Permalänk
Medlem

RAM-minnet stämmer inte?

Tjenare!

Sitter på en ASUS UX410U Notebook PC som tidigare varit frugans som ska ges till farsan som ligger på sjukhuset med Leukemi så han kan surfa runt lite eller spela lite FB-spel som han gör från stund till stund (eftersom vi förstår att denna laptopen inte riktigt besitter Far Cry, Serious Sam eller Max Payne krafter.)

SPECS som inte nämns längre ner är:
CPU: Intel i5 7200U på 2,5Ghz (max3,1)
GPU: Intel 620

Först hade jag tänkt uppgradera den, slänga in en SSD istället för den trogne mekaniska på 500gb men även uppa minnet lite.
Jag satte in en 8Gb sticka i den för 4 år sedan, och enligt SPEC (vad jag kan hitta) så ska denna redan ha 8gb fastlödd sticka.

Först nu reflekterar jag över att den enligt Windows har 12Gb (Högerklick-->den här datorn) Detta visar den även via CPU-Z.

När jag kollar i CPU-Z så står det under "Mainboard" att modellen är en UX410UAK, men alla "UAK" som jag hittar står att de ska ha 8Gb minne, och det fanns ingen sticka i när jag installerade den extra för 4 år sedan.
Därför blir jag lite förvirrad.

Av vad jag kan få fram så är det fastlödda minnet 4Gb, kan jag då byta ut min installerade 8Gb sticka mot en 16 istället för att få en total på 20? För att chansa? Jag vet inte hur minne fungerar, om den går upp till max och stannar där även om man har mer.
Eller är 12 det maximala jag kan trycka in i nuläget?

Visa signatur

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb

Permalänk
Medlem

https://www.asus.com/laptops/for-home/zenbook/zenbook-ux410/t...

Har du verkligen läst specs? Den har 4GB fastlött och kom med en populerad SODIMM på 4GB.

"kan jag då byta ut min installerade 8Gb sticka mot en 16 istället för att få en total på 20?"

Du får läsa manualen, men troligtvis inte.

EDIT: Kanske inte är just den ux410U, har du det fullständiga modelnumret? Står på samma klisterlapp som serienumret.

Permalänk
Medlem

12GB minne måste väl ändå vara tillräckligt för det tilltänkta användningsområdet?

En SSD istället för en HDD är en uppgradering jag skulle rekommendera däremot.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Som ovan säger. 12Gb ram ska verkligen inte bli ett problem för lite webläsare och lättare uppgifter.

Skulle bli förvånad om den faktiskt använder mer än 4-6Gb med windows och en webläsare.

Att den känns slö beror nog snarare på att du inte längre är van vid så pass slö hårdvara alternativt att den har värmeproblem och körs konstant i självbevarelsedrift.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

https://www.asus.com/laptops/for-home/zenbook/zenbook-ux410/t...

Har du verkligen läst specs? Den har 4GB fastlött och kom med en populerad SODIMM på 4GB.

"kan jag då byta ut min installerade 8Gb sticka mot en 16 istället för att få en total på 20?"

Du får läsa manualen, men troligtvis inte.

EDIT: Kanske inte är just den ux410U, har du det fullständiga modelnumret? Står på samma klisterlapp som serienumret.

Tänkte göra ett utlägg för hela den sektionen att det finns jättemycket info om just 410, men inte 410U eller UX410UAK som denna verkar vara enligt CPU-Z. Manual och kartong var borta långt innan jag fanns i bilden tyvärr..

Skrivet av lord_dubbdäck:

12GB minne måste väl ändå vara tillräckligt för det tilltänkta användningsområdet?

En SSD istället för en HDD är en uppgradering jag skulle rekommendera däremot.

Ok! Tänkte bara rent generellt att ofta är mer bättre om möjligheten finns! SSD bytet är redan på gång däremot

Skrivet av Rouge of Darkness:

Som ovan säger. 12Gb ram ska verkligen inte bli ett problem för lite webläsare och lättare uppgifter.

Skulle bli förvånad om den faktiskt använder mer än 4-6Gb med windows och en webläsare.

Att den känns slö beror nog snarare på att du inte längre är van vid så pass slö hårdvara alternativt att den har värmeproblem och körs konstant i självbevarelsedrift.

Den verkar inte ha mkt värmeproblem så det är nog bara att den känns slö alternativt att den går på en mekanisk HDD i så fall.
Men den ska ju bytas ändå.

Tack alla för svar iaf, slänger in en SSD sedan så får man se hur stor skillnaden blir!

Visa signatur

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att 4GB är dedikerat till grafik? Brukar kan nog ställas in i BIOS.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Skrivet av Squeeker:

Tänkte göra ett utlägg för hela den sektionen att det finns jättemycket info om just 410, men inte 410U eller UX410UAK som denna verkar vara enligt CPU-Z. Manual och kartong var borta långt innan jag fanns i bilden tyvärr..

Ok! Tänkte bara rent generellt att ofta är mer bättre om möjligheten finns! SSD bytet är redan på gång däremot

Den verkar inte ha mkt värmeproblem så det är nog bara att den känns slö alternativt att den går på en mekanisk HDD i så fall.
Men den ska ju bytas ändå.

Tack alla för svar iaf, slänger in en SSD sedan så får man se hur stor skillnaden blir!

Skulle också tippa på att den bara käns slö pga den åldrade hårdvaran.

Tvåkärnig cpu är ju ingen höjdare direkt idag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows