Permalänk
Medlem

Smart tvättmaskin?

Vi behöver köpa en ny tvättmaskin. Jag ser att vissa modeller som säljs är "smarta", vilket i princip verkar innebära att de har trådlöst nätverk och kan ge statusuppdateringar med app. Jag tar risken att låta som en gammal gubbe, men frågar ändå:
Vad är egentligen poängen med en "smart" tvättmaskin?
I mina ögon är det ju så många steg i tvättproceduren som ändå kräver manuellt arbete och potentialen för att göra det smart känns mycket begränsad:
- Lägga in tvätten
- Ställa in program (en "riktig" smart funktion vore ju om tvättmaskinen känner av detta själv, men det verkar inte finnas på tapeten vad jag ser)
- Fylla på tvättmedel och sköljmedel (vissa större maskiner från dyrare kvalitetsmärken, typ Miele, verkar ha tvättmedelstank och automatisk dosering utan att behöva kalla det "smart")
- Starta (just detta verkar kunna göras med appen, men hur ofta glömmer man egentligen att trycka på knappen när man väl är på plats för att göra stegen ovan?)
- Ta ut tvätten
- Hänga upp tvätten (kombinerad torktumlare löser detta, men jag har hört att det sliter mer på kläderna jämfört med att hänga på torksträck)
Många modeller verkar ha smarta funktioner som för mig känns mer som en gimmick. Typ "starta maskinen med appen om du glömde trycka på fysiska knappen" eller "få ett meddelande när tvätten är klar" (jag hör i alla fall pipet när maskinen är klar, och kan sätta timer på mobilen om jag tänker gå ett ärende).
Enda praktiska funktionen som jag hittat hittills är möjligheten att få bättre beskrivning av drifts- och servicestatus.

Finns det någon här på forumet som har en smart tvättmaskin och använder funktionerna och är nöjd med dem? Några märken/modeller att rekommendera i så fall?

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Finns väl vissa saker som är nice, att man kan starta den remote när exempelvis elpriset är som lägst, eller till och med automatiskt när elpriset är lågt. Få notifikation när den är klar, trevligt om man har tvättmaskin i källaren och inte hör den.

Men om det är värt det högre priset vet jag inte, förmodligen inte. Jag kommer i alla fall aldrig köpa en utan Matterstöd. Vill inte att mina vitvaror ska vara beroende av något företagsmoln som när som helst kan sluta funka.

Permalänk
Sötast
Skrivet av oooskar:

Vi behöver köpa en ny tvättmaskin. Jag ser att vissa modeller som säljs är "smarta", vilket i princip verkar innebära att de har trådlöst nätverk och kan ge statusuppdateringar med app. Jag tar risken att låta som en gammal gubbe, men frågar ändå:
Vad är egentligen poängen med en "smart" tvättmaskin?
I mina ögon är det ju så många steg i tvättproceduren som ändå kräver manuellt arbete och potentialen för att göra det smart känns mycket begränsad:
- Lägga in tvätten
- Ställa in program (en "riktig" smart funktion vore ju om tvättmaskinen känner av detta själv, men det verkar inte finnas på tapeten vad jag ser)
- Fylla på tvättmedel och sköljmedel (vissa större maskiner från dyrare kvalitetsmärken, typ Miele, verkar ha tvättmedelstank och automatisk dosering utan att behöva kalla det "smart")
- Starta (just detta verkar kunna göras med appen, men hur ofta glömmer man egentligen att trycka på knappen när man väl är på plats för att göra stegen ovan?)
- Ta ut tvätten
- Hänga upp tvätten (kombinerad torktumlare löser detta, men jag har hört att det sliter mer på kläderna jämfört med att hänga på torksträck)
Många modeller verkar ha smarta funktioner som för mig känns mer som en gimmick. Typ "starta maskinen med appen om du glömde trycka på fysiska knappen" eller "få ett meddelande när tvätten är klar" (jag hör i alla fall pipet när maskinen är klar, och kan sätta timer på mobilen om jag tänker gå ett ärende).
Enda praktiska funktionen som jag hittat hittills är möjligheten att få bättre beskrivning av drifts- och servicestatus.

Finns det någon här på forumet som har en smart tvättmaskin och använder funktionerna och är nöjd med dem? Några märken/modeller att rekommendera i så fall?

Vill du ha det tekniska/praktiska svaret?
Alla dina tankar stämmer gott.

Det riktiga svaret?
Att binda kunder till deras ekosystem och samla data och använda i marknadsföring och i vinstsyfte.
Kommer säkerligen leda till integration med försäljning av tvättmedel som kommer hem när det börjar ta slut etc framöver.

Det är alltså definitivt inget som hjälper dig mer än "haha den är "smart" " Vem bryr sig?
Det är fortfarande en trumma som roterar kläder och tvättar och eller värmer. Punkt slut.

I framtiden slutas dina modeller supporteras och kommer leda till en mardröm om intrång, hackade maskiner och ett företag som mer än gärna ger 20% rabatt på deras nya modeller då de tyvärr inte kan uppdatera de gamla modellerna längre pga en påhittad ursäkt.

Permalänk
Medlem

Enda jag finner värde i är att få notis när den är klar, men om man redan hör den så är det väl inget stort värde. Hade jag haft timpris skulle jag säkert automatisera att starta den när det var billigare.

Permalänk
Medlem

Har två smarta siemens, valde dom dock av utseendet så just att den var uppkopplad spelade inte in.

Det jag har användning för är en notis när tvätt / tummlare är klar, samt när behållarna för automatisk dosering med tvättmedel / sköljmedel behöver fyllas på, den säger inte till om det på nåt tydligt sätt via displayerna osv.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi köpte nyligen en ny tvättmaskin. Tjejen hade tidigare en smart Bosch som han var nöjd med och ville gärna ha en ny. Men jag skulle säga att det hon var nöjd med hos sin gamla maskin var inställningsmöjligheter, senarelagd start, automatisk dosering osv.

När maskinen väl kom på plats kopplade jag upp den på nätverket och kopplade den till min telefon. Det enda mervärde som faktiskt gör någon skillnad i den smarta funktionen är just en push när maskinen är klar. Ibland hör man inte plinget från maskinen, så det är skönt att veta att man inte missar att den är klar. Tjejen blev mycket intresserad av det och nu har hon också appen.
Utöver pushen kan man finjustera doseringen och lite annat smått, men det är inget vi använt.

Jag ser inte smartfunktionen som någon dealbreaker, men automatisk dosering är väldigt trevligt. I och med detta så är också maskinen lite mer avancerad med flera program och möjligheter att ställa in programmen i detalj, vilket jag uppskattar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har en tvättmaskin från Bosch och vi hör inte när den är klar. Dels för att den piper rätt diskret, men också för att tvättstugan är några rum bort. Så då är det praktiskt att den är smart uppkopplad så vi kan styra notisen till våra Sonos-högtalare istället, där vi då spelar upp en gitarrvariant av LGs melodi istället

https://www.youtube.com/shorts/F55S8yB2SJw

Det hade man även kunnat åstakomma med nån smartplugg som mäter strömuttaget eller liknande, men det var ju rätt smidigt att den hade möjligheten inbyggd. Annars är det väl främst att starta maskiner vid lågt elpris om man ha ett sånt intresse jag kan se som värdefullt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

För egen del skulle det vara intressant just för tidsinställningen, men det kan man ju ha utan smartfunktion. Vet inte om man kan skapa ett flöde i t.ex. home assistant, där man laddar maskinen, och sedan får den kolla mot nordpool och dra igång när elpriset är som lägst när det än må vara och oavsett om du är hemma eller på jobbet. Det hade kunnat bli rätt nice, och spara några kronor här och där.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för alla svar! Då blir det nog en icke-smart för vår del. Väntar till fredag för säkerhets skull om det skulle dyka upp några nya bättre fynd, men annars lutar det åt en Bosch Serie 4.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

En smart tvättmaskin år 2024 borde åtminstone kunna sortera, tvätta, torka, stryka, vika och lägga in i garderoben utan mänsklig inblandning...

Permalänk
Medlem

Jag kan se värde i att fjärrstarta och få notis när den är klar, men samtidigt är det mer som kan krångla.
Valde ny utan smart när min gamla rasade för ett år sen men med autodosering.
Väldigt trevligt men gissa vad som gick sönder första veckan...
Den blev utbytt och har fungerat bra sen dess dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nöjd med min Miele och twindos. Visst tvättmedlet är något dyrare men det är nice att bara kasta in tvätten, ett vrid och ok.
Notifiering när den är klar (och kan så klart starta etc via appen om man förbereder men har aldrig använt det).
Just notifiering är viktigt för mig så den inte blir liggandes men det har jag samma genom en plug till torktumlaren för 150:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

En smart tvättmaskin år 2024 borde åtminstone kunna sortera, tvätta, torka, stryka, vika och lägga in i garderoben utan mänsklig inblandning...

Precis, det är den maskinen jag väntar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Enda jag finner värde i är att få notis när den är klar, men om man redan hör den så är det väl inget stort värde. Hade jag haft timpris skulle jag säkert automatisera att starta den när det var billigare.

Man kan jaga billiga timmar, men ett tvättprogram drar runt 1 kWh i min erfarenhet. Vad sparar man då jämfört med eventuellt högre inköpspris för att den ska vara uppkopplad/"smart"?

Det enda som egentligen har nämnvärd påverkan på elräkningen att styra efter timpris är värme, varmvatten och om du har, elbil och/eller spabad. Att smådutta med disk/tvätt är inte värt besväret. Visst, är det shockhöga priser som år 2022 kan man ju bara lägga en fördröjd start de gångerna om man vill spara någon tia på elräkningen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Du själv, när du byter i maskinen efter timern på telefonen pep.

Visa signatur

Asgard - Nordens största och Sveriges största Star Citizen Organisation.
Referral kod: STAR-92KM-Q67T

Permalänk
Medlem

Fördelen är att tillverkaren kan övervaka dig och sälja den informationen för mer pengar.

Permalänk

Min åsikt med tvättmaskiner är att det är ofta superrea på dem vid olika tillfällen, köp en då. Sedan all teknik så kunna starta en viss tid är inte fel, så mycket mer behöver inte jag då det finns andra brister som de ej ännu själv kan flytta kläder till torkskåp/tumlare.

Skrivet av PeCe:

Tesla Optimus Gen 5 kanske?
https://www.youtube.com/shorts/a4RjWBN-FN8

Permalänk
Medlem

Som med alla smarta prylar. Köp inget med stängt ekosystem eller som nyttjar molnet för sina funktioner, köp bara saker som stöder öppna standarder och lokal styrning. Den dagen tillverkaren beslutar sig för att stänga ner stödet står du annars där med en dum tvättmaskin, i bästa fall.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Har diskmaskin och torktumlare som är ”smarta”, inget jag letat efter och inget jag skulle sakna om de inte var det. Det bara blev så när de köptes, numer är ju det mesta ”smart”. Men ärligt, något mer krystat får man leta efter och detta är från en man som älskar att göra allt möjligt i hemmet smart.

Att app:en i telefonen säger till att torktumlaren är klar är det enda jag ”använder” för då vet jag att jag kan starta nästa omgång. Diskmaskinen är ju helt meningslöst, är inte så att jag har flera lass på ”lager” till den maskinen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

En ska jag vet är att BOSCH maskinen jag har med automatisk dosering är skit. Doseringspumpen har gått sönder flera gånger och nu när garantin är slut så tänker vi inte fixa den fler gånger.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Smartdos (dvs slippa fylla tvättmedel) är jättesmidigt! Sen är det bra att få en pushnotis när den är klar om man har allmän demens och glömmer att man satt igång tvättmaskinen

Permalänk
Medlem

Att få en notis när maskinen är klar kan man göra med vilken som helst. Sätt en strömmätningsplug på den som är kopplad till Home Assistant, gör en regeln att när den gått upp i xx Watt och sen ner till 0 så ska den skicka en notis.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Att få en notis när maskinen är klar kan man göra med vilken som helst. Sätt en strömmätningsplug på den som är kopplad till Home Assistant, gör en regeln att när den gått upp i xx Watt och sen ner till 0 så ska den skicka en notis.

Detta blir nog billigare (om man ändå har "grunden" till att börja med), samt att man slipper att storföretagen övervakar allt du gör med alla onödigt uppkopplade apparater.

Permalänk
Medlem

Kunde starta tvättmaskinen med en timer på 90-talet. Och en timer på min klocka sa till när det var klart (användes när jag var ute).

Men gissar att smart ersätts av "AI" i nästa års upplaga. Men fortfarande ingen förbättring jämfört med för 30 år sedan.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kunde starta tvättmaskinen med en timer på 90-talet. Och en timer på min klocka sa till när det var klart (användes när jag var ute).

Men gissar att smart ersätts av "AI" i nästa års upplaga. Men fortfarande ingen förbättring jämfört med för 30 år sedan.

Absolut, men sen frågade kollegan om du ville med på en öl efter jobbet (och den där ölen blev visst fem). Då kom du hem till en sur tvätt som behövde startas om. Att starta tm när du vet att du är på väg hem så maskinen precis blir klar är rätt gött.

Iaf, om vi med "smart" avser uppkopplad:
Jag har en uppkopplad diskmaskin. Den har jag automagisk schemaläggning mot elpris (mest för att man kan, den drar typ bara ~ 1 kWh / disk så det är inga stora pengar det rör sig om). En dm har fördelen att den rena isken kan stå kvar i maskinen i princip hur länge som helst.

För att få notiser på tm och tt så har jag energimätare som föreslagits.

om vi med smart avser smart:
Vi hade automatisk dosering av flytande tvättmedel i tvättmaskinen (jag vill minnas att det var en Siemens med idos) i förra huset. Game changer! Inte hålla på att söla med tvättmedel vid varje tvätt.

Här finns då en schysst grej med uppkopplade maskiner som jag saknade med våran ouppkopplade smarta tm: Att se hur mycket medel det är kvar i maskinen på distans. Tänk vilken grym grej att automatiskt lägga på tvättmedel på inköpslistan när det tar slut! (när jag körde diskmaskinsmedelstabletter så räknade jag av antalet tabletter mot antalet körningar på maskinen och pushade in det i min att-handla-lista när det började närma sig slutet).

Tvättar maskinen lika bra oavsett om den är uppkopplad eller dum? Ja, antagligen. Blir livet marginellt lättare med en smart och/eller uppkopplad pryl? Ja, det med. Är det värt det? Det vet bara den som ska ha maskinen.

Semi-ot:
En till grej man kan göra som inte kostar många kronor: Anslut tt direkt till avloppet istället för att springa och tömma vattentanken stup i kvarten. Också en sån quality-of-life man inte visste att man ville ha efter att ha haft det.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Tittade på en smart maskin vid nåt tillfälle. Det enda jag egentligen har nytta av är notis när den är klar på grund av att den är långt bort i kombination med hörselskada. Löste det med Home Assistant och ett smart uttag som skickar notis när förbrukning varit mindre än 10w i ett par minuter

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta en enda fördel med en smart tvättmaskin? tvätta när elen är billig? så den ska stå laddad med skittvätt och hoppa igång automagiskt när priset är lägst? ok, vad kan man spara på det / år? 300:-

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Somliga skulle fan koppla upp arslet mot Wifi om det gick bara man fick en push-notis när man är skitnödig.
Wifi-chip i vitvaror är en sådan otroligt dålig meme, bor ni i slott med 14 rum så att ni inte hör när maskinen är färdig?
Eller kan folk idag inte uppskatta ungefär hur lång tid 2 timmar känns?
Och autodosering... Vilken grej! Största problemet för mig när jag ska tvätta kläder är inte sorterandet, vikandet eller hängandet av tvätten, nej, det är den superjobbiga uppgiften där man måste slänga in en liten tvättkapsel in i maskinen tillsammans med tvätten!
SÅ JOBBIGT! Måste ju nästan böja mig ner lite grann. Mycket bättre med ett extra kretskort och en elektrisk pump bakpå vattenfacket som sköter doseringen, och som absolut inte kommer gå sönder precis när garantin på maskinen gått ut.
Jag är inte bitter, för övrigt.

Visa signatur

Mvh Pappa
-
R5 3600X, MSI RTX 3070, 32GB DDR4 3600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Absolut, men sen frågade kollegan om du ville med på en öl efter jobbet (och den där ölen blev visst fem).

Då är man osmart.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Nöjd med min Miele och twindos. Visst tvättmedlet är något dyrare men det är nice att bara kasta in tvätten, ett vrid och ok.
Notifiering när den är klar (och kan så klart starta etc via appen om man förbereder men har aldrig använt det).
Just notifiering är viktigt för mig så den inte blir liggandes men det har jag samma genom en plug till torktumlaren för 150:-

Du vet att det finns "återanvändbara" burkar att köpa till den? Vi kör med två sådana och fyller på med flytande tvättmedel och sköljmedel. Mycket billigare och större valmöjlighet av dofter etc!

Edit:
https://www.power.se/vitvaror/tvatt-och-torkning/tillbehor-ti...
https://www.power.se/vitvaror/tvatt-och-torkning/tillbehor-ti...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900