Varför avtagbar kontakt på gammalt tangentbord?

Permalänk
Medlem

Varför avtagbar kontakt på gammalt tangentbord?

Sladdriga rubberdomes men jag kunde inte motstå detta avig-vita fynd för 20-någonting kronor på secondhanden.

Vill någon berätta för mig varför PS2 kontakten är avtag och utbytbar? Möjligtvis en 6P6C kontakt enligt google.

Har inget med dagens fynd-tråden att göra, inlägg utbrutet. // MOD
Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wladir:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Sladdriga rubberdomes men jag kunde inte motstå detta avig-vita fynd för 20-någonting kronor på secondhanden.

Vill någon berätta för mig varför PS2 kontakten är avtag och utbytbar? Möjligtvis en 6P6C kontakt enligt google.

Det kanske kom med andra kablar i stället för att man skickade med en adapter att sätta på kabeln för att få usb eller möjligen AT om det är gammalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

( Tack till moderatorn som flyttade på inlägget, förlåt för missförståndet )

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Det va inte helt ovanligt förut. IBM Model M tex använde samma sort av "telefon"kontakt. Frågan du bör ställa är varför de slutade och svaret är som vanligt pengar, spara några öre i tillverkningen tjäna massa kronor när det måste köpas ett nytt tangentbord istället för en kabel.
@Wladir

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det va inte helt ovanligt förut. IBM Model M tex använde samma sort av "telefon"kontakt. Frågan du bör ställa är varför de slutade och svaret är som vanligt pengar, spara några öre i tillverkningen tjäna massa kronor när det måste köpas ett nytt tangentbord istället för en kabel.
@Wladir

Alla har inte slutat med det dock, både mtt Logitech G Pro Gaming och Keychron K8 Pro har löstagbar kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alla har inte slutat med det dock, både mtt Logitech G Pro Gaming och Keychron K8 Pro har löstagbar kabel.

Mja, de är nog snarare att de började med det igen.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ju en del som har usbkontakt i tbordet, skriver just nu på ett sånt från Hyperx.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@Wladir

Telefonkabel var det ja! Tack för svaret, jag har aldrig sett detta förut!

Visa signatur

Save Scummer!