Nästa år blir det dyrare att skicka brev och paket

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Jag vet bara att när jag försökte luska ut hur man kunde undgå deras "hanteringsavgift" så framgick det från deras egen information att även om du förtullar själv i förväg tar dom ändå ut avgiften eftersom dom måste lagra pakatet medans dom kontrollerar med tullverket. Det kan ha ändrats.

Ja och nej, avgiften finns kvar men gäller endast försändelser som det inte betalats moms på. AliExpress Temu mm sköter momsinbetalningar så ingen avgift. Var några år sedan det löste sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Ja och nej, avgiften finns kvar men gäller endast försändelser som det inte betalats moms på. AliExpress Temu mm sköter momsinbetalningar så ingen avgift. Var några år sedan det löste sig

Ja, men det är inte gratis frakt, dom betalar numera. ser kanske ut som noll för köparen men priserna i SEK är större än USD ill exempel om du kör VPN och kollar. Vet de var non techtuber som hade nån $500~ build och hänvisade till nån ryzen cpu på ali, kollade då upp och den visade då inte 129 usd eller vad det var det visade typ 2000kr och sen + moms i kundvagnen. in på usa sidan och där stor riktigt 129 usd...

nu är siffrorna exempel det var nån månad sedan

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

dom är inte gratis, du som mottagare betalar 75-100kr för att ta emot paketet.

Men det är ju inte frakten det handlar om då, det är ju tullhanteringen. du får ju ha koll på vad vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Hur många farmödrar med barnbarn i ”barnsålder” tror du ej har tillgång till Internetbank eller Swish idag?

Förlåt, jag hänger inte med hur du menar här?
Det jag syftar på är julkorten jag själv skickar varje år, tycker det är kul och mysigt att få fysiska kort. Du vet, man tar en bild, gör överdrivet dålig/bra photoshop med olika motiv varje år som en kul grej
Så jag menade att det blir väldigt kostsamt att skicka många av dessa till familj och vänner. Då blir lösningen att skicka dom som ett sms framöver istället för det redan för dyra portot.

Permalänk
Medlem

Nu visa hur marknaden ser ut i Danmark kontra Sverige.

Är väl fortfarande så att Danmark blöder medans Sverige ligger rätt så stabilt.

Så sjukt att man är okej med den satans affären

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Men det är ju inte frakten det handlar om då, det är ju tullhanteringen. du får ju ha koll på vad vi pratar om.

Postnords hanteringsavgift, du betalar postnord för att dom håller och "lagrar" paketet. inte tullverket.
jag anser rimligtvis att denna "tullhantering" borde ingå i fraktpriset som avsändaren betalar enligt avtal med postnord som landets statliga postservice. eftersom den inte går att komma ifrån. en tillkommer vare sig det är "fri frakt" från kina eller paket utan IOSS utanför EU. och har du betalat in till IOSS ingår säkert postnords 75kr avgift där då det är oftast listas som "import fees and duty" alltså moms + fast avgift.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv tror jag det är hopplöst svårt att forstätta bedriva samma verksamhet med brevutskick - samtidigt som intäkterna minskar med med 10% varje år. År efter år efter år efter år. Efter år.
Plus då att man har kravet att kunna leverera överallt i Sverige.
I kombination med att konkurrenterna för brevutskick bara plockar kunder i städerna där marginalerna är som högst. Kvar är alltså lågmarginalområdena....

Tror du att du har en bättre lösning för leverans av brev till glesbygden så är det inte en monopolmarknad där.
Jag ser inte någon lätt lösning på det problemet - men jag är rätt så övertygad om att det finns all möjlighet att ta marknadsandelar om man nu har något riktigt gångbart på området.

[Edit:
För att förtydliga - det är såklart inte så att just du måste ha en lösning på hur man får den verksamheten att gå plus. Problemet ligger snarare i att ingen har en lösning här. Inget företag vill köra ut brev till landets alla hörn. Lönsamheten är kass - och marknaden krymper dessutom snabbt.]

Nu gäller det här paket då. Inte brev. Det är olika verksamheter ska man ha klart för sig.

Jag beställde ett paket i fredags kväll. Packades lördag. Postnord har det klart för uthämtning måndag morgon. Noll vardagars fördröjning där ;).
Men ja - jag känner själv av en hel hög med frustration kring paketleveranser. Typ alltid när de inte lämnas på uthämtningsställe så blir det strul. "du var inte hemma". Näe men ni har ju inte heller meddelat att ni ska köra ut med paket. Folk jobbar...
Det där känns emellertid problematiskt över hela brädet så jag försöker undvika hemleveranserna helt.

Det är såklart inte kul med en krympande marknad gällande brev för lönsamheten, ju längre ut på glesbygden man bor desto mer borde ju leverans kosta, att stadsbor ska behöva betala för glesbygden är inte rimligt i längden. Det är mer av en politisk fråga än ekonomisk eller teknisk, hur glesbygdsleverans ska skötas.

Lösningen marknadsmässigt vore kanske att ha olika priser beroende på hur centralt man bor eller rättare sagt hur centralt man vill ha sin post levererad.
Kanske vore ett system där frakt betalas först efter leverans vore ett gångbart koncept.
Sedan kan ju politiken gå in och subventionera en del av glesbygdsfrakten, men det är en lite annan diskussion.

Precis, hemleverans av paket behöver göras betydligt smidigare.
Postföretag borde kunna ha en databas med storlek på brevlådor exempelvis, när sunt förnuft inte fungerar. Tyvärr verkar dom inte ens ha koll på sina egna postboxars storlek.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Här tyckte man att 18 kr redan var helt sjukt. Känns inte så konstigt att färre skickar brev, utöver att det är nya tider.

Ja det är helt fucked up. Sen blir det ju en moment 22 som dom inte verkar förstå. Ju mer dom höjer priserna, desto fler vänder sig till andra alternativ, och sen grinar dom över att volymerna går ner. Go figure.

Jag har iofs bara skickat 3 brev i år, två avtal och ett kvitto som var tvungna att sändas över i original.

Vi brukar skicka julkort, men det blir nog sista året i år tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja det är helt fucked up. Sen blir det ju en moment 22 som dom inte verkar förstå. Ju mer dom höjer priserna, desto fler vänder sig till andra alternativ, och sen grinar dom över att volymerna går ner. Go figure.

Jag har iofs bara skickat 3 brev i år, två avtal och ett kvitto som var tvungna att sändas över i original.

Jag vet inte om det verkligen skulle vara att de inte förstår.

Men verksamheten finansieras ju genom portot, de FÅR inte lägga ned verksamheten (eller begränsa hur som helst) fastän den inte lönar sig... så de höjer portot samtidigt som de själva påpekar orimligheten i situationen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Att skicka mindre och kanske lite billigare varor begagnat blir dyrare alltså, det är ju redan idag inte värt att köpa flera saker begagnat tack vare just portot...

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Postnords hanteringsavgift, du betalar postnord för att dom håller och "lagrar" paketet. inte tullverket.
jag anser rimligtvis att denna "tullhantering" borde ingå i fraktpriset som avsändaren betalar enligt avtal med postnord som landets statliga postservice. eftersom den inte går att komma ifrån. en tillkommer vare sig det är "fri frakt" från kina eller paket utan IOSS utanför EU. och har du betalat in till IOSS ingår säkert postnords 75kr avgift där då det är oftast listas som "import fees and duty" alltså moms + fast avgift.

Nä, Postnord tar ut en avgift för sin del i hanteringen av import/tullkostnader och att kolla ifall dessa skall användas i varje fall. med andra ord en vanlig hanteringsavgift som alltid får då någon ska se så allt står rätt till.
De andra "import fees and duty" är de som tullverket vill ha betalt för dvs. moms och tullavgift (beroende på vad det är för typ av produkter).
Så du menar alltså att de ska hantera detta gratis eftersom de är statligt ägda och inte ska ta betalt som deras privata konkurrenter (DHL, DSV osv.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Nä, Postnord tar ut en avgift för sin del i hanteringen av import/tullkostnader och att kolla ifall dessa skall användas i varje fall. med andra ord en vanlig hanteringsavgift som alltid får då någon ska se så allt står rätt till.
De andra "import fees and duty" är de som tullverket vill ha betalt för dvs. moms och tullavgift (beroende på vad det är för typ av produkter).
Så du menar alltså att de ska hantera detta gratis eftersom de är statligt ägda och inte ska ta betalt som deras privata konkurrenter (DHL, DSV osv.).

om någon postar ett paket igenom USPS till exempel och deras uppgifter med enlighet av avtal dom har med postnord utgör en kostnad av vi säger $35 dollar ska det utgöra hela vägen från avsändare till mottagare.
så som det är nu har ju postnord en extra avgift dom utpressar mottagaren på som inte ingick i originalfrakten. det är i alla fall min mening och erfaranhet så som det sett ut efter dom införde denna "extra kostnad" som inte fanns innan som dom då skyllde på "miljontals kinapaket" som de var tvungna att ta hand om "gratis".

edit för undvika dubbelpost: I DHL och andra tillkommer ingen extra avgift allt är inräknat i ursprungliga kostnaden som betalas av avsändaren. jag har mig veterligen aldrig betalat en "extra" kostnad för tullhantering som de i mina ord "utpressat" mig på. endast moms om detta inte varit betalt i förväg.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Det här blir ju lite av en självdödande spiral.
I normalfallet sänker ju ett företag priset på sin produkt om efterfrågan minskar. Man minskar sin marginal i utbyte mot större volymer. När efterfrågan är högre än utbudet kan man höja priserna tills balans uppnås.
I postens fall skulle det nog inte hjälpa att sänka priset på portot, några få extra brev kanske skulle skickas, men de får väldigt mycket mindre intäkter ändå. Samtidigt måste de ändå åka och tömma brevlådorna, även om de är nästan tomma. Själva logistiken blir nog inte mycket billigare bara för att det skickas färre brev (om man inte också drar ner på servicen, tömning mer sällan, leverans mer sällan osv, men de åtgärderna är väl redan vidtagna). Därför måste de istället höja kostnaden för sina kunder. Det ger ett kortsiktigt uppsving, de som måste skicka saker med posten tar smällen. Men de kommer bli färre, när kostnaden går upp kommer fler söka andra alternativ. Och sen är vi tillbaks på ruta 1 igen, Postnord behöver höja priset igen för att täcka de kunder de tappat. Till slut är det inga kunder kvar.
I de flesta fall är detta inget konstigt, när CD-skivan ersatte kasettbandet hjälpte det nog föga att kasettbandstillverkarna sänkte priset, ingen ville ändå köpa kasettband. Och om de höjde priserna så skyndade de bara på teknikskiftet.
Men här talar vi ju ändå om en samhällstjänst... Det är förmodligen inte så bra om den utraderas eller om den blir för dyr för vanliga medborgare att utnyttja. Så frågan är hur dyrt det kan bli? Eller när det dyker upp en värdig ersättare/konkurrent? Det kanske finns redan? Det finns ju andra logistikbolag, men de kanske är ännu dyrare eller sämre?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Läste att det blivit dubbelt så dyrt på 5 år? Stämmer det?

https://www.sedelmynt.se/frim/index.htm

1997 kostade ett frimärke 5kr.
6 år senare höjde man med 50 öre.
Ytterligare 6 år senare höjer man igen med 50 öre.
8 år efter det är priset en krona högre.

Under 20 år höjdes priset med 2 kronor alltså.

2017 spårade det ur totalt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Vad gör du om strömmen försvinner, BankID ligger nere, internet ligger nere och batteriet på telefonen är tömt?

Känner du vid det tillfället att: "-Ja nu jomlans ska det skickas vykort!"

Vi andra bunkrar konserver och lyssnar på katastrofmeddelanden på vår vevradio.

Permalänk
Medlem

Ja det blir väldigt dyrt framöver i denna utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Förlåt, jag hänger inte med hur du menar här?
Det jag syftar på är julkorten jag själv skickar varje år, tycker det är kul och mysigt att få fysiska kort. Du vet, man tar en bild, gör överdrivet dålig/bra photoshop med olika motiv varje år som en kul grej
Så jag menade att det blir väldigt kostsamt att skicka många av dessa till familj och vänner. Då blir lösningen att skicka dom som ett sms framöver istället för det redan för dyra portot.

Okej, då förstår jag. Hur många kort skickar du per år, 100? Om det bara sker en gång per år, kanske det inte gör en så enorm skillnad. Men det är ju just pga detta som priset höjs. Långt färre använder tjänsten årligen, samtidigt som leveransflödet fortfarande måste existera.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Ska jag skicka ett brev då menar du?

Skrivet av Dunde:

Känner du vid det tillfället att: "-Ja nu jomlans ska det skickas vykort!"

Vi andra bunkrar konserver och lyssnar på katastrofmeddelanden på vår vevradio.

Tillbaks till tiden med gåspenna och vaxsigill. Brevduva också givetvis.

Samhällets funktion kan inte vara vara avhängigt att BankID eller annan modern bekvämlighet fungerar. Vi lever inte i molnet. Än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Allt färre skickar brev, så Postnord kompenserar med höjt pris på frimärken.

Läs hela artikeln här

Var är Post och Telestyrelsen denna gång också ?..det är dom som bestämmer om prishöjningar, dom är lysta med sin frånvaro dom senaste åren, ligger dom månntro i knäet på Postnord, kanske tjänsteman mutor..kanske något för Grävande Journalister att ta tag i

Permalänk

Staten borde rimligtvis ha ett ansvar att se till att post faktiskt kommer fram och inte kostar 22kr att skicka.
Skickar brev till min gamla mormor en gång i veckan då jag vet att hon verkligen gillar att läsa dom och få foton på sina barnbarnsbarn, men nu lärt man ju väga breven så din inte väger för mycket framöver.

Permalänk

Det går att effektiviseras och det gör det också. När jag var liten så var det flera äldre grannar som fick sin pensionspengar av posten. Brevbäraren kom in till dem med pengarna, de pratade kanske åt och sov middag eller annat. En jävla tid tog det för brevbäraren.

Nu idag kommer inte posten varje dag, vissa har fått flytta deras postlåda osv.

Permalänk
Medlem

Okej, minns inte när jag skickade ett vanligt brev senast, säkert över 10år. Eller jo jag sålde ett Ps5 spel och skickade i postnords vadderade kuvert för något år sedan.

Permalänk
Medlem

"Allt färre skickar brev, så Postnord kompenserar med höjt pris på frimärken allt."

En försämring på samtliga plan, vad jag kan se.

Vissa samhällstjänster KRÄVER skriftligt, och har inte förbetalt porto.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag bara frågar. Alla ni som har synpunkter - hur har ni tänkt att verksamheten ska gå runt? Intäkterna måste täcka utgifterna - annars får man lägga ner.

Permalänk
Medlem

Normal portohöjning för företag har senaste 15 åren varit +5% per år...senaste åren har posten i Norge, Finland och Sverige höjt +10% per år och i vissa fall ännu högre.

På enstaka brev har portot ökat mer men man måste jämföra vid större volymer för att få mer korrekt prisutveckling.

Större problemet är att posten nästan slutat dela ut brev.

Att dela ut 2 dagar ena veckan och 3 dagar andra veckan innebär att du kan räkna med att ett brev kan ta 8-10 dagar om du har otur.

Varför 8-10 dagar? Jo, för att om det har samlats för mycket annan post vid de få tillfällen posten numera delar ut post så flyttas breven vidare till nästa utdelningstillfälle efter som det är en arbetsmiljöfråga där brevbärare inte får ta med sig för mycket vikt(bra i tanken men kombinerat med de fåtal utdelningsdagarna så kan det innebära många dagar senare)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är såklart inte kul med en krympande marknad gällande brev för lönsamheten, ju längre ut på glesbygden man bor desto mer borde ju leverans kosta, att stadsbor ska behöva betala för glesbygden är inte rimligt i längden. Det är mer av en politisk fråga än ekonomisk eller teknisk, hur glesbygdsleverans ska skötas.

Lösningen marknadsmässigt vore kanske att ha olika priser beroende på hur centralt man bor eller rättare sagt hur centralt man vill ha sin post levererad.
Kanske vore ett system där frakt betalas först efter leverans vore ett gångbart koncept.
Sedan kan ju politiken gå in och subventionera en del av glesbygdsfrakten, men det är en lite annan diskussion.

Precis, hemleverans av paket behöver göras betydligt smidigare.
Postföretag borde kunna ha en databas med storlek på brevlådor exempelvis, när sunt förnuft inte fungerar. Tyvärr verkar dom inte ens ha koll på sina egna postboxars storlek.

Det är väl inte orimligt att tycka så - även om jag kanske tror att det skulle vara rätt svårt att lämna portosystemet. Det är trots allt internationella standarder här. Aja - kanske går det.

Men!

Det du tar upp som förändringsförslag är inte faktorer postnord råder över. När du är sur på dem för att de inte gjort de här ändringarna så får du tänka på att postnord inte själva valt sitt kall utan uppdraget kommer från regeringen. Med krav på om fattning, hur det ska utföras och hur man får ta betalt.
Så det blir lite orättvist att klandra postnord för faktorer de inte råder över. Här är det i så fall politikerna du bör beskylla för att inte ha reformerat uppdraget som de givit postnord.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av K-pax666:

Var är Post och Telestyrelsen denna gång också ?..det är dom som bestämmer om prishöjningar, dom är lysta med sin frånvaro dom senaste åren, ligger dom månntro i knäet på Postnord, kanske tjänsteman mutor..kanske något för Grävande Journalister att ta tag i

Jag ser inte mycket mervärde i att hitta på upplägg på sängkammaren här.

Vi vet ju vad som ligger bakom. I hela världen har det pågåttt ett massivt skifte de senaste 30 åren. Det vi kallar den digitala eran rullar ut.
Vykort har ersatts med SMS. Räkningar, bankutdrag, värdepappersbyten och kreditkortssammanställningar skickas inte längre med brev utan det sköts från internetbanken. Kontrakt behöver inte längre signeras på papper utan man kan göra det med bankID. Beställning av parkeringsplats, addressändring eller att anmäla sig till simskola görs inte längre med brev utan på onlineplattformar.
Samma sak med byte av elavtal.
Offerter, businesskommunikation och registerutdrag behöver inte längre kopieras och gå med brev.
Översättningar och boktexter likaså.
Reklam skickas inte längre i brevlådan utan finns som banners i webläsaren och i social media.
Gratulationskort skickas digitalt.
En ooootrolig mängd olika kommunkationsvägar som för ett gäng år sedan gick över snigelpost gör helt enkelt inte det längre.
Säkert 90% av breven är väck sedan millienieskiftet.
Däremot har avstånden mellan brevlådorna inte krympt. Och antal brevlådor har fatkiskt ökat sedan dess.

Med de förutsätningarna är det totalt omöjligt att fortsätta leverera lika mycket - till lika många för samma pris per frimärke. När nästan alla köpare är väck går den kalkylen helt enkelt inte ihop längre.
Det är inte konstigt utan tvärt om är det oundvikligt.

Därför behöver man inte hitta på konspirationsteorier här. Här finns ett kristallklart svar på din undran.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Det där är förvisso inte något moment 22. Det saknas en paradox här.

Moment22 bygger på en olöslig paradox. Ett stadie som inte går att runda utan man är fast i en galen byråktrati (eller liknande).
Exempelvis om man står utan internet på en flygplats och för att komma åt wifi krävs att man anger sin maiadress - där de skickar en verifieringskod för wifi till ens mail. Vilken man då inte har tillgång till för man har ju inte internet förrän man fått wifi ;).

Det jag tror du tänker på är väl en feedback-loop här där högre priser ger färre brev. Vilket ger ännu högre priser. Vilket ger ännu färre brev.

Värt att nämna i sammanhanget är att problemet inte är regionalt direkt utan det har hänt något på global nivå senaste åren. Hela världen håller på att digitaliseras. Priserna ökar på porto överallt. För att digitaliseringen gör att väldigt mycket färre brev skickas. Det är väldigt dyrt och väldigt långsamt jämfört med att göra det här digitalt.
Den digitala eran har helt enkelt slagit undan motivet för nästan all post sedan millenieskifktet. Det är den drivande och helt dominerande faktorn som påverkar prisläget. Det är alltså inte postnord som nästan raderat ut postgången sedan förra milleniet. Det är vi som valt elektroninska diton.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

#framtiden

(The Postman, filmen från 1997 alltså och inte boken den bygger på, utspelar sig förövrigt 2013. Den kanske var något decenium eller två fel...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Och kvitton accepteras digital av skatteverket sen i somras. Så en tredjedel av dina brev försvann där. Och de flesta avtal kan man idag göra digitalt. En av få undantag är husköp pga hur jordabalken är utformad. Bostadsrätt för samma pris är däremot ok att göra digitalt. Men lagförslag med förändringar av den lagen finns så snart har du inga brev kvar att skicka.

On topic:
Den som inte fattar att portot måste höjas pga extremt låg efterfrågan på brev, den personen hyser jag inget förtroende för när det kommer till tankeverksamheten. Att man däremot handlar i affekt och klagar, det köper jag. Men efter en funderare så måste man ändå inse? Eller är vissa så... Ja vad...?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3