Hur tänker ni kring sätta priser på gamla prylar i speldator runt 5-10k klassen?

Permalänk
Medlem

Hur tänker ni kring sätta priser på gamla prylar i speldator runt 5-10k klassen?

Hej,

Jag letar runt efter en gamingdator till 12 åriga sonen och återigen som jag ser många skriva inlägg om - han lirar endast fortnite så det får bli något billigt runt 5k.

Själv sitter jag på:
Geforce RTX 2070 8gb
16gb Ram DDR4 3200M
Ryzen i5 2600 3,9ghz
Asus ROG Strix B450
Corsair RM750X 750W
Intel SSD 1TB

Detta köpte jag nytt på Inet någonstans runt 2019 för 16000kr inkl montering + kabinett osv.

Som en liten övning för mig själv - Vad hade ni lagt för pris på denna spec idag 2024?

Hur tänker ni när ni värderar en gammal dator?
Låt säga att jag hade sökt upp varenda komponent och köpt begagnad och sätter ihop själv (för jag förstår att det finns en hel del som gör detta som sido-hobby) vad är normalt att lägga på för slant för själva arbetet?

MVH

Permalänk
Medlem

Skulle säga att delarna är värda runt 3-3.5k där GPU & moderkortskittet inkl RAM är det som drar upp värdet

GPU runt 1500 & moderkortskit runt 1000.

Permalänk
Medlem

Protip är att aldrig fråga sweclockers forum om begagnatvärde utan istället kolla på existerande annonser. Du får ofta för låga värden här i forumet, oklart varför.

Har datorn ett chassi också och vilket isåfall?
Gissar på att du kan få 5k för datorn på blocket men gör lite research på delarna och sätt ett pris själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Protip är att aldrig fråga sweclockers forum om begagnatvärde utan istället kolla på existerande annonser. Du får ofta för låga värden här i forumet, oklart varför.

Gissar på att du kan få 5k för datorn på blocket men gör lite research på delarna och sätt ett pris själv!

Jag håller delvis med, ibland (främst när det gäller äldre delar) så kan värderingen vara skev här i forumet.

Skulle dock säga att den faktiska värderingen generellt sett ändå är bättre här jämfört med Blocket. Kollar man Blocket så är datorerna övervärderade något galet.

Permalänk
Medlem

Under 7.5k så får nytt, likvärdig prestanda och bättre.
typ AMD 6600 grafik 2700kr
AMD 5600 CPU 1100kr
900kr moderkort AM4
600kr 16 GB ram
500 Chassi
800 CPU
600sek 500GB Disk.
summa: 7.2k

Ovan kanske ej hör hitt. Men begagnat är bästa vägen

Om jag värderar, så leta likvärdig produkt i prestanda idagens läge. Kostar likvärdig 3k idag, så får man dra av 50-66%. så 3k x 0.66 = 2k. Eller dra av 50%.
Inga garantier kvar, så kan ju gå sönder imorn

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

Skulle dock säga att den faktiska värderingen generellt sett ändå är bättre här jämfört med Blocket. Kollar man Blocket så är datorerna övervärderade något galet.

Kanske, men skillnaden är väl att det pris en vara säljs för representerar det faktiska marknadsvärdet, till skillnad från sweclockers-gissningar. (Jag förstår att priset på annonser gäller osålda varor men tycker ändå det ger en bättre fingervisning än sweclockers forum)

Skrivet av Tawen:

Under 7.5k så får nytt, likvärdig prestanda och bättre.
typ AMD 6600 grafik 2700kr
AMD 5600 CPU 1100kr
900kr moderkort AM4
600kr 16 GB ram
500 Chassi
800 CPU
600sek 500GB Disk.
summa: 7.2k

Ovan kanske ej hör hitt. Men begagnat är bästa vägen

Om jag värderar, så leta likvärdig produkt i prestanda idagens läge. Kostar likvärdig 3k idag, så får man dra av 50-66%. så 3k x 0.66 = 2k. Eller dra av 50%.
Inga garantier kvar, så kan ju gå sönder imorn

Bra ihopräkning, men skulle gissa på att chassit nog kostade mer än 500kr. PSU:t ligger på 1200kr nytt och det är en 1TB-disk, och skulle också gissa på att vad man faktiskt får såld sina grejer för är omkring 75% av nyvärdet även om man själv inte skulle köpa begagnade grejer till 75%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3984728

Kab FD design C

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

Jag håller delvis med, ibland (främst när det gäller äldre delar) så kan värderingen vara skev här i forumet.

Skrivet av siglolmic:

Kanske, men skillnaden är väl att det pris en vara säljs för representerar det faktiska marknadsvärdet, till skillnad från sweclockers-gissningar. (Jag förstår att priset på annonser gäller osålda varor men tycker ändå det ger en bättre fingervisning än sweclockers forum)

Bra ihopräkning, men skulle gissa på att chassit nog kostade mer än 500kr. PSU:t ligger på 1200kr nytt och det är en 1TB-disk, och skulle också gissa på att vad man faktiskt får såld sina grejer för är omkring 75% av nyvärdet även om man själv inte skulle köpa begagnade grejer till 75%.

Bra diskussion. Just därför jag hör med er mer kunniga. För jag tycker mig se en hel del datorer på blocket ifrån folk som uppenbarligen inte förstår sig på ett skit om datorer och bara sätter en prislapp. De kanske inte ens har specat ut vad datorn innehåller. Tror det kan vara lite av båda fallen, att datorerna på blocket övervärderas något djävulskt och komponenterna på sweclockers undervärderas.

Men jag har hittat en kille på blocket som verkar ha detta till sitt sido-kneg. Han har tiotals med annonser ute på just gamingdatorer allt mellan 5-13k värde. Han specar ut hela innehållet.
Det är Där jag börjar fundera - vad är rimligt att man tar för % av att montera ihop skiten och kränga på blocket?

Kan jag "spara" flera tusenlappar av att köpa begagnade komponenter och montera ihop själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seridion:

Kan jag "spara" flera tusenlappar av att köpa begagnade komponenter och montera ihop själv?

Tror inte man tjänar något alls på att sälja en dator hel än att sälja delarna, det är väl nästan snarare tvärtom att det blir lite paketpris över det hela om du säljer en hel dator. Det är däremot smidigare att sälja till 1 person än 7 olika och det finns också många som inte kan bygga datorer och vill ha en färdig och då är det ju lättare att få den såld, men totalpriset blir nog inte mycket högre (alls?) för att du byggt ihop den än om du säljer delarna individuellt. Är min erfarenhet iallafall

Permalänk
Medlem

Geforce RTX 2070 8gb 1400 (nypris för motsvarande 2500Kr)
16gb Ram DDR4 3200M 200 (nypris 300-350kr)
Ryzen i5 2600 3,9ghz 300 (Klarar Win11, men är ingen e-sport CPU, kanske skulle sälja för 500Kr om den såldes ny)
Asus ROG Strix B450 400 (nypris 600-650Kr)
Corsair RM750X 750W 750 (Nypris 1000-1500Kr)
Intel SSD 1TB 400 (nypris för motsvarande 600Kr)
Tot: 3450Kr så med chassi och Windows 4000Kr (nypris för motsvarande 6-7000Kr)

+500Kr kan man nog inte räkna med mer än, för att ha plockat ihop allt, men sen går det ju att sälja för lite högre pris om man har skapat sig ett gott rykte.

Nytt kan man ju köpa detta som konkurrens (6779Kr vid postande):

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Tror inte man tjänar något alls på att sälja en dator hel än att sälja delarna, det är väl nästan snarare tvärtom att det blir lite paketpris över det hela om du säljer en hel dator. Det är däremot smidigare att sälja till 1 person än 7 olika och det finns också många som inte kan bygga datorer och vill ha en färdig och då är det ju lättare att få den såld, men totalpriset blir nog inte mycket högre (alls?) för att du byggt ihop den än om du säljer delarna individuellt. Är min erfarenhet iallafall

Skrivet av Fenrisulvfan:

Geforce RTX 2070 8gb 1400 (nypris för motsvarande 2500Kr)
16gb Ram DDR4 3200M 200 (nypris 300-350kr)
Ryzen i5 2600 3,9ghz 300 (Klarar Win11, men är ingen e-sport CPU, kanske skulle sälja för 500Kr om den såldes ny)
Asus ROG Strix B450 400 (nypris 600-650Kr)
Corsair RM750X 750W 750 (Nypris 1000-1500Kr)
Intel SSD 1TB 400 (nypris för motsvarande 600Kr)
Tot: 3450Kr så med chassi och Windows 4000Kr (nypris för motsvarande 6-7000Kr)

+500Kr kan man nog inte räkna med mer än, för att ha plockat ihop allt, men sen går det ju att sälja för lite högre pris om man har skapat sig ett gott rykte.

Nytt kan man ju köpa detta som konkurrens (6779Kr vid postande):
https://komponentkoll.se/bild/oHDvG.png

Tack snälla för era utförliga svar. Nu har jag skapat mig en bra uppfattning om hur man kan tänka kring prissättning!