Permalänk

Fläkthastighet

Hej! Jag har beställt hem en fläkt som jag tänkte använda som utblås bak, då min dator just nu endast har två insugs fläktar fram. Den jag beställt styrs med PWM medan de som redan sitter i fram inte styrs med PWM. Behöver jag ändra något med hastigheten på den nya utblåsfläkten för att få ett så bra luftflöde som möjligt? Jag tycker nämligen att min CPU blir för varm när jag spelar, mellan 80-85 grader och tror att det har och göra med att jag inte har någon utblåsfläkt.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort, och hur sitter fläktarna fram inkopplade nu?

Har du tur så finns det tillräckligt många platser på moderkortet att koppla in alla fläktarna så de kan styras individuellt.
Är fläktarna där fram kopplade till moderkortet så kan man använda en splitter så att de samkörs men bara använder en av platserna så att man frigör en för den nya fläkten.
Sitter de däremot någon form av kontroller i chassit så bör det finnas plats på moderkortet att koppla den nya fläkten mot.

Har du förresten en nyare CPU så är inte den temperaturen något större problem då de tål uppåt 95C innan de klockar ner sig.
Men visst en extra fläkt skadar inte.

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att du måste göra något utan det brukar finnas automatiska fläktkurvor i bios men om du skulle tycka att den låter för mycket så kan du använda ett program t.ex. fancontroll för att justera fläktkurvor.

Permalänk
Medlem

Den nya PWM fläkten antar jag du kopplar till moderkortet. Dessa fläktar kan du vanligtvis hastighetsstyra från BIOS men med standardinställningen så beror fläktkurvan på antingen CPU temp eller temperatur i chassit.

Testa köra med standardinställningar först och se vilken temp du får och vid behov kan du justera i efterhand.

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Permalänk
Medlem

"Behöver jag ändra något med hastigheten på den nya utblåsfläkten för att få ett så bra luftflöde som möjligt?"

"nämligen att min CPU blir för varm när jag spelar, mellan 80-85 grader och tror att det har och göra med att jag inte har någon utblåsfläkt."

Du frågar ovan fråga innan du ens har installerat den?

Permalänk
Medlem

Berätta vilket moderkort du har och hur dina två insugsfläktar är kopplade. Många moderkort kan ställa om sig mellan spänningsstyrning eller PWM-styrning, men jag tvivlar lite på att det går att ändra per fläkt-port. Lusläsning av manualen och lite googling väntar när vi får dina uppgifter. Du bör också se till att din nya utblåsfläkt skjuter ut lika mycket luft som dina två där fram tar in. Många tankar här nu...

PS. Med tanke på hur dåligt en del moderkort dokumenterar BIOS-inställningarna så kanske du kan bekanta dig med ditt BIOS och delge oss vilka inställningar som finns för fläktutgångarna. DS.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Vad har du för moderkort, och hur sitter fläktarna fram inkopplade nu?

Har du tur så finns det tillräckligt många platser på moderkortet att koppla in alla fläktarna så de kan styras individuellt.
Är fläktarna där fram kopplade till moderkortet så kan man använda en splitter så att de samkörs men bara använder en av platserna så att man frigör en för den nya fläkten.
Sitter de däremot någon form av kontroller i chassit så bör det finnas plats på moderkortet att koppla den nya fläkten mot.

Har du förresten en nyare CPU så är inte den temperaturen något större problem då de tål uppåt 95C innan de klockar ner sig.
Men visst en extra fläkt skadar inte.

Skrivet av mc68000:

Berätta vilket moderkort du har och hur dina två insugsfläktar är kopplade. Många moderkort kan ställa om sig mellan spänningsstyrning eller PWM-styrning, men jag tvivlar lite på att det går att ändra per fläkt-port. Lusläsning av manualen och lite googling väntar när vi får dina uppgifter. Du bör också se till att din nya utblåsfläkt skjuter ut lika mycket luft som dina två där fram tar in. Många tankar här nu...

PS. Med tanke på hur dåligt en del moderkort dokumenterar BIOS-inställningarna så kanske du kan bekanta dig med ditt BIOS och delge oss vilka inställningar som finns för fläktutgångarna. DS.

Moderkortet heter Asus Tuf gaming b550-m plus wifi II

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimpanLimpan:

Moderkortet heter Asus Tuf gaming b550-m plus wifi II

Det moderkortet har 4 stycken fläktuttag. Två markerade som Chassi och två till CPUn, men det hindrar ju inte att du har en chassifläkt på ett CPU-uttag. Ända är att båda CPU uttagen är styrda tillsammans, så de kommer att gå "lika fort".

Så du har tillräckligt många för att kunna koppla in alla dina fläktar och ha de styrda av moderkortet utan problem.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vilken typ av CPU-kylare du har, om du har en luftkylare försök, om det går, att rikta fläkten mot hålet för utgångsfläkten.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Det moderkortet har 4 stycken fläktuttag. Två markerade som Chassi och två till CPUn, men det hindrar ju inte att du har en chassifläkt på ett CPU-uttag. Ända är att båda CPU uttagen är styrda tillsammans, så de kommer att gå "lika fort".

Så du har tillräckligt många för att kunna koppla in alla dina fläktar och ha de styrda av moderkortet utan problem.

Tack för infon!

Permalänk
Skrivet av jojopp:

Nu vet jag inte vilken typ av CPU-kylare du har, om du har en luftkylare försök, om det går, att rikta fläkten mot hålet för utgångsfläkten.

Det går tyvärr inte då den är riktad nedåt mot CPUn.

Permalänk
Medlem

Installera det gudomligt bra programmet Fan Control och skapa dina egna PWM-kurvor. Kan du koppla alla fläktar till PWM-uttag på moderkortet spelar det ingen roll vilken kontakt dom sitter på, i Fan Control kan du styra alla fläktar individuellt med egna kurvor mot vilken "värmekälla" du vill.

Stav fell
Permalänk
Medlem

Så här löste jag en blandmiljö i dotterns dator. Jag såg till att använda separata FAN-uttag på moderkortet beroende på om det var en PWM eller DC-fläkt. Sedan ändrade jag i BIOS så att inställningen för alla FAN-utgångar matchade respektive fläkttyp.

Efter att jag gjort det så använde jag det magiska programmet Fan Control som då korrekt kunde styra båda typerna. Programmet går igång på autostart i bakgrunden och jag har stängt av notifiering om updates som annars skulle förvirra dottern

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av octopec:

Installera det gudomligt bra programmet Fan Control och skapa dina egna PWM-kurvor. Kan du koppla alla fläktar till PWM-uttag på moderkortet spelar det ingen roll vilket kontakt dom sitter på, i Fan Control kan du styra alla fläktar individuellt med egna kurvor mot vilken "värmekälla" du vill. Se till att fläktarna a inställda på PWM i bios bara.

Skrivet av Joppis:

Så här löste jag en blandmiljö i dotterns dator. Jag såg till att använda separata FAN-uttag på moderkortet beroende på om det var en PWM eller DC-fläkt. Sedan ändrade jag i BIOS så att inställningen för alla FAN-utgångar matchade respektive fläkttyp.

Efter att jag gjort det så använde jag det magiska programmet Fan Control som då korrekt kunde styra båda typerna. Programmet går igång på autostart i bakgrunden och jag har stängt av notifiering om updates som annars skulle förvirra dottern

Ok det ska jag ladda ned, tack!

Permalänk

Nu har jag satt i fläkten och provat den. Den fungerar, men ibland går den upp och ned i varv vilket låter lite jobbigt. Går det att lösa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimpanLimpan:

Nu har jag satt i fläkten och provat den. Den fungerar, men ibland går den upp och ned i varv vilket låter lite jobbigt. Går det att lösa?

Går att ställa in i UEFI BIOS. Asus har generellt hyfsat med kontroll för detta därifrån.
Ska gå enkelt att välja olika profiler silent/turbo osv och det kanske räcker för att få kontroll på den.
Utöver det så finns även mer avancerad profil (QFAN eller vad det heter) där du kan ställa dem som du vill med fast lågt varvtal tex om du föredrar det.

Annars har ASUS även en egen mjukvara som del av sitt moderkortpaket (glömt vad det heter) som du kanske redan installerat på burken? Den är ungefär samma som BIOS (ev lite mer flexibilitet o bättre gränsnitt) och styrs direkt från windows.
Utöver det finns den oberoende Fan control mjukvaran som rekommenderats redan

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Går att ställa in i UEFI BIOS. Asus har generellt hyfsat med kontroll för detta därifrån.
Ska gå enkelt att välja olika profiler silent/turbo osv och det kanske räcker för att få kontroll på den.
Utöver det så finns även mer avancerad profil (QFAN eller vad det heter) där du kan ställa dem som du vill med fast lågt varvtal tex om du föredrar det.

Annars har ASUS även en egen mjukvara som del av sitt moderkortpaket (glömt vad det heter) som du kanske redan installerat på burken? Den är ungefär samma som BIOS (ev lite mer flexibilitet o bättre gränsnitt) och styrs direkt från windows.
Utöver det finns den oberoende Fan control mjukvaran som rekommenderats redan

Ok tack! Det är nog Armory crate du menar. Ska se om jag lyckas lösa nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimpanLimpan:

Armory crate är aldrig rekommenderat. Gör det i bios istället

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimpanLimpan:

Skrivet av FX9:

Armory crate är aldrig rekommenderat. Gör det i bios istället

Armory crate verkar många hålla sig från - inklusive mig så jag vet inte hur bra/dålig den är ska jag erkänna
Med den installerad så uppdaterar den resten av mjukvaran själv såvitt jag förstår...
Men du kan installera mjukvaran separat på egen hand om du vill också!
Asus Fan Xpert 4 är det nog jag tänker på! Ingår i AI Suite 3.
Men antagligen är den där andra mjukvaran Fan control bättre!

Och personligen föredrar jag att ändra enbart i BIOS och ha så lite mjukvaru-"clutter" som möjligt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Armory crate verkar många hålla sig från - inklusive mig så jag vet inte hur bra/dålig den är ska jag erkänna
Med den installerad så uppdaterar den resten av mjukvaran själv såvitt jag förstår...
Men du kan installera mjukvaran separat på egen hand om du vill också!
Asus Fan Xpert 4 är det nog jag tänker på! Ingår i AI Suite 3.
Men antagligen är den där andra mjukvaran Fan control bättre!

Och personligen föredrar jag att ändra enbart i BIOS och ha så lite mjukvaru-"clutter" som möjligt.

Okej då förstår jag. Något märkligt nu när jag spelar CS2. Med utblåsfläkten på 50%, Cpu fläkten och inblåsfläktarna på 100%, så ligger temperaturen på runt 80 grader, men med utblåsfläkten på 0% så blir det ingen skillnad. Konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimpanLimpan:

Okej då förstår jag. Något märkligt nu när jag spelar CS2. Med utblåsfläkten på 50%, Cpu fläkten och inblåsfläktarna på 100%, så ligger temperaturen på runt 80 grader, men med utblåsfläkten på 0% så blir det ingen skillnad. Konstigt?

Tyder väl sannolikt på att CPU-kylaren sätter gränsen snarare än ventilationen i lådan i stort. (åtminstone i ett kort snabbtest)
Vad har du för CPU och kylare? (Är det en AMD standardkylare kanske om den blåser ner mot CPU:n?)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Tyder väl sannolikt på att CPU-kylaren sätter gränsen snarare än ventilationen i lådan i stort. (åtminstone i ett kort snabbtest)
Vad har du för CPU och kylare? (Är det en AMD standardkylare kanske om den blåser ner mot CPU:n?)

Ja det är precis vad det är. Det är en AMD Ryzen 5 5600X. Har lekt lite i BIOS nu och spelat lite CS. Max temperaturen vart 82 grader, vilket jag är nöjd med!