Windows 11 passerar 35 procent marknadsandel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Är logiskt det tar tid pga hårdvaru kraven. Kommer ju öka med tiden när hårdvara byts ut. Folk köper nya laptops etc.

Nördarna är ju en extrem minoritet av användarna.

Jag är i samma sits med Apple.
Min ipad Pro 2017 kan inte längre få nyare iPad OS, v17 är stopp och kan inte använda nya ipad OS 18.

Och till skillnad från din iPad, så kan man lägga in Windows 11 på icke supportade CPU:er / enheter som inte uppfyller alla officiella krav något som inte alls går på iPad

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vi börjar med när företag avyttrar sina äldre datorer.
De köps in i bulk av aktöre som Inrego som rensar de gamla diskarna eller sätter in egna och går sedan igenom så att allt fungerar.
Sedan läggs de upp för försäljning och där kan du som kund välja vilket OS du vill ha installerat.

Kollade just nu på Inrego och där kan du få välja mellan inget eller Windows 11.

När det gäller privatpersoner så kanske det är Klas-Yngve 39 år som vill ha en dator homelab eller 84 årige Ulla som bara vill kunna betala räkningarna och hon bryr sig inte.

Oavsett så kommer det inte att bli någon extrem ökning av elskrot.

Hur många företag kommer att köpa dem när de inte längre stöds av Windows?

Och har du riktigt tänkt igenom lösningen att Ulla 84 ska utgöra en marknad för datorer utan säkerhetsuppdateringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har bara problem med Bluetooth på en HP Elitebook från 2012, men där tror jag inte att det är Windows som är problemet då jag har haft problem med Bluetooth så länge jag haft enheten, vilket är från slutet av 2016. Vad är det för problem du har med Bluetooth? Fungerar bra på de enheter jag använt Bluetooth

Jag har problemet att efter lång användning så börjar ljudet spraka en del. Ungefär som att all information inte kommer fram till hörlurarna. Kan koppla bort och ansluta lurarna igen så löser det sig. Släpptes en ny uppdatering av bluetoothdrivarna nyligen så det lindrade problemet en del men det är inte helt borta. Kan också vara mina lurar som spökar men det märker jag om 1 vecka efter att ha bytt till AM5.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kasken:

Man kan ju undra om denna ovilja hos massan att migrera till det senaste har ökat under årens gång?

Nja, vista och windows 8 (som sagt) orsakade väl inte heller direkt någon rusning? Och att uppgradera är väl inget som det stora massan gör självmant; snarare sker det automatiskt (fast nu blockeras ju många artificiellt) eller när man köper en ny dator (och det behövs kanske inte lika frekvent numera)?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Iskra:

Hur många företag kommer att köpa dem när de inte längre stöds av Windows?

Och har du riktigt tänkt igenom lösningen att Ulla 84 ska utgöra en marknad för datorer utan säkerhetsuppdateringar?

Refurb-företag kommer att köpa upp dessa gamla datorer även i fortsättningen och kommer installera Windows 11 på dem eller sälja utan OS, vad är det du inte förstår?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Helt absurt vilket hat Windows 11 får motstå.

Det är absolut inte perfekt, det är inget operativsystem, och kan kräva lite mer handpåläggning för powerusers än Windows 10.
Men det är nyare, mer säkert (och kommer få säkerhetsuppdateringar) bland annat.

Med program som Rufus så kan man installera Windows 11 på väldigt gammal och utdaterad hårdvara så där har vi plockat bort kritiken om att det kommer bli massa elskrot.

Sedan har vi tex Raphire's Win11Debloat eller ChrisTitusTech WinUtil för att ta bort diverse saker som man inte vill ha samt få bort telemetri osv.

Det bästa vore ju om man inte behövde sådan program/script, men nu är det så, jag ser det på samma vis som att man installerar Add-Ons i browsern.

Nyfiken. Med dom verktygen kan man få ett rent skrivbord i multiskärms setup?
Som jag skrev i en annan tråd så vill jag ha min primära skärm helt fri från klocka/startmeny/taskbar etc.
Enbart skrivbordsyta och ha taskbar o klocka på höger skärm.

Permalänk
Medlem

Jag är tyvärr tvungen att ha Windows 11 på jobbdatorn så jag vet vilket mög det är. Får hoppas Windows 12 blir bättre, och att de ser till att det är dugligt stabilt innan det släpps.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Jag har problemet att efter lång användning så börjar ljudet spraka en del. Ungefär som att all information inte kommer fram till hörlurarna. Kan koppla bort och ansluta lurarna igen så löser det sig. Släpptes en ny uppdatering av bluetoothdrivarna nyligen så det lindrade problemet en del men det är inte helt borta. Kan också vara mina lurar som spökar men det märker jag om 1 vecka efter att ha bytt till AM5.

Det var ett märkligt problem. Vad är lång användning? Jag tror jag använt Bluetooth i typ 1-2 timmar och har iallafall inte stött på det där problemet vad jag kan minnas

Skrivet av Ozzed:

Jag är tyvärr tvungen att ha Windows 11 på jobbdatorn så jag vet vilket mög det är. Får hoppas Windows 12 blir bättre, och att de ser till att det är dugligt stabilt innan det släpps.

För mig är det väldigt dugligt och stabilt. Fungerar utmärkt på mina datorer. Fick en hel del bluescreens under våren, men det var pga en SSD och inte Windows:et i sej.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Är tyvärr fast med Windows 10 på jobbets datorer, med lite tur kanske de går över till 11a tids nog.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av holo:

Nyfiken. Med dom verktygen kan man få ett rent skrivbord i multiskärms setup?
Som jag skrev i en annan tråd så vill jag ha min primära skärm helt fri från klocka/startmeny/taskbar etc.
Enbart skrivbordsyta och ha taskbar o klocka på höger skärm.

Möjligt att det kan gå i TitusTech's WinUtil men annars verkar lösning på ditt problem vara att använda StartAllBack enligt denna post på Reddit.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Vi pratar om hårdvara från innan 2018. Win10 har support även nästa år. Handen på hjärtat, hur många bekanta/släktingar känner du som kör PCs som är 8+ år?

Rätt många, ärligt talat; särskilt bland de äldre. Maskiner som var bra 2016 är fortfarande fullt användbara för de flesta vardagliga uppgifter, och till och med en bra dator från 2010 duger till att läsa nyheter och mail och betala räkningar för någon som inte är så intresserad av datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det var ett märkligt problem. Vad är lång användning? Jag tror jag använt Bluetooth i typ 1-2 timmar och har iallafall inte stött på det där problemet vad jag kan minnas

Svårt att säga exakt hur länge. Men brukar ha något igång i lurarna hela dagarna i princip om jag är hemma. Så kan som sagt lika gärna vara lurarna. Får se om problemet kvarstår senare som sagt.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Rätt många, ärligt talat; särskilt bland de äldre. Maskiner som var bra 2016 är fortfarande fullt användbara för de flesta vardagliga uppgifter, och till och med en bra dator från 2010 duger till att läsa nyheter och mail och betala räkningar för någon som inte är så intresserad av datorer.

Jag håller helt med att datorer från 2016 fortfarande är fullt användbara. Jag använder en bärbar företagsdator från 2012 som fortfarande fungerar alldeles utmärkt. Nu har jag visserligen uppgraderat CPU:n från i5 3320m -> i7 3632QM men den fungerade helt ok även med i5:an. Jag kör med Windows 11 och Insider Preview beta kanalen på den datorn utan problem.

Skrivet av Shiftypants:

Svårt att säga exakt hur länge. Men brukar ha något igång i lurarna hela dagarna i princip om jag är hemma. Så kan som sagt lika gärna vara lurarna. Får se om problemet kvarstår senare som sagt.

Jo, det kan vara lite svårt att pinpointa vart problemet ligger.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Är man gamer måste man ha windows....

Jag räknar mig som gamer och har inte använt Windows för spel sedan början av 10-talet. Jag röstar med plånboken och betalar inte för grejer som endast kan köras i Windows.

Det var länge sen Proton blev så bra att jag slutade känna att jag egentligen gjorde någon större uppoffring med mitt val: det enda som kvarstår är de spel som är aktivt användarfientliga och insisterar på antifusksystem som körs i Windowskärnan, och dem hade jag inte köpt ändå.

Sedan många år är det här valet mer i stil med att man naturligtvis inte köper de spel som är exklusiva för en spelkonsol man inte äger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, vista och windows 8 (som sagt) orsakade väl inte heller direkt någon rusning? Och att uppgradera är väl inget som det stora massan gör självmant; snarare sker det automatiskt (fast nu blockeras ju många artificiellt) eller när man köper en ny dator (och det behövs kanske inte lika frekvent numera)?

Du är kanske något på spåret, den röda tråden man i så fall skulle kunna se är att folk är mindre intresserad av att "uppdatera" när man har en positiv upplevelse av det man har, och många av förändringarna som kommer med det nya ses som försämringar.
När det är det omvända så är intresset högre.

Att folk tog emot all förändring som erbjöds när de satt med Vista eller 8an är ju kanske inte så svårt att förstå?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Jag räknar mig som gamer och har inte använt Windows för spel sedan början av 10-talet. Jag röstar med plånboken och betalar inte för grejer som endast kan köras i Windows.

Det var länge sen Proton blev så bra att jag slutade känna att jag egentligen gjorde någon större uppoffring med mitt val: det enda som kvarstår är de spel som är aktivt användarfientliga och insisterar på antifusksystem som körs i Windowskärnan, och dem hade jag inte köpt ändå.

Sedan många år är det här valet mer i stil med att man naturligtvis inte köper de spel som är exklusiva för en spelkonsol man inte äger.

polarn är en hc linux användare å även han kör med dual boot för just spelen, surt att inte få vara social med polarna bara för att man vägrar windows.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Håller med

Skrivet av Kasken:

Man kan ju undra om denna ovilja hos massan att migrera till det senaste har ökat under årens gång?

Jag är så pass hårig i öronen att jag varit med hela resan, o jag kan inte minnas att MS hade dessa svårigheter "förr i tiden".
Då såg man fram emot och tog emot det nya med öppna armar för att det gav en överlag bättre användarupplevelse och rättade till mycket som inte fungerade bra med det nuvarande.....
Många höll krampaktigt kvar i XP, men den statistiken blev ju dopad av att det stod så många datorer vid maskiner inom produktionen hos många företag runt om i världen som körde mjukvara som inte var kompatibel med något annat...

Det var först vid övergången från 7an till 10an (praktfiaskot 8an pratar vi inte ens om) som jag själv upplevde att "vanliga användare" på bred front började motsätta sig utvecklingen.... Måhända är min verklighetsbild färgad av att det går i linje med hur jag själv kände.
Nu har ju de flesta valt att acceptera all övervakning och kartläggning som är inbyggd i 10an eftersom de måste kunna "spela alla spel"....

Själv ansåg jag mycket av det som infördes med 10an som helt oacceptabelt och gjorde ett aktivt och medvetet val att helt sluta använda produkter från MS efter att 7an nådde EOL.
Det är nu snart dags att fira 5år av det beslutet o jag har inte ångrat det en enda gång, ni som ännu inte vågat släppa snuttefilten är helt oförmögna att greppa hur otroligt befriande det faktiskt är.

Håller med. Nuförtiden fixas inte gamla fel och brister i nya Windows-versioner. Istället förstör Microsoft användargränssnitten och gör Windows svårare att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Helt absurt vilket hat Windows 11 får motstå.

Det är absolut inte perfekt, det är inget operativsystem, och kan kräva lite mer handpåläggning för powerusers än Windows 10.
Men det är nyare, mer säkert (och kommer få säkerhetsuppdateringar) bland annat.

Med program som Rufus så kan man installera Windows 11 på väldigt gammal och utdaterad hårdvara så där har vi plockat bort kritiken om att det kommer bli massa elskrot.

Sedan har vi tex Raphire's Win11Debloat eller ChrisTitusTech WinUtil för att ta bort diverse saker som man inte vill ha samt få bort telemetri osv.

Det bästa vore ju om man inte behövde sådan program/script, men nu är det så, jag ser det på samma vis som att man installerar Add-Ons i browsern.

Sålänge det går att tweaka win11 till det man vill ha så är det ju bra, men vissa saker går ju inte eller körs över av MS i uppföljande nya uppdateringar. Dock så kommer hatet självklart från alla vanliga användare som inte har viljan eller kompetensen att själva söka upp dessa tweaks utan bara "drabbas". Själv behöver jag ibland göra inställningar i diverse kontrollpaneler för drivrutiner, ljudkort m.m. och win10:s nyare GUI för detta är tämligen värdelösa utan man få gå till de äldre som man hittar via diverse klick. Här är väl min största fasa att dessa inte ska gå att nå alls i win11 och hur gör man då??
Jag har själv inte konverterat, men kommer göra det under under kommande år. Det som framförallt gav mig kalla fötter är rapporter om sämre spelprestanda då win11 lanserades och även senare. Nu ser jag inte längre den typen av problem så då får man väl hoppa över i 11-båten då och hoppas på att det går att göra "avancerade" inställningar på nåt vis även i den här miljön...

Permalänk
Skrivet av DST:

polarn är en hc linux användare å även han kör med dual boot för just spelen, surt att inte få vara social med polarna bara för att man vägrar windows.

Har du kompisar som undviker viss kost, eller som pensionssparar? Det här är bara ytterligare en variant av samma sak: att göra medvetna val man tror är långsiktigt bättre för en själv eller för mänskligheten, även om de kommer med någon form av personlig kostnad här och nu. I de flesta fall slutar man uppleva dem som en reell kostnad efter ett tag när man vant sig vid förändringen.

Permalänk
Medlem

Har du kompisar som undviker viss kost, eller som pensionssparar? Det här är bara ytterligare en variant av samma sak: att göra medvetna val man tror är långsiktigt bättre för en själv eller för mänskligheten, även om de kommer med någon form av personlig kostnad här och nu. I de flesta fall slutar man uppleva dem som en reell kostnad efter ett tag när man vant sig vid förändringen.

what... alltså det går inte att jämföra, det är inte så seriöst att man kanske måste boota upp win för att spela en kväll med kompisarna. är inte ens jämförbart... för mig med ditt/din argument/jämförelse låter du som hon kyrk-tanten i The Simpsons som skriker, -wont somebody think about children?! för minsta lilla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Är det inte tvärtom? Du kan göra precis vad du vill och om du mot förmodan inte kan det så kan du göra det ändå.

(för all källkod finns tillgänglig)

Hehe, ja, det finns ju dock en rätt rejäl elefant i det rummet. Ovanstående blir sant först om man har programmeringsskills långt från alla användare besitter

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vi pratar om hårdvara från innan 2018. Win10 har support även nästa år. Handen på hjärtat, hur många bekanta/släktingar känner du som kör PCs som är 8+ år?

Alla jag känner inkl. mig själv?

Vi pratar om hårdvara lanserad innan 2018, men hårdvaran såldes även långt senare.

Sen har vi hela refurb-marknaden som fortfarande säljer äldre datorer som inte klarar Windows 11.

Får se om Elgiganten och Power kommer slumpa bort gammal hårdvara nu lagom till Black Friday. Var inte längesedan det gick att hitta 5-6 år laptops där.

Hur ska vanliga användare förstå skillnaden?

Permalänk
Medlem

Veckans Windows-nytt.

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av DST:

what... alltså det går inte att jämföra, det är inte så seriöst att man kanske måste boota upp win för att spela en kväll med kompisarna. är inte ens jämförbart... för mig med ditt argument/jämförelse låter du som hon kyrk-tanten som skriker, -wont somebody think about children?! för minsta lilla.

Det är klart det går att jämföra, för det är exakt samma princip. Det är ett val: Genom att trots allt betala för saker man egentligen inte håller med om visar man företaget som får pengarna att man ändå accepterar vad de gör, om det nu är loot boxes, spel som släpps innan de är färdiga, eller något annat.
Konkret exempel: Hur lång tid tror du det hade tagit innan inga spel släpptes med Denuvo om de flesta vägrade köpa spel som hade det?

Permalänk
Medlem

Mitt problem varför jag aldrig uppdaterar är pga hårdvaran som aldrig har support för dom nya OS'en. Köp en synt, köp en till köp 5 nya . Är jävligt less på det. Skulle kosta 1000 spänn per sittning om man skulle uppdatera.

Permalänk
Medlem

Det är klart det går att jämföra, för det är exakt samma princip. Det är ett val: Genom att trots allt betala för saker man egentligen inte håller med om visar man företaget som får pengarna att man ändå accepterar vad de gör, om det nu är loot boxes, spel som släpps innan de är färdiga, eller något annat.
Konkret exempel: Hur lång tid tror du det hade tagit innan inga spel släpptes med Denuvo om de flesta vägrade köpa spel som hade det?

nja, att boota upp windows för att spela(socialisera med vänner då å då) är inte så seriöst. Antingen så gör du det eller så gör du det inte, ingen bryr sig. Om du bryr dig, dvs att du har det som en pricipsak att inte köra windows, well det får stå för dig, men du missar så klart att umgås med dina vänner. Samma sak som att när du väljer att inte gå ut å festa med dina vänner, är inte så seriöst(hela världen)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DST:

nja, att boota upp windows för att spela(socialisera med vänner då å då) är inte så seriöst. Antingen så gör du det eller så gör du det inte, ingen bryr sig. Om du bryr dig, dvs att du har det som en pricipsak att inte köra windows, well det får stå för dig, men du missar så klart att umgås med dina vänner. Samma sak som att när du väljer att inte gå ut å festa med dina vänner, är inte så seriöst.

Det är just det: det är ett personligt val. Det är inte mer än så, men det är vad det är. Självklart är det seriöst menat av personen som gör det valet om det kostar dem något.

Förhoppningsvis är de inte så militanta att de aktivt försöker sabotera för alla andra, men är någon så övertygad att de själva är beredda att ”ta smällen” så tror de troligen på att de själva gör ett bra val och kommer att ”predika” detta på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Möjligt att det kan gå i TitusTech's WinUtil men annars verkar lösning på ditt problem vara att använda StartAllBack enligt denna post på Reddit.

Intressant. Tack. Kanske kan testa 11 nästa gång jag behöver installera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Refurb-företag kommer att köpa upp dessa gamla datorer även i fortsättningen och kommer installera Windows 11 på dem eller sälja utan OS, vad är det du inte förstår?

Såhär skriver Inrego, som du själv hänvisade till, på sin hemsida:

"För att en dator ska vara Windows 11 kompatibel måste den uppfylla vissa tekniska krav. Därför erbjuder vi bara laptops som klarar dessa krav. "

Permalänk
Medlem

Statestik kan vara svårt visade det sig. På oktobersiffrorna så räknade jag fram 3.58 % övrigt i förhoppningen att det skulle vara Linux-siffrorna m.m.. Men efter att ha konsulterat källan så visade det sig innehålla Windows 7/8 och en del annat historiskt. Dessutom var det bara Windows specifikt som procentsiffrorna räknades fram på.
https://gs.statcounter.com/os-version-market-share/windows/de...

För att se hela OS-spektrumet så får man titta på denna källa och där ligger Android på top med 44,6%, därefter Windows 26.8% följt av iOS/OSX (18.49+5.67). Unknown var en stor andel, hela 1.77% och därefter kommer Linux med 1.58%.
https://gs.statcounter.com/os-market-share