Stalker 2 kräver 32 GB primärminne för högsta inställningar

Permalänk
Medlem

Jag vill väldigt gärna spela det, men jag kommer att vänta och se vad patchar kan göra.
Bättre att vänta och få en bättre upplevelse enligt mig.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så det positiva är att det verkar vara ett bra spel i grunden. Det tråkiga är att det är en helt trasig release.

Helt trasigt måste vara en hyperbol. Jag har inte haft några som helst problem som bryter spelet. Det mest irriterande är att spelet måste ladda shaders i flera minuter varje gång spelet starts, att y- och x-leden inte är 1:1 för musen och att det kräver något form av upscaling utan att se ut som röv.

Men ett antal timmar in har jag inte stött på något som gör spelet ospelbart.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att ni väntar att köpa spelet. FPS är inte roliga ibland. Kan gå ner så långt som 15 När det är blåser lite mycket.
För min del så så flyter det på bra. Runt 110 FPS på Ultra. Men sen när det kommer till att ställa in inställningar som tangentbord och mus. Ni som är vana att spel med höger knappar på ert tangentbord. Lycka till. Rena skitet. Man kan inte använda alla tangenter. Som tex om du vill sätta något på nummer platserna. Så går det inte allt ändra på 4-5-6-2. De är låsta. Som då titta upp eller ner. Eller gå fram eller bak. Så därför om du är van att sätta dina kommando där. Så går det inte alls.

Sen till spelandet. Tex att klättra på en stege. Man går upp på stegen. Som då man brukar göra i alla andra spel. Men här måste du trycka ytligare på fler knappar för att klättra upp. Så onödigt.

Sen detta med att man väger mer ju mer du plockar upp saker. Är skit. Du blir andfådd bara du springer 5 meter. Sen får man stå och vänta. Samma samma igen om och om igen. Är 80 KG man kan bära. Men du flåsar redan om du väger 50 kg. Sen om du väger 79 kg och tar en sak. Då fastnar du helt så du kan inte röra dig alls. Vad händer då när ett monster eller fiende kommer och ska döda dig. Jo man dör. Sen då är det så här hela tiden.

Nä de har misslyckat helt med detta spel.

Sen när det kommer till Missions. Du kommer missa saker att göra. Om du är sådan person som vill klara 100 % var gång. Då får man sitta och tabba på journalen stup i kvarten för att hålla koll.

Sen till landskap och hur det ser ut. Allvar vad håller de på med. Inget är snyggare än de gamla som spelen. År 2024 och 154 GB i lagrings utrymme. Undrar vad det som tar upp plast.

Sen en sak de förstör hela spelet med. De pratar ren engelska. Bryter inte alls på ryska som är i detta spel annars.

Glömde en sak. Bara du använder och svingar med din kniv en gång. Så tappar du kraft där med och flåsar. Sen då om du har låg nivå. Så kan du inte ens använda kniven. va fan.... he he he.

Kolla in denna.
https://www.youtube.com/watch?v=BRCLRAJkqjg

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

Det verkar som att vi alla har olika problem. På min dator flyter det jättebra, och sen så kommer random dippar där det blir lixom 3 fps i 5-6min och sen lossnar den helt plötsligt igen.

Jag begriper det inte. Inget annat spel gör så.

GPU och CPU verkar inte bli särskilt varma.

Det kanske är en inställning? Någon som vet?

Spelet är riktigt kul tycker jag, men så länge det är så som beskrivet ovan är det ospelbart för mig.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Jag rekommenderar att ni väntar att köpa spelet. FPS är inte roliga ibland. Kan gå ner så långt som 15 När det är blåser lite mycket.
För min del så så flyter det på bra. Runt 110 FPS på Ultra. Men sen när det kommer till att ställa in inställningar som tangentbord och mus. Ni som är vana att spel med höger knappar på ert tangentbord. Lycka till. Rena skitet. Man kan inte använda alla tangenter. Som tex om du vill sätta något på nummer platserna. Så går det inte allt ändra på 4-5-6-2. De är låsta. Som då titta upp eller ner. Eller gå fram eller bak. Så därför om du är van att sätta dina kommando där. Så går det inte alls.

Sen till spelandet. Tex att klättra på en stege. Man går upp på stegen. Som då man brukar göra i alla andra spel. Men här måste du trycka ytligare på fler knappar för att klättra upp. Så onödigt.

Sen detta med att man väger mer ju mer du plockar upp saker. Är skit. Du blir andfådd bara du springer 5 meter. Sen får man stå och vänta. Samma samma igen om och om igen. Är 80 KG man kan bära. Men du flåsar redan om du väger 50 kg. Sen om du väger 79 kg och tar en sak. Då fastnar du helt så du kan inte röra dig alls. Vad händer då när ett monster eller fiende kommer och ska döda dig. Jo man dör. Sen då är det så här hela tiden.

Nä de har misslyckat helt med detta spel.

Sen när det kommer till Missions. Du kommer missa saker att göra. Om du är sådan person som vill klara 100 % var gång. Då får man sitta och tabba på journalen stup i kvarten för att hålla koll.

Sen till landskap och hur det ser ut. Allvar vad håller de på med. Inget är snyggare än de gamla som spelen. År 2024 och 154 GB i lagrings utrymme. Undrar vad det som tar upp plast.

Sen en sak de förstör hela spelet med. De pratar ren engelska. Bryter inte alls på ryska som är i detta spel annars.

Glömde en sak. Bara du använder och svingar med din kniv en gång. Så tappar du kraft där med och flåsar. Sen då om du har låg nivå. Så kan du inte ens använda kniven. va fan.... he he he.

Kolla in denna.

Är du sarkastisk eller seriös i din kritik?

Är man funktionsnedsatt eller vänsterhänt kan kritiken vara befogad, men 90% av de som spelar kommer att ha mindre problem med låsta knappositioner. Och om man valt att frångå standard WASD för för förflyttning är det på eget ansvar?

Spelet är till stor del en life-sim. Ska man smyga upp för en stege där det står en fiende kan det vara bra att kunna stanna halvvägs upp och timea när den vänder ryggen till?

Japp, föremål väger. Det kan inte vara en nyhet? Ta med dig en ryggsäck til gymet nästa gång och stoppa ner 2 st tjugofemkilosskivor och testa. 80 kg är mycket att bära runt på.
Ta sedan och börja skutta runt lite för att se hur andfådd du blir?

Engelska subs på ukrainska bör lösa språkproblemet?

50 k spelare i skrivande stund:

https://steamdb.info/app/1643320/charts/

Helt trasigt kan det kanske inte vara?

Mild § 1 - MOD
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JohanL21:

Blir faktiskt lite besviken om det inte är några buggade side quests som inte går att slutföra eller platser där savefilen korrumperas. Man vill ju ha den där autentiska stalker-känslan, att vad som helst kan hända när som helst.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Största problemet med spelet just nu är väl att deras AI är helt trasigt. "AI Life 2.0" verkar inte vara implementerat ö.h.t, utan istället spawnar NPC:er bokstavligt talat 2 meter framför dig så fort du öppnar ditt inventory.

Hamnade i en strid igår när jag var inne i ett hus. Fick spendera ~250 kulor för att döda den konstanta armén som gick genom dörren. Tippar på en 30 NPC:er.
När det äntligen slutade komma fler så går jag ut, lootar en kropp och helt plötsligt står det 5st till alldeles framför mig och jag dör direkt

Det tar liksom bort det roliga från spelet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Blir faktiskt lite besviken om det inte är några buggade side quests som inte går att slutföra eller platser där savefilen korrumperas. Man vill ju ha den där autentiska stalker-känslan, att vad som helst kan hända när som helst.

Ja, både för att det ska bli en autentisk "sequel" och för att förstärka känslan. Mycket mer intressant om sparfilen kan vara korrumperad... 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanL21:

Är du sarkastisk eller seriös i din kritik?

Är man funktionsnedsatt eller vänsterhänt kan kritiken vara befogad, men 90% av de som spelar kommer att ha mindre problem med låsta knappositioner. Och om man valt att frångå standard WASD för för förflyttning är det på eget ansvar?

Spelet är till stor del en life-sim. Ska man smyga upp för en stege där det står en fiende kan det vara bra att kunna stanna halvvägs upp och timea när den vänder ryggen till?

Japp, föremål väger. Det kan inte vara en nyhet? Ta med dig en ryggsäck til gymet nästa gång och stoppa ner 2 st tjugofemkilosskivor och testa. 80 kg är mycket att bära runt på.
Ta sedan och börja skutta runt lite för att se hur andfådd du blir?

Engelska subs på ukrainska bör lösa språkproblemet?

50 k spelare i skrivande stund:

https://steamdb.info/app/1643320/charts/

Tycker ni ska först spela spelet . Sen kan ni kolla in på denna film en kille har spelat in och förklarar. Han har så.... rätt.
Tid i filmen ni ska gå till är 21:00.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Tycker ni ska först spela spelet . Sen kan ni kolla in på denna film en kille har spelat in och förklarar. Han har så.... rätt.
Tid i filmen ni ska gå till är 21:00.

Jag håller på, men med familj och heltidsarbetande har jag begränsat med tid.

Det är andra gången du länkar till den videon och tredje gången i tråden. Som jag skrev efter det att den länkats första gången:
Jag kommer inte titta på reviews förrän jag spelat igwnom det minst en gång.

Jag bildar mig hellre en egen uppfattning än att lyssa på vad andra säger.

Permalänk
Medlem

Köpte just en ny QD Oled monitor och måste säga att det gör en enorm skillnad på upplevelsen i detta spel.
Hade en IPS skärm där det mörka såg väldigt utvattnat ut, vilket drastiskt förfulade spelet.

Har inte kört så långt än, men såhär långt både ser det väldigt fint ut och flyter på bra.
Men en sak som stör mig otroligt är alla buggar när det gäller key binds.
Kör du med vad de valt som default är allt frid och fröjd, men annars funkar det inte alltid att mappa om bindsen.
Tex när man ska kasta en bolt så går det inte att få bort att det sker med höger musknapp oavsett vad du gör.
Och att gå framåt kan du mappa om. Så länge du inte ska gå upp för en stege. Då är det bara den ursprungliga knappen som fungerar.

Så otroligt onödiga buggar, som borde upptäckts vid en första betatestning.
Å andra sidan borde dessa buggar vara extremt lätta att reparera. Men vet inte om utvecklarna är medvetna om problemet?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Köpte just en ny QD Oled monitor och måste säga att det gör en enorm skillnad på upplevelsen i detta spel.
Hade en IPS skärm där det mörka såg väldigt utvattnat ut, vilket drastiskt förfulade spelet.

[...]

Så otroligt onödiga buggar, som borde upptäckts vid en första betatestning.
Å andra sidan borde dessa buggar vara extremt lätta att reparera. Men vet inte om utvecklarna är medvetna om problemet?

Grattis till nya skärmen!

Jag tänker att de är mycket väl medvetna om key-binds, att flertalet buggar är noterade och att det arbetas febrilt på att fixa dem. Det är inte direkt tyst vid klagomuren.

Jag tänker också att många buggar beror på att det varit svårt att under givna förutsättningar ha möjlighet att ha haft dem fixade innan (en redan uppskjuten) release.

Permalänk
Medlem

35 timmar in. Dött 75+ gånger, oftast Bloodsuckers.

2 NPCs som svävat en bit över sängen/bilen och när jag kliver ut från Hamster är det ibland ett kroppslöst NPC-huvud på andra sidan gatan till dess allt laddat in. En "exit to desktop".

På det hela inte alltför illa på en R2600 (alla cores på 75+% konstant), 16 gig minne och ett 2080 ti som går på 50% och ofta ger 60+ FPS .

Men spelet är för lätt. För mycket ammo och andra resurser.

Drygt tre veckor gammalt och lika många patchar. Bra jobbat!