Permalänk
Snusfri

Blev lite småsugen på en TCL 98" MQLED85 4K MINI-LED TV (2024) nu, sitter idag med en Samsugn Q6F 65" QLED från 2018, hur pass mycket bättre (eller sämre) bild skulle jag få?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Intressant, ja för egen del var det frågan om denna från netonnet när dne kosta 20k men valde att vänta på BF. Kanske ett misstag, men då är jag kanske inte helt fel på det. Har du tips på vad man bör kolla på för 75-83"?

Tack för utvecklande svaret, uppskattas. Då är kanske fortfarande oled aktuellt för mig har en LG55" OLED B variant och är otroligt nöjd, köpt för 4-5 år sen för 10k... Men känner den e för liten bara, annars hade jag aldrig viljat byta.

Oled kommer alltid vara Oled så frågan är vad man prioriterar mellan storlek och bild.

När det gäller TCLs lineup så är min känsla just nu att det är minst 805an/MQLED80 som man ska gå på för att bli nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Intressant, ja för egen del var det frågan om denna från netonnet när dne kosta 20k men valde att vänta på BF. Kanske ett misstag, men då är jag kanske inte helt fel på det. Har du tips på vad man bör kolla på för 75-83"?

Tack för utvecklande svaret, uppskattas. Då är kanske fortfarande oled aktuellt för mig har en LG55" OLED B variant och är otroligt nöjd, köpt för 4-5 år sen för 10k... Men känner den e för liten bara, annars hade jag aldrig viljat byta.

Skulle inte ens ta i TCL-apparaterna du länkar med tång om du kommer från OLED.

77" är ett rimligt steg för dig och då har vi 77B3 (2023-modell) som just nu kostar 21k och 77C4 (2024) som från och med ~torsdag kommer kosta 25k hos flertalet återförsäljare:

77B3:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9736982

77C4:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13470155

Skillnader:
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b3-oled-vs-lg-c4-o...

Permalänk
Medlem

TCL 85T8B

Jag vad på NetOnNet idag och bytte min nyinköpta TCL 85V6B mot den mycket trevligare TCL 85T8B.

Jag upplever ok svärta, men ser inte ut att finnas någon FALD på 85-tummaren heller. ”Dimming test” på Youtube ger ingen skillnad i området runt den vita arean.

Här är menyer och versioner om någon behöver:

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Skulle inte ens ta i TCL-apparaterna du länkar med tång om du kommer från OLED.

77" är ett rimligt steg för dig och då har vi 77B3 (2023-modell) som just nu kostar 21k och 77C4 (2024) som från och med ~torsdag kommer kosta 25k hos flertalet återförsäljare:

77B3:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9736982

77C4:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13470155

Skillnader:
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b3-oled-vs-lg-c4-o...

Tack för tipsen. Jag får se hur detta går, kanske inte köper något... Men kollade på G-serien med som också kostade 19 990 på Netonnet. Vi får se vad man slår till på eller om man ens vågar slå till på något men sugen är man.. Känns som C-serien verkar vara bäst.

Bara nyfikenhet, hur ser man årsmodellerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Tack för tipsen. Jag får se hur detta går, kanske inte köper något... Men kollade på G-serien med som också kostade 19 990 på Netonnet. Vi får se vad man slår till på eller om man ens vågar slå till på något men sugen är man.. Känns som C-serien verkar vara bäst.

Bara nyfikenhet, hur ser man årsmodellerna?

För LG OLED så förklaras det pedagogiskt i detta inlägg:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

MQLED85 = C765 (2025) och alltså ersättaren till C805/C755/MQLED80 som främst adderar ljusstyrka verkar det som.

C845 (2023) och C855 (2024) är betydligt bättre modeller på alla sätt.

C845 i 85" kan man få för 28 000:- istället för en MQled85 för 25 000:-, känns ju värt de där extra 3000:-

Alla dessa beslut

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Greven78:

C845 i 85" kan man få för 28 000:- istället för en MQled85 för 25 000:-, känns ju värt de där extra 3000:-

Alla dessa beslut

Nu är MQLED85 samma modell som C765 (2025) och det är oklart exakt hur de skiljer sig. Det är ändå 2,5 år mellan lanseringarna. Men typiskt i den här horisontella jämförelsen har C8-serien (förutom C805 som så egentligen är en C755) C845 och C855 bättre reflexfilter och bättre vinklar, samt bättre runt om med konstruktionen och högtalare etc. Det som C765 tillför är främst mer ljusstyrkan och där kan den mycket väl nå C845. Men förmodligen inte på andra punkter vad gäller bildkvalitet.

Eftersom C845 är från 2023 så är den inne i sin andra BF-rea och så pressad som det kan bli. C765/MQLED85 är sprillans ny i butikerna. Just MQLED85-beteckningen används enbart av El-Giganten som då sätter sitt "originalpris" helt godtyckligt högt. För då verkar ju rabatterna de ger så satans generösa.

Därför kan prisjämförelsen vara skev.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dakire:

Jag vad på NetOnNet idag och bytte min nyinköpta TCL 85V6B mot den mycket trevligare TCL 85T8B.

Jag upplever ok svärta, men ser inte ut att finnas någon FALD på 85-tummaren heller. ”Dimming test” på Youtube ger ingen skillnad i området runt den vita arean.

Tack – ytterligare bekräftelse på att T8B-serien är motsvarande C655 icke-pro fast med 120 Hz-kapaciteten. Samt då 4 st. HDMI istället för 3 st.

Permalänk

När det gäller fötterna till 98T8B så tolkar jag det som att det finns flera lägen för dom. Någon som kan svara på hur brett de är från varandra som minst respektive som mest.funderar över om TVn ryms på min nuvarande bänk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nu är MQLED85 samma modell som C765 (2025) och det är oklart exakt hur de skiljer sig. Det är ändå 2,5 år mellan lanseringarna. Men typiskt i den här horisontella jämförelsen har C8-serien (förutom C805 som så egentligen är en C755) C845 och C855 bättre reflexfilter och bättre vinklar, samt bättre runt om med konstruktionen och högtalare etc. Det som C765 tillför är främst mer ljusstyrkan och där kan den mycket väl nå C845. Men förmodligen inte på andra punkter vad gäller bildkvalitet.

Eftersom C845 är från 2023 så är den inne i sin andra BF-rea och så pressad som det kan bli. C765/MQLED85 är sprillans ny i butikerna. Just MQLED85-beteckningen används enbart av El-Giganten som då sätter sitt "originalpris" helt godtyckligt högt. För då verkar ju rabatterna de ger så satans generösa.

Därför kan prisjämförelsen vara skev.

Har möjlighet att klippa en ny C845 "85 för 19k från Tyskland. Vad hade du gjort om du hade varit i mina skor?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Akrobaten:

Har möjlighet att klippa en ny C845 "85 för 19k från Tyskland. Vad hade du gjort om du hade varit i mina skor?

Om jag hade varit i dina skor hade jag köpt de skor som passar dina fötter. Inte de skor som passat mina fötter.

Vilket beslut du fattar är upp dig till att fatta. C845 är den objektivt bättre apparaten i de jämförelser som görs i tråden. Beslut är subjektiva och individuella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Om jag hade varit i dina skor hade jag köpt de skor som passar dina fötter. Inte de skor som passat mina fötter.

Vilket beslut du fattar är upp dig till att fatta. C845 är den objektivt bättre apparaten i de jämförelser som görs i tråden. Beslut är subjektiva och individuella.

Haha givetvis får rätta mun efter matsäck.

Tror att det jag egentligen undrar är:

Hade du väntat in nästa vecka också för att se om det dyker upp bättre pris på t.ex. C855 "85 eller MQ85 eller Neo qled från Samsung?

Hade du "riskat" att köpa en tv från ett annat land, risker eller något som jag behöver ha med mig? Det går att betala tvn med paypal så den finansiella delen känns ändå rätt "safe".

Tack för att du tar dig tiden att svara oss andra dödliga, guldvärt verkligen!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Akrobaten:

Haha givetvis får rätta mun efter matsäck.

Tror att det jag egentligen undrar är:

Hade du väntat in nästa vecka också för att se om det dyker upp bättre pris på t.ex. C855 "85 eller MQ85 eller Neo qled från Samsung?

Hade du "riskat" att köpa en tv från ett annat land, risker eller något som jag behöver ha med mig? Det går att betala tvn med paypal så den finansiella delen känns ändå rätt "safe".

Tack för att du tar dig tiden att svara oss andra dödliga, guldvärt verkligen!

När jag köper/investerar utgår jag från behovet och ser till att behovet tillgodoses med de medel jag har tillhands. Duger det som råd?

Jag kan berätta hur produkt A skiljer sig från produkt B. Allt annat är ditt eget beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

När jag köper/investerar utgår jag från behovet och ser till att behovet tillgodoses med de medel jag har tillhands. Duger det som råd?

Jag kan berätta hur produkt A skiljer sig från produkt B. Allt annat är ditt eget beslut.

Här kommer ytterligare en fråga om tv val...
börjar bli dags att uppgradera min sådär 14-15år gamla tv.
vad är rekommendationen för en 75-100" tv, vi kollar netflix och bluray filmer. dvs ingen sport eller spel.
ljudet spelar ingen roll utan endast bra bild. semi ljust rum. kan tänka mig lägga runt 40k om det är en som är klart bättre än 20k modell.med tanke på hur sällan jag byter ser jag gärna att det inte är problem med inbränningar osv
den kommer hängas på väggen så gärna en smal modell, gärna med box i stället för ingångar i tv mellan så man slipper dra massa kabel och borra fler hål i väggen

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av aragon:

Här kommer ytterligare en fråga om tv val...
börjar bli dags att uppgradera min sådär 14-15år gamla tv.
vad är rekommendationen för en 75-100" tv, vi kollar netflix och bluray filmer. dvs ingen sport eller spel.
ljudet spelar ingen roll utan endast bra bild. semi ljust rum. kan tänka mig lägga runt 40k om det är en som är klart bättre än 20k modell.med tanke på hur sällan jag byter ser jag gärna att det inte är problem med inbränningar osv
den kommer hängas på väggen så gärna en smal modell, gärna med box i stället för ingångar i tv mellan så man slipper dra massa kabel och borra fler hål i väggen

Rekommendationen är att välja en TV som matchar behoven och budget. Det är som allting annat, det finns inte enda sorts val som är universellt rätt, precis som med byxor, bilar och bostäder. Hugo Boss, Datsun och ett radhus i Hofors är inte det automatiskt bäst valet för alla.

TV-guiderna jag gjort är till för att vägleda om skillnader. När du utgår från en 14-15 år gamma modell från sent 00-tal är du lite i en lyxposition för det mesta lär vara bättre. Om du vill en TV med box för sladdarna är det i stort sett endast Samsungs 8K-modeller, S95D och The Frame som har One Connect-funktionen. Det är väldigt olika apparater som svarar mot väldigt olika behov. Men förmodligen skulle alla tre räcka för det du beskriver.

Permalänk
Medlem

En recension jag hittade så nu blev man lite sugen igen, mest för att det är mäktigt med störst tv bland polarna 😆

https://search.app?link=https%3A%2F%2Fwww.ljudochbild.se%2Fte...

Permalänk
Skrivet av Negativet:

När det gäller fötterna till 98T8B så tolkar jag det som att det finns flera lägen för dom. Någon som kan svara på hur brett de är från varandra som minst respektive som mest.funderar över om TVn ryms på min nuvarande bänk?

Fötterna går att montera i olika höjder, inte olika brett. Och de är den plana varianterna där de mindre storlekarna på TV:n har de v-formade fötterna. Vill minnas att det är 174cm mellan fötternas CC. Är inte hemma så jag kan dock inte mäta.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Rekommendationen är att välja en TV som matchar behoven och budget. Det är som allting annat, det finns inte enda sorts val som är universellt rätt, precis som med byxor, bilar och bostäder. Hugo Boss, Datsun och ett radhus i Hofors är inte det automatiskt bäst valet för alla.

TV-guiderna jag gjort är till för att vägleda om skillnader. När du utgår från en 14-15 år gamma modell från sent 00-tal är du lite i en lyxposition för det mesta lär vara bättre. Om du vill en TV med box för sladdarna är det i stort sett endast Samsungs 8K-modeller, S95D och The Frame som har One Connect-funktionen. Det är väldigt olika apparater som svarar mot väldigt olika behov. Men förmodligen skulle alla tre räcka för det du beskriver.

tack för svaret, jag blev dock inte jätte mycket klokare av det.
det slutade med att jag hoppade över en tv med box efter läst att många haft problem med boxen.
nu har jag beställt en Tcl 85x95 (85x955). det enda jag hittat som tycks vara en nackdel är att dom har sämre betraktningsvinklar
samt att många skriver att tcl går sönder snabbare än samsung.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

@aragon: TCL X955-serien är deras flaggskepp och extremt ljusstark. En TV för alla typer av rum. Vinklarna är typiskt lite sämre än hos exempelvis en OLED men det är inte så enorm skillnad. Du kunde ha valt betydligt sämre och mindre kapabla apparater om man säger så.

Permalänk
Medlem

Jag håller som flera andra här i tråden på att vela om TCLs 98".
Tänkte först att jag skulle nöjt mig med C655 men det får nog bli ett kliv upp till C805 ändå.

Men jag tycker det är svårt att tyda vilken modell det är dom olika återförsäljarna faktiskt säljer, någon som har koll här?
Det är ju framförallt C805/MQLED80 hos Elon/Elgiganten jag blir osäker på. Antar att den hos Elon är C805 som dom skriver men Elgigantens är C745?

Detta tolkar jag som att det är C655?
https://www.elon.se/tcl-98c655
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...
https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/tcl-98p745/1034...

C655 Pro?
https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/tcl-98t8b/10343...

C805?
https://www.elon.se/tcl-98-98c805-100223

Permalänk
Bildexpert 📺

Samma serie i olika generationer

C6-serien kan ses som basklass med extra perks

C645/QLED770 är 2023-modell utan FALD, 60 Hz
C655 icke-pro/QLED780 är 2024-modell utan FALD, 60 Hz relativt högre ljusstyrka än C645
C655 Pro/QLED810 är 2024-modell med FALD, 60 Hz relativt högre ljusstyrka än C645
T8B är C655 icke-pro fast med 120/144 Hz-panel och 4 HDMI
98-tummarna (när de finns) har 120/144 Hz-panel, bättre reflexfilter och 4 HDMI

Steget upp generellt är C7-serien kan ses som mellanklass

C745/QLED870 är 2023-modell med enkel FALD. 144 Hz
C805/C755/MQLED80 är 2024-modell med bättre FALD och mer ljusstyrka. Den är påtagligt bättre än C745, 144 Hz
C765/MQLED85 är 2025-modell med ännu mer ljusstyrka. Otestad i övrigt, 144 Hz

Där det kan börja överlappa mellan C6- och C7-serierna är när man jämför C655 Pro mot C745 för där finns det en FALD hos båda och modest högre ljusstyrka. Dock C745 = 144 Hz och C655 Pro = 60 Hz.

Distinkt bättre än ovan nämna är C8-serien, idag C845 och C855 där har vi har toppklassnivå med bättre reflexfilter, mindre plastigt bygge, etc. X955 för extra ljusstyrka och piffigare design, fifiigare högtalare etc. Men inte då C805 som egentligen är en C755.

Under alla dessa finns P-serien, P som i "pleb" eller "prutt" om man så vill. Typisk basklassmodell med inget särskilt alls och phetare tjocklek. Men i 98-tum är det 120/144 Hz.

Vi tackar TCL för att det är så glasklart!

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

C655 icke-pro/QLED780 är 2024-modell utan FALD, 60 Hz relativt högre ljusstyrka än C645
C655 Pro/QLED810 är 2024-modell med FALD, 60 Hz relativt högre ljusstyrka än C645

C805/C755/MQLED80 är 2024-modell med bättre FALD och mer ljusstyrka. Den är påtagligt bättre än C745, 144 Hz

Där det kan börja överlappa mellan C6- och C7-serierna är när man jämför C655 Pro mot C745 för där finns det en FALD hos båda och modest högre ljusstyrka. Dock C745 = 144 Hz och C655 Pro = 60 Hz.

Distinkt bättre än ovan nämna är C8-serien, idag C845 och C855 där har vi har toppklassnivå med bättre reflexfilter, mindre plastigt bygge, etc. X955 för extra ljusstyrka och piffigare design, fifiigare högtalare etc. Men inte då C805 som egentligen är en C755.

Under alla dessa finns P-serien, P som i "pleb" eller "prutt" om man så vill. Typisk basklassmodell med inget särskilt alls och phetare tjocklek. Men i 98-tum är det 120/144 Hz.

Alltså först och främst som många har sagt, stort tack för all tid du lägger på att svara på samma frågor om och om igen och försöka hjälpa oss veliga noobs förstå lite bättre vad alla skillander är.

Jag såg ju att de skrev att MQLED80(2024) modellen är c805 bättre FALD osv.
Denna från elgiganten

Som är en MQLED80 från 2023, är de mer eller mindre samma eller är den mycket sämre?

Jag väger mellan just denna jag länkade eller denna
https://www.tele-ha.se/produkt/tcl-98c805?prisjakt=1

//Jocke

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av skytrax89:

Som är en MQLED80 från 2023, är de mer eller mindre samma eller är den mycket sämre?

Det är samma modell. El-G vill ha första tjing och kalla den för sin egen modell för att undvika jämförelser och prisgarantier. Kanske adderar ett annat stativ. De fick MQLED80 tidigare vilket för dem då blir hösten 2023 när modellerna med "C805" på kartongen nådde andra butiker senare.

På samma sätt säljer de MQLED85 idag som en 2024-modell när det är 2025-modellen C765 som än så länge bara finns i vissa nätbutiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@aragon: TCL X955-serien är deras flaggskepp och extremt ljusstark. En TV för alla typer av rum. Vinklarna är typiskt lite sämre än hos exempelvis en OLED men det är inte så enorm skillnad. Du kunde ha valt betydligt sämre och mindre kapabla apparater om man säger så.

aok det var ju bra, du vet möjligen inte vilket väggfäste som funkar med modellen?
enkelt och smalt är ett önskemål.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är samma modell. El-G vill ha första tjing och kalla den för sin egen modell för att undvika jämförelser och prisgarantier. Kanske adderar ett annat stativ. De fick MQLED80 tidigare vilket för dem då blir hösten 2023 när modellerna med "C805" på kartongen nådde andra butiker senare.

På samma sätt säljer de MQLED85 idag som en 2024-modell när det är 2025-modellen C765 som än så länge bara finns i vissa nätbutiker.

Ah toppen, tack!

Av dem 2 jag länkade då är den billigare alltså samma modell bara med ett annat namn?
Alltså den bättre att köpa eftersom priset är bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vi tackar Laxpudding för att han gör det glasklart
Skämt åsido, stort tack för att du tar dig tid att förklara och har tålamod med alla och ofta säkerligen upprepande frågor.
Skulle jag sätta mig in i det som du precis förklarade (som tog mig 2 min och läsa) så hade det tagit mig otaliga timmar och dom timmarna är värt långt mer än tvn så tack, verkligen uppskattat.

Permalänk

Efter att kört 98T8B en vecka ungefär så tycker jag att det är en riktigt prisvärd TV. Man måste inse att man inte får en TV i 98" som är så mycket mer än instegsmodeller för under 20000kr idag. Men för mig som bytte 100" duk och en äldre Epson FullHD-projektor så är skillnaden stor, framför allt när man inte sitter becksvart. Projektorn var som bäst där TV:n egentligen är sämst, mot målad svart vägg och kolmörkt, nu kan man med fördel ha nån lampa tänd. Djupsvärtan på 98:an är ärligt talat inget att skriva hem om, men med mer infallande ljus så är den bra. Färgerna uppfattar jag som bra, till spel på vårt PS5 funkar den superbra. ARC till min Onkyo likaså, det inbyggda ljudet har jag inte provat.
Ett jävla as att få in och på plats...
Vi är mycket nöjda.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

På Elgiganten kostar TCL QLED 810 55 tum lika mycket som TCL 55 T8B - Vilken är då "bäst" av dessa två? När jag läser din text tolkar jag det som att de är likadana förutom att QLED810 har FALD vilket T8B saknar, men att T8B har stöd för 144 hz (vilket känns lite overkill, det är väl inget som stödjer 144 HZ ännu eller på flera år?). Du har skrivit 60 HZ om Qled 810 men vad jag kan se på Elgigantens sida så klarar den 120 HZ ("120Hz Full HD-spelaccelerator)? Tänker jag rätt? Vad missar man om man köper QLED810 istället för T8B? HJÄLP

https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/tcl-55t8b/1034379.911...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NickNack90:

På Elgiganten kostar TCL QLED 810 55 tum lika mycket som TCL 55 T8B - Vilken är då "bäst" av dessa två? När jag läser din text tolkar jag det som att de är likadana förutom att QLED810 har FALD vilket T8B saknar, men att T8B har stöd för 144 hz (vilket känns lite overkill, det är väl inget som stödjer 144 HZ ännu eller på flera år?). Du har skrivit 60 HZ om Qled 810 men vad jag kan se på Elgigantens sida så klarar den 120 HZ ("120Hz Full HD-spelaccelerator)? Tänker jag rätt? Vad missar man om man köper QLED810 istället för T8B? HJÄLP

https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/tcl-55t8b/1034379.911...

QLED810/C655 Pro ger en FALD = mycket bättre för film tack vare att svärtan och kontrasten förbättras. 60 Hz saknar flera spelfunktioner och 120 Full HD = att den kan köra 1080p/120.

T8B har en 120 Hz-panel och TCL:s spelfunktioner. Prio för spel. 1080p/240. Saknar FALD och då blir svärtan ofta lidande, ojämnheter syns tydligare etc.

Eller så köper man den som ge både och och mycket mer: C805/MQLED80.