Har nyligen köpt en bärbar Legion Pro 7i 16 (i9-Windows 11 Home-32GB-1TB-RTX 4080) som jag ska arbeta på. Kör vanligtvis stationär men vill ha möjlighet att arbeta på resande fot. Jobbar med 3d-visualiseringar och använder Octane Render som är GPU-drivet.
Tänker att jag vill jobba framöver via extern hårddisk för att kunna variera mellan stationär och laptop, så den bör vara väldigt pålitlig, tålig, snabb och ca 2 TB. Har ingen bra koll men tror mina program lagrar mycket cache, texturer etc som ska gå snabbt att läsa.
En bekant tipsade om en Kingston NV2 M.2 med Sabrent kabinett, frågan är om det är tillräckligt säkert att ha på resande fot? Eller är de klassiska bättre versionerna av Lacie Rugged etc något att ha? Tacksam för hjälp.
Köp färdig USB3/NVMe SSD liknande som samsung T7 och motsvarande av andra fabrikat - dessa har 'brownout-skydd' med massor av keramiska kapacitanser på endera kortsidan och rädda SSD/NVMe:n när det blir glapp i USB-kabeln etc. och hindrar att du tappar data - de är bokstavligen på enterprisenivå när det gäller dataskydd vid plötlig strömavbrott
medans en NVMe i en kabinett brukar inte ha några kondensatorer alls som energireserv i dessa kapslingar och du kan förlora data och i värsta fall en stendöd lagring om du glappar med USB-kabeln eller plötligt rycks ut och NVMe blir plötligt helt strömlös medans NVMe höll på med något viktigt.
Tack! Kanske kör på en Samsung T7, betydligt lägre skrivhastighet på pappret än Kingston NV2 M.2 men kanske är många faktorer som spelar in vilken hastighet som det faktiskt blir tills slut. Verkar inte vara helt enkelt att se vilka SSD som är NVMe.
Tack! Kanske kör på en Samsung T7, betydligt lägre skrivhastighet på pappret än Kingston NV2 M.2 men kanske är många faktorer som spelar in vilken hastighet som det faktiskt blir tills slut. Verkar inte vara helt enkelt att se vilka SSD som är NVMe.
Amazon har bra erbjudande på Samsung T7 Shield 1tb och 2tb just nu. Väldigt pålitlig extern ssd för egen del. Har använt den till inspelning för RAW-video (4K 12-bit raw) direkt från kamera utan några större bekymmer. Varav "lillebror" Samsung T7 inte klarar av att skriva kontinuerligt.