Nästa år blir det dyrare att skicka brev och paket

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

dom är inte gratis, du som mottagare betalar 75-100kr för att ta emot paketet.

Är det så, har hört att folk inte har betalat något extra för att få grejer från t.ex. Temu.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Ja, visst, papper med information är kanske förlegat att skicka på posten. Men varor. Saker.

Är det problem på paketsidan? Förtydliga gärna

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Antar de får ta in pengarna på den nyligen lägre Tradera-frakten nånstans.

Men, kan åtminstone konstatera att Posten nu efter flera år även tekniskt sett fungerar ungefär lika väl som Schenker och DHL där.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kostnaden för eventuell tulldeklaration och påföljande tull och ev. moms har inget att göra med själva kostnaden för frakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Är det så, har hört att folk inte har betalat något extra för att få grejer från t.ex. Temu.

Temu lägger på kostnaden på varorna och hanterar momsen åt dig så du slipper betala det separat, ja. Därför många varor som oftast syns för $2 eller 69 cent på youtube videor dyker upp för 89kr och 119kr och sånt för oss svenskar.
Aliexpress är lite hit and miss beroende på vilket fraktsystem som används av säljaren.

Ebay-säljare ska kunna fylla i papper korrekt men missas ibland.

Annan privatimport som inte hanterar "EU" dokumenten kommer man fortfarande få betala extra för, även från US, Australien och japan. Fastän man tycker att det ska ingå i avtalet postnord har med de ländernas postsystem.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Deras uppdrag verkar vara att få alla att sluta skicka fysiskt med postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kostnaden för eventuell tulldeklaration och påföljande tull och ev. moms har inget att göra med själva kostnaden för frakten.

Det är en fast kostnad Postnord tar ut för att de hanterar paketet ("lägger på hylla tills tullverkat ger ok signalen") och den går inte att friskriva sig från ens om du fixar pappersarbetet och tullar själv i förhand. så mer eller mindre är det en dold fast kostnad för paket från kina där sändaren inte "betalar" frakt. Dom tar alltså ut den från mottagaren, eller utpressar, om man vill ta i lite, för du får inte ditt paket ens om det redan är momsat om postnord inte får sin "hanteringsavgift".

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast ja, avstånden har ju inte direkt krympt till brevlådorna. Och antal brevlådor i landet har blivit fler med åren ;).

Jo, bara det senaste året har PostNord gått över till varannandagsutdelning och klumpat ihop brevlådorna precis innanför porten.
De har bara gjort 25-30% av jobbet de gjorde 2023 jämfört med 2024, och dom ska ändå höja priset?

Jag skulle lika gärna kunna hämta mina brev hos mitt paketombud med sådan dålig service.

Allmän rant:

Jag köpte ett tangentbord 22 November med hemleverans, det kom inte fram förrän 27 november och då behövde jag vara hemma och signera (hela kvällen 16-22) för att få ut ett 39Kronors TGB.
28:e November köpte jag en SSD & 5x tryckluft på burk(499+250Kr), det kom fram till ombud redan 30:e november (en LÖRDAG!)
utan tjafs, bara visa ID.

Så varför tar det alltid minst 1 dygn extra att köra de sista meterna som redan har förbetalats extra för?
-Jo för att PostMord lastar sådana paket en gång extra, och cruisar runt en hel dag i hopp om att det kanske går att baxa in paketet i brevlådan, utan att ha en aning om eller ens överväga huruvida det är rimligt att det får plats i en brevlåda. Som brevbärare bör man väl känna till hur stor en brevlåda är kan jag tycka, men det är väl någon regelryttare till mellanchef som är problemet.

PostNord har helt tappat greppet om vad som är bra kundservice och kommer snart bli utkonkurrerat, trots den brutala fördelen att ha alla som kunder "default" efter att Posten såldes ut.
Hur PostNord styrts måste nog vara någon typ av rekord i att dödgräva ett företag.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Nu ska jag inte bli politiskt, men höjda priser på frimärke, samtidigt som försäkringskassan allt för ofta kräver att underlag ska skickas med utskrivna papper. Är det snart en klassfråga om man har råd att skicka in underlag för att söka ersättning för något?

Jag anser att det en service som vi som medborgare ska få gratis, att om stat/region/kommun kräver underlag av något slag, och inte klarar av att de emot det digitalt för att man inte lever på 2000-talet, så ska det inte utgå en kostnad, där postnord har monopol på tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, det vore såklart bättre om alla tvingades skicka allt fysiskt. Då skulle Sverige monteras tillbaka igen. BankID och elektroniska fakturor, bah!

Så sant!

Låt oss tillsammans bidra till att återmontera Sverige!
Nu skickar vi brev allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Nu ska jag inte bli politiskt, men höjda priser på frimärke, samtidigt som försäkringskassan allt för ofta kräver att underlag ska skickas med utskrivna papper. Är det snart en klassfråga om man har råd att skicka in underlag för att söka ersättning för något?

Jag anser att det en service som vi som medborgare ska få gratis, att om stat/region/kommun kräver underlag av något slag, och inte klarar av att de emot det digitalt för att man inte lever på 2000-talet, så ska det inte utgå en kostnad, där postnord har monopol på tjänsten.

Eller då just att man moderniserar hur man tar emot sådant underlag.

Vad gäller just "monopol" så handlar det väl mycket om att "brevtjänster i hela landet" inte är en lönsam affärsmodell, ingen *vill* göra detta. Där de har konkurrenter är lönsamma delar av verksamheten, som pakettjänster från företag, utskick från företag till större tätorter, osv.

Men ja, om man ska fixa det problemet genom att lösa problemet med portokostnaderna så är det väl kanske att staten får börja betala för denna tjänst, i linje med:

Skrivet av evil penguin:

Fast det är väl en ond cirkel de sitter i vad gäller brev, typ hur de än gör... Säkert så att det skulle gå att effektivisera ned priserna en del, men även på ett rent principiellt plan så är det ju hela upplägget att leverera brev numera problematiskt.

De har stora fasta kostnader för att betjäna hela landet med brevtjänster men nästan inga skickar brev, så det blir allt större faktisk kostnad per brev, hur de än vänder sig.

Jag tror att, om man nu tycker att man behöver fortsätta att ha brevtjänster som de funnits hittills, så oavsett vem man låter sköta det så kommer man behöva skjuta till pengar från staten eller motsvarande om det ska fungera ekonomiskt när det nästan inte används i verkligheten.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Vad gör du om strömmen försvinner, BankID ligger nere, internet ligger nere och batteriet på telefonen är tömt?

Jag skickar nog inte ett brev med posten iallafall. Tror deras sorteringsmaskiner kan ha lite bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Känns som att allt har blivit dubbelt så dyrt på 5 år, så det stämmer nog.

Vad gör du om strömmen försvinner, BankID ligger nere, internet ligger nere och batteriet på telefonen är tömt?

Tänder en eld i kaminen. Väntar på att strömmen kommer tillbaka. Gör den inte det inom någon vecka eller två (jag klarar mig i månader, med mat, vatten och bränsle) har vi andra problem. Dessutom, snigelposten levereras inte heller utan elektricitet nuförtiden.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Är det snart en klassfråga om man har råd att skicka in underlag för att söka ersättning för något?

Miljöskadligt också. Myndigheter borde börja med disketter istället. Kommer finnas massor över nu när Japan slutar använda dem. Och att anamma utgångna importerade system är ju dessutom ändå en favorit i svensk administration. Win Win!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag skickat ett brev eller paket de senaste tio åren. En garantiretur till ett företag. Tack vare e-faktura och autogiro är mitt brevfack nästan alltid tomt. Bara reklamblad från kyrkan och en reklamtidning kommer där, förutom en medlemstidning för mitt fackförbund. Och vården som inte lärt sig kommunicera elektroniskt än. Men utöver nämnda reklamblad är det färre än tio brev per år i mitt fack. Jag hade gärna avsagt mig det helt, men tyvärr är det olagligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Miljöskadligt också. Myndigheter borde börja med disketter istället. Kommer finnas massor över nu när Japan slutar använda dem. Och att anamma utgångna importerade system är ju dessutom ändå en favorit i svensk administration. Win Win!

Fast det är väl ingen som tillverkar disketter längre, och det var väl en av parametrarna som fått Japans myndigheter m.m. att börja överge det hela? Så detta påstådda överflöd är jag tveksam till...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Skönt då blir det förhoppningsvis mindre brev och paket att hantera hos ombuden.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Antar att Svenska postnord fortfarande går med vinst och att vi fortfarande bara kompenserar för den Danska delen av företaget, vars valutakurs dessutom rusat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fast det är väl ingen som tillverkar disketter längre, och det var väl en av parametrarna som fått Japans myndigheter m.m. att börja överge det hela? Så detta påstådda överflöd är jag tveksam till...

Postnord kanske kan investera i en nedlagd diskettfabrik och montera upp den igen i Sverige?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Finns det ingen kommission för att se över priser på marknaden för att se så konsumenter inte överdebiteras för saker?
Är ju inte bara frimärken men känns som det mesta är långt dyrare än vad det bör vara även med inflationen inräknad.
Min morfar (RIP) jobbade på konsumentverket i 50 år tills han gick i pension. Hans uppgift var att åka till olika livsmedelsverksamheter och ta reda på hur mycket en vara de sålde egentligen bör kosta genom att följa hela tillverkningskedjan. Om det visade sig att ÅF tog överpris fick de betala vite och justera priserna. Detta var ett annat land.

I Sverige verkar det vara vilda västern. ÅF sätter vilka priser dom vill och alla bara accepterar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jo, bara det senaste året har PostNord gått över till varannandagsutdelning och klumpat ihop brevlådorna precis innanför porten.
De har bara gjort 25-30% av jobbet de gjorde 2023 jämfört med 2024, och dom ska ändå höja priset?

Jag skulle lika gärna kunna hämta mina brev hos mitt paketombud med sådan dålig service.

Allmän rant:

Jag köpte ett tangentbord 22 November med hemleverans, det kom inte fram förrän 27 november och då behövde jag vara hemma och signera (hela kvällen 16-22) för att få ut ett 39Kronors TGB.
28:e November köpte jag en SSD & 5x tryckluft på burk(499+250Kr), det kom fram till ombud redan 30:e november (en LÖRDAG!)

Så varför tar det alltid minst 1 dygn extra att köra de sista meterna som redan har förbetalats extra för?
-Jo för att PostMord lastar sådana paket en gång extra, och cruisar runt en hel dag i hopp om att det kanske går att baxa in paketet i brevlådan, utan att ha en aning om eller ens överväga huruvida det är rimligt att det får plats i en brevlåda. Som brevbärare bör man väl känna till hur stor en brevlåda är kan jag tycka, men det är väl någon regelryttare till mellanchef som är problemet.

PostNord har helt tappat greppet om vad som är bra kundservice och kommer snart bli utkonkurrerat, trots den brutala fördelen att ha alla som kunder "default" efter att Posten såldes ut.
Hur PostNord styrts måste nog vara någon typ av rekord i att dödgräva ett företag.

Men ändå ska chefen där ha +800 000kr i månaden sist jag läste, var några år sedan så den har nog ökat..
Med de sättet att styra, baserat på gyllene girighet så är det inte konstigt att allt är uselt med postmord.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Men ändå ska chefen där ha +800 000kr i månaden sist jag läste, var några år sedan så den har nog ökat..
Med de sättet att styra, baserat på gyllene girighet så är det inte konstigt att allt är uselt med postmord.

Höjdes till 930 000kr i månaden, i våras, om jag inte minns fel.

Vilket är den främsta anledningen till att ursäkten "folk skickar inte lika mycket post längre", inte håller för fem öre.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Själv tror jag det är hopplöst svårt att forstätta bedriva samma verksamhet med brevutskick - samtidigt som intäkterna minskar med med 10% varje år. År efter år efter år efter år. Efter år.
Plus då att man har kravet att kunna leverera överallt i Sverige.
I kombination med att konkurrenterna för brevutskick bara plockar kunder i städerna där marginalerna är som högst. Kvar är alltså lågmarginalområdena....

Tror du att du har en bättre lösning för leverans av brev till glesbygden så är det inte en monopolmarknad där.
Jag ser inte någon lätt lösning på det problemet - men jag är rätt så övertygad om att det finns all möjlighet att ta marknadsandelar om man nu har något riktigt gångbart på området.

[Edit:
För att förtydliga - det är såklart inte så att just du måste ha en lösning på hur man får den verksamheten att gå plus. Problemet ligger snarare i att ingen har en lösning här. Inget företag vill köra ut brev till landets alla hörn. Lönsamheten är kass - och marknaden krymper dessutom snabbt.]

Skrivet av Fenrisulvfan:

Allmän rant:

Nu gäller det här paket då. Inte brev. Det är olika verksamheter ska man ha klart för sig.

Jag beställde ett paket i fredags kväll. Packades lördag. Postnord har det klart för uthämtning måndag morgon. Noll vardagars fördröjning där ;).
Men ja - jag känner själv av en hel hög med frustration kring paketleveranser. Typ alltid när de inte lämnas på uthämtningsställe så blir det strul. "du var inte hemma". Näe men ni har ju inte heller meddelat att ni ska köra ut med paket. Folk jobbar...
Det där känns emellertid problematiskt över hela brädet så jag försöker undvika hemleveranserna helt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Postnord är en skam för Sverige/Danmark. Det är sällan som man bör använda USA som förebild, men de har i alla fall ett statligt postsystem som heter duga.

- “Neither snow nor rain nor heat nor gloom of night stays these couriers from the swift completion of their appointed rounds,”

Här gnäller ju Postsnor om man ens glömt skotta framför brevlådan.

De tjänar desto mer i staterna. Jag vet en person som år 2020 hade jobbat som brevbärare i 20 år tjänade 24 000 kr. Extremt slitigt, intensivt och dåligt betalt när jag sommarjobbade en gång i tiden.

Permalänk
Medlem

Det är en fast kostnad Postnord tar ut för att de hanterar paketet ("lägger på hylla tills tullverkat ger ok signalen") och den går inte att friskriva sig från ens om du fixar pappersarbetet och tullar själv i förhand. så mer eller mindre är det en dold fast kostnad för paket från kina där sändaren inte "betalar" frakt. Dom tar alltså ut den från mottagaren, eller utpressar, om man vill ta i lite, för du får inte ditt paket ens om det redan är momsat om postnord inte får sin "hanteringsavgift".

Ehm jo? Momsen betalas in och informationen fås av tullverket som visar att paketet redan har betalt mom och vad det är och då skickas det vidare direkt. 75:- är hanteringsavgiften om momsen inte betalts in, annas är det 0:-

Permalänk
Medlem

Det där är gammalt och stämmer inte sen IOSS infördes 2021.
Om varans värde är under €150 och säljaren använder sig av IOSS (d.v.s. du betalade moms i samband med köpet) så tillkommer ingen tullavgift (eller någon annan PostMord-hittepåavgift).

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annemarie Gardshol, VD på PostNord, sittandes i sin lilla bostadsrätt på 131 kvm, värderad till 13 miljoner kr:

"PostNord är i kris vilket kräver stora omprioriteringar för att lösa... så jag höjer min lön med närmare 100,000 kr/mån, höjer priserna på alla våra produkter och tjänster, samtidigt som jag sparkar brevbärare efter brevbärare... ni vet... patrasket som slav... jag menar arbetar, för mig."

Riktigt bra logik där, Annmarie. Vi behöver fler chefer som dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Ehm jo? Momsen betalas in och informationen fås av tullverket som visar att paketet redan har betalt mom och vad det är och då skickas det vidare direkt. 75:- är hanteringsavgiften om momsen inte betalts in, annas är det 0:-

Jag vet bara att när jag försökte luska ut hur man kunde undgå deras "hanteringsavgift" så framgick det från deras egen information att även om du förtullar själv i förväg tar dom ändå ut avgiften eftersom dom måste lagra pakatet medans dom kontrollerar med tullverket. Det kan ha ändrats.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Det där är gammalt och stämmer inte sen IOSS infördes 2021.
Om varans värde är under €150 och säljaren använder sig av IOSS (d.v.s. du betalade moms i samband med köpet) så tillkommer ingen tullavgift (eller någon annan PostMord-hittepåavgift).

ja precis, väldigt många "om" där.
inte alla säljare utanför EU har koll på IOSS även om du har betalt moms vis köptillfället för deras system (shopify mm) räknat ut det, är inte papperarbetet korrekt eller korrekt fäst på paketet så det åker igenom kontrollen direkt hamnar det på postnord "hantering" och du får en avgift och antagligen dubbeltulla och sen be säljaren om återbetalning.

från kina eller inte; är inte "hela" frakten (vanlig avsändarfrakt + moms+hantering ala "IOSS"(?)) betald och dokumenterad på rätt sätt så har postnord extra avgift för du ska få ta emot det.

Köper mycket retromods av mindre säljare oftast från USA och Australien och råkar ut för det än.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Känns som att allt har blivit dubbelt så dyrt på 5 år, så det stämmer nog.

Ska jag skicka ett brev då menar du?