Köpare nyttjar köpskydd, som säljare vad har man för skyldigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Du godkänner Traderas villkor för att använda tjänsten, men då ska det tydligt framgå av dessa villkor vad som gäller.

Och det gör det inte?

Satt igår och letade efter villkoren för det så kallade köpeskyddet och kunde inte hitta det. Kanske är jag blind, kanske får man enbart villkoren i samband med att man köper eller säljer något. Men villkoren var inte direkt lätt tillgängliga på deras hemsida. Bara massa ruttna "vanliga frågor och svar" som är oneliners och inte villkor.

Det jag specifikt letade efter var hur det fungerar med ersättningsskyldigheten. Är det alltid säljaren som ersätter eller klan tradera också ersätta enligt villkoren och hur är villkoren formulerade för att avgöra vem som är ersättningsskyldig. man kan knappast kalla det för en försäkring om det alltid ska vara säljaren som återbetalar köpeskillingen och att Tradera har hela beslutanderätten. Bondfångeri kallas det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Wow om Du, TS har foton och bilder på att köparen har spillt sin spillning på datorn då är det ju huuur lugnt som helst för Din DEL - 🐮 f'låt KÖPAREN - en annan del av Sverige... 🐽

Som en sångtext lyder: 😁 De har inte modet [ballar av stål] för att ta farsan till domstol... 😁

Du kan sova lugnare än en Serbisk krypskytt...

Helt Unbelievable...bestrid Traseras, f'låt Traderas undanflykter...

Har du druckit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Du godkänner Traderas villkor för att använda tjänsten, men då ska det tydligt framgå av dessa villkor vad som gäller.

Jag tror fortfarande inte ett företag kan skriva en generell disposiv frånskrivning....
Det måste bli vid varje köp isåfall mellan båda parter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxter Blue:

.Men allmänna reklamationsnämnden måste väl ändå kunna titta på ärendet när man köpt en säljtjänst på Tradera ?

Nej det måste dom inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Och det gör det inte?

Satt igår och letade efter villkoren för det så kallade köpeskyddet och kunde inte hitta det. Kanske är jag blind, kanske får man enbart villkoren i samband med att man köper eller säljer något. Men villkoren var inte direkt lätt tillgängliga på deras hemsida. Bara massa ruttna "vanliga frågor och svar" som är oneliners och inte villkor.

Det jag specifikt letade efter var hur det fungerar med ersättningsskyldigheten. Är det alltid säljaren som ersätter eller klan tradera också ersätta enligt villkoren och hur är villkoren formulerade för att avgöra vem som är ersättningsskyldig. man kan knappast kalla det för en försäkring om det alltid ska vara säljaren som återbetalar köpeskillingen och att Tradera har hela beslutanderätten. Bondfångeri kallas det.

Så svårt är det väl inte att hitta?

Sidofoten

där det i slutet på sidan finns en länk med villkor (punk 8 gäller köpskyddet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Så svårt är det väl inte att hitta?

Sidofoten
<Uppladdad bildlänk>

där det i slutet på sidan finns en länk med villkor (punk 8 gäller köpskyddet)
<Uppladdad bildlänk>

https://www.tradera.com/support/se/terms/terms-and-conditions...

Finns ju dock inget vettig ur disposiv lag tolkning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tror fortfarande inte ett företag kan skriva en generell disposiv frånskrivning....
Det måste bli vid varje köp isåfall mellan båda parter

Nej, det borde inte behövas. Du som användare av tjänsten (både säljare och köpare) godkänner Traderas villkor som då reglerar avtalsförhållandet mellan köpare respektive säljare. Villkoren gäller tills vidare (eller så länge Tradera stipulerar att de ska gälla). Det som är oklart hur Tradera avviker från KL.

Skrivet av Swedishchef_90:

Nej, detta är inte tillräckligt ur ett avtalsrättsligt perspektiv, och det är ju det som är avgörande här. Hur åsidosätter Tradera köplagen genom att reglera en tvist mellan två privatpersoner, och vilka delar av KL är det man i så fall frångår?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Har du druckit?

Nej jag menar bara att säljaren inte har några problem eftersom han har film 📼 bevis.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Har du druckit?

Nej jag ser inte problemet, säljaren har alla bevis för att häva köpet plus att man har uttalat att när en advokat skrev ett genmäle till Tradera så backade de. Genmälet gällde att deras vilkor att man inte kan överklaga inte är Okej enligt Konsumentköplagen och alla andra lagar.

Alla säger "Oh det är inte så enklet" men TS/säljaren måste påbörja den administrativa processen för att han ska få rätt. därav mitt uttalande att om köparen spillt någt diffust på datorn då hade jag överklagat tills jag hade fått rätt.

Sen kan man alltid invända mot oskäliga avtalsvillkor. Vänligen ta i beaktande att när bolag skapar avtal skapar de klausuler till deras fördel och det är därför man kan göra nämnda invädning...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem

Utan att syfta på TS ärende så kan man också vända på det hela och fråga sig vad man får för det köparskydd man nu är tvungen att betala? Det låter som en ”garanti” för att man ska få en vara enligt beskrivning, annars pengarna tillbaka. Men det verkar snarare vara så att Tradera ser det som någon slags ”juridisk” hjälp att driva mot säljare. Problemet är att det är lika svårt för Tradera att bevisa att en säljare skickat en felaktig vara som det är för en privatperson. Tycker hela upplägget är extremt märkligt formulerat.

En sak som jag faktiskt tycker är vettigt och det är att risken för varan under transport ska ligga på säljaren. Det är heller inte ovanligt i B2B att man har avtal om ”fritt levererat” osv.
Det är rätt naturligt då alla speditörer kräver att den som köpt frakten (säljaren) också är den som reklamerar en försändelse. Det har jag inget problem med, men köpskyddet är extremt märkligt formulerat och känns ärligt som en cash grab :/

Att ”avtalet” dvs användarvillkoren är luddigt skrivna imo är juridiskt en nackdel för Tradera.

Noterar också att om jag fortsätter sälja så kommer jag ta ut pengarna från kontot så fort det är möjligt. Har man rent mjöl i påsen så ska man inte ge dem chansen att hålla inne utbetalning.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem

Juridiskt anses en försändelse vara avlämnad när man skickar ett paket eller brev, eftersom den övergår till speditörens ägo. Sen kan man komma överens om vad som givetvis om båda parter är överens.

Min erfarenhet är att vem som reklamerar en försändelse beror på omständigheterna. När jag varit med om en trasig försändelse mellan två privatpersoner som kommit fram. Har Postnord meddelat mig att mottagaren reklamerar eftersom, den som skickat vet inte hur försändelsen ser ut vid mottagandet. Har den försvunnit reklamerar sändaren. Men det kan nog givetvis skilja sig beroende på omständigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Min erfarenhet är att vem som reklamerar en försändelse beror på omständigheterna. När jag varit med om en trasig försändelse mellan två privatpersoner som kommit fram. Har Postnord meddelat mig att mottagaren reklamerar eftersom, den som skickat vet inte hur försändelsen ser ut vid mottagandet. Har den försvunnit reklamerar sändaren. Men det kan nog givetvis skilja sig beroende på omständigheterna.

Ja och nej.
Du kan som mottagare inte reklamera ett köp av frakt du inte gjort. Vad ska du reklamera? Du har inget avtal med speditören. Det finns naturligtvis situationer där köparen betalar frakten. Vårt företag säljer varor till vissa kunder som har inskrivet i vårt avtal att all frakt skall bokas via deras avtal med speditör.
I de fallen kan givetvis inte vi reklamera en leverans eftersom vi inte har något avtal med speditören.
Så svaret är att det beror på omständigheten vem som har avtal med speditören. Det var kanske omständigheten vem som köper frakten du syftade på men lät som du menade att det fanns flera olika omständigheter?

Sen kan det vara så att någon på ex PostNord ber dig beskriva försändelsen om du ringer och undrar var ditt paket är, men en reklamation i juridisk mening kan du ju aldrig göra.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Utan att syfta på TS ärende så kan man också vända på det hela och fråga sig vad man får för det köparskydd man nu är tvungen att betala? Det låter som en ”garanti” för att man ska få en vara enligt beskrivning, annars pengarna tillbaka. Men det verkar snarare vara så att Tradera ser det som någon slags ”juridisk” hjälp att driva mot säljare. Problemet är att det är lika svårt för Tradera att bevisa att en säljare skickat en felaktig vara som det är för en privatperson. Tycker hela upplägget är extremt märkligt formulerat.

En sak som jag faktiskt tycker är vettigt och det är att risken för varan under transport ska ligga på säljaren. Det är heller inte ovanligt i B2B att man har avtal om ”fritt levererat” osv.
Det är rätt naturligt då alla speditörer kräver att den som köpt frakten (säljaren) också är den som reklamerar en försändelse.
Det har jag inget problem med, men köpskyddet är extremt märkligt formulerat och känns ärligt som en cash grab :/

Att ”avtalet” dvs användarvillkoren är luddigt skrivna imo är juridiskt en nackdel för Tradera.

Noterar också att om jag fortsätter sälja så kommer jag ta ut pengarna från kontot så fort det är möjligt. Har man rent mjöl i påsen så ska man inte ge dem chansen att hålla inne utbetalning.

Det är ju just detta som blir lite problematiskt med Tradera, det är inte jag som säljare som står som köpare av frakten utan det är Tradera. Därför kan inte jag som säljare reklamera frakten till PostNord utan bara Tradera kan det. Risken ligger därför hos Tradera och inte hos mig, därför ska ersättning betalas ut från Traderas konto och inte från mitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Det är ju just detta som blir lite problematiskt med Tradera, det är inte jag som säljare som står som köpare av frakten utan det är Tradera. Därför kan inte jag som säljare reklamera frakten till PostNord utan bara Tradera kan det. Risken ligger därför hos Tradera och inte hos mig, därför ska ersättning betalas ut från Traderas konto och inte från mitt.

Det kanske är beroende av speditör? Jag skickade ett paket förra året med DHL som försvann. Då fick jag reklamera försändelsen, återbetalade köparen och sen fick jag återbetalning av DHL. Så i vart fall just då var inte Tradera involverade (tack och lov).
Jag är helt enig med dig om Tradera står som köpare av frakten att de ska betala dig och sen kräva speditören på pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpskydden är helt korrupta.

Det är samma skit på Blocket, om man använder deras tjänst för att betala / skicka.
"Köparen har 24 timmar på sig att godkänna varan efter mottagandet"
Det betyder ju att köparen kan hämta ut produkten, hinna förstöra den, och sen "reklamera" den som trasig vid ankomst.

Man får då som säljare varan returnerad och sen återbetalas pengarna. Då står man där med en trasig produkt och inga stålar.

I min mening så står SÄLJAREN all risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det kanske är beroende av speditör? Jag skickade ett paket förra året med DHL som försvann. Då fick jag reklamera försändelsen, återbetalade köparen och sen fick jag återbetalning av DHL. Så i vart fall just då var inte Tradera involverade (tack och lov).
Jag är helt enig med dig om Tradera står som köpare av frakten att de ska betala dig och sen kräva speditören på pengar.

Ja det är möjligt det är olika hos olika speditörer eller så blev det ändring på detta efter att Tradera införde deras nya fraktlösning som är integrerad i annonsupplägget där man bara väljer storlek på paketet sen listar Tradera alla tillgängliga alternativ i annonsen.
Kan inte svara på om det är speditörsberoende eller om det är det nya upplägget som ger skillnaden då jag bara råkat ut för problem efter införandet och bara med PostNord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

Nu har jag skickat svar, jag tror jag höll mig hyfsat saklig. Skrev texten nedan:

Nej, vi har inte haft någon förhandling ang. retur eller prisavdrag. Det är heller inte intressant för min del då datorn fungerat i köparens ägo i nästan en månad och nu (11/1-25) har köparen kopplat ur grafikkortet, spillt vätska i datorn m.m.
Hoppas ärendet får en snabb lösning. Mvh. Joachim

Nu är det väl bara att vänta in Traderas agerande.
Jag har läst igenom kommunikationen och känner att jag har lämnat det jag behövt för min sak. Att jag skrivit lite extra, varit omständig i förklaringar och ställt dumma ultimatum tycker jag faktiskt Tradera-personalen som handhar ärendet får ha överseende med.

Håller alla tummarna att du går vinnande ur denna fight!

/ Marcus

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Köpskydden är helt korrupta.

Det är samma skit på Blocket, om man använder deras tjänst för att betala / skicka.
"Köparen har 24 timmar på sig att godkänna varan efter mottagandet"
Det betyder ju att köparen kan hämta ut produkten, hinna förstöra den, och sen "reklamera" den som trasig vid ankomst.

Man får då som säljare varan returnerad och sen återbetalas pengarna. Då står man där med en trasig produkt och inga stålar.

I min mening så står SÄLJAREN all risk.

Ja tyvärr, det är helt sjukt hur säljaren kan förlora både varan och pengarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ja tyvärr, det är helt sjukt hur säljaren kan förlora både varan och pengarna...

Därför använder man inte tradera eller någon tjänst med köparskydd överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så har nog många köpare blivit blåsta genom åren som har tvingat fram den här ändringen på många köp sajter.

Att bara sälja en dator, grafikkort eller liknande utan att visa tester, bild på den i drift eller liknande och bara skriva fungerar bra och jag har inte haft några problem med varan.
Sen när köparen får den trasiga delen så påstår man att allt fungerat kanon och måste gått sönder i posten eller handhavande av köparen. Då stog köparen tidigare utan pengar och med en trasig vara.
Påstår inte att Tradera gör rätt men kan ha lite förståelse för att det blivit så här nu tyvärr.
Finns många bedragare på nätet nu så tyvärr finns inget skydd som kommer fungera åt något håll utan oavsätt så kommer det bli fall där det blir helt fel.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Tyvärr så har nog många köpare blivit blåsta genom åren som har tvingat fram den här ändringen på många köp sajter.

Att bara sälja en dator, grafikkort eller liknande utan att visa tester, bild på den i drift eller liknande och bara skriva fungerar bra och jag har inte haft några problem med varan.
Sen när köparen får den trasiga delen så påstår man att allt fungerat kanon och måste gått sönder i posten eller handhavande av köparen. Då stog köparen tidigare utan pengar och med en trasig vara.
Påstår inte att Tradera gör rätt men kan ha lite förståelse för att det blivit så här nu tyvärr.
Finns många bedragare på nätet nu så tyvärr finns inget skydd som kommer fungera åt något håll utan oavsätt så kommer det bli fall där det blir helt fel.

Jag kan inte svara för alla i denna tråd men jag tror inte folk är kategoriskt emot köparskydd? Det är snarare hur sidor som Tradera utformat det.

Att sälja begagnat innebär allt som oftast en ekonomisk förlust för säljare (beroende på hur man ser på det) och en risk för köpare (men ofta ekonomiskt fördelaktigt). Detta är grunden till andrahandsmarknaden enligt min mening g. En kompromiss kanske man kan kalla det.
Om Problemet är att sidor som Tradera snedvrider villkoren. Tycker typexemplet är just när försändelser försvinner med speditören. Tittar man på ex PayPal (och de är verkligen inga änglar) så erbjuder man både skydd för säljare och köpare. Har du ett spårnummer är du skyddad som säljare. Tradera däremot fakturerar säljaren i dessa fall.

Sen återigen är jag rätt frågande till vad det är för typ av köparskydd man egentligen erbjuder? Gäller det en vara som aldrig kommer fram så kan man försäkra dessa med speditören. Är det en felaktig vara så har inte Tradera andra möjligheter än du som privatperson. Om det inte är så att de erbjuder rättslig hjälp i form av juridiskt ombud osv. Det känns osannolikt. Snarare är det så att de fakturerar säljare som i många fall inte har koll på det juridiska och betalar fakturan.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eFoppa:

Jag kan inte svara för alla i denna tråd men jag tror inte folk är kategoriskt emot köparskydd? Det är snarare hur sidor som Tradera utformat det.

Att sälja begagnat innebär allt som oftast en ekonomisk förlust för säljare (beroende på hur man ser på det) och en risk för köpare (men ofta ekonomiskt fördelaktigt). Detta är grunden till andrahandsmarknaden enligt min mening g. En kompromiss kanske man kan kalla det.
Om Problemet är att sidor som Tradera snedvrider villkoren. Tycker typexemplet är just när försändelser försvinner med speditören. Tittar man på ex PayPal (och de är verkligen inga änglar) så erbjuder man både skydd för säljare och köpare. Har du ett spårnummer är du skyddad som säljare. Tradera däremot fakturerar säljaren i dessa fall.

Sen återigen är jag rätt frågande till vad det är för typ av köparskydd man egentligen erbjuder? Gäller det en vara som aldrig kommer fram så kan man försäkra dessa med speditören. Är det en felaktig vara så har inte Tradera andra möjligheter än du som privatperson. Om det inte är så att de erbjuder rättslig hjälp i form av juridiskt ombud osv. Det känns osannolikt. Snarare är det så att de fakturerar säljare som i många fall inte har koll på det juridiska och betalar fakturan.

Jag tycker att du överanalyserar.

Dessa köpskydd är ett direkt svar på att mängden scammers som är aktiva på Tradera, Blocket osv är hög. Detta påverkar köparnas tillit till platformen och därigenom helt Tradera, Blocket osv vinst, och på sikt också överlevnad. Vill ingen köpa kommer säljarna att försvinna. Därför har köpskyddet till enda uppgift att stötta köparens position.

Istället så flyttar nu mer och mer av "scammers" till köparsidan. Och tyvärr får vi inte bara med de som är direkt ute efter att luras, utan även de som börjar med ett legitimt köp, när de får varan har de av misstag sönder den och tycker sedan att det är ok att returnera den i sämre skick. Det svider så klart när man inte lyckas reda ut en dyr dator. Men problemet är att man inte skulle köpt en entusiastprodukt från början. Helt plötsligt blir detta också säljarens problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tycker att du överanalyserar.

Dessa köpskydd är ett direkt svar på att mängden scammers som är aktiva på Tradera, Blocket osv är hög. Detta påverkar köparnas tillit till platformen och därigenom helt Tradera, Blocket osv vinst, och på sikt också överlevnad. Vill ingen köpa kommer säljarna att försvinna. Därför har köpskyddet till enda uppgift att stötta köparens position.

Istället så flyttar nu mer och mer av "scammers" till köparsidan. Och tyvärr får vi inte bara med de som är direkt ute efter att luras, utan även de som börjar med ett legitimt köp, när de får varan har de av misstag sönder den och tycker sedan att det är ok att returnera den i sämre skick. Det svider så klart när man inte lyckas reda ut en dyr dator. Men problemet är att man inte skulle köpt en entusiastprodukt från början. Helt plötsligt blir detta också säljarens problem.

Det är säljarna som är Traderas kunder och dem som Tradera tjänar pengar på. Köpskydd är ingen ny företeelse. Det fanns för 20-25 år sen också när jag började sälja online.
Nu verkar Tradera tycka sig se en möjlighet att också tjäna pengar på köparna (cash grab).
Tycker snarare du överanalyserar om du anser att Traderas förändrade villkor är någon slags reaktion och skydd mot scammers snarare än ett försök av Tradera att dra in mer stålar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp och säljskydd borde innebära en försäkring om allt har gått rätt till men ändå blivit fel. Att köpare eller säljare står skadefria.

Speditörerna har sina försäkringar.
Den som betalar frakten på Tradera gör det genom Tradera. Vilket innebär att Tradera träder in i ett avtal mot valfri speditör.

Vad är syftet med skyddet åt något håll, när Tradera kan utan att redovisa hur de kommer fram till sin bedömning att en part får betala tillbaka? Det blir en cash grab och inget annat.

De får väll ställa högre krav på sig själva först. För det här upplägget är att de får äta kakan och behålla den samt tjäna pengar på kakan.

Permalänk
Medlem

Har vi någon uppdatering på ärendet?

Permalänk
Medlem

Nej, vāntar fortfarande svar från Tradera.

Visa signatur

i5 11600KF | RTX 2080 Super WB | 2x16 Kingston 3600 | Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Genomförde en försāljning av en datorn I söndags, helt problemfritt. Köparen hāmtade datorn igår👍
Jag var lite orolig att Tradera skulle granska ārendet eller frysa betalningen då Jag har ett pågående ārende. Kunde ta ut pengarna I söndags och har inte hört nånting från Tradera så det var skönt...

Nu blir det en pause med byggandet i vāntan på beslut i ārendet. Kollar på alternativa marknadsplatser, men det kānns surt att behöva lāmna kontot.

Det som stör mig mest just nu ār hur Traders formuleringar I ārendet ökat stressen kring försāljningar nåt enormt.
Alla som skickat dyra grejer underförsākrat med postnord Kan Nog kānna igen sig i oron som finns dār tills man vet att det gått bra.

Återkommer med uppdateringar nār det finns🤞

Visa signatur

i5 11600KF | RTX 2080 Super WB | 2x16 Kingston 3600 | Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Sitter i samma båt i ett liknande ärende. Hädanefter säljer jag endast varor som inte kan gå sönder på Tradera med ett maxvärde på 500sek. Mer än det är för stor risk att bli blåst av Tradera och köparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Ja Tradera är ena riktiga skojare! Råkade själv ut för deras köpskyddshittepå.
Sålde en vara, skickade samma dag, paketet fastnade på en terminal och efter 5 dagar anmälde jag till PostNord, jag blev då ombedd att reklamera frakten hos Tradera istället så skulle PostNord och Tradera tillsammans utreda vart paketet är.
Detta gjordes sent en fredagskväll i samråd med köparen, under lördagen startar köparen en tvist trots att vi inväntar svar från Tradera och PostNord angående reklamationen, jag får under lördagen meddelande från Tradera att en tvist är inledd och att paketet inte rört på sig på länge så jag blir ombedd att kontakta speditören.
Jag förklarar då att jag redan gjort detta och att de bara bollar tillbaka till Tradera för reklamation.

Jag får då ytterligare ett meddelande att jag måste reklamera frakten, jag förklarar då att det är redan gjort under fredagen, både till PostNord men också till Tradera.
På måndag morgon får jag ett meddelande att de avslutat tvisten i köparens fördel och har betalat tillbaka pengarna till köparen samt debiterat mig för detta…
Jag har efter detta skickat fler meddelanden till Tradera och bland annat förklarat att de inte kan avsluta tvisten på första arbetsdagen, PostNord har ju inte ens hunnit med att se på ärendet ännu.
Jag förklarar också att jag har fullföljt min del av avtalet och omfattas därför av säljskyddet som finns med i användaravtalet.
Jag förklarade även att ifall PostNord väljer att ersätta de förlorade varorna så ska dessa pengar betalas ut till köparen men ersätter inte PostNord de förlorade varorna så ska Tradera betala ut ersättning från sitt konto, inte debitera mig.

Ifall PostNord nu hittar paketet, vilket de oftast gör när man väl anmält så betyder detta att köparen kommer stå med både pengar och varor i handen och jag kommer stå helt tomhänt med enbart skuld mot Tradera kvar.

De har valt att inte svara mig över huvud taget utan bara rakt av ignorerat mig.
Det var definitivt min sista pryl som såldes eller köptes på Tradera…

Kan ge en liten uppdatering angående mitt ärende i väntan på lösning i TS ärende.

Paketet finns nu för upphämtning hos köparens ombud sedan igår, PostNord hittade alltså paketet efter några dagar och skickade det vidare, vilket oftast sker bara man gör en anmälan.
Tradera ignorerar fortsatt mig och köparen står nu med både pengar och varor och jag med en skuld…

Detta om något visar väl precis den problematiken jag påtalade i min första kontakt med Tradera, att de inte gärna kan avsluta tvisten och betala ut pengar innan PostNord ens hunnit med att se på ärendet. Jag menar det är ju inte jag som håller kvar paketet utan det är speditören, därav borde tvisten inte avslutas förens speditören fått säga sitt i ärendet. Är paketet borta eller bara försenat.

Som köpskyddet använts nu i detta ärende så fungerar det mer som en form av garanti att varorna ska vara framme inom en vecka annars får köparen tillbaka pengarna, och så ska det väl inte riktigt vara kan jag tycka… Menar Tradera att det ska vara på detta viset så är det även så att det är speditören de ska pressa på ersättning, inte säljaren.

Tradera följer inte ens sina egna regler vad gäller tvister, på denna länk går att läsa att säljaren och köparen ska först prova lösa problemet tillsammans, kommer man inte överens kan köparen eskalera ärendet till Tradera som då ska agera domare. I både mitt fall och TS fall så avslutade Tradera tvisten i köparens fördel direkt utan att vi ens blivit hörda i ärendet. När min köpare klickade på ”anmäl problem med köp” så klev Tradera in som domare direkt och skippade ett steg i tvistgången.
Sedan väljer Tradera att avsluta till köparens fördel trots att de kan läsa våra meddelanden och se att jag gör allt för att hjälpa köparen i ärendet och att jag dessutom reklamerat frakten för att få hjälp att finna paketet. Redan här skulle Tradera dragit i bromsen och meddelat att vi ska invänta svar från reklameringen/postnord innan tvisten kan eskaleras.

Permalänk
Medlem

Jag handlar inte på Tradera p.g.a. anledningarna enligt ovan post.

Det är synd för att man kan göra bra affärer... Men tyvärr...för mycket risk och för mycket tid som måste läggas ner på ärendet när det väl gäller...låt 🎶 oss säga för ett värde på 500 kr.

Emotionellt förstår jag att det känns surt (så räven om. Rönnbären), men administrativt blir det för jaa inte vart det helt enkelt.

När tradera var nytt (om jag minns rätt kunde man betala direkt till säljarens konto eller om det enbart var en meddelandefunktion) och jag fick en anmälan att "jag inte hade betalat" trots att pengarna kom in på säljarens konto 3 dagar senare... Sedan dess ja det var mitt enda köp på Klagera...

Visa signatur