9,2 miljarder i böter för Meta

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Du är medveten om att det är fullt möjligt att fokusera på flera saker samtidigt i en organisation som består av fler än en person?

Det där låter ju bra, och är såklart sant i teorin. I praktiken ser vi att dom egentligen inte löser några problem alls.

Politiken har ju sen länge insett det som kapitalismen och tech-sektorn insett dom senaste åren, det finns inga pengar i att lösa problem.

Politiken måste vara en prenumerations-baserad lösning.

Permalänk
Medlem

Att separera Marketplace från Facebook låter absolut som en rimlig lösning. Jag förstår er poäng och håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Inte ens det, enligt statistik (https://www.demandsage.com/facebook-statistics/) så har de över 3 miljarder aktiva användare per månad.

Jag menade inom EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Okej, jag hör vad du säger. Men vart drar man gränsen för vad man får göra för att konkurrera?
Har inte Facebook (Meta) förtjänat sin ledande marknadsposition? Hur skulle man agerat för att ha spelat "rättvist" med Marketplace?

Den stora anledningen är att meta/FB räknas som en sk gatekeeper enligt EU, vilket tillför ytterligare skyldigheter för konkurrens

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Helt rätt.
I USA prioriterar man (mega)företag
I EU prioriterar man människor

Jättebra. Grym fokus på att ”prioritera människor”, och under tiden blir Europa ett museum. Bara för att man generellt ogillar Facebook kan man inte applådera precis alla byråkratiska stolligheter EU gör.

”Europa är ingen tech-hubb, det är bara att inse. Jag brukar säga att vi är på väg att bli ett museum, med god mat, gott vin, fin arkitektur men utan ledande bolag. Jag skyller inte på politikerna, det är vi som européer som måste engagera oss i debatten. Och jag tycker att den debatten inte ens förs, säger Börje Ekholm.”

https://computersweden.se/article/3565707/ericssons-vd-sagar-...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det verkar bero på, när det handlar om ersättningar till chefer så verkar 100miljoner vara enormt mycket pengar, om man läser dom trådarna.

Resonerar du på samma sätt när det gäller dina egna pengar så tar jag gärna en 5hunka eller två.

hade jag haft 1.4 miljarder dollar så hade du fått mer än en femhunka

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Absolut, men just denna bot har väl ingenting att göra med huruvida Facebook skiter i GDPR? Som jag förstår det handlar det om att de presenterar sin egen tjänst på sin egen plattform, och att det är oschysst mot konkurrenter (i min mening märkligt resonemang).

Det är relaterat och modus operandi för Meta som förde över personuppgifter från EU till USA i strid med GDPR vilket man "skiter i" så man fick böta. Personuppgifterna låg till grund för att göra Marketplace dominant vilket bryter mot EUF-föredraget men det "skiter man i" och får böta igen.

Du kanske gillar företag med monopolställning eftersom mindre valmöjligheter gör det enklare för dig att fatta beslut och gärna tar den extrakostnaden och kvalitetsförsämringen det (sannolikt?) innebär, men som man säger; "monopol anses allmänt vara dåliga för konsumenter, konkurrenter och den bredare ekonomin eftersom de eliminerar konkurrens, en grundläggande drivkraft för innovation, rättvis prissättning och kvalitetsförbättringar."

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

EU har varit vettiga med många åtgärder, men här känner jag att det är ett fall av ”the U.S. innovates, and the EU regulates”.

Det är banne mig likadant från deras sida. Vet inte hur många ggr Svenska företag fått böter för "snedsteg"

Ibland ej gjorda ens i USA. Ericsson, Swedbank, Saab osv.

De har alltid kört på detta sätt själva. Om ni vill fortsätta sälja saker till USA så är det bara betala "böterna". Rena utpressningen.

På tiden att eu spänner musklerna så FED inte vågar göra liknande i framtiden. Punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Det är banne mig likadant från deras sida. Vet inte hur många ggr Svenska företag fått böter för "snedsteg"

Ibland ej gjorda ens i USA. Ericsson, Swedbank, Saab osv.

De har alltid kört på detta sätt själva. Om ni vill fortsätta sälja saker till USA så är det bara betala "böterna". Rena utpressningen.

På tiden att eu spänner musklerna så FED inte vågar göra liknande i framtiden. Punkt.

Så vi ska bötfälla Meta för att spänna musklerna? Låter inte hälsosamt. Det är många i tråden som verkar strunta i varför, bara att Meta ska få böta så är det bra.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är relaterat och modus operandi för Meta som förde över personuppgifter från EU till USA i strid med GDPR vilket man "skiter i" så man fick böta. Personuppgifterna låg till grund för att göra Marketplace dominant vilket bryter mot EUF-föredraget men det "skiter man i" och får böta igen.

Du kanske gillar företag med monopolställning eftersom mindre valmöjligheter gör det enklare för dig att fatta beslut och gärna tar den extrakostnaden och kvalitetsförsämringen det (sannolikt?) innebär, men som man säger; "monopol anses allmänt vara dåliga för konsumenter, konkurrenter och den bredare ekonomin eftersom de eliminerar konkurrens, en grundläggande drivkraft för innovation, rättvis prissättning och kvalitetsförbättringar."

Alltså inte relaterat. Jag gillar särskilt fler än två punkter i ett sådant långt inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Okej, jag hör vad du säger. Men vart drar man gränsen för vad man får göra för att konkurrera?
Har inte Facebook (Meta) förtjänat sin ledande marknadsposition? Hur skulle man agerat för att ha spelat "rättvist" med Marketplace?

Du får dominera på en marknad, du får inte hämma möjligheten till konkurrens på en marknad. Det är i stort sett där gränsen går.

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Ge blocket böter också.
Svinen bannade mig för att jag la in för många annonser.
Det gick ju bra nör man betalade för annonser men inte nör det blev gratis tydligen.
"Kundbemötandet" under all kritik.
Marketplace alla dagar före blocket.

hur många annonser har du lagt in för att få ban på Blocket?

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

hur många annonser har du lagt in för att få ban på Blocket?

För många uppenbarligen.
dom trodde jag drev företag och ville jag skulle betala. Men det gör jag inte.
Jag sa att jag kan betala för mina annonser om det är där skon klämmer men dom sa att man kan inte betal för annonserna längre (i den kategorin som jag annonserade i) om man inte reggade sig som företag.
moment 22 och resultat att jag inte var tillåten att lägga in annons, om jag inte reggar företag 🤦‍♂️

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

Om ni kollar på Trump intervjun hos Joe Rogan så kommer det fram en intressant sak kring detta med EU och deras böter.

Trump säger att han nyligen pratat med Tim Cook (Apples VD) ang de ca 17 miljarder dollar som EU vill bötfälla Apple för, och Tim Cook menar att EU endast gör detta för att kunna finansiera sin och andra företags verksamhet i Europa.

Tycker personligen EU fokuserar på helt fel grejer när de ska bötfälla amerikanska jättar hit och dit pga av deras resp dominans.

Vi har MYCKET större problem i Europa och vårt eget land än att fokusera på att bötfälla entreprenöriella amerikanska företag hit och dit som gör smarta produkter/tjänster som förenklar vår vardag.

Jag raderade mitt Facebook konto permanent 2016 och har inte saknat det för fem öre. Vill jag sälja grejer finns det andra tjänster som fungerar bra för mig.

Perfekt exempel på varför man inte ska ta sin fakta från personer som är kända för att ljuga om allt från himmel till jord. Alla böter som betalas in till EU går rakt in i nuvarande budget och beloppet dras sedan bort från det som medlemsländerna skall betala nästa år, dvs EU som organisation tjänar inte ett öre på detta, inga politiker eller byråkrater inom EU tjänar ett öre på detta utan det enda som händer är att medlemsländernas avgift till EU minskar något.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Alla böter som betalas in till EU går rakt in i nuvarande budget och beloppet dras sedan bort från det som medlemsländerna skall betala nästa år, dvs EU som organisation tjänar inte ett öre på detta, inga politiker eller byråkrater inom EU tjänar ett öre på detta utan det enda som händer är att medlemsländernas avgift till EU minskar något.

Hold your horses.

Om medlemsländernas betalningskrav minskar med 9Miljarder, så innebär det rimligtvis att dom har 9Miljarder "över", dom har alltså tjänat 9Miljarder.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att EU tjänar 9,2 miljarder kronor och medlemsländerna sparar 9,2 miljarder kronor.

Permalänk

Tolkar det som att det är precis som messanger. Bryt ut marketplace till en egen app så den inte är en del av FB. Sen att allt är ihopbakat på webben är lite skevt men men.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi | Ballistix 32GB DDR4 3600MHz | Power Color RX 6900 XT Red Devil Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

För många uppenbarligen.
dom trodde jag drev företag och ville jag skulle betala. Men det gör jag inte.
Jag sa att jag kan betala för mina annonser om det är där skon klämmer men dom sa att man kan inte betal för annonserna längre (i den kategorin som jag annonserade i) om man inte reggade sig som företag.
moment 22 och resultat att jag inte var tillåten att lägga in annons, om jag inte reggar företag 🤦‍♂️

Det kan kanske även beröra att de anser att du bedriver näringsverksamhet i det läget och således är alla försäljningar skattepliktiga. Man har rätt att sälja personliga saker upp till ett värde av 50k/år skattefritt, men köper man i syfte att sälja vidare betraktas det som Näringsverksamhet. Hobbyverksamhet kan också vara aktuellt beroende på omfattning.
Saxat från blocket: "Vid försäljning av varor behöver en säljare ha gjort mer än 30 transaktioner eller fått mer än 2 000 Euro i ersättning under ett kalenderår för att rapporteras till Skatteverket.". Kan ju vara därför de anser att du behöver registrera dig som företag då de anser att du sysslar med näringsverksamhet.

Skatteverket skulle ha en "field-day" om de började granska Tradera t ex, många som sitter med olika konton för inköp och försäljning

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det kan kanske även beröra att de anser att du bedriver näringsverksamhet i det läget och således är alla försäljningar skattepliktiga. Man har rätt att sälja personliga saker upp till ett värde av 50k/år skattefritt, men köper man i syfte att sälja vidare betraktas det som Näringsverksamhet. Hobbyverksamhet kan också vara aktuellt beroende på omfattning.
Saxat från blocket: "Vid försäljning av varor behöver en säljare ha gjort mer än 30 transaktioner eller fått mer än 2 000 Euro i ersättning under ett kalenderår för att rapporteras till Skatteverket.". Kan ju vara därför de anser att du behöver registrera dig som företag då de anser att du sysslar med näringsverksamhet.

Skatteverket skulle ha en "field-day" om de började granska Tradera t ex, många som sitter med olika konton för inköp och försäljning

Japp dom ville att jag skulle registrera mig som näringsverksamhet.
Aldrig, dom svarta pengarna är dom bästa pengarna 😁

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Sen om de kunde tvinga Meta att fixa sökfunktionen.... Helt sjukt meningslöst dålig som det är nu.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

Om ni kollar på Trump intervjun hos Joe Rogan så kommer det fram en intressant sak kring detta med EU och deras böter.

Trump säger att han nyligen pratat med Tim Cook (Apples VD) ang de ca 17 miljarder dollar som EU vill bötfälla Apple för, och Tim Cook menar att EU endast gör detta för att kunna finansiera sin och andra företags verksamhet i Europa.

Tycker personligen EU fokuserar på helt fel grejer när de ska bötfälla amerikanska jättar hit och dit pga av deras resp dominans.

Vi har MYCKET större problem i Europa och vårt eget land än att fokusera på att bötfälla entreprenöriella amerikanska företag hit och dit som gör smarta produkter/tjänster som förenklar vår vardag.

Jag raderade mitt Facebook konto permanent 2016 och har inte saknat det för fem öre. Vill jag sälja grejer finns det andra tjänster som fungerar bra för mig.

Pratat med Tim? Problemet med Trump är ju att en sak går in igenom ena örat, sen kommer det ut ut käften helt förvrängt, ungefär som X nu blivit när Musk numera visat sina fascistoida tendenser öppet. Klart att vi ska ha lagar och regler, och kan man inte följa dem så är det helt rätt att åka på böter, även om man är ett stort amerikanskt bolag. Problemet är ju som du säger MYCKET större än så, då dessa tendenser som man ser i dagens USA sprider sig likt ett Covidvirus, och tyvärr kan man ju inte använda rengöringsmedel för att få bort skiten.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Alltså inte relaterat. Jag gillar särskilt fler än två punkter i ett sådant långt inlägg.

Spelar väl inger roll hur många punkter man räknar upp, du har ju redan bestämt dig för att Meta är offer här.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det verkar bero på, när det handlar om ersättningar till chefer så verkar 100miljoner vara enormt mycket pengar, om man läser dom trådarna.

Resonerar du på samma sätt när det gäller dina egna pengar så tar jag gärna en 5hunka eller två.

Fast är ju ändå två helt olika saker... ens egna personliga pengar gentemot världens 7:e högst värderade bolag (https://companiesmarketcap.com/).

Det är ju långt ifrån enbart en person i ett sådant företag och knappast deras egna pengar som går om något negativt sker företaget. Därav inte ens i närheten av en jämförelse anser jag.

Permalänk
Medlem

Facebook har blivit så sinnessjukt bloatat och värdelöst att det för mig är en gåta att det fortfarande frodas. Enda anledningen till att jag har kvar det är pga Messenger och gamla bekanta man har där.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w | CPU-kylning: Liquid Freezer II 360 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Hold your horses.

Om medlemsländernas betalningskrav minskar med 9Miljarder, så innebär det rimligtvis att dom har 9Miljarder "över", dom har alltså tjänat 9Miljarder.

Medlemsländerna har totalt sparat 9Miljarder för detta året ja, utblandat på alla länder samt i kontexten av hur stor EU:s totala budget är så är det dock en piss i havet. Dvs inte så att det här görs öht för att spara in på något lands avgift.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ge blocket böter också.
Svinen bannade mig för att jag la in för många annonser.
Det gick ju bra nör man betalade för annonser men inte nör det blev gratis tydligen.
"Kundbemötandet" under all kritik.
Marketplace alla dagar före blocket.

samma här, 2 annonser på 3 månader var för mycket 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Facebook har blivit så sinnessjukt bloatat och värdelöst att det för mig är en gåta att det fortfarande frodas. Enda anledningen till att jag har kvar det är pga Messenger och gamla bekanta man har där.

Jag vet inte om det är en skröna eller inte. Men jag har hört att det är fler som dör och därmed försvinner från Facebook än vad det är 18-åringar som skapar ett Facebook-konto. Räknar vi in Instagram eller Whatsapp så stämmer det nog inte, men skulle inte förvåna mig om det stämmer för Facebook.com.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe