Nytt ergonomiskt tangentbord från Microsoft

Permalänk
Melding Plague

Nytt ergonomiskt tangentbord från Microsoft

Tillverkas av Incase och har en mer kompakt design än gamla Ergonomic Keyboard.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Läste om att det skulle komma nytt tangentbord från "microsoft" för ett tag sedan. Kommer alldeles för lite ergonomiska tangentbord!
Är väldigt likt mitt Logitech K860 i designen och såg ju ut som ett köp, men vänta nu...

...där försvann intresset!

Men kul att se en nyhet om Dator-hårdvara/tillbehör.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Tjusigt men tacka vet jag denna setupen jag hittade hos en kund. Kanske nåt @jreklund skulle vilja ha och göra i ordning?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Tjusigt men tacka vet jag denna setupen jag hittade hos en kund. Kanske nåt @jreklund skulle vilja ha och göra i ordning?

<Uppladdad bildlänk>

Skulle vara så intressant att prova ett sådant. Ergonomiska tbg borde kunna hyras/lånas för att man ska få en känsla för dom. Då skulle de säkert bli mer populära och öka försäljningen, ett vanligt tbg är så dåliga för händerna/handlederna över tid.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!

Permalänk
Medlem

Ägde ett sculpt tidigare och det var den bästa brädan jag någonsin har ägt. Så detta blir nog ett köp.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

Incase's egen sida har bilder med bättre upplösning.

De alfanumeriska tangenterna har exakt samma layout som på gamla Surface Sculpt, som fick sin layout from Sculpt. Gamla Sculpt hade mer avstånd mellan tangenterna, och därmed mindre risk för oavsiktliga tangenttryckningar.

Men de tagit bort allt från högersidan av tangentbordet, gett den laptop-liknande piltangenter, och tagit bort höger Control och Meny-tangenterna och satt dit en Copilot-tangent istället. Donotwant!

Den ursprungliga Microsoft Sculpt Ergonomic Keyboard var kompakt nog, utan avkall på ergonomi, piltangenter eller nav-tangenter, men använde en 2.4GHz - dongel som upptog en USB-A - port.
Kunde de inte ha fortsatt med den, med bara uppgraderad elektronik för Bluetooth?
Och kan inte en funktions-tangent som Copilot-tangenten sitta bland funktionstangenterna istället, särskilt som nedersta raden på det här tangentbordet inte överrensstämmer med muskelminnet hos de som är vana vid normala tangentbord‽‽‽

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

En liten nipple på den och röd bakgrundsbelysning så köper jag den!

Permalänk

Jag kör med Apples lösning istället, så mycket smidigare. Mactini one button
https://www.youtube.com/watch?v=BGGOn-H7s3Q

Skämt åsido. Jag skulle kunna skaffa ett sådant tangentbord som artikeln handlar om, problemet är att jag använder hur många olika tangentbord på hur många olika platser som helst. Det blir då att på en enda plats kommer jag ha ett ergonomisk tangentbord som har en helt annan placering av tangenterna. Och jag har svårt att se att det blir bekvämare och att man vänjer sig.

På 90talet när dessa tangentbord i mina kretsar var vanligare, så hade folk bara en enda dator och ett tangentbord. Vissa köpte då ergonomiska främst för de såg coola ut och de var nyfikna. Om de var mer ergonomiska går att diskutera. Men som sagt, det var nästan det enda tangentbord de använde då.

Permalänk
Medlem

Riktiga män kör vanliga tangentbord och får karpaltunnel, tendinit och RSI!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir då att på en enda plats kommer jag ha ett ergonomisk tangentbord som har en helt annan placering av tangenterna. Och jag har svårt att se att det blir bekvämare och att man vänjer sig.

Det kan kanske vara ett argument mot Dvorak och liknande, men dessa har ju i princip identiskt placering; bara lite annan geometri. Det behövs ingen mental omställning, och om det leder till lägre påfrestning (nu säger jag inte att så är fallet) en del av dagen är det kanske bättre än inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag kör med Apples lösning istället, så mycket smidigare. Mactini one button
https://www.youtube.com/watch?v=BGGOn-H7s3Q

Fick mig att tänka på

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

vanliga AAA-batterier

Mer AA/AAA batterier i trådlösa datorprylar! Så jäkla skönt att ha en påse med uppladdade batteri och bara stoppa i istället för att behöva ladda ett batteri som kommer försämras markant inom några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Skulle vara så intressant att prova ett sådant. Ergonomiska tbg borde kunna hyras/lånas för att man ska få en känsla för dom. Då skulle de säkert bli mer populära och öka försäljningen, ett vanligt tbg är så dåliga för händerna/handlederna över tid.

Skulle starkt rekomendera ett tvådelat tangentbord om man vill ha något ergonomiskt.

Är helt förälskad i mitt Dygma Defy. Det är dock väldigt dyrt, så jag förstår att de flesta inte är villiga att betala så mycket. Men den absolut mest relevanta funktionen för ergonomin är att det är tvådelat. Därefter kommer nog att det är programmerbart (så man kan ha piltangenter på sin home row).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Skulle starkt rekomendera ett tvådelat tangentbord om man vill ha något ergonomiskt.

Är helt förälskad i mitt Dygma Defy. Det är dock väldigt dyrt, så jag förstår att de flesta inte är villiga att betala så mycket. Men den absolut mest relevanta funktionen för ergonomin är att det är tvådelat. Därefter kommer nog att det är programmerbart (så man kan ha piltangenter på sin home row).

Skulle nog vara trevligt med ett sådant. men det är ju en total chansning och när man är så van och nöjd med mitt jag har nu K860 så är det så svårt att motivera den summan. Har försökt gå tillbaka till ett rakt tbg, men får ont i handleder och händerna efter ett litet tag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Läste om att det skulle komma nytt tangentbord från "microsoft" för ett tag sedan. Kommer alldeles för lite ergonomiska tangentbord!
Är väldigt likt mitt Logitech K860 i designen och såg ju ut som ett köp, men vänta nu...
<Uppladdad bildlänk>
...där försvann intresset!

Men kul att se en nyhet om Dator-hårdvara/tillbehör.

Verkligen! Vem kan leva utan fullstora tangenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Skulle nog vara trevligt med ett sådant. men det är ju en total chansning och när man är så van och nöjd med mitt jag har nu K860 så är det så svårt att motivera den summan. Har försökt gå tillbaka till ett rakt tbg, men får ont i handleder och händerna efter ett litet tag.

Där finns billigare tvådelade såklart. Men ja, Defy har många trevliga features. Tiltningen och ortholinear layout tycker jag också hjälper. Men som sagt anser jag att den är tvådelad är det absolut viktigaste om man måste välja. Och där finns betydligt billigare tvådelade.

Kan verkligen relatera till att få ont i handlederna av raka. Jag hade duckys 60% tidigare. Men när jag väl lärt mig touchtyping ordentligt så fick jag ironiskt nog mer ont i handlederna. Förmodligen för att jag tidigare inte vinklade handlederna så att fingrarna låg på home-row ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Verkligen! Vem kan leva utan fullstora tangenter.

Har man lärt sig använda lager på sitt tangentbord så inser man hur onödigt ett fullstort tangentbord är. Och hur mycket smidigare det är att hålla in en knapp än att flytta runt handen.

Permalänk
Inaktiv

Tänkt köpa Logitech Wave Keys men nu fick den konkurrens (fast lär denna finnas med svensk layout inom kort?). Denna verkar dock dyrare men ska ta reda på måtten. Aldrig köpt Logitechs K860 då den är på tok för lång. Musen hamnar för långt bort. Var tidigare sugen på Microsoft Sculpt men avstod p.g.a. behöver Bluetooth utöver USB-dongel.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Glove80.
Har tidigare haft ett MS Surface som jag gillade väldigt mycket, eller två stycken faktiskt. Men tittar inte tillbaka alls efter sista bytet.

Jag hade fördelen att kunna testa många olika varianter via vänner och kollegor och valet stod till slut mellan Glove80 och Kinesis 360, tillgång och pris föll ut på ett glovmoergo till slut.

https://www.moergo.com/

Permalänk
Medlem

Sculpten är nog det skönaste tangentbord jag haft, bortsett från tangentbordslayouten. Får hoppas att Incase släpper en fullstor variant med normal layout och fast numeriskt tangentbord. Gör de det kan de ta nästan hur mycket som helst för det och jag tar två.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Skrivet av DevilsDad:

Där finns billigare tvådelade såklart. Men ja, Defy har många trevliga features. Tiltningen och ortholinear layout tycker jag också hjälper. Men som sagt anser jag att den är tvådelad är det absolut viktigaste om man måste välja. Och där finns betydligt billigare tvådelade.

Kan verkligen relatera till att få ont i handlederna av raka. Jag hade duckys 60% tidigare. Men när jag väl lärt mig touchtyping ordentligt så fick jag ironiskt nog mer ont i handlederna. Förmodligen för att jag tidigare inte vinklade handlederna så att fingrarna låg på home-row ordentligt.

Skrivet av DevilsDad:

Har man lärt sig använda lager på sitt tangentbord så inser man hur onödigt ett fullstort tangentbord är. Och hur mycket smidigare det är att hålla in en knapp än att flytta runt handen.

Skrivet av andreasekman:

Kan rekommendera Glove80.
Har tidigare haft ett MS Surface som jag gillade väldigt mycket, eller två stycken faktiskt. Men tittar inte tillbaka alls efter sista bytet.

Jag hade fördelen att kunna testa många olika varianter via vänner och kollegor och valet stod till slut mellan Glove80 och Kinesis 360, tillgång och pris föll ut på ett glovmoergo till slut.

https://www.moergo.com/

Intressant. 🤓 Hur stor är omställningskurvan (inlärningskurvan) när man är i medelålder och använt vanliga tgb med rätt fingersättning i 20 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Intressant. 🤓 Hur stor är omställningskurvan (inlärningskurvan) när man är i medelålder och använt vanliga tgb med rätt fingersättning i 20 år?

Ingen aning, har inte provat att vara medelålders! 🤷‍♀️

Skämt åsido, så tror jag inte det är så farligt. Jag gjorde omställingen till en annan layout strax innan jag bytte till tvådelat. Bytet till tvådelat kändes då väldigt enkelt för mig. Jag kan dock tänka mig att det blir en stärre omställning ifall man inte redan är hyffsat van vid touchtyping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Har du använt rätt fingersättning byter mot ett helt normalt splittat tangentbord vänjer du dig på nolltid eftersom det är mer eller mindre samma sak.

Permalänk

Tack för svaren! 😊👍