Windows 11 tappade momentum i november

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Huh? Vad menar du med Avatar 2?

https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/microsoft-hal...

Permalänk
Medlem

Provade W11 ltsc 24h2 och hade väl inga problem. Men föredrar W10 alla dagar så W10 LTSC åkte in igen och jag stannar här i flera år framöver känns det som

Permalänk
Medlem

Ah, 1. Visste inte att Ubisoft get ut Avatar och 2. visste inte heller att Avatar 2 = Avatar: Frontiers of Pandora. Måste ha missar Avatar delen när jag läst den nyheten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Provade W11 ltsc 24h2 och hade väl inga problem. Men föredrar W10 alla dagar så W10 LTSC åkte in igen och jag stannar här i flera år framöver känns det som

Jag gjorde samma här. Hade verkligen hoppats på att Windows 11 LTSC 24H2 skulle varit mer polerat.

De förbättringarna som faktiskt finns i Windows 11 berör inte mig, då jag istället använder tredjepartsprogram så som exempelvis DOpus.

På jobbet där jag mestadels kör 11:an med två eller fler skärmar, så är upplevelsen ganska ok. Begränsningarna i drag-n-drop är däremot påtagliga så fort jag enbart har en skärm. Även relativt lätt att få allt att bugga ut helt, så att Windoss till slut vägrar att ge rätt fönster fokus.

ExplorerPatcher fixar en del saker i 11:an, men på jobbet är jag hänvidad till det som Windows 11 levereras med. Får vara glad så länge NotePad++ går att köra!

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Stäng/ta bort av den då?
Om det är den enda anledningen till varför du inte kör W11 så har du missat en del

Räcker att koden finns i Windows kärnan.
Testar att köra med Linux och Pop_OS dist som har bra stöd för grafikdrivrutiner och Steam. Så nej, jag känner inte att jag missar något, i alla fall inte än.

Visa signatur

All your base are belong to me

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Det är en högljudd minoritet som spyr ur sig samma dynga om och om igen. Det står alla fritt att använda andra operativsystem om man föredrar det.

Men om man är så investerad i Windows som jag och många andra är och om Win10 nu ska sluta få uppdateringar så så gott som tvingas vi ju gå över till Win11 och har alltså all rätt i världen att spy på allt det vi inte gillar med elvan. Så ja du får bara deala med dom konstanta kaskaderna i varje tråd om Win11

Permalänk
Medlem

Kör Windows 11 24H2 på alla mina datorer, har inte upplevt några speciella problem förutom vissa omskrivna buggar vilka alla har blivit patchade

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Dagen jag blir tvingad till Windows 11 byter jag permanent till någon Linux plattform.

Permalänk
Medlem

Kör Windows 11 24H2 (installerades 21/11) på mina två datorer och det bara fungerar och det är väl som det handlar om?
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Var är Windowskonto till för?

Windowskonto vet jag inte vad det är, men Microsoftkonto kan du koppla till till windows och synka alla inställningar, appar mm och får då även din licens kopplad. Det gör det lättare att flytta licensen till en ny dator om man har retail.

Sen kan man säkert ha det till mer saker.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bloodberet:

Räcker att koden finns i Windows kärnan.
Testar att köra med Linux och Pop_OS dist som har bra stöd för grafikdrivrutiner och Steam. Så nej, jag känner inte att jag missar något, i alla fall inte än.

Menar att om du endast inte använder W11 för Recall så har du missat allt annat skit de hittat på, det finns en rejäl näve anledningar till att inte köra det riktigt än

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Menar att om du endast inte använder W11 för Recall så har du missat allt annat skit de hittat på, det finns en rejäl näve anledningar till att inte köra det riktigt än

Om vi säger så här: Recall var det som fick bägaren att rinna över för mig. Punkt. Jag kan inte längre ignorera det.

Visa signatur

All your base are belong to me

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodali:

Datainsamlingen via TPM, kan du förklara lite närmare hur det fungerar?

När man installerar Windows får man välja om man ska skicka valfri eller nödvändig data till Microsoft, vad som exakt ingår vet jag inte och det är just det som stör. Ingen utan Microsoft själva vet nog det och dom ändrar nog vad som samlas ganska ofta.

Skrivet av Bengt-Arne:

Vet uppriktigt inte vad som åsyftas, så även jag är väldigt intresserad av ett svar från @Fenrisulvfan

Det enda som jag lyckats hitta är att någon fysiskt går in på SPI kommunikationen till TPM och avlyssnar kommunikationen, vilket betyder att man har full tillgång till PC'n och del tid till förfogande.
https://static.wixstatic.com/media/43b545_1c8a42b9c98b42598c36d0d29cd5fadd~mv2.png
Får man ut rätt nyckel så kan man då öppna en krypterad disk...

Vilket gäller för TPM 2.0 som kör SHA2-256 vilket krävs för Windows 11.

TPM 1.2 som kör med SHA1 däremot kan nog knäckas med brutforce, men då uppfyller man ändå inte systemkraven för Windows 11.

https://www.covertswarm.com/post/how-secure-are-tpm-chips

Microsoft kan kryptera din disk om du gör något som Microsoft inte tycker om. På en jobbdator, skitsamma, men på en privat dator, i helvete heller.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bloodberet:

Om vi säger så här: Recall var det som fick bägaren att rinna över för mig. Punkt. Jag kan inte längre ignorera det.

Helt enig. 23H2 är väl att föredrar om man prompt ska köra W11, även om det inte är en favorit alls..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodberet:

Recall fungerar väl bara på en Copilot+ PC eller vad de kallas oavsett om det är enablat eller ej?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Microsoft kan kryptera din disk om du gör något som Microsoft inte tycker om. På en jobbdator, skitsamma, men på en privat dator, i helvete heller.

Källa på det?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Recall fungerar väl bara på en Copilot+ PC eller vad de kallas oavsett om det är enablat eller ej?

Stämmer. Efter kritiken de fick i somras så var en av ändringarna att Recall bara är tillgänglig på Copliot+.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Källa på det?

https://learn.microsoft.com/en-us/windows/security/hardware-s...

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Det är en högljudd minoritet som spyr ur sig samma dynga om och om igen. Det står alla fritt att använda andra operativsystem om man föredrar det.

jajemen och jag tänker fortsätta använda win 10 ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Dagen jag blir tvingad till Windows 11 byter jag permanent till någon Linux plattform.

"Set reminder Oktober 2025"

Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Windowskonto vet jag inte vad det är, men Microsoftkonto kan du koppla till till windows och synka alla inställningar, appar mm och får då även din licens kopplad. Det gör det lättare att flytta licensen till en ny dator om man har retail.

Sen kan man säkert ha det till mer saker.

Aha, ganska självklart. Jag ratar ju allt som har med micosoft att göra sen 3.11 förutom själva OS.Skulle alldrig kommapå tanke att logga in förutom om ett jobb skulle kräva det.

Att fixa runt lite tar ändå inte särkillt lång tid ändå.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Har du läst igenom det du länkat? Kan du beskriva närmare hur och när MS kan göra detta för en vanlig konsument? Eller peka ut i vilket stycke det står beskrivet? Jag skummade igenom så jag kan ha missat den informationen (my bad i sådana fall).

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja överge w10 för ett nytt snyggt OS? Hur skulle det då se ut? En explorer som faktiskt funkade, ett trevligt OS som berättade att (vi har plickat bort skit du inte behöver, din dator är nu 22% snabbare och vi har sparat 11Gig på din disk.) Zzz W11 ZzZz

Permalänk
Medlem

Oh, the irony.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Mycket kan man tro om MS men... Det är inget som jag har sett!

Däremot så har MS gjort några väldigt dåliga default val som man verkligen kan ifrågasätta, vilket gör att driven kan bli krypterad i det tysta. I sig väldigt fult!

Skulle då krypteringen skett en tid bak i tiden på ett MS konto som av någon orsak blivit förlorat, då kan man ha problem. Om man nu inte har en backup.

Jag själv upptäckte att min laptop drive var krypterad utan min vetskap (vilket jag fram till dess haft tanke på att göra), orsaken var att jag ändrat en säkerhetsinställning. Efter det så är alla inställningar som gör det möjligt att kryptera borttagna/frånslagna.
Nyckeln hittade jag på mitt MS konto, där låg uppriktigt två nyckeln, ett till min laptop och ett till min stationära.

Windows 11 Home på laptopen
Windows 11 Pro på stationära

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Pröva igen

Var nånstans står det att MS krypterar disken bara för att du använt datorn på sätt som de inte gillar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Pröva igen

Var nånstans står det att MS krypterar disken bara för att du använt datorn på sätt som de inte gillar?

Ja, det undrar jag också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem

Kan du nämna vad det är för video för oss som valt att inte ha Youtube aktiverat på Sweclockers för man ser inte vad det är för video

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@IB:
Chris Titus för president!

Gillar speciellt hur han inte valt läger, utan fortfarande hoppar en del mellan GNU/Linux, Windows och macOS.

Hans Debloater-script går även att få hem helt gratis såvida man inte behöver hans GUI (WinUtil)

@jnsson:
En två månader gammal video från Chris Titus där han visar sitt "nya" GUI i WinUtil samt speedar upp installationen av Windows.

"New Windows Tool and MicroWin 5 Minute Install"