Däck-förstärkning för e-sparkcykel

Permalänk
Medlem

Däck-förstärkning för e-sparkcykel

Hallå i stugan!

Jag har en sparkcykel av det lite tuffare slaget på väg, med tio tums off-road däck. Dessa presterar tydligen bra men har också en (ej officiellt verifierad) max-belastning om 150 kg, varav bakhjulets innerslang har en tendens att punkteras. Då jag väger nästan 90 kg och inte är rädd för att stoja till det med "hopp" över gupp så har jag svårt att se hur en innerslang med så låg belastningspotential skulle hålla särskilt länge.

Det jag undrar är om någon har förslag på eventuella lösningar för att stärka innerslangen. Jag har läst om något som kallas Tannus Armor, som är en produkt som sätts mellan innerslangen och däcket för att göra det praktiskt taget immunt mot punktering. Detta är dock främst till för att skydda mot vassa föremål och liknande skador och väger tydligen så mycket att det avsevärt försämrar rullförmågan i däcken. Dessutom måste man skaffa nya, mindre innerslangar för att få plats i däcket.

Är det någon som har erfarenhet av universella/custom innerslangar av starkare sort som man kan använda i vilka däck som helst?

Permalänk
Medlem

Kontakta en renommerad gummiverkstad och se vad de kan skaka fram. Borde finnas slangar i din dimension av skiftande kvalitet och för olika däckstryck/belastningsfall. Frågan är vad den vanligaste punkteringsorsaken är, spricker slangen eller är det någon form av mekanisk åverkan. Hur sitter dina punkteringar placerade på slangen. (Klämskada (snakebite), ovansida, fälgsida, kant etc.) Det kan ge en fingervisning om slangen helt enkelt ger upp eller om det finns någon mer svårfunnen orsak till hålbildningen.

Några tips från cykelvärlden:
Använd fälgband eller linda fälgen med textiltejp.
Köp talk (baby-avdelningen i välsorterade coop/ICA.) och gnid in på utsidan av slangen för att minska friktionen mellan slang och däck.
När du pumpar upp slangen första gången, kör ca 0.5-1 kg och masera däcket så att slangen lägger sig rätt även i längsled.
Om ditt däck är för styvt för detta så släpp ut och pumpa upp några gånger.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp!

Praktiskt taget alla tejper jag hittar är för tubeless fälgar, vad det nu är. Vad ska jag använda för däck med innerslang? Vilka egenskaper ska den ha? Ska den ge högre eller lägre friktion för slangen?

Det här med talk förstår jag inte riktigt. Om det blir låg friktion i däcket så snurrar väl fälgen bara runt slangen, eller slangen runt däcket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Tack för all hjälp!

Praktiskt taget alla tejper jag hittar är för tubeless fälgar, vad det nu är. Vad ska jag använda för däck med innerslang? Vilka egenskaper ska den ha? Ska den ge högre eller lägre friktion för slangen?

Det här med talk förstår jag inte riktigt. Om det blir låg friktion i däcket så snurrar väl fälgen bara runt slangen, eller slangen runt däcket?

Velox Jantex fälgtejp. Men den används i cykelvärlden för att skydda innerslangen för ekerhålen i fälgarna, är fälgen slät innuti lär det inte behövas.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3