Polisen tar över utvecklingen av statlig BankID-utmanare

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Vet inte på vilket sätt du menar att ditt citat skulle ändra det som jag skrev i min post. Dvs personen som konstant hävdar att de inte går använder Skandiabanken, eftersom jag också är kund hos just Skandiabanken så provade jag att förnya mitt bankid igår och det kunde jag då göra helt utan nationellt id eller pass. Att det ev kan behövas för att skaffa BankID from scratch har inte varit kontexten.

Han (lilla änkan i dammen leker / (driver?) med dina ord:

Det är som att jag skulle fråga hur man städar ur en begagnad bil 🚙

Från att sedan säga att jag inte kan städa en begagnad bil för att den inte är ny... 😁

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Mikunino. 😊

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Corran:

Ett konstigt val, att de som sitter på de stora kompetenserna inom staten för eID inte ska vara ansvarande myndighet. Luktar som att de snart kommer bli bara en liten avdelning inom MSB eller Skatteverket.

Freja, för övrigt, har väldigt många anslutna. Många fler än som listas i appen... Vi kör med dem, syns bara om/när du loggar in hos oss. Det är i princip överallt där jag behöver legitimera mig förutom försäkringskassan av någon anledning (och banken, så klart).

F ö verkar inte vetskapen om att företag, myndigheter och liknande organisationer kan ge ut skarpa ID vara så spridd - SIS-kort, via https://www.dnv.com/se/services/id-kort-32778/ Jag har ett via min arbetsgivare och det duger överallt. Man måste inte ha ett statligt ID (polis, tstyrelse, sverket).

DiGG ska fortfarande ansvara för införandet av EUs digitala plånbok, eIDAS2 där nationellt e-leg kommer ingå. I den rollen ska de granska och godkänna utgivare av identitetshandlingar och de tyckte själva att det blir knäppt om de både ska vara utfärdande och granskande myndighet.

Polisen utfärdar redan de fysiska varianterna så det landar ganska naturligt på dem.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Han (lilla änkan i dammen leker / (driver?) med dina ord:

Det är som att jag skulle fråga hur man städar ur en begagnad bil 🚙

Från att sedan säga att jag inte kan städa en begagnad bil för att den inte är ny... 😁

Jag har varit med och fått fixat Bankid fysisk på plats för det inte gick att skapa för man ej hade nationellt Id. Jag minns inte detaljerna. Självklart hade personerna bankid tidigare, jag tror problemet uppstod vid mobilbyte.
Det var dock inte just den banken som hen pratade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har varit med och fått fixat Bankid fysisk på plats för det inte gick att skapa för man ej hade nationellt Id. Jag minns inte detaljerna. Självklart hade personerna bankid tidigare, jag tror problemet uppstod vid mobilbyte.
Det var dock inte just den banken som hen pratade om.

att olika banker har olika regelverk visste vi sedan start, det hela är dock en lång radda med inlägg där det påstås att det inte går att förnya bankid hos specifikt Skandiabanken utan nationellt id, vilket uppenbarligen går.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

DiGG ska fortfarande ansvara för införandet av EUs digitala plånbok, eIDAS2 där nationellt e-leg kommer ingå. I den rollen ska de granska och godkänna utgivare av identitetshandlingar och de tyckte själva att det blir knäppt om de både ska vara utfärdande och granskande myndighet.

Polisen utfärdar redan de fysiska varianterna så det landar ganska naturligt på dem.

Det ät ju en tolkning. En annan tolkning är att polisen hade ett gäng invändningar mot DIGGs lösningsförslag och att politikerna nu dumpat ansvaret på polisen så att de får lösa problemet så gott de kan, trots att polisen explicit sagt att de inte vill göra det.

Problemet polisen tycks vilja lösa är: Rysk maffia bosatt i sverige parar ihop utomeurope med EU-medborgare som får ”gifts sig” och ”bosötta sig” i sverige. Maffian tar EU-medborgarens bankid och pengar från utomeuropeen och kan sedan kvittera ut bidrag i EU-medborgarens namn. Om man ”anställer” och ”betalar ut lön” till EU-medborgaren går det att öka potentialen. Utomeuropeen får uppehålstillstånd som ”gift” med en eu-medborgare ”bosatt i sverige”. EU-medborgaren får några tusenlappar och åker hem.

Lösningen ska då, enligt polisen, vara biometrisk verifikation vid användandet av det nya id:t, så att det inte går att låna ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du låter väldigt foliehattig, polisen lär inte installera en app på din telefon.

Vi talar om samma polis som i åratal försökt få tillgång till PUK-registret. Som nu flyger drönare över våra huvuden, som vill få mer och mer tillgång till vår privata kommunikation. Som på väldigt diffusa grunder kan stoppa folk för visitation av ens person inom specifika zoner.

Hur verkar trenden gå. Går det mot mer eller mindre personlig frihet?

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av FabriciusRex:

Vi talar om samma polis som i åratal försökt få tillgång till PUK-registret. Som nu flyger drönare över våra huvuden, som vill få mer och mer tillgång till vår privata kommunikation. Som på väldigt diffusa grunder kan stoppa folk för visitation av ens person inom specifika zoner.

Hur verkar trenden gå. Går det mot mer eller mindre personlig frihet?

Inte rätt ställe för sådan diskussion egentligen men du menar säkert säkerhetszoner där det skett väldigt mycket kriminalitet som mord/skjutningar, man stoppar/visiterar slumpmässigt och gör koll för att stoppa brottslingar. Du har väl inga problem med det?
Vad som är lite "halvlustigt" var ju att man införde säkerhetszoner i Södertälje och det lugnade ner sig direkt, några dagar efter zonen hävdes var det flertal skjutningar i rad.

Du får också flyga drönare om du vill, polis flyger drönare för att täcka stort område fort och bättre än ögon kan. Vad gäller avlyssning så får det ju redan ske sedan länge med brottsmisstanke och sedan 2023 om personen antas vara på väg att begå brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det ät ju en tolkning. En annan tolkning är att polisen hade ett gäng invändningar mot DIGGs lösningsförslag och att politikerna nu dumpat ansvaret på polisen så att de får lösa problemet så gott de kan, trots att polisen explicit sagt att de inte vill göra det.

Problemet polisen tycks vilja lösa är: Rysk maffia bosatt i sverige parar ihop utomeurope med EU-medborgare som får ”gifts sig” och ”bosötta sig” i sverige. Maffian tar EU-medborgarens bankid och pengar från utomeuropeen och kan sedan kvittera ut bidrag i EU-medborgarens namn. Om man ”anställer” och ”betalar ut lön” till EU-medborgaren går det att öka potentialen. Utomeuropeen får uppehålstillstånd som ”gift” med en eu-medborgare ”bosatt i sverige”. EU-medborgaren får några tusenlappar och åker hem.

Lösningen ska då, enligt polisen, vara biometrisk verifikation vid användandet av det nya id:t, så att det inte går att låna ut.

Det problemet låter extremt krystat. Dels skulle det helt hindra eu-medborgaren och utomeruropeen från att kunna använda e-identitet öht i hela Europa och dels skulle de bli anhållna för bidragsfusk. Och "lösningen" är ju ingen lösning heller för om denna maffian nu har sådan makt över dessa två personer så kan de ju lika gärna låta dem ha kvar sina e-identiteter och sas tvingas signera vad maffian än vill att de skall signera.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att de vill att man ska "infinna sig personligen" första gången man får Statens fysiska BankID kort, MEN sedan borde man se till att det går att ladda ner "som om det vore bankID" utan att behöva gå till polisen för att begära ut ett kort vart femte år.

Ukraina förlänger pass och bankkort (ja även bankkort) fast de har gått ut. De som under omständigheterna kan förnya sina handlingar gör förstås detta enligt gängse rutin.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Mikunino. 😊

Permalänk
Medlem

Bra!, att någon myndighet gör det, man ska inte behöva vara kund på någon bank för att ha ett digital ID. Hoppas dom öven öppnar upp API:et så det blir lätt att implementar på andra system, så man öven kan göra sig oberoende av IOS och Android.

Är dock pessimistisk, till att en myndighet kommer lyckas bra med detta. Bara upphandlingen kommer bli problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Nu kanske vi som land dock ändå bör koncentrera oss på att ordna med digitala tjänster åt de människor som faktiskt är medborgare i landet i fråga? De som önskar nyttja detta får väl ansöka om medborgarskap? Eller ordna med en digital id lösning i det land där de är medborgare?

Jahaaaa, ja så klart jag glömde att det bara var att ansöka om medborgarskap. Shit, att inte alla bara gör det? /s

Det finns en hel del i Sverige som inte är medborgare. Exempelvis personer som arbetar här eller som har familj med en svensk medborgare. Dessa personer har ett personnummer och ett ID-kort. Det är ingen extra administrativ börda att fixa digitalt ID för dessa och det är ekonomiskt idioti att acceptera att dessa personer hålls utanför tjänster av ren slapphet.

Du har också turism. Du vet när personer tillfälligt reser till ett annat land, dumpar pengar där och sen åker hem igen? Eller ska de också bara ta och dra iväg en ansökan om medborgarskap? "Vad ska de med bank-ID?" kanske du frågar? Ja, typ parkering.

Och ja, de flesta av dessa personer har en digital ID-lösning från landet de har medborgarskap. Men det gör inget om lösningen är värdelös i Sverige för personer som du tycker det är okej med att ID-kort är privatiserat och monopoliserat.