Permalänk
Medlem
Skrivet av Krockmannen:

Kör hårt TS!
Jag byggde min drömdator för drygt två år sedan när 4090 släpptes och det var värt varenda öre.

Trist att forumet här har blivit så ensidigt budgetorienterat. PC-hobbyn är bred och ibland är glädjen av att äga fina saker högre än ”prisvärdet”

Vuxna människor får spendera sina pengar hur de vill.

Visst är det så. TS har redan nämnt att ingen höjer på ögonbrynen ifall nån köper t ex en dyr bil eller båt, etc. Men att bränna en struntsumma i de sammanhangen på något som faktiskt är en helt fantastiskt mångsidig pryl? Ja då kommer minsann alla Sweclockers mellanmjölkare fram med pekpinnarna.

Mest komiskt är de som rapar ur sig klassiker som "den kommer vara en relik om 2 år". Jo eller hur, om 2 månader drygt fyller min dator i signaturen 2 år. Verkligen en relik va?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanari:

Mest komiskt är de som rapar ur sig klassiker som "den kommer vara en relik om 2 år".

Då köper man väl en ny dator om två år om man tycker att ens dator är en relik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men Ryzen är ju dock bättre i Photoshop än Intel.

Varför ens?

Är det?
Alltid hört precis tvärtom faktiskt.
Tål att undersökas 😂

Tack för tips

Visa signatur

Fractal Design North XL Svart TG / ASRock X870E Nova WIFI / ASUS GeForce RTX 5090 32GB ROG Astral OC / AMD Ryzen 9 9950X3D 4. 3GHz 144MB / Arctic Liquid Freezer III Pro 360 A-RGB / Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY / ASUS ROG Strix 1200W Platinum / Samsung 9100 PRO M.2 NVMe Gen5 2TB / Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 4096GB / Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 4096GB / Windows 11 / Acer Predator X34

Permalänk
Viking
Skrivet av bobani:

Är det?
Alltid hört precis tvärtom faktiskt.
Tål att undersökas 😂

Tack för tips

För några år sedan var Intel bättre.
Men nu ser det ut så här: https://www.pugetsystems.com/solutions/photo-editing-workstat...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perforex:

Antec Flux Pro tycker jag du ska titta på som chassi, har ett på gång själv och verkar ha grym prestanda enligt Gamer Nexus samt att det är snyggt. Byt ut fläktarna man får med mot RGB varianter så är du hemma.

Den ser cool ut. Meeeen jag börjar luta mig till Thermaltake CTE E550 TG. Ett jewel case kan maxa estetiken. Ni inspirerar mig mer och mer att lägga mer stålars på att den ska också se jävligt tung ut. Hade vart tungt med ett stealth moderkort där många anslutningsportar finns på baksidan.

Skrivet av joakim99:

Tänker du att din 20TB disk skall vara med i backupen eller är det filer du kan återskapa (om än med lite jobb)?

Jag har valt att köra ett 10Gbit-nätverk och har bulkdatan på servrar istället för lokalt. Prestandamässigt fungerar det fint för mig.

Förstår inte varför det är så kontroversiellt med en större mekanisk disk.
jag snabbt nätverk hemma till min raid. Funkar fint att köra filer från min NAS. Men det slår inte att ha lagring lokalt.
Kommer backa upp delar av disken inte allt.
Ni oroar er förmycket om det här med lagring av mycket data. Jag är en gamma IT-räv och har paranoida vanor och ha mycket disk, nätverk och lokal lagring är inga konstigheter. Har också lärt mig att sånnahär saker är värt att ta i när man håller på. Filmer är 4k nu. Men om 3 år kanske allt är 8k då är alla filmfiler 4x sizen. Osv. Har hellre en stor disk än flera små.
Min nuvarande setup är.
M.2 500GB, SSD 2.5tum 500gb, Mekanisk lagringsdisk, 6tb, mekanisk lagringdisk, I tb, Mekanisk lagring, 1 TB, Mekanisk Lagring, 1 tb, M.2: 500GB. NAS 6TB.

Don´t worrybout it.

Skrivet av Blub:

Hiva på ett nätagg som är på 1200w eller mer. Rekommenderat för 5090 system är 1000w så lite marginal skadar aldrig 👍

Här är en grej med Sweclockers. Vad är er besatthet med nätaggregat?
Här en beräkning
Total effekt:
450 W (GPU) + 170 W (CPU) + 50 W (moderkort) + 15 W (RAM) + 20 W (lagring) + 20 W (kylning) = 725 W

Jag ifrågasätter också vikten med Platinum. Blir marginellt varmare och effektiv-bortkomst, visst.
Räknade på det, men nuvarande elpriser så "tjänar" man typ 60kr om året mot typ om man skulle välja guld.

Suppoterar flera tusen datorer. Det är aldrig PSU som är problemet (hänt kanske 1-2 gånger på 15år). Fair-enough om ett bättre nätaggregat för typ samma peng föreslås.

Så visst, hittar vi ett platinum 1200w för 2papp, let´s go.
Se till att era dyra prylar är kopplat till en sånär istället https://www.bauhaus.se/grenuttag-schneider-med-askskydd-5vags...

Skrivet av Hasjon:

Något att tænka på

Læste lite i manualen før moderkortet MPG X870E CARBON WIFI, något att tænka på om du vill ha en 5.0 M.2 disk. Den delar bandbred med CPU:n om du ska køra den i PCIe 5.0 4.0x. Det ær bara M2_2 slot som kan køras i PCIe 5.0 x4.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Jag læste någonstans i något forum nær jag bestællde 9800x3d og asus moderkortet att CPU/GPU kan ge 10% mindre perfomence nær man delar bandbredden med Gen 5 disk. Var dærfør jag køpte en Pcie 4.0 (gen 4)

Det här är absolut något att tänka på! Var fler som sa det. Ska forska mer i det. Samtidigt sas det att moderkortet behöver köra PCIE 5.0 om man ska köra en adapter för att ändra GPU position.

Som jag förstår det.
PCI_E1 minneskanal är x16 och 5.0. Dock så är det den minneskanal man sätter GPU på. Och om Disken tar så mycket perf. så kan den påverkar GPU.
PCI_E2 är 5.0 men bara 4x. vilket då skulle throttla disken
Så då är frågan, har vi ett moderkort som har två kanaler med 16x.
Även ett ROG CROSSHAIR X670E HERO så ligger andra minneskanalen endast på 8x.

Om jag fattar problemet rätt så skulle du få samma problem om du skulle sätta en 4.0 M.2 disk på samma lanes som din GPU körs på. Varför har de ens M.2 portar på dessa lanes?

Skrivet av koSmiQ:

För ett år sedan fattade jag ett liknande beslut och gick (i princip) all-in så jag förstår dig och hejar på. Känslan av att ha råd med en maxad dator efter att ha hållt på hela livet är fantastisk och jag njuter fortfarande av min varje dag (7800X3D, 4090).

Med det sagt vill jag ge några tips/rekommendationer:

• För nätaggregat kolla testerna på https://hwbusters.com/best_picks/best-atxv3-pcie5-ready-psus-... och gör ett väldigt medvetet val

• För RAM så tycker jag att du kan gå på 64 GB, vilket även det blir rätt maxat. 96 GB ram är verkligen för specifka workloads och kommer bara kosta pengar utan att ge dig något. Jag kör med 32 GB och saknar absolut aldrig RAM på något sätt.

• Välj ett mer prisvärt moderkort. Jag valde ett B650E när det begav sig för att få framtidssäkert med PCIE 5.0 för GPU för framtiden, men att köpa ett värstingkort för 2-3 tusenlappar till gav mig absolut ingenting.

• nVME på PCIE 5.0 är inget som ger dig något för spel. De blir varmare och ger ingen prestandaskillnad du kommer märka av för att spela spel. För ditt pris av en PCIE5 NVME, så kan du köpa 2st 4 TB PCIE4: https://www.inet.se/produkt/4305453/wd-black-sn850x-4tb-gen-4

• För Windows så finns det sajter där du kan köpa riktiga nycklar till betydligt bättre pris.

• För kylning så tycker jag att Corsair mest bara kostar. Det finns bättre kylare för mindre pengar med lika bra ekosystem

• Köp inte mer moderkort än vad du behöver. Bestäm vad du vill ha och köp inte det dyraste bara för att. Tycker Hardware Unboxed har haft väldigt bra genomgångar av AM5-moderkort. https://www.youtube.com/watch?v=H0axuzyN_1s & https://www.youtube.com/watch?v=OpVgEmm0J2U

• Skippa den mekaniska disken. Köp en PCIE4 på 2-4TB för boot+spel, köp en NVME av valfri hastighet på 4 TB för att lagra skit på om du behöver.

Du kan nog kapa 10.000 kr i kostnad på din dator utan att det påverkar prestandan överhuvudtaget. Titta på vad du egentligen vill ha, och vad ett steg ned från värstingmodellen faktiskt ger dig.

Använd de 10.000 till att köpa en riktigt, riktigt bra 40" skärm så att du får ett bra helhetspaket

Summering: dumköp inte "maxat" bara för att. Köp bra, köp smart, köp prisvärt och kanske nåt steg upp från mellanmjölk. Ett AM5-moderkort har samma livslängd gentemot AMD oavsett prisklass. Du får inte AM6 bara för att du lägger mer pengar.

PSU:
Kollade på länken, vad jag förstår behöver jag ett 1000w som har ATX 3.1
Hydro Ti PRO(ATX3.1) 1000W verkar inte säljas i Sverige
MSI MEG Ai1000P PCIE5 har inte ATX 3.1
Thermaltake Toughpower GF3 1000W är inte ATX 3.1

Vad tycker du? PSU verkar det som man ska fläska på.

RAM: Ja det funkar nog för mig ända ner till 16GB om jag kollar på vad jag gör idag. Om jag känner att jag vill eller behöver minska på prislappen så kommer jag justera denna. For now står den på max som går.

NVMe 5.0: Andra har påpekat att detta kör på samma kanal som GPU och CPU

Fiffla med Win11 nycklar: Jag fifflar inte men nycklar om jag inte absolut måste. Kommer nöta på deras licensnycklar i över 6år. De förtjänar licenspengarna. När jag var yngre å fattigare piratkopierade jag mycket. Idag köper jag alla licenser (där det är möjligt) för att jag kan. Det är viktigt att ge tillbaka när man kan. Mycket av min lön kommer indirekt pga Microsoft (att jag kunde deras produkter ledde till min framgång i min karriär). Om jag vill kan jag plocka nycklar från datorer vi skrotar.
Jag skulle kunna sälja mina Microsoft aktier och köpa typ två av dessa datorer jag planerar.

Corsair kylnin: Många verkar ha problem med Corsair. Har inge åsikt. Gillar noctua, men de är inte tunga innom RGB. Tyckte deras icue system verkade smutt. Vad ska man köra då? För mig är det nytt att man kan koppla ihop fläktar på det där sättet. Vad annat ska man köra?

Skrivet av Znille:

Kul tråd!

@redrock81 Jag tycker du även ska kolla på estetiken när du ändå går all in och får en så snygg dator som möjligt

tips. kolla https://www.youtube.com/@Mr_Matt_Lee han tycker jag gör väldigt snygga datorer. Hitta en video som tilltalar dig och försök efterlikna den när du gör dina komponentval.

I like it. Jag är på. Jag kan tänka mig köpa coola RGB powerstrips. Chassit tåls att funderas på. En vänn byggde en dator i ett Lian Li chassi och jag var avis.
Chassit tås

Det här ska bli fett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

Den ser cool ut. Meeeen jag börjar luta mig till Thermaltake CTE E550 TG. Ett jewel case kan maxa estetiken. Ni inspirerar mig mer och mer att lägga mer stålars på att den ska också se jävligt tung ut. Hade vart tungt med ett stealth moderkort där många anslutningsportar finns på baksidan.

jag snabbt nätverk hemma till min raid. Funkar fint att köra filer från min NAS. Men det slår inte att ha lagring lokalt.
Ni oroar er förmycket om det här med lagring av mycket data. Jag är en gamma IT-räv och har paranoida vanor och ha mycket disk, nätverk och lokal lagring är inga konstigheter. Har också lärt mig att sånnahär saker är värt att ta i när man håller på. Filmer är 4k nu. Men om 3 år kanske allt är 8k då är alla filmfiler 4x sizen. Osv. Har hellre en stor disk än flera små.
Min nuvarande setup är.
M.2 500GB, SSD 2.5tum 500gb, Mekanisk lagringsdisk, 6tb, mekanisk lagringdisk, I tb, Mekanisk lagring, 1 TB, Mekanisk Lagring, 1 tb, M.2: 500GB. NAS 6TB.

Don´t worrybout it.

Här en beräkning
Total effekt:
450 W (GPU) + 170 W (CPU) + 50 W (moderkort) + 15 W (RAM) + 20 W (lagring) + 20 W (kylning) = 725 W

Jag ifrågasätter också vikten med Platinum. Blir marginellt varmare och effektiv-bortkomst, visst.
Räknade på det, men nuvarande elpriser så "tjänar" man typ 60kr om året mot typ om man skulle välja guld.

Suppoterar flera tusen datorer. Det är aldrig PSU som är problemet (hänt kanske 1-2 gånger på 15år). Fair-enough om ett bättre nätaggregat för typ samma peng föreslås.

Se till att era dyra prylar är kopplat till en sånär istället https://www.bauhaus.se/grenuttag-schneider-med-askskydd-5vags...

Det här är absolut något att tänka på! Var fler som sa det. Ska forska mer i det. Samtidigt sas det att moderkortet behöver köra PCIE 5.0 om man ska köra en adapter för att ändra GPU position.

Som jag förstår det.
PCI_E1 minneskanal är x16 och 5.0. Dock så är det den minneskanal man sätter GPU på. Och om Disken tar så mycket perf. så kan den påverkar GPU.

Om jag fattar problemet rätt så skulle du få samma problem om du skulle sätta en 4.0 M.2 disk på samma lanes som din GPU körs på. Varför har de ens M.2 portar på dessa lanes?

PSU:

RAM: Ja det funkar nog för mig ända ner till 16GB om jag kollar på vad jag gör idag. Om jag känner att jag vill eller behöver minska på prislappen så kommer jag justera denna. For now står den på max som går.

Fiffla med Win11 nycklar: Jag fifflar inte men nycklar om jag inte absolut måste. Kommer nöta på deras licensnycklar i över 6år. De förtjänar licenspengarna. När jag var yngre å fattigare piratkopierade jag mycket. Idag köper jag alla licenser (där det är möjligt) för att jag kan. Det är viktigt att ge tillbaka när man kan. Mycket av min lön kommer indirekt pga Microsoft (att jag kunde deras produkter ledde till min framgång i min karriär). Om jag vill kan jag plocka nycklar från datorer vi skrotar.
Jag skulle kunna sälja mina Microsoft aktier och köpa typ två av dessa datorer jag planerar.

Corsair kylnin: Många verkar ha problem med Corsair. Har inge åsikt. Gillar noctua, men de är inte tunga innom RGB. Tyckte deras icue system verkade smutt. Vad ska man köra då? För mig är det nytt att man kan koppla ihop fläktar på det där sättet. Vad annat ska man köra?

I like it. Jag är på. Jag kan tänka mig köpa coola RGB powerstrips. Chassit tåls att funderas på. En vänn byggde en dator i ett Lian Li chassi och jag var avis.
Chassit tås

Det här ska bli fett.

De nyare av MSI-agget är uppdaterade till ATX 3.1 sedan några månader. Jag har den i 1000w med ATX 3.0 då jag köpte precis är uppdateringen var på väg ut till ÅF. Den här kör jag: https://www.inet.se/produkt/6905571/msi-mpg-a1000g-pcie5-1000...

Rekommenderar inte pirat-Windows, bara att det finns billigare retail-nycklar

I övrigt tycker jag du ska köra på, dumköp inte bara för att och sen ser du till att njuta av massor av spel i 4K. Det gör jag och har gjort i snart ett år. Lätt värt de 35-40k min kostade i slutändan sett till antal timmar nöje.

Permalänk
Medlem

Tack allesammans. Skitskoj att det blev sån uppmärksamhet! Lets Gooo!
Jag ber er att ha tålamod med mig. Jag har inte bråttom att spika ihop detta. Tänker mig att det tar tid att släppa 5090 innan jag får tag i ett. Sen tar det en vecka för mig att skaka loss stålars. Tänker mig att till våren bör jag kunna ha delar.

Först om pris.
Först kan vi alla vara överens om att alla byggen på denna tråd är onödiga? Ingen behöver nån av dessa byggen.
Ja det finns undantag. Men det är väldigt få i detta forum som har ett undantag. Rättfärdiga ditt 15k bygge.
Och egentligen, är det inte bättre med en konsol? så mycket rimligare!
OKEJ OKEJ! Jag skojar!

Det finns ingen bestämd prislapp på detta bygge. Det kan kosta upp till 100k om jag anser att det make sense. Jag bara gissar på att det inte finns en poäng över 70k.
Men jag köper inte saker "bara för att de är dyra" eller för att jag vill "slösa pengar". Får jag vad jag vill ha för en billigare-peng så självfallet väljer jag det. Det finns nån form av rim och reson. Jag vill inte ha Xeon eller threadrippers tex. Om det hade vart möjligt med SLI hade det vart uteslutet. Värsta för att vara värsta är inte nödvändigtvis inte true. Och det är fair att du tänker. Men vart går gränsen?

Mina tankar runt:

• GPU: RTX 5090 - Lär gå på 28 000kr. Se det såhär. Jag bygger en 30 000kr´s dator med ett 5090. Mitt nuvarande är ett 3080. Den tjänar mig bra.
    Kommer det vara extremt? Ja.
    Är det värt? Nej.
    Vi vet att top 10% av FPS kostar mest pengar.
    Fake frames? jag lär inte märka lagg eller se skillnad. Det är en av anledningar jag säger all in på denna generation.

• Moderkort: Det här är datorn. Och bland de viktigaste komponenterna. Moderkort, GPU, CPU gör datorn. Jag har inga problem att lägga pengar här om det är bra. Det har tjänat mig bra i tidigare byggen. Jag kollar på IO (PCIE 5.0, USB 4.0 och hur många portar. M.2 platser och kylning runt detta. Gärna många. Stealth hade vart coolt men jag tvivlar på att det går (anslutningar på baksidan) samt support och kända issues). Jag är dock absolut inte låst vid mitt nuvarande val

• CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D - det verkar helt enkelt vara den bästa gaming CPUn. Och jag har kört intel i många generationer.

• RAM: DDR5. Ni har övertalat mig att man ska köra 2 stickor är bättre. Kommer köra på 6000 minnen. Tror inte att överklockning är värt mödani FPS. Kommer även fylla ut de två tomma platserna med "Light Enhancement Kit" dvs attrapper som ser ut som RAM som har LED.
    Jag skulle klara mig med så lite som 16GB, just nu säger vi 96GB. Det här en såndär siffra som jag gillar att den är hög mer än vad jag behöver. Jag är också fullt medveten om onödigheten. På Jobbet så godkänner jag folks IT-Inköp och nekar folk bara för att de vill ha mer ram för mer ram. I get it. Minskar jag den här posten så gör jag det i slutet. Jag vet att jag kan gå så långt ner som 32GB och spara pengar.

• Lagring: 4TB M.2 Disk. Verkar som det blir en PCI 4.0, då 5.0 skulle störa GPU. Kommer användas för OS och spel. 7200 RPM 20TB. Lugna ner dig, det var många år sen Seagate hade problem. Jag behöver mycket lagring, behöver dock inte vara snabb. Här är min fundering mest över kylning över M.2 disken. Om moderkortets inbyggda kylning räcker.

• PSU: Jag räknade på att:
    GPU (RTX 5090) 575(W)
    CPU (AMD Ryzen 7 9800X3D) 170(W)
    Moderkort (MSI MPG X870E) 50(W)
    RAM (RGB-minnen) 15(W)
    Lagring (SSD + HDD) 20(W)
    Kylning och fläktar 20(W)
    Totalt: 850 (w)
    1000w bör räcka, jag har 17% marginal. 1200(w) ger mig 42% i marginal.

Här tjatar ni alltid om fläskigaste PSU och extrema watt-tal i alla år.
    I min erfarenhet (med tusentals av datorer) så är det aldrig problem med PSU. Skaffa ett överspänningsskydd istället. Oroa dig inte så mycket, ha lite marginaler men inte ta inte i allt förmycket. Jag är skeptisk till Platinum vs Gold. Men i detta bygge känner jag mig fine. Vi kör platinum för att maxa. Ska jag köpa fetare än 1000w behöver jag övertalas. Olika märken. Meh. Kanske den mest osexigaste delen i datorn. Så länge den är modulär.

• Chassi: Här är jag obestämd, söker inspiration. Mina tidigare är silent som stått under bordet. Denna har jag bestämt att den ska full RGB och desto mer jag tänker på det så ska jag lägga ner mer och mer på att den ska se cool ut. Än så länge inspirerar Thermaltake CTE E550 TG mig mest. Den kommer stå i hörnet av ett rum på ett bord där den syns. Gillar fönster fram och på sidan. Viktigt att det kyls, men jag kan kompromissa på kylningen pga estitik. Kommer inte överklocka (förmodligen)

• Chassikylning: Vill inte köra custom vattenkylt. Men här är estetik viktigare än faktisk kyleffekt. Inte så orolig för ljud (har tinnitus så det får gärna surra lite).

• CPU kylare: Slutet Vattenkylt med skärm på CPU. Typ Corsair iCUE LINK TITAN 360 RX LCD AIO Kylare (svart). beror mer på chassi och övriga kylning. Det är sååå önödigt med en skärm på CPU. Därför är det såå nödvändigt i detta bygge.

• Övrigt: Ni inspirerar mig att att detta bygge ska även se coolare ut än vad jag tidigare hade tänkt. Så annat RGB på exempelvis moderkorts power kablar osv?

• Vad har jag idag?: Skärm: Samsung Odyssey 49" G9 OLED @5120 x 1440 240 Mhz. Tangentbord: Keychron MAX RGB. MUS: Nån trådlös Razor... VR: Oculus Quest 3. Har Wifi6 vilket är mer än vad som behövs för VR, men kör trådat för datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

De nyare av MSI-agget är uppdaterade till ATX 3.1 sedan några månader. Jag har den i 1000w med ATX 3.0 då jag köpte precis är uppdateringen var på väg ut till ÅF. Den här kör jag: https://www.inet.se/produkt/6905571/msi-mpg-a1000g-pcie5-1000...

Rekommenderar inte pirat-Windows, bara att det finns billigare retail-nycklar

I övrigt tycker jag du ska köra på, dumköp inte bara för att och sen ser du till att njuta av massor av spel i 4K. Det gör jag och har gjort i snart ett år. Lätt värt de 35-40k min kostade i slutändan sett till antal timmar nöje.

Det har en utgångsport som är kompatibel med PCIe 5.0 och Intel PSDG ATX 3.0..

No go. inte ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Jag kan inte längre redigera första posten. Annars tänkte jag uppdatera eftersom jag får förslag (kanske MODS kan fixa detta?)

Här är vi nu iaf.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte https://komponentkoll.se/ längre. jäklar var meckigt det var.
Omöjligt att lägga till eller ändra komponenter i ett bygge. De ska vara 96GB ram ovan.

kommer säker nån snart.

"Jooo det går om du XYZ!".
Gillar det ändå inte, ej intuitivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

Asså vad är det här för forum?

Håller med. Det här ska ju vara ett forum för entusiaster, inte Råd & Rön.

Eller är det så att väldigt få faktiskt har koll på vilka dom bästa prylarna är? Istället för bra tips är det mycket snack om hur onödigt det är med premium-komponenter.

Jag är själv i tagen med att göra en liknande "dum deal" (jag har mina anledningar) och är intresserad av vad som faktiskt är bäst, vilket inte alltid är dyrast förstås.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 9 9950X3D/Noctua NH-D15 G2
Chassi/PSU: ASUS PA602/Seasonic-Noctua TX-1600 1600W
MB/RAM: ASUS ROG Strix X870E-E Gaming Wifi/Corsair Vengeance 64GB
SSD/GPU: Samsung 9100 Pro 2TB/ MSI RTX 5090 Suprim
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C4 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem

Kör hårt med bygget, det kommer bli fett oavsett den något missunnsamma klagosången här i tråden.
Du nämnde någonstans oro för värmen från GPUn som sprids i chassit, och att du inte vill ha någon custom loop.
Jag skulle då rekommendera någon AIO GPU, typ denna:

https://rog.asus.com/graphics-cards/graphics-cards/rog-astral...

Då slipper du det problemet plus att de korten ofta är flera procent snabbare, och såklart mycket svalare och tystare, än sina luftkusiner.

Permalänk
Medlem

Kör på TS.

Köpte själv ett "värstingsystem" för lite mer än 2 år sedan (RTX 4090+13900k, bygget i sign), var väl det dyraste jag köpt förutom min bil.
Ville för en gångs skull ha det bästa som fanns inom hårdvara och hade ekonomin att backa upp ett eventuellt köp.
Behövde jag prestandan? Njae inte direkt. Villhövde snarare.
Har jag haft kul med datorn? Som fan.
Ångrar jag mig? Absolut inte.

Datorer åldras dessutom förvånansvärt "bra" idag, det är inte som för 10-15 år sedan när en dator som var över 2 generationer gammal var mer eller mindre skrot som knappt dög till något. Visst, dom tappar ju värde men ingen som vet vad dom sysslar med köper en dator som en "investering". Det är ren livsglädje man skaffar sig och inget annat.

Räknar dessutom med att denna datorn (om inget går sönder, peppar peppar) kommer räcka mig gott och väl i säkert 2 år till minst, tills nästa generation GPU:er om inte annat.
Då har jag använt den i 4 år. Delar jag inköpskostnaden på 4 blir det inte många tusen om året denna hobbyn har kostat mig.
Har 2 andra större hobbys utöver datorer, som jag lägger säkert mer pengar på om året, men det märks inte av lika tydligt då det är några tusenlappar här och där, istället för en stor klumpsumma på XX.000-tusen på en gång vart fjärde år.

Så nä, är detta något du vill, så gör det!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buffelapa:

Kör hårt med bygget, det kommer bli fett oavsett den något missunnsamma klagosången här i tråden.
Du nämnde någonstans oro för värmen från GPUn som sprids i chassit, och att du inte vill ha någon custom loop.
Jag skulle då rekommendera någon AIO GPU, typ denna:

https://rog.asus.com/graphics-cards/graphics-cards/rog-astral...

Då slipper du det problemet plus att de korten ofta är flera procent snabbare, och såklart mycket svalare och tystare, än sina luftkusiner.

vad kommer dem gå på ungefär? har funderat på en gpu med riktigt fläskig kylare till min nästa dator för att få ner ljudnivån, utan att bygga vattenloop själv.
tänkte mig nått AIO system eller nått med stora feta noctua fläktar

Permalänk
Medlem

Varför inte 9950X3D när du ändå håller på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappkossa5000:

Varför inte 9950X3D när du ändå håller på?

Är den bättre för spel?

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Gillar den här typen av trådar och har själv funderarade ett tag på att återigen gå all in på ett nytt bygge efter många år med lättare uppgraderingar, men blir nog inte av då jag inte längre spelar så mycket.
Kan jag lägga 200k på en kamera så ser jag inga fel i att lägga 60-100 på en dator.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Ända jag tänker är oavsätt om pengar inte spelar någon roll så är 6000kr på ett moderkort inget annat än totalt meningslöst när ett moderkort för mindre än hälften fungerar minst lika bra.

Är det något som jag velat lägga onödigt (jämfört med konsensus) mycket pengar på så är det moderkortet. Det är där det kan ta stopp om man plötsligt kommer på att man hade velat kunna koppla in saker som man inte tänkte på att man skulle vilja koppla in när man köpte moderkortet.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

Angående chassi så hade jag frångått det där trista med bara en stor grillfront med RGB, och köpt något tidlöst gammalt Lian Li-chassi med massvis med 5,25"-platser, som jag fyllt med enheter och prylar och reglage för att anspela på datorns otroliga maxadhet.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Är det något som jag velat lägga onödigt (jämfört med konsensus) mycket pengar på så är det moderkortet. Det är där det kan ta stopp om man plötsligt kommer på att man hade velat kunna koppla in saker som man inte tänkte på att man skulle vilja koppla in när man köpte moderkortet.

Well vad är det som kan hindra en, antal m.2 platser sure, som i mitt fall så har jag bara en plats på mitt moderkort, men hade då inte varit värt några 5000kr (kontra 1800kr), då är det mer värt att bara köpa en större ssd och byta ut den nuvarande eller skaffa ett pci-e kort med m.2 platser.

Pci-e 4.0 kontra 5.0 kommer aldrig vara ett hinder utöver vissa specifika produktiva laster (för spel aldrig).

Lagring, mer eller mindre alla moderkort även för 2000kr har minst två platser så även här känns det inte häller relevant att köpa något dyrare moderkort.

Så det vi har kvar då är portar på baksidan, typ usb osv. Även här så sure någon enstaka person kanske har behov av 12+ usb portar men då är det nog även där otroligt mycket mer prisvärt än ett moderkort för 5000kr.

Så ända tillfället som ett dyrt moderkort kan va värt pengarna är om man behöver något specifikt när drt kommer till design, typ nzxts vita moderkort i ett stilrent vitt bygge.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

No go. inte ATX 3.1

Typ fast ändå inte: https://hwbusters.com/quick-tips/should-i-get-an-atx-v3-1-psu...

Men oavsett, se till att det är ett bra nätagg med bra effektivitet och inget skräp

Permalänk
Medlem

Jag skulle även lägga en slant på en skärm som motsvarar datorn typ 20-30k extra för en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

Min nuvarande setup är.

Don´t worrybout it.

Här en beräkning
Total effekt:

Som jag förstår det.

PSU:

Chassit tås

Det här ska bli fett.

Haha du är rolig du! Förlåt för att jag skrattar men kan inte låta blir. Du ska köpa en ”maxad” dator för minst 60k, och du klagar över att 2000 kr är dyrt för en PSU med 1200W? 😁 Med andra ord så vill du lägga mindre pengar på en PSU som för övrigt ska hålla minst i 12 år, som är en av de viktigste komponenterna i en dator? När du istället kan dra ner priset på andra ”mindre” viktiga komponenter och ändå få grym prestanda?

Om man ändå ska lägga så mkt pengar på en dator, självfallet köper man en PSU i topp klass med kvalitet, exempelvis Asus Thor II(III release snart), Seasonic, Corsair! OCH ja, det kostar om man vlll ha kvalitet och bra grejer samt inte där man ska snåla!

Följer! Ska bli kul att se årets monster dator 2025! Kör hört och rock n’ roll 👍🔥

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

Jag kan inte längre redigera första posten. Annars tänkte jag uppdatera eftersom jag får förslag (kanske MODS kan fixa detta?)

Här är vi nu iaf.
https://komponentkoll.se/bild/ynHnP.png

Vad är hela budgeten och vilka delar behövs?
Skärm?
Skrivbord?
Stol?
Tangentbord/mus/handkontroll/ratt/joystick/…
Nätverk till hemmet (flera gigabit alltså)

Spontant hade jag nog haft lagringen i en NAS med 10Gbit, det är fortfarande snabbare än Sata eller någon HDD någonsin (1Gbit räcker nog egentligen till och med)

Är datorn bara för spelande? Annars finns ju Threadripper också som alternativ att köpa. Men det kanske är lite väl extremt?

Behöver du någonsin ha med dig dina spel? Man kan ju fundera på att lägga till en Steam Deck eller motsvarande nyare från Asus/Lenovo/… eller rent av en duglig laptop (kan också lånas ut till kompisar på besök)

När budgeten springer upp i dessa summor så ser jag bara all potential som finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

Här är vi nu iaf.
https://komponentkoll.se/bild/ynHnP.png

Du behöver inte oroa dig för ljudet av 6x120mm fläktar om det är kvalite. Blir en dovt hummande. Knappast tinitus klass. Personligen tycker jag corsair är skräp. Men du återkommer hela tiden till detta. Du gör som du vill. Men varför blanda in en mekanisk disk. Den kommer förstöra hela ljudbilden på din knäpp tysta dator

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Mycket avundsjuka här tycker jag. Jag önskar att jag hade 60-100k att lägga på en dator. Man får väl tänka att 60-100k är för vissa som 20k är för mig. Man kan ju inte sitta i ett forum där någon vill ha hjälp med att bygga den absolut bästa datorn pengar kan köpa och haka upp sig på priset. Om han nu är bitcoin miljonär, jobbat hårt för att klättra i karriären eller ärvt pengar spelar ju ingen roll. Sweclockers handlar väl om att hjälpa varandra oavsett bakgrund? Jag blir ju inte dissad och hånad när jag på min statliga vaktmästarlön vill ha hjälp att bygga en dator för 20000, så varför ska han behandlas annorlunda?
Förlåt @redrock81, var bara tvungen att skriva av mig. Är inte tillräckligt kunnig för att bidra med någon hjälp till bygget. Vill dock ha en uppdatering här när allt är klart 😊

Permalänk

Jag har också valt att bygga en liknande dator. Har redan införskaffat mig alla delar utom grafikkortet. Införskaffade mig en del på drops och rea sedan black friday.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/1SA3AVSJPJWiRZVHjASicqpsmeI/swec

Funderar på vilket 5090 jag ska köpa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

vad kommer dem gå på ungefär? har funderat på en gpu med riktigt fläskig kylare till min nästa dator för att få ner ljudnivån, utan att bygga vattenloop själv.
tänkte mig nått AIO system eller nått med stora feta noctua fläktar

Det kommer inte bli billigt iallafall fast inget MSRP angivet än, men det kommer vara det bästa kortet av alla 5090 (om det inte släpps ett Matrix vilket jag inte hört det ryktas om (ännu)); det kommer typ vara i prestandanivå med ett luft-5090 Super, om en sådan refresh kommer.
Jag skulle gissa att deras "basic" TUF landar som FE kring 28-30K, deras "vanliga" luft-Astral (som ersätter Strix) landar väl närmare 32-35K så deras AIO-kort hamnar nog kring 38-42K är jag rädd.

Permalänk
Medlem

Poängen med att välja ett överdimensionerat nätagg är att det slipper stressas genom att ligga nära maxnivån det är designat för. Rimligtvis medför detta mindre slitage.

Vidare så tenderar ljudnivån att vara högre för exempelvis ett nätverksaggregat som är dimensionerat för 1000W och körs i 800W än för ett som är dimensionerat för exempelvis 1500W och körs i 800W.

Sedan kan man alltid se till uppgraderingsaspekten. GPU:erna har stadigt ökat effektuttaget så det är kanske inte helt otippat att framtida grafikkort kommer kräva högre effekt än de gör i dagsläget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

No go. inte ATX 3.1

När du ändå går all in på datorn hade jag rekommenderat att även göra det på PSUn.
1000W är trots allt det lägsta som 5090 kräver, och din dator ska väl inte sikta mot de lägsta funktionsdugliga rekommendationerna?
Skämt åsido, hade jag varit du hade jag kört på antingen ett Asus ROG Thor 1600W eller ett Seasonic Prime TX-1600 Noctua Edition.
Båda stödjer PCIe 5.1 och ATX 3.1, men framförallt är de båda semi-passiva ända upp till 50% så fläktarna går inte igång alls förrän vid typ 800W.
Då det låter som att datorn utöver prestandamässigt även ska skina bokstavligt så hade jag nog kört med Asus ROG Thor 1600W då den har inbyggd OLED-skärm.