Hjälp - får ej installera windows 11 på ny dator

Permalänk
Medlem

Hjälp - får ej installera windows 11 på ny dator

Hej,

jag har precis byggt ihop en ny dator och när jag ska installera windows 11 så får jag detta felmeddelandet, tips på hur jag löser det?

Permalänk
Medlem

Börja med att kika om TPM är aktiverat. Du får nog växla från EZ Mode till avancerat (borde finnas en knapp/snabbknapp nere till höger), sen borde det ligga under Advanced > AMD fTPM configuration > Firmware TPM switch.

Om det redan är påslaget så kanske slå av och sedan på igen med en omstart emellan kan göra susen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Börja med att kika om TPM är aktiverat. Du får nog växla från EZ Mode till avancerat (borde finnas en knapp/snabbknapp nere till höger), sen borde det ligga under Advanced > AMD fTPM configuration > Firmware TPM switch.

Om det redan är påslaget så kanske slå av och sedan på igen med en omstart emellan kan göra susen.

Den är enabled, ska jag sätta dom till disable?

Firmware TPM switch - Enabled
Erase fTPM NV for recovery reset - Enabled

Permalänk
Medlem

Nu kommer frågan om jag skall använda detta. ska jag köra Yes eller No, jag vet egentligen inte vad skillnaden är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Hej,

jag har precis byggt ihop en ny dator och när jag ska installera windows 11 så får jag detta felmeddelandet, tips på hur jag löser det?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Om du inte redan gjort det så skulle jag installera senaste stabila BIOS versionen. Det kanske kan hjälpa

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Nu kommer frågan om jag skall använda detta. ska jag köra Yes eller No, jag vet egentligen inte vad skillnaden är.

<Uppladdad bildlänk>

Det är bara en varning om att det kommer bli problem om du redan kör Bitlocker eller annan kryptering som använder TPM. Men eftersom det är en ny dator utan Windows installerat så lär du knappast använda Bitlocker och bör då svara Y för att återställa fTPM.

Permalänk
Medlem

Se till att secure boot är aktiverat och du behöver även formatera din systemdisk till formatet gpt.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem

Tack, Nu funkar det, det var att jag hade svarat "No" på frågan om bitlocker tidigare, därför fungerade det inte.