Microsoft maskerar Bing som Google

Permalänk
Medlem

Har kört endast duckduckgo i 2 år nu och jag hittar alltid vad jag letar efter. Det är vissa extremt nischade frågor gällande programmering som den inte hittar något svar på, men då har det alltid varit för att det inte finns något svar.

Duckduckgo använder Bing i grunden tror jag.

Har för mig att jag läst någonstans att google recyclar samma resultat om och om igen ifall man går förbi sida X, någon annan som hört detta? Hade ju varit lätt att kolla, men jag tänker inte göra det. Var någon YT-video från någon seriös människa har jag för mig. Bara ett vagt och kanske felaktigt minne.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Har kört endast duckduckgo i 2 år nu och jag hittar alltid vad jag letar efter. Det är vissa extremt nischade frågor gällande programmering som den inte hittar något svar på, men då har det alltid varit för att det inte finns något svar.

Duckduckgo använder Bing i grunden tror jag.

Har för mig att jag läst någonstans att google recyclar samma resultat om och om igen ifall man går förbi sida X, någon annan som hört detta? Hade ju varit lätt att kolla, men jag tänker inte göra det. Var någon YT-video från någon seriös människa har jag för mig. Bara ett vagt och kanske felaktigt minne.

Är tvingad duckduckgo på jobbet så jag har inte direkt ett val. Men jämför jag med hemma som kör Google så är min erfarenhet följande;

Google som programmerare är bedrövligt. 9/10 resultat är någon random .xyz-sida som genererat någon metadata-sträng som matchar exakt det du sökt mot.. Bing/Duckduckgo hittar iaf hyffsat bra även fast det såklart inte är bäst

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Är tvingad duckduckgo på jobbet så jag har inte direkt ett val.

Nyfiken: vad för slags policies har ni som tvingar dig till att använda DuckduckGo?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Nyfiken: vad för slags policies har ni som tvingar dig till att använda DuckduckGo?

Sekretess/spårbarhet/whatever // Myndighet

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Tyvärr så har Google även blivit sämre och sämre med tiden så skillnaden mellan bing och Google är inte så stor längre.

Mjo.. Google har dalat en del tycker jag. Fortfarande bättre än bing enligt mig men fortsätter Google så här så får man nog byta snart.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Jag bytte till Bing enbart för att få Microsoft rewards.

Permalänk
Medlem

Jag märkte även att Microsoft Edge blockerat möjligheten att använda Brave search som standard sökmotor i edge. Det har fungerat i ett års tid minst men plötsligt en dag gick det inte. Jag tog helt enkelt och bytte till brave browser och är nöjd.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Är tvingad duckduckgo på jobbet så jag har inte direkt ett val. Men jämför jag med hemma som kör Google så är min erfarenhet följande;

Google som programmerare är bedrövligt. 9/10 resultat är någon random .xyz-sida som genererat någon metadata-sträng som matchar exakt det du sökt mot.. Bing/Duckduckgo hittar iaf hyffsat bra även fast det såklart inte är bäst

Är du tvingad att använda ddg på jobbet?

Vad anser du är bäst? Claude.ai eller phind ist?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag körde Bing ett tag och var faktiskt rätt nöjd, men sen Reddit blockade alla sökmotorer utom Google blev jag tvungen att gå tillbaka till Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Jag körde Bing ett tag och var faktiskt rätt nöjd, men sen Reddit blockade alla sökmotorer utom Google blev jag tvungen att gå tillbaka till Google.

Kagi är inte "blockad" av reddit.. vad nu det ska betyda..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Är det inte lite komiskt ändå hur mkt dom trycker på "Säkerhet" med Windows11 osv men dom spoofar ändå google. blir ju ändå en hel del hyckleri enligt mig.

Det är inte riktigt samma sak det Microsoft gör dock. Dom spoofar inte den för att skada något eller stjäla något av värde. Spoofa används ju i syfte att vilseleda för att skada eller stjäla värdefull data.

Så lite för stora penseldrag att dar in säkerhet i detta sammanhanget skulle jag säga ...

Jag drar mer paralleller till att Samsung apar efter Apple; en flärp på skärmen (Samsung hånar för att året efter införa samma sak på sina telefoner). Apple tar bort laddaren (Samsung hånar för att sen själva ta bort laddaren). Apple tar bort 3.5mm uttaget (Samsung hånar för att sen själva ta bort 3.5 mm uttaget) osv.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

En fråga till alla som inte tycker Google är bra längre; vad är det ni inte tycker är bra? Jag tycker jag får bra resultat på det jag söker och behöver sällan gå till sida 2 osv så är jättenyfiken på vad de är Google numera är dålig på?

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Det är inte riktigt samma sak det Microsoft gör dock. Dom spoofar inte den för att skada något eller stjäla något av värde. Spoofa används ju i syfte att vilseleda för att skada eller stjäla värdefull data.

Så lite för stora penseldrag att dar in säkerhet i detta sammanhanget skulle jag säga ...

Jag drar mer paralleller till att Samsung apar efter Apple; en flärp på skärmen (Samsung hånar för att året efter införa samma sak på sina telefoner). Apple tar bort laddaren (Samsung hånar för att sen själva ta bort laddaren). Apple tar bort 3.5mm uttaget (Samsung hånar för att sen själva ta bort 3.5 mm uttaget) osv.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

En fråga till alla som inte tycker Google är bra längre; vad är det ni inte tycker är bra? Jag tycker jag får bra resultat på det jag söker och behöver sällan gå till sida 2 osv så är jättenyfiken på vad de är Google numera är dålig på?

https://www.sweclockers.com/nyhet/38705-darfor-ar-googles-sok...

De försämrar medvetet sina resultat så man ska söka fler gånger och därmed exponera fler annonser

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De försämrar medvetet sina resultat så man ska söka fler gånger och därmed exponera fler annonser

De kör också hårt med valpåverkan, oavsett vad folk vill tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

De kör också hårt med valpåverkan, oavsett vad folk vill tro.

Det skulle jag tro att alla gör. Bara att kolla på alla nyheter om muskens affärer i Europa nyligen, det betyder nog bara att alla andra med tillräckliga medel gör samma sak, bara lite mer i smyg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Kagi är inte "blockad" av reddit.. vad nu det ska betyda..

Det har rapporterats ganska brett. Huruvida det är sant vet jag inte.

https://www.theverge.com/2024/7/24/24205244/reddit-blocking-s...
https://www.reddit.com/r/TheoryOfReddit/comments/1eb8fel/love...
https://www.techradar.com/computing/artificial-intelligence/r...
https://www.socialmediatoday.com/news/reddit-cuts-search-engi...

Äldre resultat kan finnas kvar, men nya ska enligt flera av dessa inte finnas.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Nu ska vi lugna oss lite: Google kanske har tappat lite kvalité men Google är fortfarande 1000 ggr bättre än Bing. Jag flyger i taket varje gång man söker på Bing och inte hittar ett rätt i sökresultatet. Google har nästan alltid svaret.

...som för det mesta är fel. Om du börjar faktagranska svaren Google levererar så kommer du märka att du aldrig får upp de senaste relevanta svaren! Efter de första sponsrade och irrelevanta svaren kommer utdaterad information som är i regel minst 2 år gamla.

Bing har jag nog aldrig använt utom av olyckshändelse så jag kan inte säga om det är bättre/sämre men litar inte längre på Google till 100% och söker mer och mer med ChatGPT i stället. Då får jag ett svar att bearbeta i stället för ett oändliga antal sidor som var och en måste granskas för relevans.

Edit: Jag lät ChatGPT hitta video om brister med Googles sökmotor och fick 4 relevanta svar. Här är ett av dessa:

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Jag märkte även att Microsoft Edge blockerat möjligheten att använda Brave search som standard sökmotor i edge. Det har fungerat i ett års tid minst men plötsligt en dag gick det inte. Jag tog helt enkelt och bytte till brave browser och är nöjd.

Om du behöver gå tillbaka till Edge av någon anledning och vill ha Brave så kan du alltid lägga till den själv och ange den som standard. Busenkelt. Så här ser det ut i hos mig:

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

...som för det mesta är fel. Om du börjar faktagranska svaren Google levererar så kommer du märka att du aldrig får upp de senaste relevanta svaren! Efter de första sponsrade och irrelevanta svaren kommer utdaterad information som är i regel minst 2 år gamla.

Nu använder jag Google allt mindre (till sök dvs, och inte alls till något AI-jox), men låter som en rejäl överdrift utifrån min erfarenhet. (Och om man nu ska använda Google så går det ju fetbort att visa sponsrade svar)

Skrivet av Dr.Mabuse:

Bing har jag nog aldrig använt utom av olyckshändelse så jag kan inte säga om det är bättre/sämre men litar inte längre på Google till 100% och söker mer och mer med ChatGPT i stället. Då får jag ett svar att bearbeta i stället för ett oändliga antal sidor som var och en måste granskas för relevans.

Andra sidan av det myntet är väl just att det där färdigbakade svaret ofta kan vara desto mer svårgranskat. Behovet av granskning är ju fortfarande lika stort, bara att insynen i varifrån svaret kommer ofta är begränsad.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jo absolut jag tog nog i lite mycket kanske Men ändå lite komiskt att dom försöker härma så att man ska tro att det är google medans dom även trycker på säkerhet, då ska man väll kanske inte försöka utge sig för att vara någon annan heller?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om du behöver gå tillbaka till Edge av någon anledning och vill ha Brave så kan du alltid lägga till den själv och ange den som standard. Busenkelt. Så här ser det ut i hos mig:

<Uppladdad bildlänk>

Tack, jag måste ha gjort fel på något sätt i så fall. Men jag skrev exakt som du hade skrivit och då funka det. 👍

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jaså? Har du någon källa på det där? Min personliga upplevelse är att jag är nöjd med sökresultatet, får svar nära på direkt redan bland dom första resultaten, vare sig det är bilder eller länkar. Men fattar att alla inte kan vara nöjda, därför jag frågar för är genuint nyfiken och vill se andra sidan om myntet!

Skrivet av BM-Mods:

Jo absolut jag tog nog i lite mycket kanske Men ändå lite komiskt att dom försöker härma så att man ska tro att det är google medans dom även trycker på säkerhet, då ska man väll kanske inte försöka utge sig för att vara någon annan heller?

Jo, jag jag håller med om att det är ett fult sätt att "behålla" användaren kvar på bing även om jag inte själv drar paralleler till it-säkerhet, men förstår man kan göra det
Microsoft har ju även varit ännu fulare och använt Googles egna index på bing.se. Man kunde testa det genom att bara hamra på tangentbordet så man skrev in random tecken och sökte på detta på Google. Sen kopierade man alla dom random tecken och klistrade in på bing.se och gjorde samma sökning och fick identiska svar tillbaka Microsoft fick ju ta på sig dumstruten och erkänna sitt snesteg och såklart ta bort Googles Index från sin bing.se ...

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av car2ns:

Jaså? Har du någon källa på det där?

Inlägget du citerar har bokstavligen en länk till källan direkt i ditt eget citat

Går att klicka sig vidare därifrån och se var Sweclockers-artikeln i sin tur fått källan från

Permalänk
Medlem

Bing, sökmotorn för Generation Zune.
Bing, vad är det? Jag får Googla det.
Dags att uppgradera till Bing11, köp ny dator eller få dina sökresultat förorenade med krypto-scams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Inlägget du citerar har bokstavligen en länk till källan direkt i ditt eget citat

Går att klicka sig vidare därifrån och se var Sweclockers-artikeln i sin tur fått källan från

Tack, jag missade helt att det var en ny artikel, antog det var en länk till artikeln vi diskuterade ... Tar på mig dumstruten och ställer mig i ett hörn.

Fick dock inte svar på min egentligen fråga; var mer nyfiken på egenupplevda händelser där man faktiskt sätt att man får bättre resultat på ena jämfört med andra och därför bytte man. Finns det eller är det bara andras fynd man går efter?

Skrivet av VinterSolen:

När vi tvingades på 11:an på förra jobbet förra året, så var det omöjligt att byta IP på datorn, vilket vi kan göra ett par hundra gånger i veckan i arbetet. Centrerad äckligt startmeny. Halva startmenyn låst till "rekommenderat"(/reklam) som inte går att använda till något vettigt, som genvägar till program..

Jag kör Fedora 41, men med KDE. Gnome är värsta skräpet, Fet jävla win 8.0meny osv (i fedora iaf)

---

inb4-lättkjänkt som ska gnälla på folk som tar upp LTSC

---

JAG bestämmer när JAG uppdaterar MIN dator.
JAG bestämmer när JAG startar om MIN dator.
Inte Windows/Microsoft.

---

Det är ju för att de vill ju få in mer övervakning på din dator, för de kan ju sälja den informationen för mer pengar.

---

Och det tror du Gun-Britt 78 ska göra?

---

https://www.protondb.com/
I stort sett de flesta spelen funkar bra via protondb/steam

---

Oj, vad mycket färgade och osakliga argument för hur dåligt Windows 11 är

När vi tvingades på 11:an på förra jobbet förra året, så var det omöjligt att byta IP på datorn, vilket vi kan göra ett par hundra gånger i veckan i arbetet.
- Du gör på exakt samma sätt som i Windows 10. Noll skillnad. Jag jobbar inom IT jag med och byter IP-adresser ibland jag med, så har en nyfiken fråga; varför byter du IP-adresser på klienter ett par hundra gånger i veckan? Har ni inte lösningar på nätverksidan där ni centralt sätter IP-adresser etc ifall era klienter kräver en viss IP-adress? På servrar förstår jag att man sätter fasta IP-adresser i operativsystemet men på klienter kan jag inte förstå att man gör det lokalt på varje klient. Är genunint intresserad för jag kan inte komma på i vilka scenarion man behöver göra det på klientsidan.

Centrerad äckligt startmeny.
- Du kan ändra så den är till vänster, ifall du vill ha den där som Windows 10 och bakåt. Inga som helst problem att göra det. Min personliga åsikt är att på en ultrawide är det bättre att ha den i mitten än att tvingas titta hela vägen till vänster för att klicka på startmenyn. Samma sak i spel, i princip alla spel är det fokus på att centrera guit. Det tycker jag är bra, speciellt på en ultrawide. Men alla är vi olika och det är ju tur då att man faktiskt kan ändra så startmenyn är till vänster ifall man vill!

Halva startmenyn låst till "rekommenderat"(/reklam) som inte går att använda till något vettigt, som genvägar till program..
- Du kan ändra så att det är något annat än rekommenderat där. Exempelvis genvägar till program ...

Baserat på hur du skriver och besvarar så tror jag att ditt problem bottnar nog i att du inte ser eller är öppen för möjligheter, bara problem så fort det på ytan inte ser ut/fungerar på samma sätt du är van vid. Ovan ser du lösningar på dina tre problem du skrev om Windows 11.

Apropå det du besvarade mig på:
Jag förstår att man vill och ska få bestämma när ens Windows ska uppdateras, det är inte fel att tänka så. Snarare tvärtom, man bör inte direkt patcha något dag 0 ifall det inte är ett galet farligt hål som måste patchas dag 0 för risken är så stor. Men annars är det vettigt att vänta några veckor innan man kliver på tåget.
Men att nära på aldrig patcha sin dator är hål i huvudet! Även Linux uppdateras liksom. Av samma anledningar! Det är upp till tillverkarna att se till att ens programvaror håller sig så säkra och uppdaterade, men det är också upp till användarna att haka på uppdateringarna. Jag hoppas du inte har samma tänk när det kommer till bilen, för isf får du gärna lämna in ditt körkort och/eller göra dig av med bilen.

Nej, JAG vägrar besikta MIN bil och JAG bestämmer när JAG ska byta MINAdäck

:S

Visa signatur

/car2ns

Permalänk

Skulle tro att den vanligaste sökningen på Bing är Google även om Bing aldrig skulle erkänna det, i varje fall har jag sett en massa folk göra så inkl mig själv.

Sen är ju Google sämre nuförtiden, får ju ofta många reklamlänkar och långsökta svar när man söker på något, det man söker är ofta många sidor ner eller kräver extra fraser för att komma förbi allt "bloat"..

Vilken är bäst? DuckDuck använder väl Google också?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av car2ns:

Nej, JAG vägrar besikta MIN bil och JAG bestämmer när JAG ska byta MINAdäck

:S

Ja men det är ju precis så det funkar, det är ingen som bestämmer över när du besiktar bilen. Du går inte ut till bilen en dag så finns den plötsligt inte där för att en besiktningstekniker har stulit den och kört den till besiktningen, utan du gör det när det passar dig. Självklart behöver det ske innan senaste datum för besiktningen, men det bestämmer du själv.

Samma sak med däck, många byter däcken innan de är så pass slut att de är olagliga, för att man vill ha bra funktion i däcken. Kommer ingen däckbytarmaffia hem till dig och byter däck mot din vilja.

Sen *kan* du köra med dåliga däck och obeskiktad bil också. Du får böter om du gör det, men det är ditt val.

Samma sak med ett vettigt operativsystem i datorn. Jag patchar min dator när *jag* bestämmer att det ska göras, och jag vaknar inte upp till att datorn plötsligt installerat en helt ny version som flyttat på hälften av GUIt eller lagt till nya ikoner på skrivbordet eller knappar, etc. En dator som kör Windows känns inte som det är en dator man själv äger, utan man finns bara till för att Microsoft ska utnyttja dig.

PS: Varför citerar du ett inlägg ur en tråd och postar i en annan tråd? Förvirrande deluxe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja men det är ju precis så det funkar, det är ingen som bestämmer över när du besiktar bilen. Du går inte ut till bilen en dag så finns den plötsligt inte där för att en besiktningstekniker har stulit den och kört den till besiktningen, utan du gör det när det passar dig. Självklart behöver det ske innan senaste datum för besiktningen, men det bestämmer du själv.

Samma sak med däck, många byter däcken innan de är så pass slut att de är olagliga, för att man vill ha bra funktion i däcken. Kommer ingen däckbytarmaffia hem till dig och byter däck mot din vilja.

Sen *kan* du köra med dåliga däck och obeskiktad bil också. Du får böter om du gör det, men det är ditt val.

Samma sak med ett vettigt operativsystem i datorn. Jag patchar min dator när *jag* bestämmer att det ska göras, och jag vaknar inte upp till att datorn plötsligt installerat en helt ny version som flyttat på hälften av GUIt eller lagt till nya ikoner på skrivbordet eller knappar, etc. En dator som kör Windows känns inte som det är en dator man själv äger, utan man finns bara till för att Microsoft ska utnyttja dig.

PS: Varför citerar du ett inlägg ur en tråd och postar i en annan tråd? Förvirrande deluxe.

Fast nej, så fungerar det ju inte alls. Det är visst någon som bestämmer inom vilken period du ska besikta. DU måste besikta regelbundet baserat på bilens ålder. Gör du inte det, så nej, den försvinner inte (det gör inte en dator heller ifall du skiter i att patcha den fyi) men du får inte använda den på svenska vägar. Jag ser gärna att samma policy gäller för att få koppla in en enhet till internet ... Men visst, du bestämmer när du ska besiktiga bilen, inom gränsen och byta däck, men det finns en tydlig gräns både laglig och moraliskt. Dessutom riskerar du inte bara få böter utan du riskerar att faktiskt dö eller döda andra människor genom att köra en bil vars däck är helt slut eller har fel som du som förare inte känner till pga du valt att strunta i besiktiga bilen ...
Det finns inte samma regler för datorer, vem som helst får koppla in vad som helst på Internet även fast det riskerar andra människor "för dom anser sig själva bestämma över sin dator och hur säker/patchad den får vara". Det tycker jag är dumt och hål i huvudet i vissa avseenden. Gissa vilka datorer som är med när ett bolag blir utsatt för en DDOS-attack?
Däremot är det en svår gränsdragning, för jag gillar också att Internet är fritt. Men det finns ett moraliskt ansvar som jag tycker borde vara mer självklar än den är, speciellt när det kommer till folk här på SweClockers, vars nivå borde vara högre än Lasse på gatan som fortfarande säger yuppienalle och anser att Swish är av ondo osv. Nu påstår jag inte att du är som Lasse på gatan, för det är du inte; men du och Lasse på gatan har en lika stor sannolikhet att ni sitter med lika opatchade enheter på Internet; bara av olika anledningar.

Att så stora patchar flyttar på GUIt eller lagt till nya ikoner, knappar etc sker inte alls så ofta som du påstår. Det sker ju eventuellt vid varje ny Windows-version, vilket var 3 år sedan det hände när Windows 11 släpptes. Tror jag heller aldrig fått nya ikoner efter en patch, någonsin, inte ens när det gäller vid ett nytt Windows genom åren. Däremot färre ikoner efterom idag har man ju bara Papperskorgen som standard. Du överdriver, varför vet jag inte, men ska du överdriva så går det inte att ha en rationell diskussion, vilket jag gärna har!

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Jag känner likadant. Har börjat använda DuckDuckGo för mer och bättre sökresultat. Google verkar filtrera väldigt hårt.
Tex googlar man på "schims norrköping" så får man upp massa förslag om vart man kan köpa schims online. Inte en leverantör i Norrköping"

Jag testade för skojs skull de 10 bästa sökresultaten på båda sökmotorerna. På Google fick jag en blandning av olika typer av resultat, medan DuckDuckGo endast gav förslag på var produkten kan köpas.