Permalänk

Förbättra 5g router

Hej!

Har precis flyttat till villa och här finns det enbart 4G/5G router... Fiber kommer att grävas in till våren men under tiden vad kan jag göra för att få upp hastigheten?

Har varit i kontakt med Telenor och routern är nu låst till 4G då 5G inte är ännu helt stabilt här uppe och har märkbar skillnad efter det då den vissa gånger kopplar upp sig till 5G.
Så nu ligger jag på 30 - 50 mbs men i vissa fall som i denna skrivande stund enbart 3-8 mbs vilket inte är aceptabelt....

Kan man förbättra signalen till masten genom att införskaffa sig en kraftfullare router? eller är det bara hålla ut tills fiber är indraget?

Har routern på övervåningen, långt ifrån annan elektronik, vid ett fönster och riktat mot masten. Är även 2 i hushållet och den ena personen kollar typ bara youtube, eller netflix via telefonen och aldrig något mer krävande än så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagKallasDen:

Hej!

Har precis flyttat till villa och här finns det enbart 4G/5G router... Fiber kommer att grävas in till våren men under tiden vad kan jag göra för att få upp hastigheten?

Har varit i kontakt med Telenor och routern är nu låst till 4G då 5G inte är ännu helt stabilt här uppe och har märkbar skillnad efter det då den vissa gånger kopplar upp sig till 5G.
Så nu ligger jag på 30 - 50 mbs men i vissa fall som i denna skrivande stund enbart 3-8 mbs vilket inte är aceptabelt....

Kan man förbättra signalen till masten genom att införskaffa sig en kraftfullare router? eller är det bara hålla ut tills fiber är indraget?

Har routern på övervåningen, långt ifrån annan elektronik, vid ett fönster och riktat mot masten. Är även 2 i hushållet och den ena personen kollar typ bara youtube, eller netflix via telefonen och aldrig något mer krävande än så..

Du kan testa något sånt här, om din router har stöd för extern antenn: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Du kan testa något sånt här, om din router har stöd för extern antenn: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...

tyvärr så finns det endast sladdportar 2 stycken så den är väldigt begränsad

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad är det för Router?

Är antennerna monterade på routern eller invändiga? Det finns ingen lucka det går att lossa på för att få fram något som ser ut som "små antennkontakter med gängor?"

Permalänk
Skrivet av Viita:

Vad är det för Router?

Är antennerna monterade på routern eller invändiga? Det finns ingen lucka det går att lossa på för att få fram något som ser ut som "små antennkontakter med gängor?"

ZTE MC888 Ultra 5G
https://www.telenor.se/handla/routrar/zte-mc888-ultra/

Möjligheten att ansluta en större antenn finns inte på just denna förutom Telenors egna där dom kommer ut och monterar en förstärkare på husväggen men är oroad över att den inte kommer ge mycket så därför funderar jag över en bättre router och även på samma veva en förstärkare

Permalänk

Jag har 4g mobilt bredband och ligger alltid stabilt på ca 100 mbps

Permalänk
Medlem

Ok, jag misstänkte att det var den och då är det en mer avancerad modifiering som krävs för att kunna ansluta externa antenner...

En annan router och antenn kommer med förmodligen fungera bättre.

Förstår inte hur en sådanhär router ens kan få finnas på marknaden, tillomed de små USB-donglarna från när 4g kom ut på marknaden hade portar för att ansluta externa antenner...

Det här är en lite långsökt tanke, men har du provat att snurra på routern i fönstret och sedan köra speedtest för att se om det gör någon skillnad?
Har du möjlighet att välja "LTE-BAND" i routern eller är det blockerat?
Av erfarenhet så får man ibland bättre fart och/eller ping på ett annat LTE-band än det som blir förvalt.

Hittade dessutom följande: https://www.lteforum.at/mobilfunk/zte-mc888-anleitung-antenne...
som talar för att det kan vara värt att prova snurra på routern, även om det känns långsökt.
Som jag förstår det så sitter antenner för 4g och 5g i par antingen fram eller bak, så du borde få bäst fart när de synliga kontakterna på routern är riktade antingen mot fönstret eller bort från fönstret...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagKallasDen:

Hej!

Om det är så att du har lägre hastighet på kvällen så är det masten som är överbelastad.
Då hjälper det inte med antenn eller annan router så länge man ligger kvar på samma mast.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Viita:

Förstår inte hur en sådanhär router ens kan få finnas på marknaden, tillomed de små USB-donglarna från när 4g kom ut på marknaden hade portar för att ansluta externa antenner...

Därför att man numera, vid behov, placerar (en annan) 5G-router utomhus. USB-donglarna var inte gjorda för att placeras utomhus.