Ändra reglerna för budgivning i Marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Varför inte bara sätta ett starbud man känner sig nöjd med istället då? Då är det extremt mycket lägre sannolikhet att råka ut för skambud.

Det är då man alltid får skit för att vissa har åsikter om att prissättningen är fel. Här vill man helst ha prylarna gratis verkar det som.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Det är då man alltid får skit för att vissa har åsikter om att prissättningen är fel. Här vill man helst ha prylarna gratis verkar det som.

Hade du ändå inte tänkt sälja för under det priset så hade du istället blivit sur på skambuden folk kommer med men du hade besparat dem tiden på att gissa.
Börjar folk klaga på priset när du satt fast pris så är det lättare att anmäla inlägget till moderatorerna som får ta bort dem istället för att börja bråka med snåljåparna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Hade du ändå inte tänkt sälja för under det priset så hade du istället blivit sur på skambuden folk kommer med men du hade besparat dem tiden på att gissa.
Börjar folk klaga på priset när du satt fast pris så är det lättare att anmäla inlägget till moderatorerna som får ta bort dem istället för att börja bråka med snåljåparna.

Även det har jag varit med om att man rapporterar detta vidare utan åtgärd från admin som bara pekar på att det inte strider mot reglerna. Ja ja... Jag har som sagt var lämnat detta bakom mig, men det finns definitivt förbättringspotential för marknaden här.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Nu har jag inte använt Marknaden på ett bra tag då jag tyckte att den spårade ur redan för länge sedan. Något som även har irriterat mig och fått mig att dra mig bort till andra säljsajter är att folk i stort sett alltid ska lägga sig i och lägga in en massa onödiga negativa kommentarer om ditten och datten i tråden. Är man inte intresserad av varan så låter man bli att lägga sig i affären över huvud taget. Vill man påpeka något eller undrar något så kan man skicka ett direktmeddelande till säljaren i så fall. Låt affären ha sin gång utan att förstöra tråden med en massa strunt. Begär säljaren ett pris som andra anser vara högt så är det så. Då låter man bli att buda och får inte säljaren varan såld då så lär han eller hon sänka priset till sist ändå. Det är säljaren som bestämmer priset och ingen annan.

En lösning, som skulle kräva utveckling av Swec, är att alla kommentarer på annonser som inte är bud hamnar i karantän och behöver godkännas av säljaren för att de ska publiceras.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

En lösning, som skulle kräva utveckling av Swec, är att alla kommentarer på annonser som inte är bud hamnar i karantän och behöver godkännas av säljaren för att de ska publiceras.

Dumheter. Så klart andra ska kunna varna för oseriösa annonser och säljare!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Tycker inte 24h för svar som någon skrev tidigare är orimligt lång tid.

Man kanske är på jobbet utan möjlighet att kolla anonsen då kan ju uppåt 12h försvinna direkt bara med resor till/från jobbet och inte kollar sidan kl 2 på natten när man kom hem om man jobbade kvällskift så då ryker ju typ 6-8h till för ev sömn ovanpå det så då är man nästan uppe i ett dygn om den avslutas strax efter man åkt till jobbet.

Alla har ju inte möjlighet att kolla sidan 24/7 alla dagar i veckan...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Problemet som jag ser med marknaden är att väldigt många verkar hantera den som en auktionssida vilket, mig veterligen, det inte är. Det är en marknadsdel där man har möjlighet att annonsera ut och sälja grejer till ett önskat pris, likt marketplace, blocket och liknande. Inget annat. Antingen får man det man vill eller inte, och då får man skippa att sälja eller sälja till vad nån är villig att betala helt enkelt.

Idag blir det en massa konstiga friskrivningar om att "förbehåller mig rätten att sälja till vem jag vill", "budgivning pågår till xx" osv. Marknaden är ingen auktion. Inga bud är bindande bud. Ingen kan tvinga en att sälja till nån man inte vill. Precis som ingen kan tvinga nån att köpa det dom i slutändan inte vill.

Om folk bara slutade hantera marknaden som en auktion hade problemen vart ur världen. Vill du sälja ett grafikkort? Lägg ut en annons med det pris du vill ha för det. Är det många som är sugen på grafikkortet kommer nån kanske att erbjuda mer.

Varför göra saker mer komplicerat än det behöver vara?

Permalänk
Medlem

Tycker att SweClockers marknad är väldigt flummig. Känns varken som en auktionssajt eller marknadsplats, utan som någon slags märklig mellanmjölk. Massor av bud som kanske/kanske inte är seriösa.

Att köpa känns omotiverat långsamt eftersom man aldrig vet när säljaren är nöjd och att sälja är förvirrande eftersom bud och frågor blandas om vartannat. Har lett till att jag håller mig utan och istället säljer/köper dyrare grejer på Tradera och småskräp på Fejjan.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

tycker man lika ofta ser säljare som är lite oseriösa och ska vinstmaximera. budgivning en vecka eller två för att hoppas på några hundralappar till. kommer inte "rätt" pris så försvinner varan/"såld på annan sida" Vore trevligt med mer fasta priser.
men det är inte alltid lätt att värdera saker. då får priset mötas någonstans mellan parterna. men då är budgivning igång igen och skampriser och vinstmaximering är igång igen.

Permalänk
Medlem

Om vi skulle införa "bindande bud" så finns ju alltid gråzonen/ventilen att ändra, eller dra tillbaka, sitt bud under tiden försäljningen fortgår. Det är väl först när säljaren kontaktar köparen som budet bör hedras och regeln efterlevas. Sen kommer det alltid att komma ursäkter: Kylskåpet gick sönder, har inte fått tillbaka ett lån, etc. och liknande som vädjar till säljaren att släppa det hela.

Dessutom skulle jag vilja se ett informativt meddelande från säljaren om att annonsen är avslutad och om produkten blir såld. (Räcker med "Jag har accepterat ett bud." eller "Jag avstår från alla aktuella bud, försäljningen avslutas.") En del annonser kan ju vara rena värderingar (ska sälja till en kompis), vilket är svårt/omöjligt att komma åt.

Jag blev visst kommenterad under tiden jag skrev vidare. :-)
Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mc68000:

Vad är egentligen grundtanken till att "bud inte är bindande"? Jag kan inte fundera ut någon anledning till detta..

Grundtanken var:
Vi är ett gäng nördar som byter saker.
Sweclockers eftersträvar inte att konkurrera med Tradera/blocket/auktionssiter. Målet har hittills aldrig varit att "slå" Tradera utan ha sin nisch.

Ibland ångrar man sig eller vill sälja till en kompis istället. Det funkar inte om bud ska vara bindande, för då måste det finnas krav på sälj också för att vara rätt. Måste man köpa då om man lägger ut en köpesannons med ett pris och en produkt som man efterfrågar? Flexibiliteten försvinner helt om det finns en massa krav på köp/sälj/bindande etc. Hur löser man "helst avhämtning och inte frakt"?

Däremot ser jag väl möjligheten att möjliggöra "Bindande auktion" i säljauktioner för de som tycker att man ska kunna ha en sådan. Men man måste ta sig en funderare på till vilken nytta, kostnad och vad annat det blir som tappar utvecklingstid.

Själv gillar jag den rätt avslappnade stilen på marknaden även om jag har lite skrot som jag inte lyckats bli av med trots det!

Jag har inget problem att låsa ner marknaden till faktiska forummedlemmar som är aktiva i forumet. Men det kanske andra tycker är en dålig idé, precis som jag inte är så intresserad av ett "Sweclockers-Tradera". Tur att man får tycka olika!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det här med att kapa någons tråd och tjafsa om begärt pris. Jag förstår att det är tröttsamt för säljaren och för flera andra, men jag kan tycka att det, någonstans, tjänar ett något sånär ädelt syfte. Folk kan ta hejdlösa ockerpriser för begagnad elektronik.

Det kanske går att charma Blocketköpare med många RGB-fläktar och sen hävda att ens gamla blowerstyle RTX 2070 i kan spela de nyaste spelen på högsta grafik, men just därför kan jag gilla att sån skit inte flyger på Sweclockers marknad. I alla fall inte utan mothugg. Ibland kanske marknaden blir väl mycket av ett utlopp för det där uppdämda behovet som flera av oss har, att ropa "skitsnack" när man ser ännu ett RTX 3090 för 12 000 spänn, och det är kanske lite olyckligt. Däremot tror jag att mycket är vunnet på att den öppenheten. Sen kommer alltid någon och påstår att saker är värda vad folk är villiga att betala - och så är det, så klart. Så är det på Blocket, Tradera, Facebook marketplace och andra sajter. Då gör det kanske inget att Sweclockers marknad är ett undantag.

Långt kort inlägg om den funktionens vara eller icke-vara. Mycket kan säkert förbättras, men den möjligheten tror jag för mer gott än ont med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Grundtanken var:
Vi är ett gäng nördar som byter saker.
Sweclockers eftersträvar inte att konkurrera med Tradera/blocket/auktionssiter. Målet har hittills aldrig varit att "slå" Tradera utan ha sin nisch.

Ibland ångrar man sig eller vill sälja till en kompis istället. Det funkar inte om bud ska vara bindande, för då måste det finnas krav på sälj också för att vara rätt. Måste man köpa då om man lägger ut en köpesannons med ett pris och en produkt som man efterfrågar? Flexibiliteten försvinner helt om det finns en massa krav på köp/sälj/bindande etc. Hur löser man "helst avhämtning och inte frakt"?

Däremot ser jag väl möjligheten att möjliggöra "Bindande auktion" i säljauktioner för de som tycker att man ska kunna ha en sådan. Men man måste ta sig en funderare på till vilken nytta, kostnad och vad annat det blir som tappar utvecklingstid.

Själv gillar jag den rätt avslappnade stilen på marknaden även om jag har lite skrot som jag inte lyckats bli av med trots det!

Jag har inget problem att låsa ner marknaden till faktiska forummedlemmar som är aktiva i forumet. Men det kanske andra tycker är en dålig idé, precis som jag inte är så intresserad av ett "Sweclockers-Tradera". Tur att man får tycka olika!

Men tjäna pengar på annonserna vill man göra 🤔
Det är ju knappast någon administration för moderatorer och admins med Marknaden.

Så varför ska det kosta pengar att annonsera, om man nu bara vill ha ett flummigt försäljningsplank för nördar, där inga krav finns att hedra sina bud?

Näh, ingen mer annonsering på Swec för min del.

Permalänk
Medlem

Uppskattar Swec marknadsplats.

Det är långt ifrån perfekt men däremot väldigt fritt att sätta sina egna regler för sin egen annons.
Vill man inte ha budgivning så är det ju inte svårare än att sätta ett fast pris.

Jag har bland annat nekat nya användare att delta/köpa genom genom mina annonser. Det har visat sig vara succé då dessa konton än idag endast har ett inlägg/aktivitet.
Jag har aldrig gått med på bud via PM utan varit tydlig med att man budar synligt i annonstråden.

Du har alltid rätt att ångra ett sälj och du har alltid rätt att dra dig ur ett köp. Fullt rimligt.

Att det kostar 30pix för en annons tycker jag är rimligt. Sweclockers drivs inte på vatten. Para måste in.

Permalänk
Medlem

Skulle man inte kunna ges moderator privilegium i sina egna annonser?
Då skulle man kunna radera idiotiska poster och varför inte ha en ban-list? Man betalar trots allt en hög avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Skulle man inte kunna ges moderator privilegium i sina egna annonser?
Då skulle man kunna radera idiotiska poster och varför inte ha en ban-list? Man betalar trots allt en hög avgift.

Så man lättare kan lura okunniga köpare?

Jag vet en annons, inte inom datorvärlden utan ett helt annat område, där en ganska rejält begagnad vara var ute på annons för flera tusen mer än helt nya, som fanns i lager, kostade i fysisk butik på samma ort som annonsören befann sig. Då kunde inte jag hålla mig utan påpekade det i försäljningstråden. Men det hade kanske varit bättre att nån stackare hade fått köpa begagnade, slitna grejer för högre pris än sprillans nytt?

Uppenbart trams som bara syftar till att förstöra kan moderatorer ta hand om. Rimlig kritik över absurd prissättning eller liknande, det måste man få stå ut med.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Men tjäna pengar på annonserna vill man göra 🤔
Det är ju knappast någon administration för moderatorer och admins med Marknaden.

Så varför ska det kosta pengar att annonsera, om man nu bara vill ha ett flummigt försäljningsplank för nördar, där inga krav finns att hedra sina bud?

Näh, ingen mer annonsering på Swec för min del.

Tror alla vet att en marknad med gratis annonsering funkar mycket sämre. Mer oseriöst och massa skräpannonser. Sweclockers drar ju inte in några grova pengar på marknaden, är något tiotal annonser per dag.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att marknaden är något av det bästa här i stark konkurrens med forumet.

Känner inte ett enda behov av någon större ändring utom en sak, har råkat se att nån är och bjuder på nästan allt.
Tänkte i början att jävlar vad den har gott om stålar men sen slog det mej, kanske hen säljer vidare för prissnittet är ju rejält mkt bättre än på andra ställen, kanse pga stor kunskap i kombination av priskunskap och därvid drar nytta av detta.

Så vad jag skulle vilja be om är en koll på de som verkar ha marknaden som nån sorts inkomstkälla att de inte tillåts detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Jag tycker att marknaden är något av det bästa här i stark konkurrens med forumet.

Känner inte ett enda behov av någon större ändring utom en sak, har råkat se att nån är och bjuder på nästan allt.
Tänkte i början att jävlar vad den har gott om stålar men sen slog det mej, kanske hen säljer vidare för prissnittet är ju rejält mkt bättre än på andra ställen, kanse pga stor kunskap i kombination av priskunskap och därvid drar nytta av detta.

Så vad jag skulle vilja be om är en koll på de som verkar ha marknaden som nån sorts inkomstkälla att de inte tillåts detta.

Dummaste jag hört. Folk postar saker för att de vill bli av med dem och om man inte är nöjd med priset finns inget säljtvång.
Om en reseller tillför likviditet till marknaden är det bara positivt. Vad köparen ska göra med produkten angår varken dig eller säljaren.

Jag har sålt prylar till resellers och jag är alltid glad att veta att de finns tillgängliga med en stor plånbok och jag har inget emot att ta en cut från marknadspriset. Hellre förlora lite pengar än att få marknadspris om sex månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Dummaste jag hört. Folk postar saker för att de vill bli av med dem och om man inte är nöjd med priset finns inget säljtvång.
Om en reseller tillför likviditet till marknaden är det bara positivt. Vad köparen ska göra med produkten angår varken dig eller säljaren.

Jag har sålt prylar till resellers och jag är alltid glad att veta att de finns tillgängliga med en stor plånbok och jag har inget emot att ta en cut från marknadspriset. Hellre förlora lite pengar än att få marknadspris om sex månader.

Enig, märklig åsikt. En marknad är en marknad, det är ju inte Sovjetunionen vi lever i.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Well vem är märklig eller dum:
§ 3.4 Systematisk eller storskalig handel på marknaden är ej tillåtet. Detta gäller både försäljning och inköp. Marknaden är endast till för småskaligt privat bruk.

Detta är vad jag skriver om att ni inte kan läsa får ni stå för, att bli kallad för dum betackar jag mej för.

Permalänk
Medlem

Om du anser att regelefterlevnanden är dålig så är ditt första inlägg inte speciellt tydligt kring det. Du är inte dum, möjligtvis din åsikt du ger utryck för. Du får nog vara tydligare nästa gång.

Visa signatur

Permalänk

Det som stör mig mest är alla "PM-budgivningar" där annonsen bara avslutas från ingenstans.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Det som stör mig mest är alla "PM-budgivningar" där annonsen bara avslutas från ingenstans.

Här känner jag mig skyldig. Nästan allt jag säljer här blir sålt i PM. Det beror på att väldigt många verkar ha en förväntansbild av att saker nästan ska skänkas bort, det syns tydligt hur alla bud är. Men, så dyker det upp en normal köpare, som har lite koll på prisbilden. Done deal, såld i pm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lerutis:

Om du anser att regelefterlevnanden är dålig så är ditt första inlägg inte speciellt tydligt kring det. Du är inte dum, möjligtvis din åsikt du ger utryck för. Du får nog vara tydligare nästa gång.

Har du verkligen svårt att förstå detta?

"Så vad jag skulle vilja be om är en koll på de som verkar ha marknaden som nån sorts inkomstkälla att de inte tillåts detta."

Då kan jag inte hjälpa dej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Har du verkligen svårt att förstå detta?

"Så vad jag skulle vilja be om är en koll på de som verkar ha marknaden som nån sorts inkomstkälla att de inte tillåts detta."

Då kan jag inte hjälpa dej.

Vill inte vara elak men det är inte helt lätt och hänga med i den meningen, jag förstår att du menar regelefterlevnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För att ingen kan tvinga nån att genomföra ett köp. Det är en helt orimlig ståndpunkt. Detta är bara ett problem.om.man som säljare saknar handlingskraft och ryggrad.

Det är ingen som tvingar någon att lägga ett bud till att börja med, eller hur? Lägger något ett bud, så gör han det för att han är intresserad av att köpa varan, varför lägga ett bud annars?

....om inte för att jävlas, och det är ju precis det här som ett antal medlemmar vill få bort från marknaden.

/Har aldrig använt mig av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Min åsikt är att det är klantigt att hitta på egna regler. Det gör det svårt att veta om hittepå-reglerna verkligen gäller juridiskt. Har budgivaren gått med på ett annat förfarande än det gängse?

Svenska avtal följer som grundregel utbud-anbud-accept. Har man lagt ett anbud så är det bindande. Avtalslagens allra första paragraf.

Som köpare tar man risken att fler än du själv lägger parallella anbud. Säljaren kan acceptera vilket anbud som helst. Vad jag vet spelar det ingen roll om förfarandet är auktionslikt, ett lägre anbud är ändå bindande. Man kan som anbudsgivare ställa krav på svar inom viss tid, gör man inte det så har säljaren ”skälig betänketid” på sig att svara på och potentiellt acceptera ett lägre anbud än det högsta.

Vad gäller köpeförfrågningar är jag osäker, men om jag minns rätt måste det vara ställd till utpekad person för att vara ett anbud, annars är det ett utbud. Om det är ett utbud ges anvudet av säljaren.

”Helst avhämtning och inte frakt” från säljarens sida löses genom att säljaren kan välja vilket anbud som helst. Från köparens sida är det en del av anbudet och kan förkastas.

Anledningen till att Sweclockers inte vill ha bindande bud är självklart att då skulle Sweclockers lättare kunna bli indragna i tvister där köparens identitet måste lämnas ut. Vilket är ett jävla sjå och inte värt besväret.

Men om man vill systemutveckla så skulle man ju kunna ta betalt för bud lagda med bank-id och sedan skicka över anbudsgivarens personnummer automatiskt, med godkännande av just det via bank-id. Betalda bud skulle antagligen höja seriositeten, dvs minska skambud och bud som inte tänkt fullföljas. Och det skulle så klart minska antalet bud i allmänhet. En bank-id-identifiering kostar väl någon krona, så det är inte orimligt att ta betalt.

/Har aldrig använt marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Det är ingen som tvingar någon att lägga ett bud till att börja med, eller hur? Lägger något ett bud, så gör han det för att han är intresserad av att köpa varan, varför lägga ett bud annars?

....om inte för att jävlas, och det är ju precis det här som ett antal medlemmar vill få bort från marknaden.

Du inser alltså inte det oerhört orimliga i att tvinga folk att genomföra köp bara för att man visat intresse? Inte ens vid bostadsköp, som nog för de flesta är den ojämförligt största affären i livet, är bud bindande. Varför skulle den då vara det vid köp och sälj av små datorprylar?

Att bud skulle vara bindande är lite som att man skulle vara tvungen att köpa en vara man tittat på, kanske provat, i en klädbutik. Folk skulle mycket snabbt sluta handla i såna butiker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inte ens vid bostadsköp, som nog för de flesta är den ojämförligt största affären i livet, är bud bindande.

För fast egendom är bud inte bindande eftersom det finns andra formkrav i jordabalken om hur avtal ska ingås.

Så vitt jag vet är bostadsrätter lös egendom och därmed gäller som grundregel avtalslagen. Men mäklare har också sina egna hittepåregler och avtalslagen är dispositiv. Jag skulle vara intresserad av att läsa rättsfall där någon ifrågasatt icke bindande bud vid köp av bostadsrätt. Eller få utpekat vilket lagrum som gör köp av bostadsrätter undantaget från avtalslagen.