nu och den ska uppgraderas nu i veckan och hittade inga likadana på Inet i lager och nu har ju RAM bekommit så billigt sp undrar ifall jag kan trycka i ett par Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Samma DDR4. Men olika Mhz. Har det betydelse och isåfall hur kommer det att påverka mig?

Permalänk

Jag gjorde något liknande för några år sedan och det fungerade, alla minnen gick då i den lägre hastigheten. Kanske någon har testat nyligen och vet om det fortfarande fungerar.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecrusher:

Tjo

Har ett par Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz (2x8) 16GB (svart) inslängda i min burk nu och den ska uppgraderas nu i veckan och hittade inga likadana på Inet i lager och nu har ju RAM bekommit så billigt sp undrar ifall jag kan trycka i ett par Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Samma DDR4. Men olika Mhz. Har det betydelse och isåfall hur kommer det att påverka mig?

Det beror på moderkort (och i viss mån vilken CPU).

Permalänk
Avstängd

inte att rekomendera...... 32gb istället för 16Gb gör knapp någon skillnad på en äldre burk ... glöm inte flasha bios före installationen

Permalänk
Rekordmedlem

Brukar gå bra om allt körs på lägsta gemensamma inställningar, man kan aldrig ha för mycket ram, har använt drygt 61 av mina 64 Gbyte just nu.
Möjligen att det inte drar mycket ram om man har en dedikerad spelmaskin som dessutom ofta startas om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Om du använder cpu-z och kollar under "spd" fliken så kan du se corsairs serienummer på ramen i datorn tex (CMK16GX4M2A2666C16)

då kan du hitta exakt dina ram tex på amazon https://www.amazon.se/dp/B0123ZC44Y/ref=asc_df_B0123ZC44Y/?ta...

Permalänk
Medlem

Det nya moderkortet är ASUS Prime B660-Plus D4.
Bryr mig inte direkt om det går ner till 2666mhz istället för 3200mhz för det är bara 400kr och får då ändå 8gb mer RAM och nej du som skrev att det inte är så stor skillnad för oss mellan 16gb till 32gb men jag skrev i huvudinlägget att jag endast har 8gb så tänkte att när jag ändå ska göra en uppgradering med moderkort,cpu,gpu,chassi, hårddisk så kan jag lika gärna slänga in ett par 8gb ram till för bara 400kr.

Edit: Men som någon skrev behövde jag göra något efter? Jag én burk nu där jag byter utdelar, för att inte installera om mitt OS så köper jag en liten ssd och en riktig windows 10 licens key och lägger os på där och sen använder den andra disken som en vanlig fast med ett OS på (har viktiga grejer där så vill inte ominstallera skiten). Men behövdes något göras för att jag trycker in 8gb in mer i burken? Har ju inga installeringar eller så för blir ju helt nytt OS sam moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Om du använder cpu-z och kollar under "spd" fliken så kan du se corsairs serienummer på ramen i datorn tex (CMK16GX4M2A2666C16)

då kan du hitta exakt dina ram tex på amazon https://www.amazon.se/dp/B0123ZC44Y/ref=asc_df_B0123ZC44Y/?ta...

Tack ändå för tipset också men dem finns på andra butiker här i Sverige också men eftersom jag köper allt på Inet så blir det enklare så och är en trogen Inet människa

Permalänk
Medlem

JEDEC stödjer numera upp till 3200 som bashastighet så med en uppdaterad BIOS bör du ha de bästa förutsättningarna även om fyra stickor belastar minneskontrollen mera. Börja utan XMP och bekräfta att den bootar och se vad du får för hastighet, sedan kan du prova att aktivera XMP. (Fördelen med XMP är att den höjer spänningen automatiskt) Om den då inte vill boota så får du börja pilla på minneshastigheterna och sänka några snäpp, det brukar räcka. Alternativt om den bootar med XMP men har valt en låg hastighet så kan du prova att höja hastigheten något snäpp som manuell överklockning. Allt efter dina preferenser. Även om du väljer att stanna på den lägre hastigheten så bör du köra ett minnestestprogram (memtest86 eller liknande) över natten.

När du installerar Windows på SSD bör du koppla bort din gamla disk helt för att undvika att installationen tjuvåker på din gamla disks bootsektor. När du sedan kopplar in båda så väljer du bootordning i BIOS/UEFI om den inte hittar rätt direkt. (Du lär väl prova att dubbelboota för säkerhets skull.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

JEDEC stödjer numera upp till 3200 som bashastighet så med en uppdaterad BIOS bör du ha de bästa förutsättningarna även om fyra stickor belastar minneskontrollen mera. Börja utan XMP och bekräfta att den bootar och se vad du får för hastighet, sedan kan du prova att aktivera XMP. (Fördelen med XMP är att den höjer spänningen automatiskt) Om den då inte vill boota så får du börja pilla på minneshastigheterna och sänka några snäpp, det brukar räcka. Alternativt om den bootar med XMP men har valt en låg hastighet så kan du prova att höja hastigheten något snäpp som manuell överklockning. Allt efter dina preferenser. Även om du väljer att stanna på den lägre hastigheten så bör du köra ett minnestestprogram (memtest86 eller liknande) över natten.

När du installerar Windows på SSD bör du koppla bort din gamla disk helt för att undvika att installationen tjuvåker på din gamla disks bootsektor. När du sedan kopplar in båda så väljer du bootordning i BIOS/UEFI om den inte hittar rätt direkt. (Du lär väl prova att dubbelboota för säkerhets skull.)

Ska jag boota datorn först och gå in i BIOS och pilla innan jag installerar OS? Ah, hade tänkt ha alla diskar urkopplade förutom den som ska till OS så inte något strular av något anledning. För the record bryr mig inte direkt om dem där extra 3200hz elr vad, 2666hz funkar fine för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecrusher:

Ska jag boota datorn först och gå in i BIOS och pilla innan jag installerar OS? Ah, hade tänkt ha alla diskar urkopplade förutom den som ska till OS så inte något strular av något anledning. För the record bryr mig inte direkt om dem där extra 3200hz elr vad, 2666hz funkar fine för mig.

Så snart systemet har klurat ut en hastighet, där den tror att den är stabil, så lär OS-installationen fungera. Så just minnesinställningarna kan du se som en bonus och ta i lugn och ro när du känner för det; nästa månad, i vinter någon gång.. Det viktiga är att systemet klarar minnestesten och är stabilt (som även lär visa sig under installationen). Olika systemproblem kan ju visa sig på olika sätt, vissa klarar att spela men kraschar när den går idle, andra fungerar finfint för surf/youtube men kraschar så fort du startar ett spel. Det är ett samspel mellan hårdvara och mjukvara.

Dessutom har du ju med två olika minneskit alla möjligheter att felsöka om du skulle får oväntade problem. Ett sätt att testa de nya minnena är ju att prova om de når upp till XMP-hastigheten när bara dessa är installerade. Men, jag har läst vad du har skrivit, det är väl just den här nyfikenheten du vill slippa ge dig in i.

Min främsta hobby för datorn är väl just att prova olika kombinationer och lära mig hur olika varianter presterar för just min användning, det blir ju lättar att veta vad man skall skaffa i framtiden då. Bl.a. spelar dual channel ingen större roll för mig, så jag kan köpa billiga moderkort på Tradera med en trasig minneskanal. Öppnade nyligen upp en sockel för att inspektera, och nästan en hel rad med pinnar var krossade! (Har lyckats räta ut alla utom en pinne som är kritisk!) Vette tusan hur förra ägaren lyckades slita ut processorn med kylaren för att orsaka den skadan?

Ser fram emot att läsa hur det går för dig och vilka hastigheter du uppnår.

Permalänk
Skrivet av Ecrusher:

Tjo

Jag gjorde typ samma grej nyligen. Inga problem alls.