Permalänk
Skrivet av Vzano:

Du får tillräckligt med LED-lister för att byta ut alla så det är lika bra att göra det när man ändå är igång, har några börjat dö så lär resten också göra det. Har lagat min 55" philiphs TV och det tog 6 timmar MEN det var för att limmet som sitter mellan panelen och ramen kom syntes i bilden så fick plocka isär den igen för att få bort det. Det jobbigaste var nog att få av alla plastpaneler. Det som tar tid, speciellt om man inte har rätt verktyg är att få loss plattkablarna som går mellan panelen och kontrollkortet, de sitter på dynor som är fastlimmade mot plåten som stöd. På min TV så användes dubbelsidig tejp för att hålla fast ett stort vit plastblad, den behöver sitta tätt mot plåten för att man inte ska få ljuspunkter på skärmen, jag failade lite där. Jag skulle säga att det är 5/10, komma in i TVn kan vara det jobbigast.

Okej, såpass länge ändå.

Till er alla : Tack för att ni är så sjyssta och hjälpsamma, som sagt uppskattar jag det verkligen!

Skall ta en rejäl funderare på hur vida jag skall ge mig på att göra ett försök att fixa det själv

Fel formuleringar.
Visa signatur

How do EndeavourOS users like their coffee?
Just like their system—minimal, efficient, and ready to compile at any moment!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

När endast delar av bilden är mörk är delar en eller flera av lysdioderna som är trasiga, utslitna eller till och med utbrända. Kan också vara själva ledlisten som lossnat/glappar men av det jag läser mig till och hör om dessa problem är det sällan detta utan det är just trasiga lysdioder.

Om man är händig, känner att man har tiden och inget att förlora kan man försöka öppna och se läget. Om möjligt identifiera vilken LED-lista det ska vara och köpa ny från kina. Ofta vill man med en äldre TV byta alla dioder eftersom slitage annars gör att den nya listan riskerar vara ljusstarkare och ha annan färgtemperatur. Mindre störande än mörk halva iofs, men likväl något som fortfarande kan störa.

Kruxet är som alltid med detta: Det tar en minut att beskriva det jag beskrev ovanför. Tiden, energin och kostnaderna man som individ lägger ned på att försöka göra ovanstående är däremot betydligt mer än minuter. Det finns också en risk att man inte lyckas laga det som är trasigt eller att man får följdproblem likt att man inte får ihop TV:n riktigt rätt efteråt. Så står man där med en TV som är ännu trasigare än innan och har lagt ned tid, energi och kanske pengar. Alla är olika där väldigt hur man värderar situationen.

This is the way!

Min hitteTV en public display skärm hade ett gäng lysdioder brunnit upp, gick inte att köpa nya led lister så jag chansade och lödade förbi dom trasiga dioderna med en tunn kabel, klippt från en nätverkskabel.

Har fungerat i 1 års tid utan problem.

Det tog några timmar men det kostade inga pengar.