Högtalare till datorn smällde till och brummar/tjuter enormt högt

Permalänk

Högtalare till datorn smällde till och brummar/tjuter enormt högt

Hej!

Helt plötsligt så började mina audioengine 5 att låta som ett jätte högt alarm när jag endast hade ström på till dem men inget ljud.
Så fort jag startar strömmen till dem (även om jag inte har dem kopplade med en 3.5mm till datorn) så låter det som max volym i brummade/tjutande (svårt att beskriva exakt hur det låter) ljud och slutar aldrig förrns jag stänger av strömmen.

Har provat andra högtalare till datorn som fungerar, är dem trasiga efter sina 15 år?

https://streamable.com/aty8cu

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbleBobble:

Hej!

Helt plötsligt så började mina audioengine 5 att låta som ett jätte högt alarm när jag endast hade ström på till dem men inget ljud.
Så fort jag startar strömmen till dem så låter det som max volym i brummade (svårt att beskriva exakt hur det låter) ljud och slutar aldrig förrns jag stänger av strömmen.

Har provat andra högtalare till datorn som fungerar, är dem trasiga efter sina 15 år?

Tack på förhand!

Om det låter mycket så hade en inspelning kunnat vara hjälpsam vid felsökning.

Permalänk

Absolut, stängde av inspelningen ganska fort då det låter så högt.

https://streamable.com/aty8cu

Permalänk
Medlem

Smällde till och sedan började brumma med 50hz brum.
Leder till att det troligen var en/flera konding/ar som exploderade och då troligen i nätdelen i förstärkaren.

Kan inte säga med säkerhet men tror att för ett par år sedan så läste jag en hel del om just audioengine 5 och att dom inte hade speciellt bra kondingar som dog/exploderade hej vilt efter ett par års användande.
Samt att audioengine 5+ var något bättre.

Så med 15år så fick du troligen ut en lång livstid ur dom!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Tack så mycket för bekräftande!

Ska bli att införskaffa Klipsch The Fives som ersättare framöver