Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Är det inte funktionen som scannar ljudet i rummet med mikrofon hela tiden och anpassar ljudet efter hur det studsar?

Asså ok. Så det är nått som man ska ha på då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Är det inte funktionen som scannar ljudet i rummet med mikrofon hela tiden och anpassar ljudet efter hur det studsar?

Kan det vara, jag har kaliberingsprogram (mick) på min hemmabio reciever för bl a högtalarna, jag har ingen "brölimpa", kom bara bara å tänka att Netflix (Premium) har rumsligt ljud på vissa filmer/serier.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Skrivet av BurningSnowman89:

Om jag inte är i behov av 4k 120 Hz passthrough/VRR då jag inte äger en spelkonsol, räcker det med Q935 då? Sitter på en 55" LG C9. Eller är det lika bra att köra på Q995? Är det verkligen värt 2000 kr extra?

Till saken hör att vardagsrummet är väldigt luftigt så är rädd att ljudet ska "försvinna".

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Var det fel av mig att be om råd i den här tråden? Isf kan jag ta bort inlägget

Permalänk
Medlem

Nja det är väl en rimlig fråga. Men jag tror inte någon här har en Q935 så är väl svårt att svara på huruvida det är värt att lägga 2000 till för Q995. Förmodligen räcker den bra men svårt att veta.

På reddit t.ex verkar det vara delade åsikter. Sök runt på lite såna forum så kanske det finns bättre svar.

Permalänk
Medlem

Lite såhär: Har du FOMO om vad du kommer missa om du köper Q935, köp Q995! Du kommer säkert ha den i minst 3-5år och utslaget på dessa år är 2000kr ingenting.

Är du på skarp budget och behöver 2000kr till annat så köp Q935. Tror skillnaderna i praktiken är små och Q935 verkar vara ett högst kompetent system.

Du tappar några kanaler / högtalare samt 1 HDMI-in ingång vs Q995D. Ev. är subbasen något annorlunda men kan ej bekräfta.
Och ja, den klarar "bara" 4k@60Hz men bara relevant om du behöver koppla in konsolen till soundbaren om inte din TV klarar detta vilket LG OLED C9-modellerna gör.

https://www.rtings.com/soundbar/tools/compare/samsung-hw-q990...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jhedins:

Tjena.
Har precis köpt en LG C4 och är extremt nöjd. Vilken tv!!
Nu sneglar jag på en soundbar och har hittat den här HW-Q995D/XE från samsung. Funkar den bra med en LG tv eller ska man köpa en soundbar från LG istället?
Ber om ursäkt på förhand om man inte får skriva om soundbars i den här tråden.

Q995D kommer fungera utmärkt till en LG OLED C4! Flera i tråden som kör exakt den kombon (eller liknande, typ C3 och Q995C men i praktiken samma).

Jag och flera andra kan varmt rekommendera denna kombo. LG och andra tillverkade vill naturligtvis få dig att tro att det är bäst att köpa en soundbar från samma tillverkare för att få dig att stanna i deras ekosystem men detta är till stor del en del av deras marketing.

Kör på och tveka inte att fråga här i tråden om du har fler funderingar!

Permalänk
Skrivet av edson:

Lite såhär: Har du FOMO om vad du kommer missa om du köper Q935, köp Q995! Du kommer säkert ha den i minst 3-5år och utslaget på dessa år är 2000kr ingenting.

Är du på skarp budget och behöver 2000kr till annat så köp Q935. Tror skillnaderna i praktiken är små och Q935 verkar vara ett högst kompetent system.

Du tappar några kanaler / högtalare samt 1 HDMI-in ingång vs Q995D. Ev. är subbasen något annorlunda men kan ej bekräfta.
Och ja, den klarar "bara" 4k@60Hz men bara relevant om du behöver koppla in konsolen till soundbaren om inte din TV klarar detta vilket LG OLED C9-modellerna gör.

https://www.rtings.com/soundbar/tools/compare/samsung-hw-q990...

Tack snälla för svar!

Permalänk
Skrivet av Entash:

Nja det är väl en rimlig fråga. Men jag tror inte någon här har en Q935 så är väl svårt att svara på huruvida det är värt att lägga 2000 till för Q995. Förmodligen räcker den bra men svårt att veta.

På reddit t.ex verkar det vara delade åsikter. Sök runt på lite såna forum så kanske det finns bättre svar.

Tack för svar 😊

Permalänk
Medlem

Har precis bytt ut min Q910 till Q935. Köpt med Komplett Flex så jag valde Q935. Blir ett lyft från Q910. Funderade på ta den större men tyckte jag inte behöver den samt spara lite pengar. Får nog den i veckan nu så det ska bli spännande se hur den presterar. Hade inga bakhögtalare så nu får jag det.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Har precis införskattat en Q995D. Men får inte det att lira. Vet att soundbaren fungerar då jag har spelat upp musik via telefonen. Men den vill inte att fungera med min Thomson 55uz8766 (2015) tillsammans med Telenor Mediahubben. Får inget ljud när jag kör via chromecast i tvn heller.

Är det att min TV inte stödjer denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaaaga:

Har precis införskattat en Q995D. Men får inte det att lira. Vet att soundbaren fungerar då jag har spelat upp musik via telefonen. Men den vill inte att fungera med min Thomson 55uz8766 (2015) tillsammans med Telenor Mediahubben. Får inget ljud när jag kör via chromecast i tvn heller.

Är det att min TV inte stödjer denna?

Ja du, det var inte den modernaste TV:n på forumet men ljud bör du ju få iaf

En bra början är att beskriva exakt hur allt är inkopplat, annars blir det svårt att hjälpa vidare.
Har du kopplat soundbaren till TV:ns ARC-port?

Av vad jag kan se i manualen så verkar det vara HDMI 3:
https://www.manua.ls/thomson/55uz8766/manual?p=5

Om nej, börja med det iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ja du, det var inte den modernaste TV:n på forumet men ljud bör du ju få iaf

En bra början är att beskriva exakt hur allt är inkopplat, annars blir det svårt att hjälpa vidare.
Har du kopplat soundbaren till TV:ns ARC-port?

Av vad jag kan se i manualen så verkar det vara HDMI 3:
https://www.manua.ls/thomson/55uz8766/manual?p=5

Om nej, börja med det iaf!

Har det inkopplat i hdmi 3, har även tittat in på denna manual tidigare. Kan även se att soundbaren finns under hdmi 3 när jag ändrar source.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaaaga:

Har det inkopplat i hdmi 3, har även tittat in på denna manual tidigare. Kan även se att soundbaren finns under hdmi 3 när jag ändrar source.

Löst!

Hängde av TVn och tryckte in sladden i HDMI 3 ordentligt, stod även ARC på denna så kände att de borde gå. Anslut sedan Telenor Hub och Chromecast direkt till soundbaren. Fungerar perfekt nu. Skönt att slippa köpa en ny TV med.

Permalänk
Medlem

Detta systemet är galet. Jag kom upp till 20 men vågar inte höja mer pga grannarna 😂

Permalänk
Medlem

En snabb fråga kring strömkablarna till de bakre högtalarna. Vad är det för typ av sladd till dessa? Är det platta varianten eller runda? Hur långa är dem?

Anledningen jag frågar är för att jag planerar kabeldragning då jag inte har uttag i närheten, så kommer få köra minst en skarvsladd. Skulle denna fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

En snabb fråga kring strömkablarna till de bakre högtalarna. Vad är det för typ av sladd till dessa? Är det platta varianten eller runda? Hur långa är dem?

Anledningen jag frågar är för att jag planerar kabeldragning då jag inte har uttag i närheten, så kommer få köra minst en skarvsladd. Skulle denna fungera?

995C kom med 1.5M till samtliga högtalare. Gissar på att 995D har samma. Det är EU kontakter, "platta".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dozix:

995C kom med 1.5M till samtliga högtalare. Gissar på att 995D har samma. Det är EU kontakter, "platta".

Tack snälla för snabb återkoppling!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Tack snälla för snabb återkoppling!

Jag valde att köpa längre kablar med vinkel.
https://www.amazon.se/gp/product/B00IJ18ZCC

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Har eventuellt hittat ett någorlunda stativ som inte kostar över 1500:-

Och enligt recensionen funkar det bra med Samsung soundbar.
"When it comes to universal things, I'm rather skeptical because you always have to make some kind of compromise.
In this case, I was pleasantly surprised.

I bought the two stands for my rear speakers of a Samsung HW Q-995GC. The stands were assembled and ready to use within 10 minutes."

Tror nog jag lägger en beställning..
ECHOGEAR speaker stand pair - adjustable height with universal compatibility - Works with Vizio, Klipsch, Bose, Sony and More - Includes built-in cable management - Ideal for settings for https://amzn.eu/d/6qpaVYQ

Nackdelen är väl man inte kommer gömma kablarna på ett snyggt sätt.

EDIT.
Lade en beställning, i värsta fall får jag skicka tillbaka paketet.
Kommer 25 Okt.

Hej! Får jag fråga om du är nöjd med dessa stativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av paused:

Dom ser väldigt lika ut som som jag själv beställde tidigare, fast annat märke. https://www.amazon.se/dp/B002HZHUCW?

I så fall vill jag varna för dessa då skruven för att justera höjden gick sönder efter ett par dagar. Dom skickade mig ett nytt par, men det var precis samma problem där. Gav upp och köpte dessa istället som har fungerar helt perfekt
https://www.amazon.com.be/-/en/Amazon-Brand-Satellite-Integrated-Management/dp/B07S646XYL

Finns fler som också rekomenderar detta stativ till Q990/Q995
https://www.reddit.com/r/Soundbars/comments/1659i18/q990c_rear_speaker_stands/

Tyvärr kan det vara svårt att få tag på dom. Jag beställde från Tyska Amazon och tror jag betalade ca. 800:-, men dom verkar inte ha dom kvar längre.

Permalänk

Fick hem min Q995D igår och hann lyssna knappt en timme innan den totalt låste sig och reagerar inte på något alls. Helt fast på "TV/eARC", både dosan och knapparna gör ingenting, och den går inte att återställa. Testade verkligen allt, power cycla, nya kablar, nada funkar. Så det blev nu på morgonen att skapa ett DOA ärende hos Samsung. Så sjukt trist. Hoppas ni hade mer tur med era soundbars!

Visa signatur

~ASUS Maximus VI Hero ~ i5 4690k @ 4.6GHz 1.228v ~ Noctua NH-D14 ~ Corsair Vengeance Pro 1600MHz 16GB ~ Samsung 850 PRO 256GB SSD ~ 2.5TB HDD ~ ASUS 280x TOP 1200/1700 ~ Corsair TX 750W ~ Define R4 Titanium~

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePunisher313:

Fick hem min Q995D igår och hann lyssna knappt en timme innan den totalt låste sig och reagerar inte på något alls. Helt fast på "TV/eARC", både dosan och knapparna gör ingenting, och den går inte att återställa. Testade verkligen allt, power cycla, nya kablar, nada funkar. Så det blev nu på morgonen att skapa ett DOA ärende hos Samsung. Så sjukt trist. Hoppas ni hade mer tur med era soundbars!

Hej,

Tråkigt att höra! Har du även testat detta?
https://www.samsung.com/in/support/tv-audio-video/how-to-rese...

Permalänk
Skrivet av edson:

Ja, väldigt trist. Var ju så jäkla mycket bättre ljud än min fjuttiga LG soundbar som följde med TVn. Har testat alla olika sätt för att resetta, knapparna ovanpå verkar inte reagera alls, så det dyker inte upp "INIT" på skärmen, den är helt låst på att hela tiden säga "TV/eARC".. Det är väldigt skumt. Har inte lyckats hitta någon annan på hela internet med samma problem

Visa signatur

~ASUS Maximus VI Hero ~ i5 4690k @ 4.6GHz 1.228v ~ Noctua NH-D14 ~ Corsair Vengeance Pro 1600MHz 16GB ~ Samsung 850 PRO 256GB SSD ~ 2.5TB HDD ~ ASUS 280x TOP 1200/1700 ~ Corsair TX 750W ~ Define R4 Titanium~

Permalänk
Medlem

Ja, väldigt trist. Var ju så jäkla mycket bättre ljud än min fjuttiga LG soundbar som följde med TVn. Har testat alla olika sätt för att resetta, knapparna ovanpå verkar inte reagera alls, så det dyker inte upp "INIT" på skärmen, den är helt låst på att hela tiden säga "TV/eARC".. Det är väldigt skumt. Har inte lyckats hitta någon annan på hela internet med samma problem

OK! Och "norsk reset" fungerar inte heller? Dvs, dra ut alla kablar inkl. strömmen och lämna minst 10 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Dom ser väldigt lika ut som som jag själv beställde tidigare, fast annat märke. https://www.amazon.se/dp/B002HZHUCW?

I så fall vill jag varna för dessa då skruven för att justera höjden gick sönder efter ett par dagar. Dom skickade mig ett nytt par, men det var precis samma problem där. Gav upp och köpte dessa istället som har fungerar helt perfekt
https://www.amazon.com.be/-/en/Amazon-Brand-Satellite-Integrated-Management/dp/B07S646XYL

Finns fler som också rekomenderar detta stativ till Q990/Q995
https://www.reddit.com/r/Soundbars/comments/1659i18/q990c_rear_speaker_stands/

Tyvärr kan det vara svårt att få tag på dom. Jag beställde från Tyska Amazon och tror jag betalade ca. 800:-, men dom verkar inte ha dom kvar längre.

Stort tack för svar! Ja de verkar dessvärre svåra att få tag i. Jag lutar mot att ta smällen och beställa ett par från Vebos, kan inte uteslutas att barn/djur springer runt så måste ha stadigast möjligt. Hade suttit fint med en BF rabatt dock 😅

Permalänk
Skrivet av edson:

OK! Och "norsk reset" fungerar inte heller? Dvs, dra ut alla kablar inkl. strömmen och lämna minst 10 min.

Har tyvärr testat det med. Lämnade till och med allt utdraget över natten, och höll även in alla knappar ovanpå för att få ut all ström :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad var det för LG soundbar?

Är också sugen på en Q995D till min LG oled, precis som du.

Fick också med en LG soundbar haha och Samsung har inbyteskampanj 1500kr, och 1500kr för den nya LG soundbar är typ spot on på värdet så är riktigt sugen!

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Vad var det för LG soundbar?

Är också sugen på en Q995D till min LG oled, precis som du.

Fick också med en LG soundbar haha och Samsung har inbyteskampanj 1500kr, och 1500kr för den nya LG soundbar är typ spot on på värdet så är riktigt sugen!

<Uppladdad bildlänk>

Det var en LG SN4 soundbar! Kan tipsa om att använda Samsungs Shop app med koden SHOPAPP5 så borde priset gå ner till ca 8000 ihop med inbyteskampanjen. Hoppas du slipper en DOA enhet för det är ju en riktigt fet soundbar 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av paused:

Jag var nöjd!
Frun.. not so much

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: ViVo X200 Ultra 16/512

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har nyligen köpt mig en TV och söker en soundbar, jag är ingen känslig person gällande ljud eller liknande! Men behöver hjälp, jag vet inte vilken jag ska välja av alla alternativ som finns. Jag har inte en hög budget, jag sitter och funderar på ett par Sonos ray soundbar. Men jag ser att flera ljudsystem är på rea. Har ni några bra förslag på soundbars för en person med en budget på 3-4k?

Har en Q70D samsung tv om det är nödvändig information.

Förlåt ifall detta inte har något med tråden att göra, jag är ny till swelockers generellt, hittade ingen aktiv tråd inom detta (kollade snabbt)