Krönika: I grundarens 17-åriga huvud

Permalänk
Melding Plague

Krönika: I grundarens 17-åriga huvud

Edin Mehinovic delar med sig av minnen och lärdomar han fått sedan starten för 25 år sedan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Respekt, att dela med sig av den bilden

Permalänk
Medlem

Är extremt tacksam för allt som såväl Edin som SweClockers gett oss under detta kvarts sekel.

Visa signatur

Gränser är till för att tänjas!

Permalänk
Geeks
Grundare

Ändå skönt att få en NPF-diagnos vid nu 42 års ålder för att förstå sig själv, beslut som tagits genom åren, impulsivitet och jakt på den där "lyckan", 5 års gymnasieskola för att inte tala om den där tandställningen som satt kvar i 7 år av olika omständigheter. För mig personligen har SweClockers betytt det mesta bra som hänt i livet, så tack för det både gamla och nya medlemmar som bidragit och bidrar på olika sätt. Det är otroligt kul att fortsätta bidra bakom kulisserna för att inte tala om alla vänner man fått på vägen. Dessutom har man "fixat" 3 ungar som skolas in i datorbygge, men först var jag tvungen att lära upp mig själv igen vilket bara det har varit riktigt kul så tur att Jonas och Edin fixat lite datorbyggarskola på senare tid =).

Har ni frågor och annat, kör på!

Skrivet av rwkk:

Exakt - den riktiga anledningen till den här krönikan är att få ut denna bild på ettan!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Grattis Edin, sidan har hållit ihop genom alla år. När andra hårdvarusidor fallit, har denna varit kvar. Säger ofta till folk att de borde fråga både i detta forum och använda denna sidans marknadsplats.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Skrivet av Edin:

Har ni frågor och annat, kör på!

Hängt här i +15 år och tackar för att siten finns och allt jobb du och teamet lägger ner.

Fråga: varför ser man inte dig mer i artiklar/videos etc och har det alltid varit så? Hade varit ännu roligare om du som engagerad grundare även var mer synlig för besökarna på sidan lite mer frekvent, även om jag förstår att tiden inte kan räcka till alla roligheter.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Edin: Jag är nyfiken på vilka passionprojekt som du skissat på men som inte av olika skäl gått att genomföra.
Är det något du kan dela med dig av? (Ja, det luktar krönika lång väg )

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Det var en intressant tid. Varenda kotte skapade en meningslöshemsida som inte hade något vettigt, några gjorde lite mer och sedan vissa som la ner mycket tid. Flera olika datorforum fanns i sverige, för datorer och konsoler. Idag är min bild att det bara är sweclockers kvar och sedan ni vet vilket forum som är äldre, som har det ena och andra.

I vilket fall upplever jag andel personer i sverige av detta intresse har minskat. Jag undrar vad gör de andra? Utan sweclockers så var skulle man då tjata om datorteknik?

Permalänk
Medlem

Hipp hipp hurra 🥳🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var en intressant tid. Varenda kotte skapade en meningslöshemsida som inte hade något vettigt, några gjorde lite mer och sedan vissa som la ner mycket tid. Flera olika datorforum fanns i sverige, för datorer och konsoler. Idag är min bild att det bara är sweclockers kvar och sedan ni vet vilket forum som är äldre, som har det ena och andra.

I vilket fall upplever jag andel personer i sverige av detta intresse har minskat. Jag undrar vad gör de andra? Utan sweclockers så var skulle man då tjata om datorteknik?

Varning kill-gissningar
Har två brorsöner i 20-års åldern och den generationen är betydligt mer internationell än vad vi var när internet började. Känner mig lite privilagierad att ha fått vara med under uppstarten av livet online. Det verkar vara mer videos som är intressanta snarare än text men misstänker att de finns på Toms och LTT, troligtvis finns det en discord med, kanske snarare det än ett forum.
Sen var väl hårdvaran betydligt intressantare på vår tid, fanns inte lika mycket som kunde fungera som alternativ då medans nu drar nog själva internet mer intresse för många och datorn är ett bara ett redskap.

Permalänk
Medlem

Finns originalet kvar att skåda?

Permalänk
Medlem

2019 fick jag festa i Skyddsrummet, då firade ni 20 år. Vad är planen för 2024?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Hipshot:

Grattis Edin, sidan har hållit ihop genom alla år. När andra hårdvarusidor fallit, har denna varit kvar. Säger ofta till folk att de borde fråga både i detta forum och använda denna sidans marknadsplats.

Tack Hipshot! Det värmer.

Skrivet av Olof_von_Knorring:

Hängt här i +15 år och tackar för att siten finns och allt jobb du och teamet lägger ner.

Fråga: varför ser man inte dig mer i artiklar/videos etc och har det alltid varit så? Hade varit ännu roligare om du som engagerad grundare även var mer synlig för besökarna på sidan lite mer frekvent, även om jag förstår att tiden inte kan räcka till alla roligheter.

Tack själv! Det har nog alltid varit så. Dels är att synas inget som har intresserat mig utan snarare varit något obehagligt, men det enkla svaret är väl att jag själv inte utmanat mig själv i detta och inte haft någon chef som utmanat mig. Som ung framförallt med ganska låg självkänsla kände jag väl heller inte att jag har något att tillföra utan det jag istället brunnit för är att utveckla andra människor omkring. Tråkigt svar men sant och kanske finns det en gnutta trygghet med social fobi och att hänga i forumet och att inte synas. På något sätt tänker jag alltid att andra är viktigare.

Skrivet av NordhNet:

@Edin: Jag är nyfiken på vilka passionprojekt som du skissat på men som inte av olika skäl gått att genomföra.
Är det något du kan dela med dig av? (Ja, det luktar krönika lång väg )

Bra fråga! Har nog skissat på en hel del genom åren men det mesta har ändå varit riktat mot SweClockers eller i dess närhet. Har aldrig riktigt haft utrymmet att drömma så.

99mac-projektet gick åt skogen men mycket av det handlade om en nyfikenhet kring hur man bygger community och om det går att överta och utveckla. Dyra men värdefulla lärdomar.

Skissade och byggde en hel prisjämförelsetjänst men tappade gnistan helt inför lansering i och med att Prisjakt lanserades bara veckor innan det var klart. Och PJ var så mycket bättre!

Drog även igång ett litet projekt som skulle bli en byrå med kunskap kring hur man som varumärke / företag bygger starka relationer med sina kunder eller målgrupp och låta sig utvecklas med denna. Framförallt då jag såg många e-handlare misslyckas (allt från Hobbex till… ja ni fattar). Blev för mycket med att samtidigt ha ett heltidsjobb.

Det största projektet är ”Geeks” och det är väldigt spännande för jag vet inte om det kommer gå att genomföra. Det projektet handlar om att skapa det här företaget som ger tillbaka till vad jag kallar ”de galet insatta” och att det tydligt ska skapa samhällsnytta - för att slutligen paketera det i en stiftelse som lever vidare efter mig och inte går förlorat till kommersiella krafter. Det är mitt enda passionsprojekt och det är vad jag tror behövs för att även SweClockers ska leva länge till. Här finns både en stark vision, passion och viljan av att Geeks ska göra mer saker för att främja utbildning och kunskap i Sverige, genom gemenskap och glädje, vilket SweClockers är en del av.

^^ Detta är kanske anledningen att jag inte syns, kommer prata om ovan istället för hårdvara 😛.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack som fan Edin! Allt jag kan idag och tonnårsminnena är Sweclockers att tack!

Permalänk
Medlem

Ja, tacka fan för att du var driftigare och envisnare än en annan var när en var i den åldern ...

Vill även lyfta lite på hatten för att sajten inte är mer kommersiell än den är. Även om det inte är samma myspystillhåll som det en gång var (tack och lov kanske, en tur tillbaka i Wayback Machine får en att inse att det inte bara är sajten i sig som åldrats, utan även en själv ...) så känns det fortfarande genuint och något som huvudsakligen drivs fram av entusiaster för entusiaster.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Då var jag 17 år, drevs av att vara omtyckt av andra och tyckte att allt nytt som hände kring datorer och hårdvara var mer intressant än något annat.

Bruh, that's not your avarage 17 year old...

Men jag var också för feg att prata med tjejer på den tiden. Eller ja, det är jag väl fortfarande men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Finns originalet kvar att skåda?

https://web.archive.org/web/20000511193606/http://www.swecloc...

Permalänk
Hedersmedlem

Gammalt, men inte original! Tror inte sidan var blå från början, eller? @Edin

Får väl ta och lägga in ett tack här också för den delen! Har hängt här i princip 2/3 av livet vid detta laget, fullkomligt galet, men nog är det kul.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Får väl ta och lägga in ett tack här också för den delen! Har hängt här i princip 2/3 av livet vid detta laget, fullkomligt galet, men nog är det kul.

Det är första som fanns i det arkivet, tyvärr från maj 2000, inte alls från första dagarna

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kul att läsa grundarens tankar.

Den bilden....jag tror många av oss såg ut åt det hållet i 17-års åldern 😁

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Ser att @Edin konto-ID är 6 https://www.sweclockers.com/medlem/6
Teatade de lägre 5 men alla ger 404, så antar det tog 6 försök att skapa kontot?

Permalänk
Hedersmedlem

Tack @Edin, för dig, och för SweClockers. <3

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av kinkyboo:

Ser att @Edin konto-ID är 6 https://www.sweclockers.com/medlem/6
Teatade de lägre 5 men alla ger 404, så antar det tog 6 försök att skapa kontot?

Bra spanat! Men nej, adminsen då fick de lägsta numren och jag kan ha haft ID0 ett tag. @jreklund jag kräver att få min status tillbaka 😹.

Vi hade en telefonnummerserie på företaget förut där 076*****80 var växeln, @Emil fick 1 på slutet och jag 2. Det stack mig i ögonen så jag använde hela min VD-makt för att sno tillbaka 1:an på slutet och kan vara det konstigaste (lös dummaste) beslut jag någonsin tagit. Fortfarande mitt telenummer dock!

Skrivet av Rich:

Tack @Edin, för dig, och för SweClockers. <3

Tack DU! Kommer alltid bära med mig våra spelstunder hemma i Majorna på tjock-tv, vi var ljusår före alla streamers.

Skrivet av Thomas:

Stämmer bra! Första versionen hade en tninet-domän och var grön. Tyvärr finns den inte kvar någonstans om inte någon från tninet på den tiden sitter på backuper från 98-99. Adressen var tninet.se/~fwj366h/ och forumet låg på sweclockers.cjb.net

Skrivet av anon357757:

Bruh, that's not your avarage 17 year old...

Men jag var också för feg att prata med tjejer på den tiden. Eller ja, det är jag väl fortfarande men.

Jag hade tur. Hade en flickvän i 2:an, en i 7:an och sen ”tog” en tjej mig i gymnasiet och nu har vi varit tillsammans i 25 år. Utan hennes stabilitet hade det inte funnits något SweClockers kan jag lova!

Skrivet av Crazy Ferret:

Ja, tacka fan för att du var driftigare och envisnare än en annan var när en var i den åldern ...

Vill även lyfta lite på hatten för att sajten inte är mer kommersiell än den är. Även om det inte är samma myspystillhåll som det en gång var (tack och lov kanske, en tur tillbaka i Wayback Machine får en att inse att det inte bara är sajten i sig som åldrats, utan även en själv ...) så känns det fortfarande genuint och något som huvudsakligen drivs fram av entusiaster för entusiaster.

Tack du med som varit med så länge, tycker det är häftigt att vissa hängt med från starten nästan. Helt fantastiskt att se hur vissa medlemmar vuxit och blivit föredömen genom åren. Bara det gör värt allt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Inte lika pinsam som denna dock https://www.youtube.com/watch?v=_uf5uKbzYww

Av saker man gärna vill glömma men ej kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Inte lika pinsam som denna dock https://www.youtube.com/watch?v=_uf5uKbzYww

Av saker man gärna vill glömma men ej kan.

Nä, det där är bara snyggt!

Permalänk
Medlem

Jag började hänga på swec 2001 ca och det var precis så, man nördade ner sig totalt och jag gjorde allt för att pressa 3dmark med mitt riva ultra tnt2 1999. Jag hade någon tidig användare så men denna är reggad januari 2002. Inte blivit lika mycket häng senaste decenniet men intresset finns kvar även om man idag är mer nöjd bara sakerna fungerar. Fick ett rejält återfall under pandemin och köpte datorprylar för hissnande 80papp och gjorde custom loop kylning osv men sen har den bara krånglat med allt och musten har gått ur lite. Swec betydde enormt mycket mellan 2001-2006 ca för mig, jag verkligen levde här då.
Det är alltid här man söker kunskap om allt, nu senast en 98" tv
Tack för allt @Edin !

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är åldern man är i men mina internetvanor har förändrats avsevärt sen 10 år tillbaka. Förut hade man flera hemsidor/forum man besökte varje dag inkl Lunar och skunk.nu. Nu består vanorna av 1. Sweclockers dagligen och 2. Sweddit.

Enormt stort tack för all denna tid, hvala Edo @Edin

Permalänk

Otroligt vad tiden går. Jag har varit här sen 2002, vad som nu känns som en helt annan värld. Grymt bra jobbat att hålla ihop forumet under alla dessa år.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");