Core Ultra 9 285K 8,5 procent snabbare än föregångaren

Permalänk
Melding Plague

Core Ultra 9 285K 8,5 procent snabbare än föregångaren

Men Ryzen 9 9950X är fortfarande snabbare i Cinbebench.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nån procent hit och nån procent dit.
sålänge intel bytar socket varannan "generation" så är dom irrelevanta för mig utanför begagnat.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Nu har vi hört precis allting, från att dom kommer gå sönder likt raptorn till att dom slår allt. Det blir ju spännande imorgon iallafall.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Kommer testen idag, eller får vi vänta tills imorgon?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Någon som vet får gärna rätta mig här men misstänker att datum för när NDA upphör täcks även det av NDA

Visa signatur

Gränser är till för att tänjas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Kommer testen idag, eller får vi vänta tills imorgon?

Reviews och försäljning i morgon.

Nu börjar ryktena gå att de blåskärmar system när de testas, de trigger anti-cheat i spel och resultat som skiljer sig vilt från körning till körning. Detta luktar större flopp än Zen 5 än så länge. I morgon kan inte komma snabbt nog!

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Reviews och försäljning i morgon.

Nu börjar ryktena gå att de blåskärmar system när de testas, de trigger anti-cheat i spel och resultat som skiljer sig vilt från körning till körning. Detta luktar större flopp än Zen 5 än så länge. I morgon kan inte komma snabbt nog!

Oavsett var du hört, läst eller känt vibbarna av dessa rykten - kan du inte lämna en referens till någon av källorna? Såvida det inte enbart är något du själv flummat ihop, för det kan bli svårt att länka till

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

sålänge intel bytar socket varannan "generation" så är dom irrelevanta för mig utanför begagnat.

Men du är ändå så intresserad att du klickar fram en artikel om Intel och tar dig tid att kommentera.
🥳

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem

Om den är 8,5% snabbare i multicore och 0% snabbare i singlecore så skulle jag nog aldrig få uppleva någon skillnad mellan den och föregående. Kör helt enkelt inte den typ av laster.

Det är singlecore och spelprestanda som gäller

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Och hur ofta byter folk innan ny sockel kommer? Med undantag för am4 som levt 8år så är det nog ingen standard att vänja sig vid.
AM5 är ju lovat 3 cpuer och där imellan lär det inte bli super skillnad mellan gen 1 och gen 3

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och hur ofta byter folk innan ny sockel kommer? Med undantag för am4 som levt 8år så är det nog ingen standard att vänja sig vid.
AM5 är ju lovat 3 cpuer och där imellan lär det inte bli super skillnad mellan gen 1 och gen 3

gick själv från 1700x till 5600x efter lite mer än 4 år och det blev ett rejält lyft för en billig peng. kunde bytat redan vid 3000 serien så hade det blivit två byten. så du får ju minst ett byte iaf medans på intel sidan är det knappt lönt att byta för bara en generations hopp t.ex 13th gen till 14th gen är ju knappt lönt när man kolla pris till prestanda eller ens IPC/effektivitetslyft, eller? det blir hela plattformen varje gång alltså minst CPU och moderkort, bra mycket dyrare för mindre vinst. imho.:P

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Men du är ändå så intresserad att du klickar fram en artikel om Intel och tar dig tid att kommentera.
🥳

ja, för Intel boys kommenterar aldrig på AMD?

Intel hade varit intressanta för mig om dom höll fast vid en sockel längre, då hade jag lirat båda kampsen. har gpu från alla tre läger idag (rtx 4060, rx 7600, arc a770)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Så den drar nästan dubbelt så mycket power än AMD okej.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Så den drar nästan dubbelt så mycket power än AMD okej.

De drar ju samma? 250W

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De drar ju samma? 250W

"HXL visar ett resultat hittat på kinesiska QQ där processorn har körts utan något effekttak. Här klämmer den ur sig 46 289 poäng i Cinebench, men ligger då på en maximal effekt på hela 370,5 watt och en högsta temperatur på 89 grader.

"WCCF Tech jämför resultaten med AMD:s nuvarande toppmodell Ryzen 9 9950X, som har nått upp till 46 904 poäng vid en effekt på 253 watt, 46 090 poäng vid 230 watt och 44 782 poäng vid 200 watt."

200 watt vs 370 watt....

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

"HXL visar ett resultat hittat på kinesiska QQ där processorn har körts utan något effekttak. Här klämmer den ur sig 46 289 poäng i Cinebench, men ligger då på en maximal effekt på hela 370,5 watt och en högsta temperatur på 89 grader.

"WCCF Tech jämför resultaten med AMD:s nuvarande toppmodell Ryzen 9 9950X, som har nått upp till 46 904 poäng vid en effekt på 253 watt, 46 090 poäng vid 230 watt och 44 782 poäng vid 200 watt."

200 watt vs 370 watt....

Nu tog du bort första resultatet
" Ett resultat från I Leak VN landar på 45 563 poäng med vad kontot kallar optimerade BIOS-inställningar. De inställningarna innebär en maxeffekt på 250,4 watt, som i sin tur ger med en maximal temperatur på 76 grader."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett resultat från I Leak VN landar på 45 563 poäng med vad kontot kallar optimerade BIOS-inställningar. De inställningarna innebär en maxeffekt på 250,4 watt, som i sin tur ger med en maximal temperatur på 76 grader.

HXL visar ett resultat hittat på kinesiska QQ där processorn har körts utan något effekttak. Här klämmer den ur sig 46 289 poäng i Cinebench, men ligger då på en maximal effekt på hela 370,5 watt och en högsta temperatur på 89 grader.

Hade man haft en Core Ultra 9 285K så hade det kännts vettigt att låsa den till max 250W.
Över 100W extra strömförbrukning känns inte värt för en prestandaskillnad på ca 1%

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hade man haft en Core Ultra 9 285K så hade det kännts vettigt att låsa den till max 250W.
Över 100W extra strömförbrukning känns inte värt för en prestandaskillnad på ca 1%

Onödiga spekulationer. Vi får helt enkelt vänta och se. Är väl ingen nyhet att dagens hårdvara är väldig optimerad från fabrik. Men att det bara skulle ge 1% prestanda med 100w extra låter osannolikt.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

ja, för Intel boys kommenterar aldrig på AMD?

Intel hade varit intressanta för mig om dom höll fast vid en sockel längre, då hade jag lirat båda kampsen. har gpu från alla tre läger idag (rtx 4060, rx 7600, arc a770)

Jag förstår poängen med att vilja ha en långlivad sockel men jag skulle bara köpa det argumentet om plattformen inte introducerade något nytt. I år ser vi väl faktiskt förändringar, som fler PCIe-lanes med Intels 800-serie, eller? För att dra nytta av extra lanes krävs att moderkort / sockel är designat för att ansluta det nya också. Annars måste man ju använda en PCIe-switch, som absolut skulle sänka hastigheten och skapa flaskhalsar.

När plattformen introducerar verkliga förbättringar, som i år, är väl ändå ett moderkortsbyte motiverat. Håller du inte med?

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Jag förstår poängen med att vilja ha en långlivad sockel men jag skulle bara köpa det argumentet om plattformen inte introducerade något nytt. I år ser vi väl faktiskt förändringar, som fler PCIe-lanes med Intels 800-serie, eller? För att dra nytta av extra lanes krävs att moderkort / sockel är designat för att ansluta det nya också. Annars måste man ju använda en PCIe-switch, som absolut skulle sänka hastigheten och skapa flaskhalsar.

När plattformen introducerar verkliga förbättringar, som i år, är väl ändå ett moderkortsbyte motiverat. Håller du inte med?

delvis, jag kan också tycka att man ska ha lite framförhållane får sånt som t.ex mer pcie lanes. "ah vi har 28 just nu, det räcker" för att sedan "aaah men vi ska ha 36 nu, ny sockel!" och lägga till 8 banor åt gången typ.

AMD löste det helt ok med övergången till pci4 tyckte jag, där dom iof backade med pcie på b450 och begränsade det till nya b550 där moderkortstillverkare fick certifiera banorna först istället för retroaktivt på den b450 brädor som "höll måttet" eller låta användare aktivera det experimentellt.

Jag bytte så småningom från b350 till b550 dels för pcie4 men också pbo2, men jag kunde gör det ett år senare när moderkorten var billigare. men Intels cykler hinner man liksom inte "bli billiga" och ändå vara aktuell, när dom väl blivit billigare är dom 1-2 socklar iväg så det är fullpris 3000kr mobo + 5000kr cpu eller inget typ. på amd kunde jag istället börja med 2000kr mobo och 2500kr cpu för att sedan byta cpu för 2000 kr 4 år senare och året efter nytt mobo för 1500kr. vilken har man helst som konsument liksom?

nu blev det mycket igenomtänkt ordgröt på arbetsrasten ber om ursäkt för det, orkar inte "renskriva" haha

typo
Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

De verkar dra rejält med ström processorerna nuförtiden, är det vid maxbelastning? Vad ska man ha för nätaggregat om man bygger en dator med en sån här CPU nuförtiden om det tyngsta man normalt sett gör är att koda film med Handbrake?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

I min utopiska framtid så är inte Cinebench omnämt som en faktor för en processors prestanda. Visst finns det de som kan dra nytta av processorer med fler än åtta kärnor men de kommer i högre grad användas till annat än Cinebench, för de allra flesta tror jag att en 9800X3D kommer vara absolut högst prestanda, CUDIMMS kan med extrema hastigheter vara ett sätt för Intel att nå X3D-CPUerna men den vinsten kommer vara kortlivad (tills AMD släpper kretsar med stöd för CUDIMM och extremt snabba minnen). Trist att Royal Core är skrotat men det ser ut som vi i alla fall slipper e-cores i Intel om några år.

Allt detta handlar om Desktop-CPU, för servrar och utvecklare som kör flera virtuella maskiner kan man nog inte ha för många kärnor.

Permalänk
Medlem

I dagsläget är intel sämre än amd, å den dagen kan komma att man köper intel igen, frågan är bara om de nånsin blir ändå? byte av sockel å moderkort för att uppdatera cpu de har varit Intel standard under många år nu, då kan man lika väl köpa nya minnen åså blir de inget av det. Fruktansvärt effekthungriga o varmgående. Skit i jämförelse med AMD ärligt talat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

I dagsläget är intel sämre än amd, å den dagen kan komma att man köper intel igen, frågan är bara om de nånsin blir ändå? byte av sockel å moderkort för att uppdatera cpu de har varit Intel standard under många år nu, då kan man lika väl köpa nya minnen åså blir de inget av det. Fruktansvärt effekthungriga o varmgående. Skit i jämförelse med AMD ärligt talat.

Haft 3 st inte i samma sockel LGA1700 , 12900k och sedan en 13990k och nu en 14900k , är väl inget att klaga på eller

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Onödiga spekulationer. Vi får helt enkelt vänta och se. Är väl ingen nyhet att dagens hårdvara är väldig optimerad från fabrik. Men att det bara skulle ge 1% prestanda med 100w extra låter osannolikt.

Att det är lättare att vara efterklok än att sia om framtiden har du så klart rätt i.
Men samtidigt, om SweClockers skriver nyheter så får väl deras medlemmar skriva sina tankar och funderingar om det? Ligger inte det i sakens natur om man har en sida som postar nyheter och där medlemmar kan svara?

Hurvida det är ca 100W extra för ca 1% extra prestanda återstår att se.

Men själva fenomenet, att digitala kretsars strömförbrukning inte är linjär mot dess prestanda.
Att man inte bara kan;
- Men om jag låter kretsen dra 10 gånger så mycket effekt, så ger den 10 gånger mer prestanda.

Det är sen gammalt.
Kretsar brukar ha en "sweetspot" där man får bästa prestanda/watt eller ett område där prestanda/watt fårhållandet är ungefär linjärt.

Men ska man pressa den yttersta prestandan som går så brukar prestanda/watt fårhållandet bli rejält lidande.

Ska man exempelvis köra med kompressorkylning så drar den också mer ström än en enkel fläktkylning.
Om man ser till helheten och inte komponent för komponent.

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande så att det är intel som gäller jämfört med amd, när det kommer till typ transcoding i Plex? För vid den typen av belastningar så är quick sync väldigt bra va? Eller har amd något att komma med ?

Permalänk
Skrivet av anubian:

Är det fortfarande så att det är intel som gäller jämfört med amd, när det kommer till typ transcoding i Plex? För vid den typen av belastningar så är quick sync väldigt bra va? Eller har amd något att komma med ?

Nej amd har ingen igpu I sin cpu som är värd namnet

Visa signatur

Permalänk

Nu kom ännu mer läckor. Inget att ha, sämre än förra generationen, enda den är bättre på är mindre ström törstig. Amd here I come!

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Datavetare

Kan också locka med mitt eget scoop: har precis avslöjat MLID supersäkra källor. Visade sig att de har en egen Wiki-sida!
https://en.wikipedia.org/wiki//dev/random

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan också locka med mitt eget scoop: har precis avslöjat MLID supersäkra källor. Visade sig att de har en egen Wiki-sida!
https://en.wikipedia.org/wiki//dev/random

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|