Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mrke:

Tack för svar!
Hur mycket bör man ha i åtanke gällande ljusinsläpp i rummet där TVn ska sitta? Är OLED så känslig att man bör titta på annan teknik istället?

Tar upp detta i årets TV-guide. Där har du hjälpmedel och instruktioner för att se hur ljust rum du faktiskt har: https://www.sweclockers.com/artikel/40090-tv-guiden-hitta-rat...

Kortfattat så är det väldigt osannolikt att du har ett rum som är så ljust att det skulle bli problem för en G3:a. Skulle vara om du har panoramafönster mot söder och vill använda TV:n mitt på dagen i sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrke:

Tack för svar!
Hur mycket bör man ha i åtanke gällande ljusinsläpp i rummet där TVn ska sitta? Är OLED så känslig att man bör titta på annan teknik istället?

Det fanns ett exempel ett par sidor bakåt i tråden där en användare fick ”inbränningar” för att man hade haft TVn placerad på en yta med stort insläpp av direkt solljus under längre perioder så det kanske inte är att rekommendera om man har tänkt placera den på det viset men att ha den i ett ljust rum är så klart inga problem och en C-serie bör vara fullt tillräcklig för de allra flesta.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Nevermind

Min C3 tappar anslutning hela tiden. Tv säger den är ansluten men inget går att öppna... Vafan.
Resten av hushållet fungerar fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Nevermind

Min C3 tappar anslutning hela tiden. Tv säger den är ansluten men inget går att öppna... Vafan.
Resten av hushållet fungerar fint

Jag kör med mobiltbredband TP-link mr600 hastiget varierar från 5 till 120Mb/s fungerar utmärkt men SVT Play är känsligast kan buffra ibland.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Jag kör med mobiltbredband TP-link mr600 hastiget varierar från 5 till 120Mb/s fungerar utmärkt men SVT Play är känsligast kan buffra ibland.

Har googlat lite på "LG C3 wifi problem"
och majoriteten som upplever wifi problem gör RMA på sina apparater... Så jag tolkar det som barndomsfel där LG inte bemödat sig att åtgärda.

Tror inte det är fibern (250/250) som är problemet. Det enda som fungerar på TVn är att dra ut sladden och starta om. Att bara stänga av TV med knappen fungerar inte för mig, bara rycka sladden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Har googlat lite på "LG C3 wifi problem"
och majoriteten som upplever wifi problem gör RMA på sina apparater... Så jag tolkar det som barndomsfel där LG inte bemödat sig att åtgärda.

Tror inte det är fibern (250/250) som är problemet. Det enda som fungerar på TVn är att dra ut sladden och starta om. Att bara stänga av TV med knappen fungerar inte för mig, bara rycka sladden.

Har du testat att skapa ett hotspot-nätverk från din mobil och ansluta TV:n till det? Om detta fungerar så kan du nog utesluta hårdvarufel på själva TV:n och får se över routerinställningarna.

Nu vet jag inte vilken router du har men testa att lägga TV:n på ett separat nät på 2,4GHz-bandet. Kan vara kopplat till kanaler men även lokal interference, trots att övriga enheter fungerar fint.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Försöker jaga rätt på den perfekta OLED skärmen vad gäller rörelsehantering, då jag upplever den snabba responstiden som OLEDs största "svaghet". Känner mig tvingad till att köra med en måttlig mängd "motion interpolation" för att inte få en bild som rycker alldeles för mycket i panoreringar.

Enligt diverse folk på nätet (här t.ex: https://youtu.be/VkwFZ_bDHlE , där man t.o.m reffererar allas akronym AI) så sägs det att förbättringar har gjorts i G4 vad gäller dess TruMotion -> Cinematic Movement inställning, vet du om det faktiskt ligger någon vikt i detta?
Jag hittar inget officiellt ifrån LG om detta, och överlag är recensioner väldigt dåliga på att just jämföra olika motion interpolation tekniker mot varandra.

Det lilla man har kunnat läsa sig till är att Sony XR Clear är herren på täppan, därefter LG/Panasonic och sist Samsung...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sublett:

@Laxpudding Försöker jaga rätt på den perfekta OLED skärmen vad gäller rörelsehantering, då jag upplever den snabba responstiden som OLEDs största "svaghet". Känner mig tvingad till att köra med en måttlig mängd "motion interpolation" för att inte få en bild som rycker alldeles för mycket i panoreringar.

Enligt diverse folk på nätet (här t.ex: https://youtu.be/VkwFZ_bDHlE , där man t.o.m reffererar allas akronym AI) så sägs det att förbättringar har gjorts i G4 vad gäller dess TruMotion -> Cinematic Movement inställning, vet du om det faktiskt ligger någon vikt i detta?
Jag hittar inget officiellt ifrån LG om detta, och överlag är recensioner väldigt dåliga på att just jämföra olika motion interpolation tekniker mot varandra.

Det lilla man har kunnat läsa sig till är att Sony XR Clear är herren på täppan, därefter LG/Panasonic och sist Samsung...

Cinematic Movement på C4 verkar ha en panel som kör i 96 Hz (≈12 ms för varje synkvep) vid 24p och adderar en liten interpolerad övergångsfas på då 1/96-dels sekund efter en filmruta, ger ett svep utan förändring så rutan framme i 24 ms, samt en till liten interpolerad övergångsfas innan nästa bildruta.

Så fyra faser:
• Riktigt ruta/stor förändring
+ Liten interpolering
- Ingen förändring
+ Liten interpolering
...börja om

Dessa är små interpolerade förskjutningar av bilden och den ger mjukhet utan att addera artefakter. Övriga tillverkare har något liknande men det är inte alltid det är lika bra, likt att det kan bli en viss dubbelbildsfenomen rent av.

----

Sony A95L med Smoothness Film (1) gör liknande och verkar också köra panelen i 96 Hz med 12 ms långa uppdateringssvep.
Så fyra faser även där
+ Liten interpolering
+ Liten interpolering
+ Liten interpolering
...börja om

Smoothness Film (min) gör inga interpoleringar, bara 24p som det är. Ökar man reglaget till Smoothness Film (2) eller Smoothness Film (Max) gör den fortfarande samma procedur. Det som skiljer sig är det spatiella, hur stor interpolerad förskjutning det är. Ju större förskjutning, desto större risk för artefakter. Smoothness Film (Max) adderar i princip två ny intepolerade frames jämt fördelat mellan originalframes. Smoothness Film (1) ger små "knuffar" så att säga.

----
OLED C4 med De-judder:3 tar panelen till 120 Hz och det är nu ≈8ms per synksvep.
Därför fem faser:
+ Liten interpolering
- Ingen förändring
- Ingen förändring
+ Liten interpolering
...börja om

Yes, jag har under ett par år nu, i mån av tid, filmat av med 1000 fps hur de olika apparaterna hanterar interpolering av 24 fps. För att kunna nörda ned mig lite.

Det jag lärt mig är att man aldrig ska köra med presets som "Smooth", "clear" och liknande utan man når alltid balans med de reglage man kan justera själv. Värst är nog Samsungs "Auto" där interpoleringen då är helt godtycklig när den ska interpolera eller inte med effekt att det som interpoleras kan hoppa fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Cinematic Movement på C4 verkar ha en panel som kör i 96 Hz (≈12 ms för varje synkvep) vid 24p och adderar en liten interpolerad övergångsfas på då 1/96-dels sekund efter en filmruta, ger ett svep utan förändring så rutan framme i 24 ms, samt en till liten interpolerad övergångsfas innan nästa bildruta.

Så fyra faser:
+ Liten interpolering
- Ingen förändring
+ Liten interpolering
...börja om

Dessa är små interpolerade förskjutningar av bilden och den ger mjukhet utan att addera artefakter. Övriga tillverkare har något liknande men det är inte alltid det är lika bra, likt att det kan bli en viss dubbelbildsfenomen rent av.

----

Sony A95L med Smoothness Film (1) gör liknande och verkar också köra panelen i 96 Hz med 12 ms långa uppdateringssvep.
Så fyra faser även där
+ Liten interpolering
+ Liten interpolering
+ Liten interpolering
...börja om

Smoothness Film (min) gör inga interpoleringar, bara 24p som det är. Ökar man reglaget till Smoothness Film (2) eller Smoothness Film (Max) gör den fortfarande samma procedur. Det som skiljer sig är det spatiella, hur stor interpolerad förskjutning det är. Ju större förskjutning, desto större risk för artefakter. Smoothness Film (Max) adderar i princip två ny intepolerade frames jämt fördelat mellan originalframes. Smoothness Film (1) ger små "knuffar" så att säga.

----
OLED C4 med De-judder:3 tar panelen till 120 Hz och det är nu ≈8ms per synksvep.
Därför fem faser:
+ Liten interpolering
- Ingen förändring
- Ingen förändring
+ Liten interpolering
...börja om

Yes, jag har under ett par år nu, i mån av tid, filmat av med 1000 fps hur de olika apparaterna hanterar interpolering av 24 fps. För att kunna nörda ned mig lite.

Det jag lärt mig är att man aldrig ska köra med presets som "Smooth", "clear" och liknande utan man når alltid balans med de reglage man kan justera själv. Värst är nog Samsungs "Auto" där interpoleringen då är helt godtycklig när den ska interpolera eller inte med effekt att det som interpoleras kan hoppa fram.

Vad blir effekten av att köra utan någon interpolering alls, alltså panelen i antingen 24hz eller multipel av 24 helt utan någon processing alls. Borde inte det vara "cinematic movement" i sin sanna mening? Eller blir det annorlunda med TV kontra projektor?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 2000+:

Vad blir effekten av att köra utan någon interpolering alls, alltså panelen i antingen 24hz eller multipel av 24 helt utan någon processing alls. Borde inte det vara "cinematic movement" i sin sanna mening? Eller blir det annorlunda med TV kontra projektor?

Panelerna kan inte köras 24 Hz, utan det lägsta panelerna typiskt kan gå är 48 Hz. På 120-paneler arbetar man typiskt med multiplar av materialet för att nå så hög panelfrekvens som möjligt eftersom högre panelfrekvens också ger mer tid/faser till halvtonsmodulering.

OLED C4 med real cinema ON: kör 120 Hz och gör fem synksvep per 24p-ruta. Varje ruta ligger i praktiken framme i ≈42 ms eftersom en OLED-panel är så snabbt.

OLED C4 med real cinema OFF: kör 120 Hz och gör varannan gång 6 svep följt av 4, 6, 4, 6 svep etc. eftersom man där 3:2-repeterar 24->60 och dubblerar till panelfrekvensen. Då blir det klassiskt judder.

Real cinema ON är "cinematic" men vad som är "cinematic" kan diskuteras. En filmprojektor har en slutare som blockerar bilden för att dölja när nästa filmruta dras fram och den arbetar också mitt i för att mildra stillbildseffekten. Detta ger då ett visst flimmer. Man kan emulera detta med black frame insertion men eftersom man är bunden till panelfrekvensen tenderar det flimret att bli tydligare. En TV är typiskt också ljusstarkare och då blir flimret ännu tydligare etc. Tittaren kanske också är van med en bild som inte flimrar. LCD och OLED sveper också uppifrån och ned i uppdateringen.

Finns mycket som påverkar. Man kan aldrig helt efterlikna en traditionell filmprojektor.

En digital projektor fungerar på andra sätt och har sina artefakter i rörelser. Ofta mer LCD-likt med visst eftersläp/smet. Ifallet med DLP är det inte helt olikt plasma där varje nyans moduleras fram i kombination med färghulet.

Permalänk
Medlem

Hallå där. Funderar på att skaffa en LG OLED TV. Har kört projektor hittills med bara runt 80" bild (det var ändå rätt ok för 14 år sen). Måste jag gå på en C3/C4 83" eller räcker det med 77"?. Rummet är ca 3.6M vägg till vägg. Antar att både tv och soffa kommer ut en liten bit från väggarna.

Helst hade jag viljat ha en G-serie, men är inte helt säker än på vilken vägg jag vill ha tvn, eftersom det är en ny bostad. Vill undersöka hur ljuset rör sig.

En sak jag kommer sakna är nog känslan med duk och sammetsram, som enligt mig är trevligare än en stor oled-spegel

Permalänk
Medlem
Skrivet av gluon:

Hallå där. Funderar på att skaffa en LG OLED TV. Har kört projektor hittills med bara runt 80" bild (det var ändå rätt ok för 14 år sen). Måste jag gå på en C3/C4 83" eller räcker det med 77"?. Rummet är ca 3.6M vägg till vägg. Antar att både tv och soffa kommer ut en liten bit från väggarna.

Helst hade jag viljat ha en G-serie, men är inte helt säker än på vilken vägg jag vill ha tvn, eftersom det är en ny bostad. Vill undersöka hur ljuset rör sig.

En sak jag kommer sakna är nog känslan med duk och sammetsram, som enligt mig är trevligare än en stor oled-spegel

Jag har 77C3 och sitter i soffa mot vägg där avståndet till andra väggen är 3.9 m. TV:n sitter dock inte på väggen och om jag mäter med min lasermätare från pannan till TV:n så blir det 3.0 m. Skulle säga att jag är väldigt nöjd med 77" för 15300 kr. 6" till hade kostat ytterligare 20000 kr. I nuläget för dig ser jag att det är 25 papp eller 40 papp. Ska du ha den på väggen så kanske det är lika bra att ta den större. Du kan också vänta till januari så kanske du får 83C4 för 35 tusen på LG:s webbshop. Man vet aldrig vad CES gör med priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Jag har 77C3 och sitter i soffa mot vägg där avståndet till andra väggen är 3.9 m. TV:n sitter dock inte på väggen och om jag mäter med min lasermätare från pannan till TV:n så blir det 3.0 m. Skulle säga att jag är väldigt nöjd med 77" för 15300 kr. 6" till hade kostat ytterligare 20000 kr. I nuläget för dig ser jag att det är 25 papp eller 40 papp. Ska du ha den på väggen så kanske det är lika bra att ta den större. Du kan också vänta till januari så kanske du får 83C4 för 35 tusen på LG:s webbshop. Man vet aldrig vad CES gör med priset

Tack! Det är alltid extra bra när någon som har liknande omständigheter, kommer med förslag I nuläget lutar det åt 77" eller damma av projektor och köra den under julen, i väntan på en 83".

Permalänk
Medlem
Skrivet av gluon:

Skrev ett längre inlägg angående storlek/avstånd om du vill läsa: här i tråden

Om du gillar/brukar att se på 4K-material så skulle jag egentligen rekommenderat minst 83" på det avståndet men jag tycker inte att priset har gått tillräckligt långt ner för att 83" ska kännas prisvärt än.
G-modellerna är ju sjukt snygga/slimma och mer ljusstarka men kanske inte heller så prisvärda.
Så frågan är om du kan placera soffa och/eller TV:n närmre varann så att avståndet blir närmre? Förstår att det kanske inte går rent estetiskt ifall det är i vardagsrummet.

Istället för att öka storleken så valde jag nyligen att sidogradera min 77" C9:a till en 77" C3:a men har även investerat i ett utdragbart väggfäste så att jag kan flytta TV:n 30-40cm närmre sittplatsen och på så sätt få en större bildupplevelse, upplevs som typ 90" utdraget.
Jag har 2,55 meter till min 77" när den är in mot väggen. Bara min input.
Storlek och avstånd är ju ganska subjektivt och beror rätt mycket på vad man är van vid.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Panelerna kan inte köras 24 Hz, utan det lägsta panelerna typiskt kan gå är 48 Hz. På 120-paneler arbetar man typiskt med multiplar av materialet för att nå så hög panelfrekvens som möjligt eftersom högre panelfrekvens också ger mer tid/faser till halvtonsmodulering.

OLED C4 med real cinema ON: kör 120 Hz och gör fem synksvep per 24p-ruta. Varje ruta ligger i praktiken framme i ≈42 ms eftersom en OLED-panel är så snabbt.

OLED C4 med real cinema OFF: kör 120 Hz och gör varannan gång 6 svep följt av 4, 6, 4, 6 svep etc. eftersom man där 3:2-repeterar 24->60 och dubblerar till panelfrekvensen. Då blir det klassiskt judder.

Real cinema ON är "cinematic" men vad som är "cinematic" kan diskuteras. En filmprojektor har en slutare som blockerar bilden för att dölja när nästa filmruta dras fram och den arbetar också mitt i för att mildra stillbildseffekten. Detta ger då ett visst flimmer. Man kan emulera detta med black frame insertion men eftersom man är bunden till panelfrekvensen tenderar det flimret att bli tydligare. En TV är typiskt också ljusstarkare och då blir flimret ännu tydligare etc. Tittaren kanske också är van med en bild som inte flimrar. LCD och OLED sveper också uppifrån och ned i uppdateringen.

Finns mycket som påverkar. Man kan aldrig helt efterlikna en traditionell filmprojektor.

En digital projektor fungerar på andra sätt och har sina artefakter i rörelser. Ofta mer LCD-likt med visst eftersläp/smet. Ifallet med DLP är det inte helt olikt plasma där varje nyans moduleras fram i kombination med färghulet.

Mycket bra genomgång, har alltid hållt mig till att stänga av allt som påverkar uppdatering och sånt (för att jag tänker att allting "av" är det mest "korrekta") men jag hör ju att cinematic-funktionen på min C3:a bara måste vara på.

För jag antar att C3 och C4 behandlar detta likadant? Eller åtminstone på ett sätt som gör att på är bättre än av?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lidodido: Jag har inte haft möjligheten att filma av C3 på det sättet. Upplevelsemässigt är det i alla fall samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Mycket bra genomgång, har alltid hållt mig till att stänga av allt som påverkar uppdatering och sånt (för att jag tänker att allting "av" är det mest "korrekta") men jag hör ju att cinematic-funktionen på min C3:a bara måste vara på.

För jag antar att C3 och C4 behandlar detta likadant? Eller åtminstone på ett sätt som gör att på är bättre än av?

Kan flika in att jag inte hittat några bevis för att det ska vara någon skillnad mellan C4 och G4 åtminstone, vad gäller 'Cinematic Movement'. Verkar som att de argument om att G4 ska applicera någon ytterligare adaptiv funktion är tagna ur luften.

Känns generellt som att TV tillverkare inte vill fokusera/associera sig med utveckling av diverse 'motion interpolation'-tekniker. Det är inget som direkt får något fokus, trots att fler och fler börjar prata om konflikten mellan 24p material och instant pixel respons. Samtidigt skönt att det finns något idag åtminstone..

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns mer eller mindre en stående order hos tillverkarna att organisationen och budskapet utåt ska hypa allting ur perspektivet "the AI Revolution". Det smittar av sig.

Allt jag ser är en gradvis förbättring varje generation, vilket är positivt. Har nog väldigt lite med AI att göra. Kanske om man tolkar "AI" som Applicerad Intelligens och förmågan att bygga vidare på tidigare erfarenhet för hur man gör någonting bättre nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Testa de judder 1 eller 2, de blur 0 på True motion user selection.blir inte så möe såpoperaeffekt då. Vi väljer ha det av ändå,börjat vänja mig vid det där småjuddret🫣😅

Permalänk
Medlem

I sammband med flytt och renovering så måste jag göra mig av med min C2 48" då hkn tycker den sticker ut för mkt från väggen. Efter en lång pverkningskampanj har jag lyckats övertala sambon om att jag inte komemr lögga betydligt mer pengar för att få en sämre tv, (samsung frame 48).

Så dessvärre är ju G3 55 enda rimliga valet

Nu till min fråga, jag haf alltid streamat alla mina filmer via plex (4k remux med 50-70mbps bitrate) över wifi. Har aldrig haft problem med buffring etc. Hur är wifi på G3an?

Nvm lol, kör ju plex på min shield kom jag på nu

Permalänk

Hej,

Haft min 77" G4 sen i fredags, riktigt nöjd.
En fråga om "Pixel cleaning". Tror jag har fattat rätt men vill ändå dubbelkolla.

Den automatiska pixelstädningen, som gör en snabb variant varje gång TVn stängs av (om den varit igång 4h eller mer) är ingen inställning man måste slå på?

Om man vill göra den långa varianten av pixelstädningen så måste man antingen klicka på "start now" eller "operate once when the tv is off"?

Blev lite förvirrad av den där "operate once when the tv is off", trodde det var att man startade schemat som gör att den kör en snabbkoll varje gång man stänger av TVn efter 4h.
Eller har jag helt fel?

Visa signatur

Intel i7 10700k @ 5.1GHz | Arctic Liquid Freezer II 360mm | ASUS Rog Strix RTX 3080 OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 MHz | MSI MAG Z490 Tomahawk | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850X 850W v2 | Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

@Mattias92 Allt som behövs är på som standard. Om inte pixelstädning var 4 timme var på som standard skulle nog 98% sitta med döda apparater efter ett par år

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Japp, enda gången man ska in där och rota är ifall man har retention. Annars är det nara att se till att strömmen aldrig bryts från uttaget.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Skrivet av Thomas:

@Mattias92 Allt som behövs är på som standard. Om inte pixelstädning var 4 timme var på som standard skulle nog 98% sitta med döda apparater efter ett par år

Skrivet av Clasito:

Japp, enda gången man ska in där och rota är ifall man har retention. Annars är det nara att se till att strömmen aldrig bryts från uttaget.

Tack för förtydligandet! Har nu klickat på "cancel schedule" så det återigen står "operate once when the tv is off" på knappen över "start now". Alltså ingen manuell städning igång.

Visa signatur

Intel i7 10700k @ 5.1GHz | Arctic Liquid Freezer II 360mm | ASUS Rog Strix RTX 3080 OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 MHz | MSI MAG Z490 Tomahawk | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850X 850W v2 | Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har haft hemma en C4 77" och upplever att bilden är väldigt skön överlag att titta på, förutsatt att materialet som kommer in håller sig till 24p, 30p, 60p.
Så fort bilden ska visa 25p eller 50p märker jag av att bilden "fladdrar", vilket gäller oavsett om Real Cinema är på eller inte.
Misstänker att detta är kopplat till hurvida TV:en kan matcha Hz vs bilder som matas in.. Där 24p (48Hz), 30p (120Hz?), 60p (120Hz) alla kan matchas snyggt.

Samma problem har jag även på min C2 42".
Kan avhjälpas om jag kör materialet via t.ex. en dator först (satt till 120Hz).

Verkar även vara en klar skillnad i Dolby Vision och dess Cinematic Motion inställning jämfört med andra.. Slår man på Cinematic Motion i Dolby Vision så flimmrar det likt 25p / 50p likt ovan, men byter man till andra TruMotion inställningar så finns inte problemet med fladdrande bild. Mycket märkligt!
Slår man på Cinematic Motion när det inte är Dolby Vision, så uppstår inte "felet".
Detta gäller då endast inbyggda appar som jag testat med. Fenomenet uppstår även på min gamla C2.

Lite synd, hade helt velat eliminiera all form av fladdrande bild så gott det går.

Permalänk
Medlem

Brukar LG vara allmänt sega på garantiärenden eller har de kanske bara en väldigt hög belastning just nu? Jag har kontaktat dem angående vad jag antar är en defekt panel och det tog en vecka att få svar efter att jag fyllde i formuläret. De bad mig skicka in bilder och nu har det snart gått ytterligare en vecka.

Det är så klart tråkigt att inte kunna nyttja sin nya TV men brukar processen vara så här långdragen? Det känns som att det blir svårt att få till en lösning innan årsskiftet om det tar en vecka varje gång man inväntar svar…

Vad gör förresten LGs tekniker på plats? Man har ju hört om en del som fått sina paneler utbytta men har de alltså med sig diverse reservdelar när de gör ett hembesök och fixar allting där och då? Särskilt vid panelfel känns det som en betydligt snabbare och enklare lösning att bara byta ut hela TVn och kanske återanvända defekta enheter som refurbs i andra ärenden.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Brukar LG vara allmänt sega på garantiärenden eller har de kanske bara en väldigt hög belastning just nu? Jag har kontaktat dem angående vad jag antar är en defekt panel och det tog en vecka att få svar efter att jag fyllde i formuläret. De bad mig skicka in bilder och nu har det snart gått ytterligare en vecka.

Det är så klart tråkigt att inte kunna nyttja sin nya TV men brukar processen vara så här långdragen? Det känns som att det blir svårt att få till en lösning innan årsskiftet om det tar en vecka varje gång man inväntar svar…

Vad gör förresten LGs tekniker på plats? Man har ju hört om en del som fått sina paneler utbytta men har de alltså med sig diverse reservdelar när de gör ett hembesök och fixar allting där och då? Särskilt vid panelfel känns det som en betydligt snabbare och enklare lösning att bara byta ut hela TVn och kanske återanvända defekta enheter som refurbs i andra ärenden.

Nu var det ett tag sedan jag hade kontakt med LG(trasig panel på en CX), men då tog det 2 dagar att få svar efter att jag skickat in kvitto och bilder.
Bokade in en tid med deras tekniker lite drygt en vecka senare. Han ställde upp ett arbetsbord i vardagsrummet och bytte ut den trasiga panelen till en ny på plats. Hoppas det löser sig för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Nu var det ett tag sedan jag hade kontakt med LG(trasig panel på en CX), men då tog det 2 dagar att få svar efter att jag skickat in kvitto och bilder.
Bokade in en tid med deras tekniker lite drygt en vecka senare. Han ställde upp ett arbetsbord i vardagsrummet och bytte ut den trasiga panelen till en ny på plats. Hoppas det löser sig för dig!

Tack! 🙂 Jag ringde in och bad om återkoppling och då gjorde de i alla fall en notering och skulle be någon tekniker att återkoppla.

Jag är inte säker på om det faktiskt är en defekt panel eller om man kanske bara upplever saker på ett annat sätt när man sitter så pass nära? Jag har en 48" CX och en 65" B3 sedan tidigare för allmänt TV-bruk och har aldrig upplevt några problem men den här gången blev det en 42" C4 att ha som monitor. Jag fick upp en märklig diagonal linje över skärmen som blev bättre av en pixelrengöring men man ser fortfarande spår av den om man kollar noga. När jag växlar mellan ljusa och mörka flikar i webbläsaren så ser man hur den "jobbar" och färgen ändras gradvis men som sagt, det kanske är något som är vanligt förekommande bara att det blir så väldigt mycket tydligare på en armlängds avstånd? 🤷‍♂️

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sublett:

Så fort bilden ska visa 25p eller 50p märker jag av att bilden "fladdrar", vilket gäller oavsett om Real Cinema är på eller inte.
Misstänker att detta är kopplat till hurvida TV:en kan matcha Hz vs bilder som matas in.. Där 24p (48Hz), 30p (120Hz?), 60p (120Hz) alla kan matchas snyggt.

Det kan vara så att det inbyggda systemet kör 60 Hz som default och att appar inte (eller inte konstruerats för) att ställa in rätt frekvens med effekten att 25 konverteras till 30 genom att repetera var fem bildruta. Youtube-appen brukar inte göra det till exempel.

Kör man med exempelvis Apple-TV som källa så defaultar den ofta på 50 Hz och då kommer appar som inte använder möjligheten att ändra frekvens att flyta bättre med material i 25/50-domänen. Då finns risken att appar (likt YT) där materialet är i 30/60-domänen istället hackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Tack! 🙂 Jag ringde in och bad om återkoppling och då gjorde de i alla fall en notering och skulle be någon tekniker att återkoppla.

Jag är inte säker på om det faktiskt är en defekt panel eller om man kanske bara upplever saker på ett annat sätt när man sitter så pass nära? Jag har en 48" CX och en 65" B3 sedan tidigare för allmänt TV-bruk och har aldrig upplevt några problem men den här gången blev det en 42" C4 att ha som monitor. Jag fick upp en märklig diagonal linje över skärmen som blev bättre av en pixelrengöring men man ser fortfarande spår av den om man kollar noga. När jag växlar mellan ljusa och mörka flikar i webbläsaren så ser man hur den "jobbar" och färgen ändras gradvis men som sagt, det kanske är något som är vanligt förekommande bara att det blir så väldigt mycket tydligare på en armlängds avstånd? 🤷‍♂️

Det där låter inte normalt, jag tycker absolut du ska reklamera den!
Grävde lite i mailen och hittade bilden jag skickade in till LG. Var mest i mörka scener det märktes men ändå sjukt irriterande. Provade också pixelrengöring utan framgång.
LG fixade den utan motstånd som sagt så jag håller tummarna för att det går smidigt för dig också