Hembio. Hjälp med Förstärkare + Högtalare för ca 15 000 kr+
Hej experter!
Jag hittade ingen riktigt passande tråd för 2024 så här kommer en ny.
Jag tänkte uppgradera ljudet hemma vid TVn från en 2.0 stereo-setup som har många år på nacken till något bättre och nyare surround.
Prisklass, förstärkare + högtalare = runt 15 000 kr eller strax över. Jag har rätt dålig koll på ljud men gillar ju när det låter bra, så hoppas någon kunnig och vänlig här kan guida mig.
Användning: Gaming (PS5, Switch, Steam Link till en rätt klen dator) + Film / streaming osv. Ganska lite musik här, men det är väl standard att det låter bra.
Rum: 4x6 meter
TV: LG c9, det blir nog ingen ny på ett tag då jag tycker den är amazing, men ett dyrt system bör väl vara lite framtidssäkert såklart.
Annat: Det vore bra om det var sladdlöst så man slipper dra högtalarkablar över hela lägenheten, känner jag. Och att kunna spela upp trådlöst från en dator i rummet också, men det kanske är standard nu för tiden(?).
Bonus: Om man kan ha en Zon 2 trådlöst för kunna switcha ljudet till andra högtalare i ett annat rum.
Förstärkare för upp till 7000 kr
Helst billigare men jag såg den här som verkar passa mig väldigt bra, vad tror ni om den? https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive... (Pris idag: 6 990 kr)
Den har även en storebror som är utanför min prisklass och som jag inte tror ger mig så mycket, länk här (Pris idag: 9 990 kr)
Men det kanske finns någon bättre/billigare som passar mig bättre?
Sen letar jag såklart högtalare också, går det att få något vettigt för ca 8-10 000 kr som passar bra, eller är det för lite budget för att matcha förstärkaren jag tittar på?
Tacksam för tips så här i Black Friday-tider!