Ny torktumlare kommer bli billigare än att laga va?

Permalänk
Medlem

Ny torktumlare kommer bli billigare än att laga va?

Så vi köpte en Samsung Tvätt och Torktumlare när vi köpte hus 2021

Tvättmaskinen blev lagad efter 3 år under garanti, den fungerade men gjorde massa pling ljud under körning.
Nu 4 år senare har vår torktumlare varit jobbig, den fungerar ibland och ibland går det bara starta sen stannar den direkt, ibland kör den 20 minuter ibland 10.. ibland hela program.

Allt är rengjort och så, på både tvätt och tork står det 10 års garanti.. Så jag ringde samsung men de sa att det bara gäller motorn och inte det övriga.. Det övriga har 3 års garanti.

Fick ett prisförslag att det ska kosta 1300 kr för att de ska titta på den. Sen ifall något är trasigt kommer det ju gå på ännu fler tusenlappar. Så frågan är.. är det inte bättre att köpa ny?

Permalänk

Jag hade köpt ny.

Då har du garanti, och eventuellt försäkring, som kan hjälpa dig i framtiden.

En torktumlare behöver inte vara så dyr i inköp. 1300 är startkostnad, sedan tillkommer mer arbetskostnad och delar.

Och lägg till att det kan gå sönder något annat om ett halvår….

Permalänk
Medlem

Kan du inte laga själv så är det väldigt sällan lönt att reparera billiga vitvaror. Är det dyrare modeller kan det vara lönt.
Ett tips är att undvika vissa märken som är kända problembarn och som ofta inte går att köpa reservdelar till. Samsungs vitvaror vet jag många som bränt sig på. LGs tvättmaskiner gör ju heller ingen glad.
Köp Bosch/Siemens serie6 eller bättre, Miele, Electrolux (vissa modeller), Cylinda (är uppköpta av Vestel, vet inte om de hunnit förstöra något ännu, som Gorenje redan påbörjat...)

Permalänk

Länge leve slit och slängsamhället!
Arbetskostnaden är så otroligt dyr så det mesta är billigare att slänga och köpa nytt om man ej kan fixa saken själv. När man köper en ny produkt så är ju hela produkten ny och inget annat är slitet, plus man får garanti på köpet. Ibland kan man välja exakt samma modell och då får man reservdelar.

I TS fall. Så en kunnig bekant, sedan beror det på hur dyr torktumlare det är. En 10 000kr torktumlare är värt att kosta på mer än en torktumlare för 3500kr.

Jag själv ville ha en mekaniker för att fixa en pryl, 2000kr/h exkl moms ville den ha, han kom aldrig och det blev att göra det själv, det var väl för dålig timtaxa.

*edit*
Jag är lite osäker på hur det är med torktumlare och brandrisk. Det finns ur detta synpunkt även en fördel med att köpa en ny.

Permalänk
Medlem

Googla på modellen och felen, har du tur finns det en guide så du kan avgöra om du klarar / det är värt att göra själv.
Att ta in någon är sällan värt det.

Min torktumlare slutade fungera i somras, den är dock 15 år.
Men efter en video på youtube var det bara att skruva upp panelen och plocka isär lite och göra rent i botten av den (den varnade för att vattenbehållaren var full trots att den var tom).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."