Senaste klarade spel?

Permalänk
Medlem

Tales of Kenzera: ZAU

Spel #11 för 2024

Hann med ytliggare ett litet spel visade det sig. Ett metroidvanaspel med alla klassiska element. Tyvärr saknar det vettiga animationer och en hel del annat, t.ex. att gubben fastnar lite här och där. Tveksamma kontroller och konstig fysikmodell där alla slutar väga något så fort som de är i luften. Dessutom är spelet grymt enformigt. Hur mycket jag än älskar konceptet och metroidvaniaspel i allmänhet får detta bara en stark tvåa i betyg. Upplevelsen är helt enkelt för ojämn.

Permalänk
Medlem

Klarade Tiny Tinas Wonderland! Slog i level 40 taket hyfsat nära slutet på spelet.
Värt en genomspelning om man är på rätt humör och så länge man vet man får ännu ett Borderlandspel - varken mer eller mindre.

Verkar inte finnas något "new game plus" läge när man klarat det? Utan man kan köra vidare med Chaos portaler för att få mer loot mm.
Tror inte jag kommer lägga speciellt mycket tid på det, även om jag fortfarande har lite "looter-shooter" sug kvar...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Alan Wake 2: The Lake House (PC).

Inte ett fullt spel, utan bara en expansion. Men en bra sådan, tycker jag. Är en stor fan av vad dom (Remedy) har gjort med spel som utspelar sig i deras "Remedy-verse". Eftersom det är en expansion till Alan Wake 2 så är även detta en del av detta. Men här känns det nästan som att man blandar Alan Wake med Control lite. Har troligen att göra med miljön som expansionen utspelar sig i. Men sen dyker även nån karaktär upp från Control, plus en del referenser. Det var hur som helst kul att spela denna expansion, även om den var lite kort. Ser verkligen fram emot hur Control 2 kommer att bli.

Permalänk
Medlem

Dragon Age Veilguard, helt okej 6 av 10 spel att köra igenom för storyn. Va bättre än jag hade väntat mig efter alla sågningar.
Hade kul att spela igenom snabbt på lättaste svårighetsgraden

Permalänk
Medlem

Maid of Sker (PC).

En liten överlevnads-skräckis som var riktigt trevlig, tycker jag. Gavs ut gratis hos Epic Games Store för ett tag sen. Lite över förväntan faktiskt. Spelet fokuserar på stealth, så det är inga strider i det. Man undviker att upptäckt genom att bl.a. hålla andan när man är i närheten av fiender. Annars är det utforskning och pussel som är det man främst gör i spelet. Gillar man den typen av spel så rekommenderar jag detta.

Permalänk
Moderator
Moderator

Chants of Sennaar, ett helmysigt pusselspel baserat på den gammaltestamentliga berättelsen om Babels torn. Själva pusslandet är relativt enkelt men det är en både hjärtevärmande och delvis obekväm berättelse som vävs ihop. Total speltid landar på sisådär 10 timmar, och estetiskt tycker jag spelet är närmast en fullträff så det är ganska mysigt att bara springa omkring och titta på saker

Visa signatur
Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Spelade färdigt COD: Black Ops 6 campaign igår och var förvånansvärt nyfiken på vart handlingen var på väg fram till slutet, då jag tänkte: ”Va? Var det allt?”. Annars kul, bra tempo!

Permalänk
Medlem

"Klarade" ut Ready or Not, menar alltså att jag spelat igenom alla banor. Lyckades efter ganska många försök att få betyg A på alla utom sista. Kul spel, särskilt om man är lite realism-nördig. Det har liksom ett mer realistiskt sätt utan att bli för mycket (så att det blir tråkigt). Jag tycker det påminner lite om Insurgency, fast det handlar om poliser istället för militärer.

Dags att leta efter community-banor nu då!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

F.I.S.T.: Forged in Shadow Torch (PC).

Jag tyckte spelet var kul (större delen av tiden). Om man bortser från saker som var irritationsmoment för mig personligen, som en del av plattformingen och i viss mån striderna ibland, så tycker jag att spelet över lag var riktigt trevligt. Nu behöver ju detta inte vara irritationsmoment för alla, då det mest handlar om att jag är rätt dålig på vissa typer av plattforming och typer av strider (skit bakom spakarna med andra ord). Men jag gillade stilen, temat och det visuella bl.a.

Spelet lider dock av lite tekniska problem. Bl.a. att när man spelar med dualsense kontroll så funkar det inte att scrolla i textdokument. Spelet lider även av en del stuttering, som verkar vara ett utbrett problem på PC, så jag var inte ensam om att uppleva detta.

Permalänk

Goat simulator 3 - multiverse of nonsense (95% av allt samlat)
Vad skall man säga? Jag och dottern har garvat ihjäl oss tillsammans genom en helt galen story där världen har vänts upp och ner pga infinity stones har ramlat av handsken och Pilgor måste så klart återfå dem!!

Tyckte expansion var väldigt bra dock kändes de två sista "världarna" lite för korta gentemot de tre första.

3/5 som mästerverk men 5/5 för underhållning med dottern 😊 jag rekommenderar, för dem som inte provat, att se vad som händer när du får micron och du går in i den eller i originalet, vad som händer i pointy foods 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Warhammer 40,000: Space Marine 2

Spelade igenom single play på ca 9h eller så. Inte så mycket att säga förutom att det var bra!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk

Hogwarts Legacy vart klar igår.
tycker det var relativt kul, dock väldigt tungdrivet med RT mot vad visuellt man fick.

8/10

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

S.T.A.L.K.E.R. 2, ger det 5 av 10, när det fått lite fler patchar så det funkar bättre så kanske 7 av 10

Permalänk
Medlem

Balatro

Trodde aldrig jag skulle bli så förtjust i ett sketet kortspel men det här är rent utsagt fantastiskt.
Ge det en chans!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Cyberpunk 2077

Blev igår klar med Cyberpunk 2077. Vet inte varför jag avvaktade flertal år med att köpa och spela genom spelet. Delvis väldigt "tråkigt" på grund av all dialog som man blir tvungen att ta sig genom, även om möjlighet att "skippa" finns - men det är ju ett RPG-spel i slutändan. Utöver detta ett väldigt trevligt spel, blev fullkomligt tagen av storyn och lyckades låsa upp en "secret ending" som nästan gav mig tårar i ögonen.

Blir framöver att göra en ny playthrough för Phantom Liberty med annan karaktär.

Spelet får 8.5/10 bananer av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Cyberpunk 2077

Blev igår klar med Cyberpunk 2077. Vet inte varför jag avvaktade flertal år med att köpa och spela genom spelet. Delvis väldigt "tråkigt" på grund av all dialog som man blir tvungen att ta sig genom, även om möjlighet att "skippa" finns - men det är ju ett RPG-spel i slutändan. Utöver detta ett väldigt trevligt spel, blev fullkomligt tagen av storyn och lyckades låsa upp en "secret ending" som nästan gav mig tårar i ögonen.

Blir framöver att göra en ny playthrough för Phantom Liberty med annan karaktär.

Spelet får 8.5/10 bananer av mig.

Nice, sitter nästan i samma båt, har haft spelet nu ett bra tag men tycker spelet känns tråkigt i jämförelse med annat jag kunnat göra när jag fått tankar på spela det. Men kanske bra det inte gick att skippa dialogen när det i slutändan va så pass bra helhet

Jag ska nog försöka mig på det igen någon gång nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nice, sitter nästan i samma båt, har haft spelet nu ett bra tag men tycker spelet känns tråkigt i jämförelse med annat jag kunnat göra när jag fått tankar på spela det. Men kanske bra det inte gick att skippa dialogen när det i slutändan va så pass bra helhet

Jag ska nog försöka mig på det igen någon gång nästa år

Helt klart värt att spela genom om du ändå äger spelet. Låt inte det dröja.

Tog mig cirka 20 timmar att ta mig genom den primära storyn (ryktas om ungefär lika många timmar för Phantom Liberty).

Permalänk
Medlem

Call of Duty Black Ops 6.

Bra single player, lite över förväntan för min del. Helt ok story, mycket action.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Resident Evil 2 Remake (PS5).

Då har jag tagit mig igenom med båda karaktärerna, en gång med vardera. Har sett att en del grindar det här spelet och spelar igenom det fler gånger. Men det är inget jag kommer att göra, just nu iallafall. Jag är mer sugen på att ge mig på 3:an istället. Inte för att jag ogillade det här spelet på nåt sätt, jag gillade det ganska mycket faktiskt. Det är lite det bästa av två världar. Den klassiska survival horror känslan, med upphottad grafik, kontroller m.m.

Permalänk
Medlem

Har länge letat efter ett spel som jag kan spela med dottern som inte är så tungt i dialog/story, lagom svårt och inte för läskigt (även om det finns några stunder här och där). Perfekt då det knappt är någon dialog utan mer visuellt ögongodis. Hennes första avklarade spel - woohoo! Supercharmigt och rekommenderas om man har lust att dra igenom en puzzle platformer i en sittning på 5-6 timmar. Går att köpa för under hundralappen på steam just nu.

Visa signatur

5600X | Asus A520M-A II | Samsung 1TB | 32GB 3200MHz | EVGA 1070 8GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem

Igår blev jag klar med To the moon: a beach story. Kändes mer som en aptitretare på vad som komma skall. Idag blev jag äntligen klar med A Journey down: Episode 3. Har haft det i spelbiblioteket sen det gavs ut, men först nu blev det klart.
Två helt klart spelvärda äventyrsspel med bra story och trevlig humor.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

Resident Evil 3 Remake (PS5).

Jag tyckte det var riktigt bra faktiskt. Precis som 2:an (remake) så känns det som att det är det bästa av två världar. D.v.s. klassisk horror survival, men i modern tappning. Nu har inte jag spelat igenom (hela) originalen, men det finns saker som jag inte saknar från originalen, såsom dom kassa (tank?) kontrollerna och fasta kameravinkar m.m, det har inte åldrats väl. Så alla förbättringarna som gjorts i dessa remakes känns väldigt välkommet (för mig personligen). Det gör heller inget att det visuella m.m. är i klass med vilket modernt spel som helst.

Permalänk
Medlem

Indiana Jones and The Great Circle. Hade riktigt kul under mina 14 timmar. Känslan, musik, atmosfär och allt är perfekt från första filmerna.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Ender Lilies, var ett lite småmysigt metroidvania.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

"Klarade" idag Balatro i den mån att jag nu klarat alla Challenge.
Tredje sista och sista var fruktansvärt brutala och krävde många hundra försök ihop.

Permalänk
Medlem

Tog mig äntligen ann att komma igenom Zelda: Echoes of Wisdom. Sämsta Zelda jag spelat vill jag nog påstå. Kändes jäkligt halvdant rakt igenom i varje moment. Zelda Lite, kunde ha varit ett mobil-spel typ. Och då var jag ändå taggad på att återvända till 2.5D samt spela som Zelda för en gångs skull.

Det var det för 2024.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Astro Bot, 10/10

Jäklar vilket bra spel, är det här bättre än Mario Odyssey tro? har inte kört det än...
Kul att de va lite olika teman på banorna från andra Sony spel. Sjukt charmigt stundtals.
Flesta banorna va väl lätta men de där specialbanorna utan checkpoints va svåra som faen en del av dem.

Det här är lätt Sonys bästa maskot

Permalänk
Medlem

Ghost of thushima 5/5

Efter ca 40 timmar så är storyn klar med lite side quests.
Väldigt bra och snyggt spel som ni borde prova ifall ni har missat den som jag gjorde.

Permalänk
Medlem

God of War 2018

Var väldigt tveksam till att dra igång mitt gamla ps4 men ack så fel man kan ha.
Grafiken, ljud, berättelsen, allt håller verkligen hög klass.
Kan knappt förstå att spelet tog slut, post-game depression kom fort när sista extra bossen dog...

Visa signatur

11700K Rog Maximus XIII Hero HyperX 32gb RTX 3080 VISION OC 10GB

Permalänk
Medlem

Spel #1 för 2024, bättre sent än aldrig..

Bramble the Mountain king

Utvecklat av svensk spelstudio i Norrköping:
https://dimfroststudio.com/

Väldigt trevligt spel, kan vara lite fyrkantigt i kontrollerna men riktigt fin atmosfär, för att illustrera atmosfären, se detta klipp på 3 min:
https://www.youtube.com/watch?v=ZD_af70oH-g&ab_channel=Rose

Lite osäker hur lång tid det tog men tippar på cirka 4 timmar.
Spelades med xboxkontroll på pc.

Ger det 8/10 poäng.

Kostar nu 6 euro på Steam:
https://store.steampowered.com/app/1623940/Bramble_The_Mounta...

Gamereactor 8/10
https://www.gamereactor.se/bramble-the-mountain-king-1172603/

Walkthrough:
https://www.youtube.com/watch?v=xT4oJRSR-8I&t=9465s&ab_channe...