Utpekad som skaparen av Bitcoin – går under jorden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Satoshis plånbok med BTC har legat orörd sedan typ 2010. Om Peter Todd är Satoshi så hade han gissningsvis använt de pengarna i viss mån vid det här laget. Om han inte har en till plånbok vid sidan av, förstås. Oavsett så är jag relativt övertygad om att Todd vet vem Satoshi faktiskt var.

Jag är personligen rätt övertygad om att Satoshi antingen var Len Sassaman eller flera människor som agerade under en och samma pseudonym.

Hade jag varit rik hade jag haft väldigt lite glädje av att demonstrera det för andra människor och främst njutit av faktumet att jag aldrig behöver arbeta igen om jag inte vill.

Problemet är att det inte nödvändigtvis går att använda de bitcoinsen eftersom det skulle krascha marknaden och minska värdet drastiskt. Ca 5% extra bitcoin som kom i cirkulation när någon försöker sälja vore en rejäl ökning vid ett tillfälle. För att inte tala om hur knepigt det skulle bli juridiskt med beskattning mm.

Sannolikt så har han ju fixat fler bitcoin tidigt utöver dessa, så går väl inte någon nöd på honom. Nackdelarna överväger förmodligen fördelarna att försöka sälja.

Permalänk
Medlem

Det är ändå rätt fantastiskt att Satoshi ännu inte avslöjats utan det är fortfarande bara spekulationer. Känns som att han inte lever längre då alla hans kända bitcoin-adresser lämnats orörda så länge. Eller så är han väldigt bra på att hålla sig hemlig.

Permalänk
Medlem

Gå vidare, det är omöjligt att veta vem Satoshi är om inte hen/de signar ett meddelande med sina nycklar från genesis blocket.

Permalänk
Sötast
Skrivet av GPT:

Alltså jag finner artikeln, på Sweclocker, lite missvisande . Visst så pekar de på att de tror att det kan vara Peter Todd, men de säger inte att det är honom, den insinuerar men de visar igenom dokumentären olika personer som har varit anklagade för att vara Satoshi och det är tydlig flera gånger att det bara är deras gissning och att det finns saker som de tycker pekar på att det är Peter men de visar också på svagheter i deras beviskedja. Så de som ser dokumentären och nu är övertygade att det är Peter Todd, de har tagit in det de vill höra och ignorerat resten.

Dokumentären handlar mest om bitcoin, de har dock missat några viktiga saker så det är väl en bra introduktion men absolut inget topp journalistiskt arbete.

Skulle inte säga att dokumentären hade som mål att hänga ut Peter Todd.

Tråkigt att höra.

Clickbait har varit standard i över 2 år nu tyvärr. Kan tyckas att man skall få den information som krävs i en nyhetsartikel utan att forska vidare själv... men ja. så kan man ju tycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tråkigt att höra.

Clickbait har varit standard i över 2 år nu tyvärr. Kan tyckas att man skall få den information som krävs i en nyhetsartikel utan att forska vidare själv... men ja. så kan man ju tycka

Funderar mest över att det inte går läsa kommentarfältet till en enda tråd längre utan att hitta inlägg från mer eller mindre adekvata proffstyckare, språkexperter och interpunktionsproffessorer.
Visst är det väl tråkigt om artiklarna inte lever upp till ens förväntningar/standard, men gode tid... Sluta läs artiklarna då!?
Själv får jag sluta läsa kommentarfälten så jag slipper reta mig på dem som retar sig på artiklarna.. Alla kan vi göra nåt.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Craig Wright

Det pågår redan en rättegång där Craig Wright försöker bevisa att det är han som är skaparen och att den valutan som han skapade nu heter BSV eftersom namnet Bitcoin blev stulet när några frångick whitepapern för valutan bitcoin. När valutan forkades. Det som kallas bitcoin idag är inte originalbitcoin verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mbardh:

Det pågår redan en rättegång där Craig Wright försöker bevisa att det är han som är skaparen och att den valutan som han skapade nu heter BSV eftersom namnet Bitcoin blev stulet när några frångick whitepapern för valutan bitcoin. När valutan forkades. Det som kallas bitcoin idag är inte originalbitcoin verkar det som.

Vad vill du ha sagt? Att det ska finnas något som styrker att Wright skulle ligga bakom Satoshi? Att denne Wright är angelägen om att framstå som Bitcoin skapare har noll bevisvärde.Han är ju en känd skojare och den numera bortgångne Dan Kaminsky underbyggde detta väl.

Att bevisa att någon inte är skaparen av Bitcoin är svårt. Om man är skaparen och vill styrka detta är det lätt. Man kan helt enkelt lösa godtyckligt problem som ställs inför en där kännedom om Satoshi Nakamotos privata GPG-nyckel krävs. (Wright försökte faktiskt med det idiotiska att återanvända en gammal signatur från 2009, vilket snarast ytterligare bevisar att han är en skojare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mbardh:

Han har varit i flera olika domstolar där de har slagit fast om att Craig Wright är inte Satoshi. Craig Wright är en bedragare, bcash och bsv är en bra mycket osäkrare och centraliserade kedjor än Bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Svenska banker ser dig som en brottsling och pengatvättare om du håller på med krypto eller hanterar kontanter över 10000 kr. Det är den tragiska verkligheten idag..
Vet flera icke-pengatvättare eller icke-brottslingar som blivit fråntagna sina privata och även företagskonton i Swedbank eftersom banken "saknar kundkännedom". Anledning: att de handlar med utländska kunder, trots att de drabbade personerna kunde redovisa varje transaktion som gjorts. Överklaganden var meningslösa eftersom det är banken som hanterar även detta. I dessa fall var inte ens krypto inblandat.. Hade krypto varit inblandat hade de nog stängt kontona betydligt snabbare och definitivt inte gett personerna ett par månader på sig att flytta sina pengar innan alla konton avslutades. Lycka sedan till att försöka öppna ett företagskonto i en annan storbank utan att ha varit privatkund med "normala" transaktioner på kontot i minst ett halvår innan..

Swedbank av alla jävla banker? Ja de kanske tar det säkra före det osäkra sedan heliga Birgitta åkte dit? Men känns ändå son lite hyckleri att just de ska jaga småfifflare även om det är legitimt, för de släpte ju igenom de riktigt fula fiskarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är ändå rätt fantastiskt att Satoshi ännu inte avslöjats utan det är fortfarande bara spekulationer. Känns som att han inte lever längre då alla hans kända bitcoin-adresser lämnats orörda så länge. Eller så är han väldigt bra på att hålla sig hemlig.

Visst är det. Är ju inte förvånande att det finns massor med projekt online där skaparna förblivit okända, men Bitcoin har idag ett marknadsvärde i paritet med rika länder som Nederländerna eller Sverige. Det borde inte gå att hålla skaparna bakom en sådan framgång hemliga.

Permalänk

Tror sannolikheten är större att CIA har utvecklat BTC än Peter Todd.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Skribent
Skrivet av Allexz:

Tråkigt att höra.

Clickbait eller inte;
En ensam artikel bör aldrig vara den enda källan att utgå från. Även om artikeln "har all information" så bör det oavsett inte vara grund till att bilda sig en fast uppfattning kring något. Efterforskning och fördjupning, med flertalet källor, bör rimligen vara standard att utgå från i alla scenarion – om syftet är att faktiskt lära sig något.

Av samma anledning man använder flera källor i studier, rapporter eller liknande. Och i förlängning varför peer-review är en grej. Det handlar om att aldrig lita fullt ut på en enskild utsaga.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mbardh:

Vi är alla Satoshi, förutom Craig Wright.

Permalänk
Avstängd

jävla skit konspirations-skräp orkade knappt spola igenom skiten

Permalänk
Sötast
Skrivet av Yatagarasu:

Clickbait eller inte;
En ensam artikel bör aldrig vara den enda källan att utgå från. Även om artikeln "har all information" så bör det oavsett inte vara grund till att bilda sig en fast uppfattning kring något. Efterforskning och fördjupning, med flertalet källor, bör rimligen vara standard att utgå från i alla scenarion – om syftet är att faktiskt lära sig något.

Av samma anledning man använder flera källor i studier, rapporter eller liknande. Och i förlängning varför peer-review är en grej. Det handlar om att aldrig lita fullt ut på en enskild utsaga.

Håller helt med om det är något viktigt. Fast blaska som detta kan åtminstone vara rätt. Inte så att man är sugen på att behöva läsa det två gånger.

Permalänk
Medlem

Såg dokumentären igår. Tycker inte alltså den var så dålig som många här verkar tycka. För mig var det väldigt intressant att få reda på vilken typ av personligheter som ligger bakom bitcoins utvecklig i början.

Tycker inte heller det är befängt att ha en teori kring att Peter Todd är Satoshi.

För mig är det rätt osannolikt att ingen skulle veta vem hen är. Folk har nästan alltid ett visst bekräftelsebehov från någon. Så jag tror därför på följande i fallande ordning:
1. Hen är idag död - dog innan Bitcoin slog igenom ordentligt. - Mest sannolikt
2. Någon/några personer vet vem ”Satoshi” är respekterar fullt ut dennes rätt till anonymitet. - Ganska sannolikt
3. ”Satoshi” lever idag och ingen vet vem detta är. Har bara skrivit anonymt med folk utan att någon egentligen haft någon aning. ”Satoshi” saknar dessutom helt bekräftelsebehov. Mindre sannolik - men möjlig.

Om det är Peter Todd är jag rätt övertygad om att han faller inom kategori 2 och för mig är han i så fall den hetaste kandidaten.

Angående det moraliska. Det är på detta sätt ”grävande” journalister arbetar. Motiverar det alltid med att det finns ett allmänt intresse som toppar den enskildes. Tyvärr är ju Peter Todd ingen gangster så man kan ju tycka att han inte direkt förtjänade detta.