Hur kan man sluta oroa sig över Malware?

Permalänk

Hur kan man sluta oroa sig över Malware?

Så I detta fall var jag tvungen att gå till Account-activity (var tvungen att trycka på en länk i en kommentar för att hitta rätt) på Reddit för att kolla om någon obehörig har gått in för en diverse sak (hade en streak som var kvar fast jag inte hade loggat in på 5 dagar.. Så var därför)

Layouten var annorlunda med det var ändå Reddit (kunde se inloggade IP addreser bland annat) MEN även fast VirusTotal markerad sidan som ren https://www.virustotal.com/gui/url/87f82e7ac0ed3b6fa325657a8c...

Kan jag inte skaka av mig känslan av malware, fast jag Vet att allt är rent.

Så frågar för 2 anledningar.. För att få mer synpunkter.. Och tips om att minska "oron" för det absolut värsta.. Jag ville typ inte ens klicka på bilder på FB för jag är "orolig"

(Detta skedde/Sker främst på Android)

Permalänk
Skrivet av bowlingking:

Så I detta fall var jag tvungen att gå till Account-activity (var tvungen att trycka på en länk i en kommentar för att hitta rätt) på Reddit för att kolla om någon obehörig har gått in för en diverse sak (hade en streak som var kvar fast jag inte hade loggat in på 5 dagar.. Så var därför)

Layouten var annorlunda med det var ändå Reddit (kunde se inloggade IP addreser bland annat) MEN även fast VirusTotal markerad sidan som ren https://www.virustotal.com/gui/url/87f82e7ac0ed3b6fa325657a8c...

Så frågar för 2 anledningar.. För att få mer synpunkter.. Och tips om att minska "oron" för det absolut värsta.. Jag ville typ inte ens klicka på bilder på FB för jag är "orolig"

Jag vet inte riktigt hur din hotbild ser ut, men jag skulle säga att om du blir misstänksam, kontrollera att du själv skrivit adressen till websiten (dvs klicka dig inte dit via länkar som kan innehålla tecken du inte ser), och kolla certifikatet websiten presenterar för dig: Hela poängen med TLS-certifikat ("https") är att ge dig ett verktyg att bekräfta att sidan du tittar på presenteras av den som äger domänen du försökt nå.

Sen är det klart att folk med tillräckliga resurser kan ta sig förbi även sådant, om sitens ägare slarvat på olika sätt, men där kanske det kan hjälpa att fundera i termer av vad den andra parten har att vinna på saken. En bank eller annan tjänst som hanterar pengar är en helt uppenbar måltavla för den här sortens attackförsök eftersom det finns pengar att tjäna. Ett webbforum som Reddit... Varför skulle någon försöka ge sig på just det?

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra för att minska oron är att inte köra windows som administratör utan kör som standardanvändare. Då försvinner många hot mot windows eftersom när någonting ska göras med systemet eller installeras så måste man ange lösenordet. Och naturligtvis ha windows defender igång, eller om du vill betala för extern anti-malwareprogram. Men Windows defender räcker långt.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Skrivet av bowlingking:

Mer omfattande svar som kanske har praktisk tillämpning:
Det är poänglöst att vara rädd för malware, men man bör ha en sund nivå av misstänksamhet som med allt annat i livet.
Kanske kan det hjälpa att fundera på varför du oroar dig för malware? Vad är det du egentligen vill skydda dig mot? Finns det bättre sätt att skydda sig mot detta än genom att oroa sig för malware?

Du vill sannolikt undvika att foton och minnen - eller arbete - försvinner.
Tricket här är inte att oroa sig för saker som skulle kunna orsaka detta - malware, stöld, brand, etc - utan att göra något åt risken. Investera i regelbundna backuper av din värdefulla data, och testa regelbundet backuperna så du vet att de fungerar. Ha periodiska säkerhetskopior som är förvarade på ett sådant sätt att de inte kan påverkas om din dator angrips av malware - dvs på lagringsmedia som oftast inte är inkopplad i datorn. Ha kopior av dina kopior någonstans utanför huset - hos en god vän eller i en molntjänst du upplever att du kan lita på.
Minnesramsan för backuper är 3-2-1: Ha minst tre kopior av din viktiga information, på minst två olika lagringsmedia, varav minst en kopia ska finnas utanför huset.

Sen för att minska risken att faktiskt få malware:
- Som @Hakinger skrev, undvik att i onödan ha en administrativ roll på dina enheter. Om ditt användarkonto inte kan göra vad som helst på din enhet utan att du manuellt behöver tillåta det, är det mycket jobbigare för en angripare att göra något meningsfullt med din dator och därmed din data.
- Använd välkänd och välrenommerad programvara från tillverkarens officiella kanaler.
- Håll dina programvaror och operativsystem uppdaterade.
- Använd annonsblockerare på webben, särskilt om du kör Windows: i princip varenda jäkla annons där ute är ett program som går i din webbläsare, och om någon vet hur man tar sig ur webbläsarens "sandlåda" så kommer det förr eller senare att missbrukas av någon.