Permalänk
Medlem

USG <-> 3PP Switch <-> flex mini <-> 3PP ethernet/wireless brygga <-> .235

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Av någon anledning får jag inte upp alla klienter i webgui:et , men jag ser att de får IP från USG:n

@ubnt:~$ show dhcp leases
<Uppladdad bildlänk>

"client devices"
<Uppladdad bildlänk>

Matchar mac-adressen du ser där den som enheten har? Så den inte gömmer sig bakom bryggans mac-adress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Av någon anledning får jag inte upp alla klienter i webgui:et , men jag ser att de får IP från USG:n

@ubnt:~$ show dhcp leases
<Uppladdad bildlänk>

"client devices"
<Uppladdad bildlänk>

Vad ser du om du tittar på "Unifi Devices" istället för "Client Devices"? Alla mina unifi-switchar, kameror och accesspunkter ligger där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad ser du om du tittar på "Unifi Devices" istället för "Client Devices"? Alla mina unifi-switchar, kameror och accesspunkter ligger där.

Där ligger bara mina unifi grejer.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Matchar mac-adressen du ser där den som enheten har? Så den inte gömmer sig bakom bryggans mac-adress?

I DHCP lease tabellen är det rätt mac adress, dvs.inte bryggans.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

I DHCP lease tabellen är det rätt mac adress, dvs.inte bryggans.

Vad är det för brygga? Har den en egen IP-adress? Har inga bra ideer på varför och om det går att lösa. Det jag kan tänka mig är att den inte får ihop det för att det är flera enheter bakom samma session

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Där ligger bara mina unifi grejer.

Jag läste dina inlägg lite för slarvigt och missförstod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

USG <-> 3PP Switch <-> flex mini <-> 3PP ethernet/wireless brygga <-> .235

Ser du arp till den från en klient på tex nån av dina switchar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vad är det för brygga? Har den en egen IP-adress? Har inga bra ideer på varför och om det går att lösa. Det jag kan tänka mig är att den inte får ihop det för att det är flera enheter bakom samma session

Skrivet av joakim99:

Jag läste dina inlägg lite för slarvigt och missförstod.

Skrivet av varget:

Ser du arp till den från en klient på tex nån av dina switchar?

tack för alla bra svar, har tyvärr inte mer tid att lägga på detta "skönhetsfel" . funkar det så funkar det. låt det vara

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Päronen har 2 st Unify AP (den innan wifi 6). En på ovanvåningen och en på nedanvåningen. Ingen cloud key eller så, helt fristående, båda har samma wifi inställningar, SSID och lösen mm.

Tyvärr så verkar deras enheter ha svårt att välja rätt AP? Dvs chromecasten nere som sitter 50cm från APn där nere ansluter till AP ovanvåningen med "poor" connection.

Bör jag ställa ner transmit power där uppe eller något annat? Blockera enheter går ju men knepigt på t ex en telefon som man ju vill ska switcha.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Päronen har 2 st Unify AP (den innan wifi 6). En på ovanvåningen och en på nedanvåningen. Ingen cloud key eller så, helt fristående, båda har samma wifi inställningar, SSID och lösen mm.

Tyvärr så verkar deras enheter ha svårt att välja rätt AP? Dvs chromecasten nere som sitter 50cm från APn där nere ansluter till AP ovanvåningen med "poor" connection.

Bör jag ställa ner transmit power där uppe eller något annat? Blockera enheter går ju men knepigt på t ex en telefon som man ju vill ska switcha.

Står de på Auto idag? Det är i de allra flesta fall lika med Max så det kan absolut vara en idé att sänka signalstyrkan så långt det går. Det går också att knyta enheter till en viss AP ("Lock to AP").

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Står de på Auto idag? Det är i de allra flesta fall lika med Max så det kan absolut vara en idé att sänka signalstyrkan så långt det går. Det går också att knyta enheter till en viss AP ("Lock to AP").

Hmm ok. Knyta ann ser jag inte men kan blockera.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hmm ok. Knyta ann ser jag inte men kan blockera.

Gå till listan över anslutna enheter (Client Devices) och klicka på enheten du vill styra. Klicka på kugghjulet i fönstret som öppnas, välj Lock to Access Point och välj rätt AP. Klicka på Select different AP om inte rätt AP visas.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Gå till listan över anslutna enheter (Client Devices) och klicka på enheten du vill styra. Klicka på kugghjulet i fönstret som öppnas, välj Lock to Access Point och välj rätt AP. Klicka på Select different AP om inte rätt AP visas.

Alright, får testa detta nästa gång jag är där!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Går det verkligen när man inte använder en cloud key?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Går det verkligen när man inte använder en cloud key?

Ingen aning, jag tänkte inte ens på det. Det allra mesta går ju att göra utan att controllern är igång 24/7 men om just detta går vet jag inte.

Man brukar ju säga att controllern måste vara igång för guest portal och statistik, jag har inte experimenterat med det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ingen aning, jag tänkte inte ens på det. Det allra mesta går ju att göra utan att controllern är igång 24/7 men om just detta går vet jag inte.

Man brukar ju säga att controllern måste vara igång för guest portal och statistik, jag har inte experimenterat med det.

Nu har han inte ens konfigurerat AP med en cloud key utan han har två fristående. Går inte att köra roaming då då det görs i controller.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Nu har han inte ens konfigurerat AP med en cloud key utan han har två fristående. Går inte att köra roaming då då det görs i controller.

Ok, då lägger jag mig platt. Då är det ju tyvärr två olika wifinät som inte pratar med varandra så då återstår nog bara att blocka om det inte räcker att sänka signalstyrkan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det samma modell? Har du programmerat dem med appen?

Det jag kan tänka är att den är för nära accesspunkten

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av THB:

Produkt: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra
Länk: https://www.amazon.se/dp/B0D8PSW2BZ
Kategori: Nätverk
Prisjakt: https://www.pricerunner.se/pl/168-3298382556/Routrar/Ubiquiti...
Pris: 1323kr

Tips!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Roaming görs alltid av klienterna. Finns ingen controller som kan göra roaming då det inte finns i protokollet.
Vad en AP kan göra är att neka påloggning och kicka en klient och hoppas att den kopplar upp mot en bättre.
"Lock To Access Point" gör att alla andra AP skickar ett "deauth packet".
Om klienten är envis kan de sluta med att den aldrig kopplar upp wifi.

Det räcker med en controller i molnet eller lokalt för att konfigurera upp det. Så någon cloud key behövs inte.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Roaming görs alltid av klienterna. Finns ingen controller som kan göra roaming då det inte finns i protokollet.
Vad en AP kan göra är att neka påloggning och kicka en klient och hoppas att den kopplar upp mot en bättre.
"Lock To Access Point" gör att alla andra AP skickar ett "deauth packet".
Om klienten är envis kan de sluta med att den aldrig kopplar upp wifi.

Det räcker med en controller i molnet eller lokalt för att konfigurera upp det. Så någon cloud key behövs inte.

Ja. Det finns dock lite 802.11-standarder som varje AP kan utnyttja för att förenkla och snabba upp roamingbesluten som klienterna gör. Det handlar exempelvis om att tala om på vilka frekvenser/kanaler som andra APs i samma nätverk finns för att snabba upp skanningen, etc. Det är dock fortfarande något som görs av AP:n, inte controllern.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Uppgraderade hemmets wifi och övervakning till ett unifi-system med:

1x Cloud gateway Max med 512GB NVR för protect
1x Switch Lite 8p, förhoppningsvis blir det inga fler enheter som behöver PoE än på ett tag.
2x U7-Pro, egentligen inte behov av wifi-7, och lär inte ha på ett tag. Men det var ingen prisskillnad mellan accesspunkterna.
1x G5 Dome - kamera,
1x G3 Instant - wifi kamera

Blev glatt överraskad över hur enkelt det var att få allting up and running, "installera appen, klicka på adopt". Sen finns det ju såklart 10000 inställningar, men att komma igång var inga som helst problem!

Permalänk
Medlem

Känner mig smådum, men blir inte klok på skillnaden mellan UCG-Ultra och UXG-Lite.

Idag har jag:

• Ubiquiti Networks USG

• Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus

• Ubiquiti UniFi Switch US-8-60W

• Ett par accesspunkter,

• Ett par G3 kameror

Nu har USG:n (och inte bara strömadaptern) havererat. Vad byter jag smidigast ut den mot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Uppgraderade hemmets wifi och övervakning till ett unifi-system med:

1x Cloud gateway Max med 512GB NVR för protect
1x Switch Lite 8p, förhoppningsvis blir det inga fler enheter som behöver PoE än på ett tag.
2x U7-Pro, egentligen inte behov av wifi-7, och lär inte ha på ett tag. Men det var ingen prisskillnad mellan accesspunkterna.
1x G5 Dome - kamera,
1x G3 Instant - wifi kamera

Blev glatt överraskad över hur enkelt det var att få allting up and running, "installera appen, klicka på adopt". Sen finns det ju såklart 10000 inställningar, men att komma igång var inga som helst problem!

Välkommen till sekten! 🙂

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av jaqob:

Känner mig smådum, men blir inte klok på skillnaden mellan UCG-Ultra och UXG-Lite.

Idag har jag:

• Ubiquiti Networks USG

• Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus

• Ubiquiti UniFi Switch US-8-60W

• Ett par accesspunkter,

• Ett par G3 kameror

Nu har USG:n (och inte bara strömadaptern) havererat. Vad byter jag smidigast ut den mot?

UCG-Ultra har controllern inbyggd i sig medans UXG-Lite behöver UniFi Cloud Key.

Dock eftersom du har kameror behöver du UCG-Max.

Så välj mellan UXG-Lite med din Cloud Key eller en UCG-Max

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

UCG-Ultra har controllern inbyggd i sig medans UXG-Lite behöver UniFi Cloud Key.

Dock eftersom du har kameror behöver du UCG-Max.

Så välj mellan UXG-Lite med din Cloud Key eller en UCG-Max

Varför är inte UGC-Ultra + Cloud Key för Protect ett alternativ? Har svårt att förstå fördelen med UXG-Lite.
UCG-Max verkar såklart trevlig, för att kunna pensionera cloud key:n, men priset avskräcker.

Edit: Har en svag misstanke om att detta kommer sluta med UGC-Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Varför är inte UGC-Ultra + Cloud Key för Protect ett alternativ? Har svårt att förstå fördelen med UXG-Lite.
UCG-Max verkar såklart trevlig, för att kunna pensionera cloud key:n, men priset avskräcker.

Alla UCG har inbyggd controller och måste använda denna.
Så du får migrera controllern från Cloud Key till UCG.
Såvitt jag har förstått så skall Cloud Key fungera även om controllern inte körs på den, men detta behöver nog verifieras.

Tyvärr finns ingen UGX-Ultra. men förhoppningsvis kommer det.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Edit: Har en svag misstanke om att detta kommer sluta med UGC-Max

UXG-Lite har mig veterligen inga fördelar alls gentemot UCG, annat än storleken. Eftersom du redan har en Cloud key skulle jag byta ut USGn mot en UCG-Ultra och fortsätta köra Protect på CKn.

Skrivet av Prelatur:

Alla UCG har inbyggd controller och måste använda denna.
Så du får migrera controllern från Cloud Key till UCG.
Såvitt jag har förstått så skall Cloud Key fungera även om controllern inte körs på den, men detta behöver nog verifieras.

Tyvärr finns ingen UGX-Ultra. men förhoppningsvis kommer det.

Det går fint att migrera Cloud key-controllern till valfri UCG och endast köra Protect på Cloud key-enheten. Det är precis vad jag gjorde en tid.

Permalänk
Medlem

Jag behöver styra upp någon form av klientbaserad begränsning av nedladdningshastigheten för att alla i hushållet ska kunna surfa utan att en viss person tar all bandbredd. En person som inte bryr sig att vi andra inte kan använda internet över huvud taget.

Vet inte riktigt var jag ska börja. I EdgeRouter eller i UniFi? De flesta trådar jag hittar är fem-sex år gamla.

Det enda jag gjort i ER är att byta namn och lösenord på administratören samt skapat static mapping i DHCP-servern. Inte aktiverat varesig IPv6, VLAN eller någon form av QoS.

Vill gärna gruppera dem så att en "viss" person är begränsad till en total kvot för sina två enheter och att vi andra är garanterad en viss kvot av bandbredden, men inte kan ta all bandbredd. Vår hastighet nu är 115% av det vi har och från månadsskiftet byter vi till snabbare hastighet för att 250/250 kostar 10 kr mer per månad än 100/100.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.