Permalänk
Medlem

Formatera i bitlocker läge

Hej,

Fick hjälp av en från forumet att försöka komma in i en extern hårddisk. Men pga han pluggade in en Linus os via USB låste sig datorn då den trodde den blev manipulerad. Nu har jag inte bitlocker nyckeln och vill formatera datorn. Men den hoppar över de alternativet och jag får inte till det.

Hur gör jag ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sätt in den i datorn, logga in på ditt MS-konto och leta upp den där, eller har du den nedskriven? Om du inte har nyckeln går det inte.
https://support.microsoft.com/en-us/windows/find-your-bitlock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Sätt in den i datorn, logga in på ditt MS-konto och leta upp den där, eller har du den nedskriven? Om du inte har nyckeln går det inte.
https://support.microsoft.com/en-us/windows/find-your-bitlock...

Står ju längst ner om jag inte har nyckeln måste jag formatera datorn.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av JoeEd:

Står ju längst ner om jag inte har nyckeln måste jag formatera datorn.

Exakt, det är meningen:)

"Om du inte har nyckeln går det inte (att låsa upp den)."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Exakt, det är meningen:)

"Om du inte har nyckeln går det inte (att låsa upp den)."

Ja, och det är ju inte formateringen jag kommer åt

Permalänk
Medlem

Vad har bitlocker med möjlighet att formatera disken att göra?
Får du felruta i Windows installer eller?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av JoeEd:

Ja, och det är ju inte formateringen jag kommer åt

Hur försöker du komma åt den?

Permalänk
Medlem

Ingen aning, men kommer in på bitlocker sidan och därifrån kan jag trycka på hoppa över denna dator och sedan komma till en sida där jag har ett alternativ ”återställ den här datorn”

Sedan gör jag alla steg men får upp ” ett problem uppstod när datorn skulle återställas”

Men den hoppar över vissa sidor ser jag så jag kan inte välja fler alternativ som finns.

Permalänk
Medlem

Har hittat flera alternativ att installera om Windows via cmd, vad rekommenderas ?

Systemreset -cleanpc
Rstrui.exe
Factoryreset

Permalänk
Medlem

Om disken ändå ska blåsas så ladda ner Windows på USB-minne och installera om?
Bara blås bort allt på disken med diskpart.
När installationsguiden har kommit igång tryck Shift+F10 för cmd-prompt.
Kör diskpart
När det startat:
list disk
sel dis X (X= nummer på disken)
clean
exit

Installera Windows.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av JoeEd:

Ingen aning, men kommer in på bitlocker sidan och därifrån kan jag trycka på hoppa över denna dator och sedan komma till en sida där jag har ett alternativ ”återställ den här datorn”

Sedan gör jag alla steg men får upp ” ett problem uppstod när datorn skulle återställas”

Men den hoppar över vissa sidor ser jag så jag kan inte välja fler alternativ som finns.

Skrivet av JoeEd:

Har hittat flera alternativ att installera om Windows via cmd, vad rekommenderas ?

Systemreset -cleanpc
Rstrui.exe
Factoryreset

Det här är ju fel. Du har ingen aning om hur du försöker göra?
Det är en extern disk, korrekt? Du kan inte formatera den genom att återställa datorn. Högerklicka på disken i "den här datorn" och formatera. I värsta fall får du starta en windowsinstallation och använda diskpart

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det här är ju fel. Du har ingen aning om hur du försöker göra?
Det är en extern disk, korrekt? Du kan inte formatera den genom att återställa datorn. Högerklicka på disken i "den här datorn" och formatera. I värsta fall får du starta en windowsinstallation och använda diskpart

Tror inte du läst vad TS skriver.
En extern disk anslöts, detta aktiverade Bitlocker-nyckeln på datorn. TS har inte längre denna nyckel, så han måste formatera datorns hårddisk. Glöm den externa.

TS säger att hen får ett fel när han skall återställa datorn.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dreijer:

Tror inte du läst vad TS skriver.
En extern disk anslöts, detta aktiverade Bitlocker-nyckeln på datorn. TS har inte längre denna nyckel, så han måste formatera datorns hårddisk. Glöm den externa.

TS säger att hen får ett fel när han skall återställa datorn.

Jo jag har läst, oklart hur en extern disk låser systemdisken bara.
Men både i titel och första post skriver TS att han vill formatera, inte återställa.

Men ja, externa har inte mycket med detta att göra egentligen och en ominstallation måste göras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo jag har läst, oklart hur en extern disk låser systemdisken bara.
Men både i titel och första post skriver TS att han vill formatera, inte återställa.

Men ja, externa har inte mycket med detta att göra egentligen och en ominstallation måste göras.

Gissningsvis har Secure Boot inaktiverats för att köra från disken, vilket har orsakat det.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JoeEd:

Systemreset -cleanpc
Rstrui.exe
Factoryreset

Du kan inte använda någon av dessa alternativ om ditt OS är bitlockerlåst och du vill boota OS:et. Allt hänger ju på att OS går att starta, vilket aldrig kommer ske om disken är bitlockerlåst.

Tycker du ska köra en ominstallation via "windows installation media" istället om du vill installera om Windows just. Då tar du bort allt som har med bitlocker att göra.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin