RX 7900XT/XTX Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Hej gubbar , jag sitter på ett 7800xt å et 7900xt
Min väg hit e från 1080ti -b580- å sedan 7900xt

Nu tror jag kort nästan funkar ok men har problem i wreackfest
Där har vi fps på mellan 60-144 jävligt fladrigt..
Läst lite å rensat alla drivrutiner å program å bar lagt in drivrutiner men ingen skillnad..

Kort specs e 5700x3d 64gb å 7900xt 34 tums uw

Prövar jag i grabbens burk(5600 å ett 1080ti å en 34tums uw)så ligger de på 100fps utan dips med allt på max då spelet verkar låsa sig på skärmens hz

Nån annan med samma fel på samma kort å spel som löst detta lr har tips!?

Är de alltid lite buggigt med amd kort bland olika spel?
Ärliga svar tack

/Hjälp

Testa stänga av ReBAR/SAM. Det ska tydligen kunna ge problem i vissa spel så kan vara värt ett försök i alla fall

Permalänk

Köpte precis ett begagnat 7900xtx sapphire nitro+ for 10,000. Tycker ni att jag har betalat ett rimligt pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArashE78I:

Köpte precis ett begagnat 7900xtx sapphire nitro+ for 10,000. Tycker ni att jag har betalat ett rimligt pris?

inte direkt, nya kort har i över ett halvår gått att köpa för 11500kr, varit ner mot 11000kr flera gånger.

Sen med nya kort på ingång så skulle jag nog påstå att 10 000kr är väldigt mycket pengar för ett begagnat xtx.
såg ett xtx som sålt för 7500kr här på sweclockers vilket känns mer rimligt.

9000kr
https://www.sweclockers.com/marknad/246128-asrock-radeon-rx-7...

8500kr
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1722499-asus-radeon-rx...

7500kr
https://www.sweclockers.com/marknad/245534-amd-7900-xtx-iquni...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Thermalright Heilos från Proshop. 59:- vid det tillfället, tror 79:- annars. Men ger bara nog till en applicering, vilket gjorde det ganska så svettigt för mig.

Är det lika bra som PTM7950 eller är det samma sak?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av norrby89:

inte direkt, nya kort har i över ett halvår gått att köpa för 11500kr, varit ner mot 11000kr flera gånger.

Sen med nya kort på ingång så skulle jag nog påstå att 10 000kr är väldigt mycket pengar för ett begagnat xtx.
såg ett xtx som sålt för 7500kr här på sweclockers vilket känns mer rimligt.

9000kr
https://www.sweclockers.com/marknad/246128-asrock-radeon-rx-7...

8500kr
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1722499-asus-radeon-rx...

7500kr
https://www.sweclockers.com/marknad/245534-amd-7900-xtx-iquni...

Ok för det jag köpte är nitro+ som kostar runt 13000-14000 om ska köpa nytt. Det som jag köpte köptes i november och har 3 år garanti. Hade jag kunnat få det för 9000 hade det varit dunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArashE78I:

Ok för det jag köpte är nitro+ som kostar runt 13000-14000 om ska köpa nytt. Det som jag köpte köptes i november och har 3 år garanti. Hade jag kunnat få det för 9000 hade det varit dunder

Ja well enligt mig så är dom dyrare modellerna nästan aldrig värd den extra slanten. Sure kanske är lite tystare, går att överclocka lite mer osv.

Samt senaste halvåret har nitro+ varit nere på 10500kr som lägst, legat runt 12 000kr större del av av tiden.

Huvudsaken är att du är nöjd, men jämfört med en basmodell för säg 8000kr så är det inte en direkt bra deal.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArashE78I:

Jag köpte mitt Taichi OC för 10500 nytt, vilket ganska drastiskt sänker vad jag tycker är ett rimligt pris för ett begagnat kort

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Jag köpte från Aliexpress men har tyvärr inte hunnit prova än.
Skulle kunna vara fejk såklart men dom har åtminstone lagt lite energi på att få den att se äkta ut. Får väl se vad resultatet blir helt enkelt..

<Uppladdad bildlänk>

Här är länk till den jag beställde om du vill chansa
https://a.aliexpress.com/_EHlIvU4

Kan inte du skriva något när du testat om den är ok eller inte, beställer i så fall därifrån jag också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Kan inte du skriva något när du testat om den är ok eller inte, beställer i så fall därifrån jag också.

Absolut, det kan jag fixa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Är det lika bra som PTM7950 eller är det samma sak?

Exakt samma egenskaper på papper men har aldrig kommit i kontakt med "äkta" PTM7950, så kan inte svära på det.

0.2mm tjockt, 8,5W/(mK), ett helvete att applicera. Jag tror det är samma.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Tjenare owners. Satt och sneglade på 7900 XTX på inet och såg att många recensioner klagade på drivers. Hur är de egentligen? Är det mycket strul? Vill överge det gröna laget men inte om AMD inte lyckats få till drivarna än.

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Tjenare owners. Satt och sneglade på 7900 XTX på inet och såg att många recensioner klagade på drivers. Hur är de egentligen? Är det mycket strul? Vill överge det gröna laget men inte om AMD inte lyckats få till drivarna än.

Där är några enstaka spel som av oklar anledning inte verkar gilla Radeonkort, har för mig att COD är ett av dem, inte helt säker eftersom jag inte spelar det själv. Från mitt håll har jag inte haft några direkta problem och jag har spelat allt möjligt från Half-Life till Throne & Liberty på mitt kort. Enda gången jag hade problem var när Helldivers 2 var nytt och spelet kraschade 5 kvartar i timmen på grund av allt möjligt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Det finns men jag har personligen inte upplevt något mer än vad jag hade på Nvidia-sidan.
Men jag läser å andra sidan om folk som säger de upplever problem i vissa specifika spel. Överlag rullar allt hur bra som helst men har du oturen att spela just ett av spelen som inte verkar lira så är det svårt att få till det.

Mitt enda klagomål är hög effekt vid idle när mina dubbla skärmar kör högre refreshrate. Detta problem är inte nytt. Men det dyker upp för Nvidiaägare också så jag vet inte hur man ska se på det. Problemet i båda lagen är oftast att minnet inte klockas ner vid idle utan ligger på sin högre frekvens.

Jag bytte från ett RTX 3070 för övrigt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Gick från ett 1080 till 7900xtx under BF här för några månader sedan. Har haft mer problem med random drivercrashar och spel som dör under tiden från BF till nu med AMD kortet än vad jag hade under typ sju år med mitt 1080. Oftast bråkar det när jag spelar wow och kikar på någon film samtidigt. Har en kompis som köpte likadant kort och vi har fått ge upp helt på PUBG då det dör konstat för någon av oss vissa kvällar och andra kvällar fungerar som vanligt.

Permalänk
Medlem

@Snuffelbutt det låter mer som du har problem med hårdvaran än drivrutinen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Jag har alltid haft Nvidia kort +- 3av varje sort från 970 till 1080ti å har som värst väntat nån dag på update på nå drivrutiner som blev dåliga vid update!

När b580 släpptes gick jag på recensioner å köpte 2 as-rock(snygga kort) men de fanns ju inget å hämta där så returnera dom å köpte ett 7800xt å ett 7900xt (har tidigare haft ett vega64 å en radeon 580fatboy som reserv kort men knappt använt 580 it hade ju sin del av coilwine)

Alltid när jag kollat comparison på gpu står de att amd e hype av fanboys..

Hur fungera amd för mig??
Båda va varianten hellhound 7900xt e troligen definitionen av coilwine men med lurar på va de inte ett problem (jag hade redan bestämt innan köpet att kortet fick låta sålänge de inte störde med lurar på å de va ok!.

Men sen så ? Kunde jag spela?
Nja alltså jag håller mig till följande:
Pubg:testa bara lite så de va så mkt problem i wreackfest men kan inte säga att de va wihoo som de borde när man går från 1080ti
Arma reforger :kunde inte bli nöjd med ngt av korten här
Dayz här funka väll typ båda men hade just då aldrig haft bättre kort
Wreackfest : 7800xt va bättre än 7900xt hitta mkt läsning om wreackfest å amd å problemet va inte nytt vilket kändes trist.

Jag installerade 3 olika drivers till 7900xt tog bort alla gpu drivers med olika program å inget gjorde skillnad..
Pröva även med bara drivers utan appen men nej wreackfest låg på 65-135fps på 7900xt

Jag tror inte att korten i sig är dåliga då de e rediga saker i rätt spel men jag ska inte behöva skippa visa spel!
å skiter faktiskt i ljudet om de kan döljas med lurar .

Om jag gjort ngt fel?
Fan vet jag men sammanlagt på b580 å andra korten jag haft senaste 1,5månaderna så har jag lagt mkt mer tid på å få dom å göra mig glad än jag lagt på Nvidia nånsin sammanslaget.

Va riktigt glad när jag köpte 7900xt då jag aldrig trodde jag skulle lägga sånna pengar på ett gpu nånsin å trodde aldrig dehär skulle va resultatet.

Vad hände sen?
Jo igår returnerades korten å de blev 4070ti super ..
Jag har barn vecka men ville ändå få ett svar om jag sporadiskt blivit dum i huvudet om de faktiskt e nå strul på amd drivrutiner..
Så la i nya rtx kortet med drivrutiner å drog igång dom olika spelan lite snabbt å allt bara funkar !

Inge konstigt utan precis som de alltid varit för mig med Nvidia

De känns väldigt skönt att de bara funkar igen men hade varit riktigt nöjd om d kunde varit så med amd korten då jag behöver dom där extra pengarna till mkt roligare saker!!

Får va lycklig att man handla på rätt butik å saker kunde returneras!

När jag prata med kundtjänst så beskrev jag att de kändes sunkigt av mig å först köpa 2kort sen returnera å sen 2 till å samma direkt igen..

Dom tyckte de va bra att jag beskrev mina problem tydligt å menade att hade jag ringt vid retur av b580 korten så hade som avrådit till köp av amd just pga av drivrutiner.

Nvidia va mer tryck i å börja spela!

Om jag fortfarande spelar när de nya e dags å byta prövar jag gärna igen men nu känns deras saker som halvfärdiga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Jag har alltid haft Nvidia kort +- 3av varje sort från 970 till 1080ti å har som värst väntat nån dag på update på nå drivrutiner som blev dåliga vid update!

När b580 släpptes gick jag på recensioner å köpte 2 as-rock(snygga kort) men de fanns ju inget å hämta där så returnera dom å köpte ett 7800xt å ett 7900xt (har tidigare haft ett vega64 å en radeon 580fatboy som reserv kort men knappt använt 580 it hade ju sin del av coilwine)

Båda va varianten hellhound 7900xt e troligen definitionen av coilwine men med lurar på va de inte ett problem (jag hade redan bestämt innan köpet att kortet fick låta sålänge de inte störde med lurar på å de va ok!.

Pubg:testa bara lite så de va så mkt problem i wreackfest men kan inte säga att de va wihoo som de borde när man går från 1080ti
Wreackfest : 7800xt va bättre än 7900xt hitta mkt läsning om wreackfest å amd å problemet va inte nytt vilket kändes trist.

Jag installerade 3 olika drivers till 7900xt tog bort alla gpu drivers med olika program å inget gjorde skillnad..
Pröva även med bara drivers utan appen men nej wreackfest låg på 65-135fps på 7900xt

Jag tror inte att korten i sig är dåliga då de e rediga saker i rätt spel men jag ska inte behöva skippa visa spel!

Om jag gjort ngt fel?
Fan vet jag men sammanlagt på b580 å andra korten jag haft senaste 1,5månaderna så har jag lagt mkt mer tid på å få dom å göra mig glad än jag lagt på Nvidia nånsin sammanslaget.

Va riktigt glad när jag köpte 7900xt då jag aldrig trodde jag skulle lägga sånna pengar på ett gpu nånsin å trodde aldrig dehär skulle va resultatet.

Vad hände sen?
Jag har barn vecka men ville ändå få ett svar om jag sporadiskt blivit dum i huvudet om de faktiskt e nå strul på amd drivrutiner..
Så la i nya rtx kortet med drivrutiner å drog igång dom olika spelan lite snabbt å allt bara funkar !

De känns väldigt skönt att de bara funkar igen men hade varit riktigt nöjd om d kunde varit så med amd korten då jag behöver dom där extra pengarna till mkt roligare saker!!

När jag prata med kundtjänst så beskrev jag att de kändes sunkigt av mig å först köpa 2kort sen returnera å sen 2 till å samma direkt igen..

Dom tyckte de va bra att jag beskrev mina problem tydligt å menade att hade jag ringt vid retur av b580 korten så hade som avrådit till köp av amd just pga av drivrutiner.

Om jag fortfarande spelar när de nya e dags å byta prövar jag gärna igen men nu känns deras saker som halvfärdiga..

Låter som du aldrig använde en DDU, och nvidias grejer låg kvar i bakgrunden det är det som skapar dessa konstiga problem.

Permalänk
Skrivet av Silles:

Låter som du aldrig använde en DDU, och nvidias grejer låg kvar i bakgrunden det är det som skapar dessa konstiga problem.

Nope precis de jag använde!

Å den ena burken hade aldrig haft en Nvidia gpu äns

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Mycket möjligt. Skärmen fryser, blir svart, allt fastnar och någon minut senare får jag felmeddelande om att drivrutinerna har timeat ut och jag ombeds att skicka en felrapport och sen fungerar allt igen.

Permalänk

På ngt sätt känns de som dom som har amd gpu kör samma spel som råkar va ett av dom som funkar lr accepterar att de strular lr inte ger full effekt på kortet lr tar månader/år å få funktion vilket e helt sjukt .

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Har samma problem med mitt 6900XT dock så uppstår det bara om kollar på t.ex youtube på ena skärmen en discord skärmdelning på annan skärm samt spelar på huvud skärmen då kraschar det ibland när man tabbar ut och in. Kan dock bero på att jag har 3 skärmar med olika uppdateringsfrekvenser en 180, 100 och 75hz

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Om jag gjort ngt fel?

Vad hände sen?

Låter skumt har rekommenderat 2 vänner ett 7900XT och dom har inte haft problem överhuvudtaget dock är på 2 helt nya datorer så jag gissar på du hade gamla drivrutiner kvar from Nvidia som ställde till det.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

På ngt sätt känns de som dom som har amd gpu kör samma spel som råkar va ett av dom som funkar lr accepterar att de strular lr inte ger full effekt på kortet lr tar månader/år å få funktion vilket e helt sjukt .

Aldrig upplevt något problem med något spel och kör lite allt möjligt allt har fungerat klockrent kört AMD sedan 2015.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Låter skumt har rekommenderat 2 vänner ett 7900XT och dom har inte haft problem överhuvudtaget dock är på 2 helt nya datorer så jag gissar på du hade gamla drivrutiner kvar from Nvidia som ställde till det.

Du läste inte ser jag..

De e helt nybyggda burkar när b580 korten köptes

Ena har haft bara intel kort

Andra hade ett intel å Nvidia i väntan på nya korten

Båda burkarna rensades med dedär ddu lr va de nu heter (aldrig tidigare behövt använt de så lite epa ändå)
Ni gjorde jag de å de funka inte!

Notera att jag tror absolut att korten har kraft!
Men å ha sånt här problem e inte ok för pengarna korten kostar..

De ska bara fungera direkt!(Visst de kan blir fel vid en update men de löses ju oftast inom några dagar hos Nvidia.

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Aldrig upplevt något problem med något spel och kör lite allt möjligt allt har fungerat klockrent kört AMD sedan 2015.

Sen e frågan om du satt å kolla fps å jämförde?
Lr om du va nöjd att de funka?

Byter man till betydligt bättre kort ska ju saker blir betydligt bättre inte bara lagom lr ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Sen e frågan om du satt å kolla fps å jämförde?
Lr om du va nöjd att de funka?

Byter man till betydligt bättre kort ska ju saker blir betydligt bättre inte bara lagom lr ok

Ja fps är riktigt bra kan typ maxa alla spel jag kör 1440p utan RT och få runt 100fps så förstår inte vad du menar riktigt mitt 6900XT prestera typ lika bra som 3090 i dom spelen jag kör.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Du läste inte ser jag..

De e helt nybyggda burkar när b580 korten köptes

Ena har haft bara intel kort

Andra hade ett intel å Nvidia i väntan på nya korten

Båda burkarna rensades med dedär ddu lr va de nu heter (aldrig tidigare behövt använt de så lite epa ändå)
Ni gjorde jag de å de funka inte!

Notera att jag tror absolut att korten har kraft!
Men å ha sånt här problem e inte ok för pengarna korten kostar..

De ska bara fungera direkt!(Visst de kan blir fel vid en update men de löses ju oftast inom några dagar hos Nvidia.

Om det är så pass nya datorer kan det vara som så att du kör Windows 24h2? Då kan du ha problemet där.

Har själv haft enorma problem med att datorn bara startar om från ingenstans, blåskärm och fick min ssd att förmodligen bli korrupt då jag inte kunde installera Windows på min ssd längre (fungerar felfritt med två olika Samsung ssds)

Inga problem alls sen jag gick tillbaka till 23h2, kör även med ett 7900xt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Ja fps är riktigt bra kan typ maxa alla spel jag kör 1440p utan RT och få runt 100fps så förstår inte vad du menar riktigt mitt 6900XT prestera typ lika bra som 3090 i dom spelen jag kör.

Förstår inte vad jag menar med vad?
Jag har ju knappast lagt ett antal timmar på å installera radera byta olika versioner på drivrutiner med å utan app för å få ett halv fungerande kort!?

Om du nu sitter på 6900xt så kanske dom drivers lirar bättre just nu!?

Å din kommentar inte hjälper oss som har 7800xt å 7900xt som upplever problem..

Jag har inte byggt många burkar men ändå 20+ åt mina barn å vänner aldrig haft sånna problem tidigare

Jag va som sagt riktigt sugen på amd då jag skulle få så mkt mer kort för mindre pengar å jag hitta dom till bra priser så de va ännu bättre

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Om det är så pass nya datorer kan det vara som så att du kör Windows 24h2? Då kan du ha problemet där.

Har själv haft enorma problem med att datorn bara startar om från ingenstans, blåskärm och fick min ssd att förmodligen bli korrupt då jag inte kunde installera Windows på min ssd längre (fungerar felfritt med två olika Samsung ssds)

Inga problem alls sen jag gick tillbaka till 23h2, kör även med ett 7900xt.

Jag e fortfarande på win 10 å kommer inte ihåg på rak arm vilken update den e på nu på jobbet!

Jag har bara m2 diskar i burkar när jag bygger nu för

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Jag köpte från Aliexpress men har tyvärr inte hunnit prova än.
Skulle kunna vara fejk såklart men dom har åtminstone lagt lite energi på att få den att se äkta ut. Får väl se vad resultatet blir helt enkelt..

<Uppladdad bildlänk>

Här är länk till den jag beställde om du vill chansa
https://a.aliexpress.com/_EHlIvU4

Jag tycker den där ser ut att ha samma font som det är på min. Jag har inte märkt av några värmeproblem, varken på CPU eller GPU och diverse laptops.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX