9,2 miljarder i böter för Meta

Permalänk
Melding Plague

9,2 miljarder i böter för Meta

EU-kommissionen anser att företaget har gett Marketplace en olaglig konkurrensfördel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låt det svida för det där skitföretaget.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Ge blocket böter också.
Svinen bannade mig för att jag la in för många annonser.
Det gick ju bra nör man betalade för annonser men inte nör det blev gratis tydligen.
"Kundbemötandet" under all kritik.
Marketplace alla dagar före blocket.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag har varken Facebook eller sympati för Meta, men jag gillar att spela djävulens advokat.

Citat:

EU-kommissionen skriver i domen att alla Facebook-användare regelbundet exponeras för Marketplace, oavsett om de är intresserade, och hindrar andra operatörer av digitala marknadsplatser att konkurrera på lika villkor.

1) Är det inte deras rätt att visa vad dom vill i sin app, inklusive plattformen Marketplace? Man tvingas väl inte använda den under pistolhot?

2) Hur har man hindrat andra ”operatörer” av digitala marknadsplatser att konkurrera på lika villkor? Skulle Blocket och Tradera fått nyttja Facebooks plattform?

Jag fattar verkligen inte.

Permalänk
Medlem

Och såklart går pengarna tillbaka till användarna?

Jag har verkligen ingenting till övers för Meta/fb, det bästa sättet om man tycker att dom är dåliga är ju att som jag rösta med fötterna och inte ha något konto alls.

Men i det här fallet är det ju (bara) en annan skurk-organisation som utnyttjar sin (marknads) position som, om pengarna betalas ut, lägger beslag på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Jag har varken Facebook eller sympati för Meta, men jag gillar att spela djävulens advokat.

1) Är det inte deras rätt att visa vad dom vill i sin app, inklusive plattformen Marketplace? Man tvingas väl inte använda den under pistolhot?

2) Hur har man hindrat andra ”operatörer” av digitala marknadsplatser att konkurrera på lika villkor? Skulle Blocket och Tradera fått nyttja Facebooks plattform?

Tänk dig följande, Facebook marketplace tar inte betalt för tjänsten för att dom inte behöver. Du betalar istället genom att du ger Meta din data samt genom att glutta på alla reklambanners på Facebook. Ingen annan marknadsplats kan överleva utan att ta betalt för tjänsten, men eftersom Facebook är "gratis" så väljer alla att använda Facebook marketplace. Dom andra går till slut omkull, så om *du* vill sälja något på begagnatmarknaden så *måste* du använda Facebook marketplace. Ah men åhnej! Du *måste* registrera ett konto på Facebook för att få använda marketplace. Meta har således gjort det omöjligt för andra att starta företag riktade mot begagnatmarknaden, och har samtidigt, tack vara alla andra integrerade tjänster i Facebook, gjort det nästintill omöjligt för andra sociala nätverksplattformar att etablera sig.

Om vi inte hade haft såna här regleringar så hade det till slut bara funnits ett par företag som gör och kontrollerar allt på marknaden, och som vi inte kan göra ett skit mot. Kolla bara på situationen med chaebol-företagen i Sydkorea, där har dom 4 stycken massiva vertikalt integrerade megacorps som i stort sett äger hela landet. Det finns ingen konkurrens, och ingen möjlighet till konkurrens.

Permalänk
Medlem

jaha ? och vem går dessa pengarna till ? Jävla bs detta.. Känns som EU bara är sugna på pengar eller att skrämmabort stora företag från stället.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

9 miljarder är väll inga pengar för facebook, eller?

Permalänk
Inaktiv

Jag lämnade fb för några år sedan efter att jag räknat ut på ett ungefär hur mycket tid jag la där på ett år.

De kan gott betala lite

Permalänk
Medlem

Om ni kollar på Trump intervjun hos Joe Rogan så kommer det fram en intressant sak kring detta med EU och deras böter.

Trump säger att han nyligen pratat med Tim Cook (Apples VD) ang de ca 17 miljarder dollar som EU vill bötfälla Apple för, och Tim Cook menar att EU endast gör detta för att kunna finansiera sin och andra företags verksamhet i Europa.

Tycker personligen EU fokuserar på helt fel grejer när de ska bötfälla amerikanska jättar hit och dit pga av deras resp dominans.

Vi har MYCKET större problem i Europa och vårt eget land än att fokusera på att bötfälla entreprenöriella amerikanska företag hit och dit som gör smarta produkter/tjänster som förenklar vår vardag.

Jag raderade mitt Facebook konto permanent 2016 och har inte saknat det för fem öre. Vill jag sälja grejer finns det andra tjänster som fungerar bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Tänk dig följande, Facebook marketplace tar inte betalt för tjänsten för att dom inte behöver. Du betalar istället genom att du ger Meta din data samt genom att glutta på alla reklambanners på Facebook. Ingen annan marknadsplats kan överleva utan att ta betalt för tjänsten, men eftersom Facebook är "gratis" så väljer alla att använda Facebook marketplace. Dom andra går till slut omkull, så om *du* vill sälja något på begagnatmarknaden så *måste* du använda Facebook marketplace. Ah men åhnej! Du *måste* registrera ett konto på Facebook för att få använda marketplace. Meta har således gjort det omöjligt för andra att starta företag riktade mot begagnatmarknaden, och har samtidigt, tack vara alla andra integrerade tjänster i Facebook, gjort det nästintill omöjligt för andra sociala nätverksplattformar att etablera sig.

Om vi inte hade haft såna här regleringar så hade det till slut bara funnits ett par företag som gör och kontrollerar allt på marknaden, och som vi inte kan göra ett skit mot. Kolla bara på situationen med chaebol-företagen i Sydkorea, där har dom 4 stycken massiva vertikalt integrerade megacorps som i stort sett äger hela landet. Det finns ingen konkurrens, och ingen möjlighet till konkurrens.

Okej, jag hör vad du säger. Men vart drar man gränsen för vad man får göra för att konkurrera?
Har inte Facebook (Meta) förtjänat sin ledande marknadsposition? Hur skulle man agerat för att ha spelat "rättvist" med Marketplace?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

9 miljarder är väll inga pengar för facebook, eller?

Det verkar bero på, när det handlar om ersättningar till chefer så verkar 100miljoner vara enormt mycket pengar, om man läser dom trådarna.

Resonerar du på samma sätt när det gäller dina egna pengar så tar jag gärna en 5hunka eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

Om ni kollar på Trump intervjun hos Joe Rogan så kommer det fram en intressant sak kring detta med EU och deras böter.

Trump säger att han nyligen pratat med Tim Cook (Apples VD) ang de ca 17 miljarder dollar som EU vill bötfälla Apple för, och Tim Cook menar att EU endast gör detta för att kunna finansiera sin och andra företags verksamhet i Europa.

Är det verkligen så intressant att Apples VD påstår det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Meta döms återigen till böter av EU-kommissionen

Jag läste

Meta döms årligen till böter av EU-kommissionen ;D

Permalänk
Medlem

EU har varit vettiga med många åtgärder, men här känner jag att det är ett fall av ”the U.S. innovates, and the EU regulates”.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Som vanligt dubbeltumme upp för EU. Helt rätt.

Skrivet av Orchid:

Vi har MYCKET större problem i Europa och vårt eget land än att fokusera på att bötfälla entreprenöriella amerikanska företag hit och dit som gör smarta produkter/tjänster som förenklar vår vardag.

Du är medveten om att det är fullt möjligt att fokusera på flera saker samtidigt i en organisation som består av fler än en person?

Bötfälla storföretag för dumheter de har för sig är i allra högsta grad relevant, och bör öka, inte minska. Låt aldrig företag härja fritt, det är en utomordentligt usel idé.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Vissa saker håller jag med om, andra inte. Jag gillar inte Meta, men att sätta dit dom för att dom använder sitt eget företag och sin egen webbsida för att göra reklam för sin egen tjänst förstår jag inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

EU har varit vettiga med många åtgärder, men här känner jag att det är ett fall av ”the U.S. innovates, and the EU regulates”.

EU är inte perfekt men Facebook har struntat i GDPR sedan 2020 så här känner jag att det är ett fall av "If you can't do the time, don't do the crime".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vad är det, en euro per konto? Känns lite lågt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

EU är inte perfekt men Facebook har struntat i GDPR sedan 2020 så här känner jag att det är ett fall av "If you can't do the time, don't do the crime".

Absolut, men just denna bot har väl ingenting att göra med huruvida Facebook skiter i GDPR? Som jag förstår det handlar det om att de presenterar sin egen tjänst på sin egen plattform, och att det är oschysst mot konkurrenter (i min mening märkligt resonemang).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Meta just nu:

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Detta handlar väl om att META är ett av de få företag som kategoriseras som en så kallad "grindvakt"?

De andra företagen som hantersd på samma sätt är Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance och Microsoft.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är det, en euro per konto? Känns lite lågt

Inte ens det, enligt statistik (https://www.demandsage.com/facebook-statistics/) så har de över 3 miljarder aktiva användare per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Detta handlar väl om att META är ett av de få företag som kategoriseras som en så kallad "grindvakt"?

De andra företagen som hantersd på samma sätt är Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance och Microsoft.

Jo, men som jag skrev i mitt andra inlägg, vart drar man gränsen? Borde man inte förbjudit Meta från att köpa upp alla andra videochatts, röstchatts, textchatts-whatever bolag för att det hämmar konkurrensen?

Permalänk
Medlem

Samtidigt kan man ju se det som en bra grej för miljön bland annat att facebook ger människor en kostnadsfri(*) platform att sälja sina gamla prylar på.
Det gör ju att fler säljer eller ger vidare sina saker istället för att slänga dom.
Detta belönas ju med bidrag och skattelättnader på andra håll, men stort amerikanskt förtag då kan vi "ta från dom rika" för att ge till dom fattiga...

vi, dom fattiga, vad får vi för pengarna? politikeliten lägger ju inte alla dom bötespengarna på sjukvård eller miljöarbete, en del går ju till ökade löner för sig själva och andra nepo-projekt som ingen (av folket dom jobbar för) egentligen vill ha.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Eh, det här är ju sjukt som fan, Meta har väl all rätt att använda sin egen platform för sina whatever tjänster hur mycket de vill...

Permalänk
Medlem

Intressant att man kan bötfällas även för en tjänst som är helt värdelös ur ett användarperspektiv. Går aldrig att hitta något vettigt på Marketplace då både sökfunktion och filter är från 1995

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Helt rätt.
I USA prioriterar man (mega)företag
I EU prioriterar man människor

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Jo, men som jag skrev i mitt andra inlägg, vart drar man gränsen? Borde man inte förbjudit Meta från att köpa upp alla andra videochatts, röstchatts, textchatts-whatever bolag för att det hämmar konkurrensen?

Som jag förstår handlar det om hur de utnyttjar sin dominsans inom ett område och integrerar andra typer av tjänster utan att konkurrenter får samma vilkor. Hade alltså inte varit något problem om Marketplace vore skilt från Facebook och varit en egen app.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Okej, jag hör vad du säger. Men vart drar man gränsen för vad man får göra för att konkurrera?
Har inte Facebook (Meta) förtjänat sin ledande marknadsposition? Hur skulle man agerat för att ha spelat "rättvist" med Marketplace?

Det spelar ingen roll om de "förtjänat" positionen. Eftersom monopol också kan uppstå helt naturligt skulle vi med det resonemanget behöva tillåta även sådana, vilket skulle leda till katastrofala konsekvenser för marknaden. Gällande vad de kunde gjort för att undvika detta låter det ju från domen som att EU vill se att de separerar Marketplace från resten av Facebook och inte visar användare innehåll därifrån om de inte specifikt sökt sig till tjänsten.