Permalänk

Bubble.oi - Har du använt det?

Tjo igen!

Jag har hoppat in i ett hobbyprojekt sedan igår vilket skulle kunna bli ett AB på lång sikt. Där framgår det att Bubble.io verkar vara en bra plattformslösning för att snabbutveckla MVP:s av webbapplikationer. Därför undrar jag om någon här har använt sig av webbtjänsten och/eller använder det i daglig produktion? Eller känner du till någon som har gjort eller gör det?

Och finns det några för- och/eller nackdelar eller andra "gotchas" att ta höjd för? En sak jag har läst i deras FAQ är att de för närvarande inte har något stöd för att snabbt och smidigt konvertera webbappen till en lanserad app i varken Google Play eller Apple Store.

Tack för alla svar på förhand!🫡

Mvh,
WKF.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk

Medan jag förstår tjusningen i att som icke-utvecklare ta hjälp av ”no-code”-verktyg för att lösa problemställningar man kan ha, skulle jag vara extremt försiktig med att göra mig beroende av en tredjepart som verkar orsaka 100% lock-in till sina egna produkter. Vad händer om de går i konkurs? Vad händer om du någon gång har råd med en utvecklare men hela lösningen sitter fast hos Bubble? Och så vidare.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Medan jag förstår tjusningen i att som icke-utvecklare ta hjälp av ”no-code”-verktyg för att lösa problemställningar man kan ha, skulle jag vara extremt försiktig med att göra mig beroende av en tredjepart som verkar orsaka 100% lock-in till sina egna produkter. Vad händer om de går i konkurs? Vad händer om du någon gång har råd med en utvecklare men hela lösningen sitter fast hos Bubble? Och så vidare.

Exakt sådana där tankar jag också har haft om det. Tydligen har konkurrerande FlutterFlow inte den roligaste källkoden att hoppa in i sisådär i efterhand!

Idag hade jag möte med flera inblandade där en 10+ års erfaren senior rekommenderade helt annan stacklösning. Bland annat rekommenderades VPS hos Hetzner som hosting provider samt Hono + React Native så nu blir det att lära sig React Native för att kunna göra en app till både iOS och Android! 😱

Personen tyckte också synd om mig som sitter på Windows 10 i VSCode istället för på en Mac i webbutvecklingssammanhang!😂

Mvh
WKF.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Personen tyckte också synd om mig som sitter på Windows 10 i VSCode istället för på en Mac i webbutvecklingssammanhang!😂

Låter som en klok person om jag får säga det själv - inte nödvändigtvis just macOS, men definitivt någon Unixdialekt, där macOS i många sammanhang är den enklaste/bekvämaste för vardagsbruk. 🙂
Man får en så stor verktygslåda av saker som är nyttiga och följer gängse standarder, utan att behöva starta VM:ar (WSL2) eller installera tredjepartsprogramvara som inte uppför sig som resten av systemet.