B580 sämre med gamla processorer?

Permalänk
Medlem

B580 blir ju helt klart ett nischat kort, egentligen bara för nybyggen.

Med tiden lär ju även moderna CPUer från Zen 4/5 få problem eftersom CPU kraven ständigt ökar i spel.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Viking
Skrivet av marcusOCZ:

Är väl bara att köra en testslinga med Rebar av/på så får man svaret?

ReBar har inget med problemet att göra.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Korta versionen för er som inte orkar se två videor och läsa tråden:
-Köp inte ett Intel grafikkort för att spela. (Om de inte kastar det efter dig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

HWubox är ärligt talat rätt korkade i den videon och verkar ha lite "slängt ut sig den i all hast"

Vi kan börja med att länka in intels Start Guide och Support Guide för B serien i Arc.
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Där har man hela listan på stöda CPU'er, chipset och vad som krävs.

För AMD krävs en Ryzen 3000 serie CPU (G modeller stödjs ej), 500 seriens Chipset krävs, och ReBar eller SAM måste vara på (samma sak).
Dessa spec är inte så konstiga då Arc kräver Rebar, detta kom med 5000 seriens AMD Ryzen och 500 seriens Chipset, sedan fick även 3000 seriens Ryzen stöd.
Vet själv för jag uppdaterade mitt X570 med sådant UEFI när det släpptes och aktiverade ReBar med en 3900XT.

Det är dessutom relativt lätt att kolla om Rebar fungera i linux med lspci.
Tex ger detta kommando följande.
"dmesg | grep BAR"
Det ger mig "[drm] Detected VRAM RAM=16368M, BAR=16384M"

Man kan använda lspci också
"lspci -v"

Kollar jag under mitt RX7800 så hittar jag detta.
Memory at 7800000000 (64-bit, prefetchable) [size="16G"]

Hade Rebar varit av hade det stått 256MB, vet för jag har testat tidigare, sätter jag verifierar Rebar är på och fungerar.
Jag kör inte så mycket windows men bör vara relativt lätt att kolla adress utrymmet där med.
Är Rebar på och fungerar bör adressutrymmet matcha mängden VRAM, mitt fall 16GB så ett B580 bör rapportera 12GB i linux tex.

Hela grejen är "Thrust but Verify".

Vi vet inte om Rebar fungerar på en Ryzen 2000 CPU för AMD har bara officiellt Support för Ryzen 3000 och 5000.
Och bara för man sätter något till på i BIOS/UEFI betyder inte att det fungerar, betyder bara att BIOS säger att det det är på.
Man måste verifiera med, det är inte alls ovanligt att BIOS/UEFI ljuger, vad en meny säger är inte samma sak som vad som faktiskt är aktiverat och fungerar.

Så HWubox använder både komponenter som är under intels officiella specifikationer, så det misstaget är på HWubox, dom informerar inte om det heller vilket skapar drama helt i onödan.

Andra problemet är att dom bevisar inte för tittaren att en icke officiellt stöd konfiguration, en Ryzen 2000 serie med ett moderkort som stödjer Rebar där det aktiverats på en CPU som inte har stöd faktiskt fungerar.
Hade dom visat att adressutrymmet nu är 12G på B580 istället för 256MB så ja då är ReBar på.
Jag kan inte hitta att AMD någonsin officiellt släppte stöd för Rebar på 2000 seriens Ryzen, senaste info från 2022 kräver fortfarande 3000 seriens Ryzen.

Sedan har vi nästa fråga, är Rebar bra nog på en 2000 Ryzen OM man nu kan köra inofficiellt support om någon MB vendor valt att hacka in stödet?

Finns gammal frågor som tyder på att Ryzen 5000 och upp presterar klart bättre med Rebar än föregående Ryzen, sant eller falskt, ja vem vet men precis som vissa grafikkort gynnas mer av Rebar än andra så kanske vissa processorer inte alls presterar bra med Rebar...

Men åter igen HWubox testar med en CPU som inte är nära intels Minimum Spec för Ryzen 2600 är Zen+ så före separat Chiplet och I/O die så den har inget gemensamt med Ryzen 3000 och 5000 som delar I/O die men har olika CPU chiplets.

Man kan inte skylla på intel när Intel säger att en Ryzen 3000 (ej G) är minimum, 500 seriens styrkrets och Rebar aktiverat (så nytt nog UEFI).
Dom kräver dessutom 10th gen intel och 400 seriens styrkrets.

Sedan krävs bara PCI-E Gen3 så det ska inte vara ett problem.

Det har varit känt att intels officiella ställning är att Rebar krävs sedan första Arc A serien det är inget nytt.
Faktum är att jag kollade hur Deras Encoders skulle prestera utan Rebar och det finns inga reviews men några användare har testat och även encoders tappar 60-75% prestanda på Arc utan Rebar.
Så för mig var Arc inget alternativ för min OBS maskin som har en antik Xeon.

HWubox kunde vinklat video mycket bättre och gjort video om Minimikraven, och vad man kan förvänta sig av dom och även vad man kan förvänta sig av spel prestanda, encoders OM man väljer att gå under minimikravet, det hade varit till nytta för konsumenter.

Är någon förvånad att B580 eller någon annan hårdvara kör under "minimum system requierments" underpresterar?
Vem som helst som vet vad minimikrav är och vet vad dom är för B580 tar sig ju bara för pannan när dom ser HWubox video.

Det heter ju minimikrav ev en orsak och är en Ryzen 3000 orimligt?
Man kan få en Ryzen 3600 för 500Kr på Swec marknad tex och den är från 2019 och är det inget alternativ så finns det väl äldre AMD RX6600 kort eller liknande och begagnat är kanske mer lämpligt men faktum är att även RX5600 vore nog för dom flesta med en 2600 CPU.

Dessutom påstår dom att detta skadar Arc B580 försäljning, ärligt talat så fungerar processorer från 2019 och framåt så ett ganska lite problem för dom flesta som uppgraderar och ett icke problem för dom som bygger nytt på en budget.

Oavsett så är det inget direkt nyhetsvärde här, att något underpresterar om man inte uppfyller minimikraven är ju fan igen nyhet.

Dessutom väljer dom att aktivt svara på vissa kommentarer med att påstå att folk i kommentarerna inte vet nåt om Rebar och ja idiotförklarar sina tittare.

Bara synd att kommentarerna haglar om hur just Intels minimum spec inte uppfylls och att AMD aldrig officiellt stöt Rebar på Ryzen 2000, nåt dom inte svarar på när dom idiotförklarar sina tittare.

Intel har officiella specs, passar dom inte så får man köpa nåt annat. Själv kan jag nog tycka dom är rätt rimliga om man faktiskt vill dra nytta av sitt B580 fulla potential.

Intel har fucka upp mycket senaste åren, 13th och 14th gen degradering och annat MEN B580 är inte ett av Intel fuckups.
Men HWubox inte kan läsa minimum specs det är HWubox fuckup.

Är det synd att Arc inte kan prestera i ens 6-12 år gamla dator? Ja men och andra sidan dom flesta nya grafikkort kommer gå på på sparlågor på budget eller antika system oavsett det är RTX 4060 eller RX6600, mer eller mindre bara.

Åter igen Tycker jag HWubox kunde vinklat det hela mer possessivt än att göra denna missvisande video.

Men B580 presterar fortfarande dåligt med AMD 3XXX-serien. Detta är en processor som "stöds". Hur förklarar du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Så du påstår att jag ljuger?
<Uppladdad bildlänk>

Du påpekade att ReBAR krävs, så långt har du helt rätt. Läser man dock resten av det inlägget och flera efterföljande så dumförklarar du dem för att ha använt en CPU som inte är med på listan, trots att den också uppfyller dessa krav i termer av ReBAR i praktiken på de allra flesta moderkorten.

Du bara antog att folk som arbetat med benchmarking av hårdvara i många år skulle vara så dåligt pålästa att de inte skulle förstå att ReBAR är ett krav, trots att detta förmodligen med all önskvärd tydlighet står i Intels review guide för Battlemage.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hör fler och fler röster på nätet nu som säger att dom kör med Ryzen 5 5600 och x som inte upplever så stora problem generellt.
Kanske är vissa spel som det handlar om?
Man får sitta still i båten med nybygget och försöka njuta av den härliga prestandan jag själv upplever ialf.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/4TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av metalmac:

Hör fler och fler röster på nätet nu som säger att dom kör med Ryzen 5 5600 och x som inte upplever så stora problem generellt.
Kanske är vissa spel som det handlar om?

Ja, HUB testade främst titlar som uppvisade problem, och nämnde det i videon. Spel som inte är så CPU-krävande fungerar klart bättre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Kanske fel tråd...

Jag installerade ett B580 igår tillsammans med min 7800x3d och tycker det fungerar väldigt bra för vad det är. Har plockat ur min 7800XT och tidigare använde jag en 7900XTX.

Borde jag köra på med min B580 eller borde jag köra min 7800XT och returnera B580 till butik. Gillar konkurrensen och vill verkligen att B580 ska fungera.

Vad säger juryn i tråden?

Permalänk
Viking
Skrivet av Eerieness:

Kanske fel tråd...

Jag installerade ett B580 igår tillsammans med min 7800x3d och tycker det fungerar väldigt bra för vad det är. Har plockat ur min 7800XT och tidigare använde jag en 7900XTX.

Borde jag köra på med min B580 eller borde jag köra min 7800XT och returnera B580 till butik. Gillar konkurrensen och vill verkligen att B580 ska fungera.

7800 XT är ju mycket bättre...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Kanske fel tråd...

Du påverkas ju inte av prestandaproblemen som det skriks om i tråden i någon större omfattning såvitt jag förstår, men som nämnts så är ju 7800XT ett snabbare kort, så varför byta ner sig?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Kanske fel tråd...

Behöver du 7800XTs prestanda? Ja/nej på den frågan gör ju saken enkel. Du gynnar ju konkurrensen oavsett, AMD har det ju rätt tufft med när det gäller GPU.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Förstod det också som att jag inte borde påverkas nämnvärt av problemet.

Vet inte om jag behöver prestandan egentligen. Kör 3440x1440 och spelar egentligen bara med grabben men det är en stor blandning av spel, funkade bra igår när vi spelade, märkte ingen skillnad mellan 7900XTX, 7800XT eller B580. Kan lämna tillbaka B580 för 3190kr och sälja 7800XT för typ 4500 kr så det tas det hänsyn till också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

Jag som tänkte skaffa mig ett B580 till min nuvarande i5 9600k, får avvakta och skaffa en nvidia eller amd i så fall 😁

Beroende på upplösning så skulle jag överväga vad du ska skaffa oavsett. 4060 tappar en hel del med 9600k@1080p också. Så du bör fundera över hur bra GPU du kan dra in i systemet innan du börjar slänga pengarna i sjön. Spelar du däremot i 1440p så är det en annan femma, då kommer du vara GPU begränsad i betydligt större utsträckning (gäller även med B580).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Beroende på upplösning så skulle jag överväga vad du ska skaffa oavsett. 4060 tappar en hel del med 9600k@1080p också. Så du bör fundera över hur bra GPU du kan dra in i systemet innan du börjar slänga pengarna i sjön. Spelar du däremot i 1440p så är det en annan femma, då kommer du vara GPU begränsad i betydligt större utsträckning (gäller även med B580).

Ska uppdatera datorn inom snar framtid, precis fått en liten pojke så blir inte så mycket spelande just nu. men tanken är till våren att införskaffa AM5 plattform med 7600 och ett bättre grafikkort.
Köper delar när det är bra priser, så ett grafikkort för stunden för att hjälpa med cs2.
Lirar bara wow classic på 1080p och cs2 på 1280x960, så det är egentligen bara för att cs2 ska flyta bättre för stunden. Sitter på ett nvidia 1060 just nu. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Korta versionen för er som inte orkar se två videor och läsa tråden:
-Köp inte ett Intel grafikkort för att spela. (Om de inte kastar det efter dig)

Nja, men köp inte den med en klen CPU då den skapar CPU overhead deluxe.

AMD's X3D cpuer och intels senaste flådiga modeller verkar inte vara drabbade alls av prestandaförluster.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Nja, men köp inte den med en klen CPU då den skapar CPU overhead deluxe.

AMD's X3D cpuer och intels senaste flådiga modeller verkar inte vara drabbade alls av prestandaförluster.

I de flesta spelen är det ju så, men när HUB testar Spider-Man skalar det ju bara bättre och bättre med snabbare CPU, med 9800X3D 33% snabbare än 7600. Det vore rimliga resultat för en high end-GPU, men när det är B580 vi pratar om är något lite knasigt.
Känns som om ännu fler spel (och processorer) behöver testas för att vi ska ha en tydlig bild över detta.

4060 planar ut så att 5700X3D = 7600 = 9800X3D inom rimlig marginal (3.2% mer prestanda från 9800X3D), men för B580 skiljer det 48%!
Går man ner "ända" till Ryzen 5600 så blir 9800X3D prick 100% snabbare, men med ett 4060 är skillnaden 14%. Helt galet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS