Permalänk

Fläktar och ljud

Hej!
Jag håller på för fullt med att försöka få ner ljudnivån på min dator. Jag har följande delar med fläktar:

Chassi - 4st arctic p12
Cpu - Thermal right phantom spirit 120
Gpu - ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB GDDR6X Prime OC

Jag har laddat ned fan control och skapat en kurva för CPU samt en för gpu. Jag upplever inga problem med höga temperaturer och fläktarna går mellan 30-70% men de låter relativt mycket i vissa skeden även fast jag har en inställning på 3sek fördeöjning för att motverka ”spikes”.
Jag försöker lyssna om de är grafikkortet eller CPU kylaren som låter men lyckas inte riktigt höra vem som är boven…

Va lite inne på att köpa Noctua fläktar och ersätta CPU kylarens men de är ju trist om de visar sig vara grafikkortet, dom fläktarna vågar jag inte byta själv.

Har ni några tips?

Permalänk

Definera "vissa skeden".

Om du menar när du spelar så är det grafikkortet men det kommer du inte ifrån om du spelar tyngre spel.

Permalänk
Medlem

Det är grafikkortet tyvärr

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Det är grafikkortet tyvärr

Ajdå, går inte att göra något åt? Lyckas inte hitta någon knapp för dual bios så hur går man tillväga om man vill prova de tysta läget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_and:

Ajdå, går inte att göra något åt? Lyckas inte hitta någon knapp för dual bios så hur går man tillväga om man vill prova de tysta läget?

Testa, via fan control, att maxa fläktarna en åt gången och se vart ljudet kommer från exakt.