Regeringen utreder stopp mot olagliga IPTV-tjänster

Permalänk
Medlem

Typiskt Sverige, ska vara olagligt för oss innevånarna. Övervakning av oss... Inte stänga ned det som är olagligt 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Ungefär som vi gjorde med D2MAC på 90 talet, kodade kort för dekoding av krypterade tv kanaler. Same shit bare i modärn fattning.

Faktiskt, lika sjukt på 90 talet att betala nån joppe som köpt lite utrustning för att tjäna enkla pengar på brottslighet. Jag är född 89 och piratkort var inget som sysslades med hemma så har dålig insyn i hur dyrt det var samt hur ofta man behövde betala för nya kort alt. omkodning av kort. Var det ungefär samma omfattning som idag att man betalar en månadsavgift?

Upplever du att det var lika vanligt på 90 talet som pirat IPTV är idag eller har det ökat i populäritet? Är ju en miljardbuisness bara i norden...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av mhult:

Att skydda upphovsrättsinnehavare och förhindra att den kriminella sektorn tjänar pengar tycker jag är centrala uppgifter för samhället.

Sja, skulle vara okej om man inte tänker mer på det. Regeringen har egentligen inte gjort något alls för att stoppa brottsligheten. De har bara gett staten mer makt i våldsmonopolet (för ingen riktig anledning). Sedan är det ju inte för att beskydda konstnärer och författare som arbetar på dessa projekt, men stora multinationella företag som Disney. Man kan tänka sig: Är det verkligen så viktigt med att Disney får 0,0001% mer pengar i fickan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det håller inte jag med om. Jag minns att man ofta kunde hyra tre filmer över en helg för typ 40-50 spänn. Inget man väl gjorde varje helg heller, så kanske 100 spänn i månaden för en handfull filmer. Säg att det är det dubbla i kronor i dag. Streamingtjänster i dag kostar väl många hundra vardera.

Kostar mellan 29-49 kr att hyra de flesta filmer digitalt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Alltså jag känner nog fan INGEN som sysslar med ”illegal iptv”.

Kan det kanske handla om att det är något man helst inte skyltar med om det inte är nödvändigt?

Känner massor av folk som kör det, de flesta är helt otekniska människor. Har blivit insyltad via frågor om huruvida man kan lita på diverse sajter där man köper bitcoins och sådant, och allmän frustration kring att slå in skitlånga koder med fjärrkontrollen när de inte fattat att det går att lösa på andra sätt.

En av dem är till och med andrestyrman i handelsflottan, och andrestyrmannen är det för vetenskapen kända näst mest otekniska däggdjuret. Det ska finnas någon smågnagarart på någon obebodd söderhavsö som aldrig någonsin exponerats för människan och hennes teknologi som sägs vara värre, men jag håller det för osäkert.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjnorman:

Om man tror att ALLA som använda IPTV, hade valt att betala för streamingtjänster, kopplade till de som de gillar, film, serier, sport och så vidare, så kanske priset hade varit billigare för alla? Bara en tanke!

Jag håller ju med om att det blir dyrt, är man intresserad av film och serier, skapad av olika bolag, alltså jag vill se just de filmerna, så måste jag oftast ha olika tjänster för detta. Är man dessutom lite sportintresserad och mycket fotbollsintresserad, så blir det svindyrt. Hade dock sagt upp tjänsterna och missat livesändningarna hellre än att fixa IPTV.

Men varför dog "on demand-funktionen" ut. Köpa en match, med laget man gillar...?

Som läget är nu, betalar jag för allt, för varje tjänst fyller ett behov jag vill kunna välja när jag vill.

Är inte så ekonomi fungerar, utan man tar den avgiften folk är beredda att betala för produkten.
Är orsaken fotbollsfj****r är beredda att lägga närmare en tusenlapp i månaden.
Så börjar folk använda IP-TV istället så är sannolikheten betydligt större att priset sjunke än tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Faktiskt, lika sjukt på 90 talet att betala nån joppe som köpt lite utrustning för att tjäna enkla pengar på brottslighet. Jag är född 89 och piratkort var inget som sysslades med hemma så har dålig insyn i hur dyrt det var samt hur ofta man behövde betala för nya kort alt. omkodning av kort. Var det ungefär samma omfattning som idag att man betalar en månadsavgift?

Upplever du att det var lika vanligt på 90 talet som pirat IPTV är idag eller har det ökat i populäritet? Är ju en miljardbuisness bara i norden...

Piratkorten brukade bestå av en PIC eller liknande microcontroller på en stump tunt kretskortslaminat, som passade i CA-modulen. Att lägga in nya koder var en baggis för den som var insatt i hur man programmerade en microcontroller. Även om den saken blivit mycket enklare på senare år, så kunde man även då bygga en programmerare man hookade upp på datorns parallellport för småpengar.

Koderna hittade man på Fidonet, och senare även en usenetföregångare till Flashbacks forum, som jag inte minns vad det hette.

Tröskeln var högre då i meningen att det krävde kunskaper och engagemang som Svenne Kokosnöt i allmänhet inte hade. Idag är det webbetalning, appar och koder, som ju egentligen inte är direkt främmande för någon, även om det kanske inte är superstreamlinat än. Kan lugnt föreställa mig att de allra flesta betalade en mindre slant för att få piratkortet uppdaterat. För den som kunde var det en femminutersoperation.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Alltså jag känner nog fan INGEN som sysslar med ”illegal iptv”.

Samma här. Å andra sidan känner jag knappt någon som fildelar på traditionellt sätt heller. Kanske är jag gammal. Eller umgås inte med folk som tittar jättemycket på dyr sport. Däremot har jag arbetskamrater som betalar typ tusenlappen i månaden för sin (lagliga dådå) IPTV via Viaplay etc. Misstänker dock att jag inte har järnkoll på hur många som har "IPTV" för att se TV från sina ursprungsländer.

Håller med många andra. Om fildelning är som att gå mot röd gubbe när inga bilar kommer så är IPTV som att köra (eller åka) svarttaxi.

Vi ser f.ö från sportvärlden att fler tittare inte leder till lägre priser på sikt, utan till högre priser då rättigheterna kan säljas för mer pengar. Problematiskt det där. Å andra sidan får man fler kameror som följer fotbollen eller Formel 1-bilen.

Kan dock inte säga att jag tycker att sändningarna från exempelvis nutida OS är så värst mycket roligare eller bättre än, tja, 1994 eller 1996.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Tja. Vore det inte trevligt med Pernilla Wahlgren i luftrenaren där hemma?
En gång i tiden hade Netonnet/Elgiganten/X (?) en kampanj med kändisröster till Garmin-GPS-er. T.ex Lill-Babs som sa "nuu-duuu" innan varje sväng. Roligt i några minuter iaf.

Ah, nåt ontopic kanske. En annan kanske råkar ha nåt sånt däringa... *host*
Skulle nog säga att Bruce Springsteen hade rätt, "57 channels (and nothin' on). Trots en miljard kanaler är det ändå bara en massa dynga, och det är ändå bara Youtube och Jellyfin som är källan till underhållning.

99 channels

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

99 channels

Vet inte vad du menar, men https://www.google.com/search?q=57+channels+and+nothin+on, 57 var det i låten jag menade.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjnorman:

Om man tror att ALLA som använda IPTV, hade valt att betala för streamingtjänster, kopplade till de som de gillar, film, serier, sport och så vidare, så kanske priset hade varit billigare för alla? Bara en tanke!

Jag håller ju med om att det blir dyrt, är man intresserad av film och serier, skapad av olika bolag, alltså jag vill se just de filmerna, så måste jag oftast ha olika tjänster för detta. Är man dessutom lite sportintresserad och mycket fotbollsintresserad, så blir det svindyrt. Hade dock sagt upp tjänsterna och missat livesändningarna hellre än att fixa IPTV.

Men varför dog "on demand-funktionen" ut. Köpa en match, med laget man gillar...?

Som läget är nu, betalar jag för allt, för varje tjänst fyller ett behov jag vill kunna välja när jag vill.

Nej, de hade bara tagit ut en högre vinst. Och nästa månad, när vinsten inte kan öka eftersom alla redan är med, hade de höjt priset.

Permalänk
Medlem

Svenska film producenter lever fortfarande i fantasin att nedladdad och illegal strömmad film betyder förlorade intäkter för dem. Man hittar på siffor för att visa hur mycket potentiella intäkter man förlorat. (Som om att de inte förstår att valet många gör är att pirata/se illegalt eller inte se alls.)
Man gav sig förut på piratad filml. Men ingen piratar längre så nu måste man hitta nya mål. Skrattretande.

Jag kommer först att gråta när man kommer fram till det garanterat integritets kränkande kontroller som kommer behövas för att se till att ingen strömmar illegal IPTV (vem gör det förresten, jag vet ingen) och sedan kommer jag skratta när den s.k. stulna intäkten inte flödar till svensk filmindustri.

Det finns en, i teorin, enkel lösning på problemet med låga intäkter: Gör filmer som folk faktiskt vill betala för att se.

(jag uppmanar ingen till att piirata eller se illegal strömmad film. Abonnera på de lagliga tjänster som finns, gå på bio, köp film på otisk media/digitalt.)

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Svenska film producenter lever fortfarande i fantasin att nedladdad och illegal strömmad film betyder förlorade intäkter för dem. Man hittar på siffor för att visa hur mycket potentiella intäkter man förlorat. (Som om att de inte förstår att valet många gör är att pirata/se illegalt eller inte se alls.)
Man gav sig förut på piratad filml. Men ingen piratar längre så nu måste man hitta nya mål. Skrattretande.

Jag kommer först att gråta när man kommer fram till det garanterat integritets kränkande kontroller som kommer behövas för att se till att ingen strömmar illegal IPTV (vem gör det förresten, jag vet ingen) och sedan kommer jag skratta när den s.k. stulna intäkten inte flödar till svensk filmindustri.

Det finns en, i teorin, enkel lösning på problemet med låga intäkter: Gör filmer som folk faktiskt vill betala för att se.

(jag uppmanar ingen till att piirata eller se illegal strömmad film. Abonnera på de lagliga tjänster som finns, gå på bio, köp film på otisk media/digitalt.)

Så det är okej att pirata bara intentionen är att inte betala.!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Så det är okej att pirata bara intentionen är att inte betala.!?

Nej

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Eftersom jag jobbar just i sportsändningsbranschen så kan ju jag säga såhär om varför det är dyrt och vad resultatet är:

Sportavtalen för större ligor är sjukt dyra och funkar som "enorma dragplåster" till varför man ska köpa t.ex. just Viaplay, eller TV4s paket, de betalar i princip överpris just på större ligor för att inte förlora tittare.

Sport är i 99% en "engångsbiljett", folk skaffar inte prenumerationer på gamla matcher från allsvenskan. Dvs. ingen TV-kanal kan med sportsändningar ha turen och göra en superserie som drar in jättemycket pengar och kostar lite att göra och att folk fortsätter titta på serien 10 år senare. Dvs, sport-sändningarna måste dra in pengarna på direkten. Inte som film eller TV där

TV4 har minskat i värde från ca 10 miljarder till inte ens 4 miljarder på 5-7 år...

Resultatet är också på lägre divsioner att mer och mer körs med AI-kamera, vilket är helt jävla piss i kvalite.

Sen blir det att klubbarna får mindre pengar från TV-avtal. Det blir mindre tittare som "registrerat" tittar på matcherna så sponsorer för arenorna och klubbdräkterna betalar mindre osv... I Allsvenskan så är TV-avtalet ca 30-40% av intäkterna för mindre lag, och 11-20% för större lag som Malmö FF, men en stor del för dom lagen är fortfarande sponsorer/reklamintäkter osv...

Sen vet jag vissa ligor där produktionsbolagen helt enkelt skalat ner en massa produktioner bara för att sakerna inte längre bär sig självt.

Det är självklart att inte sakerna dör ut på direkten och försämringarna blir supertydliga, men över tid så blir det en försämring. Men samtidigt så är många inte så känsliga för "dålig kvalite", det viktigaste för många är att se själva matchen, sen om det är 4K, Full HD, 720p, etc. är skitsamma, om det är 2mbit eller 6mbit spelar också mindre roll, 5 sek eller 40 sek fördröjning också skitsamma. Är man inte kräsen antar jag IPTV är ok, personligen om jag själv skulle konsumera mycket sport så skulle jag inte kunna kolla på hackigt 25p eller liknande.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Tråkigt när ful-IPTV har bättre bitrate än streamingtjänsterna.

Viaplay 2.5Mbps fotboll för 700kr/mån vs fultv på runt 5.5Mbps (50Hz) för dryg tusenlapp per år.

Moraliskt förkastligt men å andra sidan så är Viaplay ocker också.

(Kör själv parabol, 7-25Mbps.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av andda715:

Tråkigt när ful-IPTV har bättre bitrate än streamingtjänsterna.

Viaplay 2.5Mbps fotboll för 700kr/mån vs fultv på runt 5.5Mbps (50Hz) för dryg tusenlapp per år.

Moraliskt förkastligt men å andra sidan så är Viaplay ocker också.

(Kör själv parabol, 7-25Mbps.)

Har den olagliga tjänsten verkligen tillgång till materialet med hög bitrate, eller tar de strömmen från Viaplay och andra (med låg bitrate) och bara per automatik transkodar till en högre bitrate, för att det är så deras utgående ström är formatterad? I det senare fallet har de naturligtvis inte högre kvalitet än Viaplay, även om bitrate-siffran vid en ytlig betraktelse ger sken av det.

Om de verkligen har högre kvalitet är det egentligen inte så konstigt. De behöver ju till skillnad från Viaplay inte betala för innehållet.

Så återigen, de kriminella konkurrerar på helt ojämlika villkor.

Permalänk
Medlem

Lite av båda kan det säkert vara misstänker jag.

För exemplet ovan så är källan högre bitrate än Viaplay streaming.

Snabb okulär besiktning ger samma svar, Viaplay blir en gröt så fort bollen/kameran rör på sig. Dvs fulstream betydligt mer informationsrik och 2.5 vs 5+ känns rättvisande. (Antagligen tagit källan från parabol eller iptv, inte från streaming/unicast. Finns så klart fall där källan är Viaplay streaming men då gäller uppenbart skit in skit ut.)

Serie och film från streaming Viaplay ligger på 4.5+Mbps och enkelt att verifiera att det är fotboll som är löjligt låg bitrate på Viaplay streaming.

Ja, uppenbart att det inte går att jämföra moraliskt rakt av. Se ovan som kritik mot Viaplays kassa tekniska lösning på för många (!) kunder. Historiskt, 10+ år sedan, var deras streaming bättre än idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andda715:

Lite av båda kan det säkert vara misstänker jag.

För exemplet ovan så är källan högre bitrate än Viaplay streaming.

Snabb okulär besiktning ger samma svar, Viaplay blir en gröt så fort bollen/kameran rör på sig. Dvs fulstream betydligt mer informationsrik och 2.5 vs 5+ känns rättvisande. (Antagligen tagit källan från parabol eller iptv, inte från streaming/unicast. Finns så klart fall där källan är Viaplay streaming men då gäller uppenbart skit in skit ut.)

Serie och film från streaming Viaplay ligger på 4.5+Mbps och enkelt att verifiera att det är fotboll som är löjligt låg bitrate på Viaplay streaming.

Ja, uppenbart att det inte går att jämföra moraliskt rakt av. Se ovan som kritik mot Viaplays kassa tekniska lösning på för många (!) kunder. Historiskt, 10+ år sedan, var deras streaming bättre än idag...

Tack för utförlig rapportering och förklaring. Jag undrar varför Viaplay levererar så låg kvalitet på just fotboll?

Det påminner mig om när jag för mer än 20 år sedan bytte från analog kabel-tv till Telias digitala. Det var alltså DVB-C via koax, ingen IPTV. Det var fantastiskt att få tillgång till fler kanaler och att slippa det analoga bruset. Men då hade MTV2 (utmärkt kanal för "indie/alternativ" musik) av någon anledning otroligt mycket sämre bildkvalitet än alla andra kanaler som jag jämförde med. Det var stenhårt komprimerat så att snabba klipp förvandlades till en gröt av rutor. Hade det varit fotboll hade man knappt kunnat se spelarna.

Permalänk

Viaplay kan dra åt helvete, önskar dem all olycka. De körde tvångsuppsägning på OG kunder eftersom de först hade garanti att behålla sitt priss man blev medlem med, men sen blev skillnaden för stor. Satt själv på total sport paket för 300 spänn i månaden (då när de hade CL och PL första gången) Sen fick jag mail att jag blivit uppsagd och hänvisning till Terms&Conditions som enda anledning.

När tv4 hade CL förra säsongen och Viaplay Premier league så hade de kostat dig över 1000kr i månaden för att titta på fotboll. Lägg till 100 - 500kr och få alla kanaler för ett helt år. Staten kan gå och kamma sig, priset är totalt överdrivet. Det behövs en spotify tjänst eller tillåt lagen man vill följa strömma alla sina matcher så man får bara det man vill betala för.

Visa signatur

Lian Li A3 - 7800X3D - 32GB DDR5 6000 CL30 - RTX 4080 Super - 2TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Ta inte 2000kr i månaden då för viaplay sport + cmore sport + netflix+lite tv kanaler. betalar 150kr
Har ingen lust betalar 25000 om året istället för 1800kr

Exakt! De säger att pengarna går till kriminella organisationer. Med tanke på vad viaplay och alla andra tar betalt och vad man får tillbaka så tycker jag nästan att det är lika kriminellt. Man blir ju nästan rånad med de här priserna.
Jag hade viaplay och deras dyraste paket i väldigt många år fram till i höstas när det höjdes till 699 för att jag ENBART kollar på motorsport. Varför i hel***e ska jag tvingas betala 699 när jag inte ser sen sekund fotboll, UFC etcetc? De hade kunnat behålla så många kunder om man hade kunnat bygga sitt eget paket istället. Nu tappar de kunder helt och hållet pga girighet.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS Prime 5070 ti OC
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Eftersom du frågar:

Jag handlar oftast sådant från butiker som jag gillar, som Dustin, Komplett eller Webhallen.

Amazon är jag lite aviga emot, och handlar från när de jag föredrar inte har produkten.

Men det är jag det.

Jag tänker på mer än priset.

Jag har alltid haft förmånen att arbeta med produkter och tjänster som inte är det billigaste i inköp, utan som har bästa kvalitet/prestanda/livscykelkostnad. Detta går igen i allt jag gör. När jag konsumerar saker privat, eller när jag i yrkeslivet köper in/bygger/utformar/säljer saker tänker jag på helheten på lång sikt. Lägst pris är sällan bäst, oavsett om det handlar om konsumentprodukter eller samhällsfunktioner.

Håller helt med dig. I det fall vi pratar olika produkter/produktvariationer så är det många fler saker jag lägger vikt vid än pris. Om det däremot är samma produkt, vilket var det jag ville få fram ursprungligen, så är det en lyx (eller lathet?) att kunna ignorera att jämföra pris utan bara köpa.

Som t.ex. köpte jag en smartvåg från Withings nyligen. Nog fan köper jag den på Power för 1 600:- som har den på rea istället för Komplett för 2 100:-.

Skrivet av High1ander:

Eftersom jag jobbar just i sportsändningsbranschen så kan ju jag säga såhär om varför det är dyrt och vad resultatet är:

Sportavtalen för större ligor är sjukt dyra och funkar som "enorma dragplåster" till varför man ska köpa t.ex. just Viaplay, eller TV4s paket, de betalar i princip överpris just på större ligor för att inte förlora tittare.

Sport är i 99% en "engångsbiljett", folk skaffar inte prenumerationer på gamla matcher från allsvenskan. Dvs. ingen TV-kanal kan med sportsändningar ha turen och göra en superserie som drar in jättemycket pengar och kostar lite att göra och att folk fortsätter titta på serien 10 år senare. Dvs, sport-sändningarna måste dra in pengarna på direkten. Inte som film eller TV där

TV4 har minskat i värde från ca 10 miljarder till inte ens 4 miljarder på 5-7 år...

Resultatet är också på lägre divsioner att mer och mer körs med AI-kamera, vilket är helt jävla piss i kvalite.

Sen blir det att klubbarna får mindre pengar från TV-avtal. Det blir mindre tittare som "registrerat" tittar på matcherna så sponsorer för arenorna och klubbdräkterna betalar mindre osv... I Allsvenskan så är TV-avtalet ca 30-40% av intäkterna för mindre lag, och 11-20% för större lag som Malmö FF, men en stor del för dom lagen är fortfarande sponsorer/reklamintäkter osv...

Sen vet jag vissa ligor där produktionsbolagen helt enkelt skalat ner en massa produktioner bara för att sakerna inte längre bär sig självt.

Det är självklart att inte sakerna dör ut på direkten och försämringarna blir supertydliga, men över tid så blir det en försämring. Men samtidigt så är många inte så känsliga för "dålig kvalite", det viktigaste för många är att se själva matchen, sen om det är 4K, Full HD, 720p, etc. är skitsamma, om det är 2mbit eller 6mbit spelar också mindre roll, 5 sek eller 40 sek fördröjning också skitsamma. Är man inte kräsen antar jag IPTV är ok, personligen om jag själv skulle konsumera mycket sport så skulle jag inte kunna kolla på hackigt 25p eller liknande.

Alla förstår att sporten är dragplåster för tjänsten. Därför det som de flesta vill ha göms bakom allt annat skräp som väldigt få vill ha. Det här har fungerat när kostnaden var rimlig ändå, men när konsumenter t.ex. ska betala skyhöga summor per månad för att Viaplay drastiskt misskött sitt företag så förstår jag att folk ledsnar. Lägg även till att tjänsten blir sämre för varje år som går och tappar innehåll samtidigt som priserna ökar, så ja - folk kommer leta andra alternativ.

Dessutom för att vända på det här argumentet som alla kommer med att "är det för dyrt så betala inte" med mera. Sluta köp in skiten då, om det är för dyrt?

Det går liksom inte att hela tiden skylla på att konsumenterna inte vill betala för att varenda fotbollsspelare i Allsvenskan ska bli miljonär (snittlön på 1,1 miljoner om året enligt undersökning). https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/rapport-visar-sa-m... Vidare så om bolagen brytt sig om de mindre lagen så hade det gått att köpa "follow my team" för att stödja just sitt eget lag, men det ger inte samma inlåsningseffekt eller möjlighet att baka in massa skräp som konsumenten inte vill ha så den formen erbjuds inte. Hade bolagen brytt sig om individuella klubbar oavsett storlek så hade det gått att köpa en biljett per match för en rimlig summa, där en del av priset går direkt till de två klubbar som spelar matchen, men det går inte.

Min uppfattning gällande IPTV är väl att det är exakt samma sändningar som är avkodade och skickas till dig? Alltså inte något nerskalat skräp? Går det ut i 1080p eller 4K från de som sänder så får du in sändningen i 1080p eller 4K via din piratbox? Det här med suddiga 240p-sändningar är ju gratisstreams man hittar på nätet och nog tror jag väl IPTV som man betalar för är bättre än så?

Edit: Och reklam! Det är reklam fan överallt i sportsändningarna, så 699:-/månad PLUS att det är påtvingad reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Jo visst är tv-avtalen dyra. Men om någon som bara är intresserad av en sport. Och den sporten bara går att få om man köper det dyraste paketet. Varför ska man tvingas betala för allt annat skit man inte har ngt intresse i då? Hade där funnits lite tankeverksamhet och man hade tänkt ekonomiskt så måste det ju vara bättre att låta kunden välja mellan några olika paketlösningar än att tappa kunderna helt och hållet och inte få en enda krona från dem??

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS Prime 5070 ti OC
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kan det kanske handla om att det är något man helst inte skyltar med om det inte är nödvändigt?

Känner massor av folk som kör det, de flesta är helt otekniska människor. Har blivit insyltad via frågor om huruvida man kan lita på diverse sajter där man köper bitcoins och sådant, och allmän frustration kring att slå in skitlånga koder med fjärrkontrollen när de inte fattat att det går att lösa på andra sätt.

En av dem är till och med andrestyrman i handelsflottan, och andrestyrmannen är det för vetenskapen kända näst mest otekniska däggdjuret. Det ska finnas någon smågnagarart på någon obebodd söderhavsö som aldrig någonsin exponerats för människan och hennes teknologi som sägs vara värre, men jag håller det för osäkert.

Tror det finns ett par kategorier, otekniska som inte förstår/tycker det låter ”smart”, folk som vill se tv från hemländer och fattiga studenter.

Men folk jag pratar om är öppna, och många har piratat förr, och numera har alla massor av abonnemang istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Tror det finns ett par kategorier, otekniska som inte förstår/tycker det låter ”smart”, folk som vill se tv från hemländer och fattiga studenter.

Men folk jag pratar om är öppna, och många har piratat förr, och numera har alla massor av abonnemang istället.

Finns nog en hel del som inte anser att de "piratar", Många jag träffar använder diverse Fulsidor på internet som är en flora av diverse malwares för att se senaste avsnittet av någon serie eller en film..

IPTV är inget man brukar skylta mer än att någon känner någon som känner någon som har en mosters farbrors frus bror som kan fixa IPTV från Bosnien för 300 kr om året.

På den gamla goda tiden när jag yngre än idag så fick jag utrustning för att koda de gamla "viasat guldkorten" men även Canal digital. (hade ingen aning om det vart lagligt eller ej men kolla ON-demand kunde man)
Efter detta så började Limewire,Kazaa, DC++ och annan P2P innan Torrent fick sin fot. Det vart väl även här när Dreamboxar började florerar på marknaden.

Kortsagt Piratverksamheter av denna sort KOMMER alltid att finnas sålänge det finns en marknad för det.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Min uppfattning gällande IPTV är väl att det är exakt samma sändningar som är avkodade och skickas till dig? Alltså inte något nerskalat skräp? Går det ut i 1080p eller 4K från de som sänder så får du in sändningen i 1080p eller 4K via din piratbox? Det här med suddiga 240p-sändningar är ju gratisstreams man hittar på nätet och nog tror jag väl IPTV som man betalar för är bättre än så?

Edit: Och reklam! Det är reklam fan överallt i sportsändningarna, så 699:-/månad PLUS att det är påtvingad reklam.

Bra inlägg, håller med helt.

Finns olika former av IPTV. Vanligast idag är unicast, vilket även används av ful-IPTV samt förenklat igen även är likt Viaplay streaming mfl.

Från början kördes nästan enbart broadcast IPTV.

Broadcast är i princip samma teknik som för parabol. Alla kanaler skickas alltid till alla kunder. Nätet måste alltså alltid klara "worst case", alla kollar på allt samtidigt.

För att göra det enkelt: 100 kanaler x 8Mbps = 100MB/s datatrafik (räcker i princip med den serverkapacitet också, jämför nedan). Dvs de flesta IPTV leverantörer erbjuder färre kanaler än ovan och ofta med lägre kvalitet.

Fördelen här är att du som konsument kan spela in hur många program samtidigt som du vill och du får alltid samma/bästa kvalite oavsett hur många som tittar på en viss kanal.

Nackdelen för dig är att all sökning ("spola") och liknande måste ske lokalt i din egen mottagare.

Unicast är motsatsen, dvs bara den kanal du aktivt tittar på skickas till dig. Den strömmen är även unik och kan därmed "börja" från den punkt du valt. Smidigt, se matchen från början i efterhand eller när du var 10min sen. Ful-IPTV fuskar här, oftast, och gör en blandning där de bara skickar live data som för (och från, se mitt förra inlägg) broadcast fast i en unicast ström till dig. Billigare för dem...

Nackdelen för dig är att sändande bolag kan spara massvis med pengar på billigare nät då de dimensionerar efter "vanligt användande".

Räkneexempel. 100 000 kunder vill se manutd - Chelsea i streaming ultra hd (8Mbps ja, precis, jag vet...) = 100 GB/s i serverkapacitet under ca två timmar. Inga större problem men kräver bra avtal mm.

Men. Det pågår dussintals andra matcher samtidigt som ovan som många också vill se.
Dvs 1000+GB/s. Tittar folk även på tyska ligan och italienska som kanske pågår samtidigt? Ajdå...

Dvs unicast är jättesmart så länge många inte vill se något samtidigt. Samt att du som regel bara är tillåten en ström åt gången. Kan inte spela in osv utan speciallösningar.

Broadcast är bättre för konsumenten på alla vis förrutom on demand.

Ful-IPTV älskar broadcast, gissa varför...

Permalänk
Medlem
Skrivet av speedb0at:

Viaplay kan dra åt helvete, önskar dem all olycka. De körde tvångsuppsägning på OG kunder eftersom de först hade garanti att behålla sitt priss man blev medlem med, men sen blev skillnaden för stor. Satt själv på total sport paket för 300 spänn i månaden (då när de hade CL och PL första gången) Sen fick jag mail att jag blivit uppsagd och hänvisning till Terms&Conditions som enda anledning.

När tv4 hade CL förra säsongen och Viaplay Premier league så hade de kostat dig över 1000kr i månaden för att titta på fotboll. Lägg till 100 - 500kr och få alla kanaler för ett helt år. Staten kan gå och kamma sig, priset är totalt överdrivet. Det behövs en spotify tjänst eller tillåt lagen man vill följa strömma alla sina matcher så man får bara det man vill betala för.

Utöver prishöjningarna och tvånget att betala för fotbollssändningar för den som vill se motorsport, så har kvalitén gradvis sänkts genom åren också. Man får en sämre och sämre produkt till det högre priset.

Vet förstås inte exakt vilka motorsporter/grenar du intresserar dig för, men gällande MotoGP har man till en början skimpat mer och mer på de utmärkta svenska kommentatorerna. Förr om åren var de på plats på evenemangen, besökte stallen, och kommenterade allt från träning till race i samtliga klasser. Nu är det väl egentligen bara videoströmmar från racen som kommenteras i någon svensk studio.

Det allra mest flagranta är dock hur det fungerar när den ordinarie programtiden är ute numera. Skulle det råka bli rödflagg någon gång under dagen, och evenemanget förlängs, så klipper de likförbannat på utsatt tid och kör nästa sändning. Resultatet blir att man missar de sista varven och målgången i dagens sista race.

Det finns inga som helst tekniska begränsningar som hindrar att man kör parallella program i samma "kanal" i en streamingtjänst. Att man inte gör något åt det kan knappast bero på annat än ren sopighet och/eller brist på respekt för kunderna. Typiskt fat cat-symptom.

Kan man leva utan Mårtensson och Lyon vid de få evenemang de fortfarande kommenterar, och vill ha en generellt bättre upplevelse, så finns det absolut ingen anledning att inte säga upp Viasat-möget och se alltihopa i MotoGP-appen för ~€150 om året istället.

Det där med fotbollen kan i övrigt vara ett intressant sidospår. Utan att vilja uppröra någons känslor, finns det någon motorsportintresserad som inte kräks på fotboll, och tycker det är direkt provokativt att tvingas betala för det också om man vill se det man är intresserad av? Om man nu vill motivera sina svinpriser genom att bundla och påstå att man får mer än bara motorsporten, är det ju rimligt att välja något som i alla fall några motorsportintresserade uppskattar. Får för mig att ungefär vad som helst med någon form av racinganknytning vore bättre, säg cykling, löpning, rodd, eller rent av trav.

Skrivet av Fjädernylle:

Begriper nog inte riktigt vad du är ute efter här? Menar du att kategorierna du listar borde vara benägna att snacka om sådant, och att tystnaden i ditt umgänge kan tolkas som en säker indikation på att de faktiskt inte håller på med pirat-IPTV?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Utöver prishöjningarna och tvånget att betala för fotbollssändningar för den som vill se motorsport, så har kvalitén gradvis sänkts genom åren också. Man får en sämre och sämre produkt till det högre priset.

Vet förstås inte exakt vilka motorsporter/grenar du intresserar dig för, men gällande MotoGP har man till en början skimpat mer och mer på de utmärkta svenska kommentatorerna. Förr om åren var de på plats på evenemangen, besökte stallen, och kommenterade allt från träning till race i samtliga klasser. Nu är det väl egentligen bara videoströmmar från racen som kommenteras i någon svensk studio.

Det allra mest flagranta är dock hur det fungerar när den ordinarie programtiden är ute numera. Skulle det råka bli rödflagg någon gång under dagen, och evenemanget förlängs, så klipper de likförbannat på utsatt tid och kör nästa sändning. Resultatet blir att man missar de sista varven och målgången i dagens sista race.

Det finns inga som helst tekniska begränsningar som hindrar att man kör parallella program i samma "kanal" i en streamingtjänst. Att man inte gör något åt det kan knappast bero på annat än ren sopighet och/eller brist på respekt för kunderna. Typiskt fat cat-symptom.

Kan man leva utan Mårtensson och Lyon vid de få evenemang de fortfarande kommenterar, och vill ha en generellt bättre upplevelse, så finns det absolut ingen anledning att inte säga upp Viasat-möget och se alltihopa i MotoGP-appen för ~€150 om året istället.

Det där med fotbollen kan i övrigt vara ett intressant sidospår. Utan att vilja uppröra någons känslor, finns det någon motorsportintresserad som inte kräks på fotboll, och tycker det är direkt provokativt att tvingas betala för det också om man vill se det man är intresserad av? Om man nu vill motivera sina svinpriser genom att bundla och påstå att man får mer än bara motorsporten, är det ju rimligt att välja något som i alla fall några motorsportintresserade uppskattar. Får för mig att ungefär vad som helst med någon form av racinganknytning vore bättre, säg cykling, löpning, rodd, eller rent av trav.

Begriper nog inte riktigt vad du är ute efter här? Menar du att kategorierna du listar borde vara benägna att snacka om sådant, och att tystnaden i ditt umgänge kan tolkas som en säker indikation på att de faktiskt inte håller på med pirat-IPTV?

Nja, tystnaden i mitt umgänge är helt säkert av det enkla faktum att folk inte kör pirattv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Jo visst är tv-avtalen dyra. Men om någon som bara är intresserad av en sport. Och den sporten bara går att få om man köper det dyraste paketet. Varför ska man tvingas betala för allt annat skit man inte har ngt intresse i då? Hade där funnits lite tankeverksamhet och man hade tänkt ekonomiskt så måste det ju vara bättre att låta kunden välja mellan några olika paketlösningar än att tappa kunderna helt och hållet och inte få en enda krona från dem??

Jag kanske har fel, men tror inte du kan köpa årskort på Gröna Lund som endast gäller berg-o-dalbanan.

Att TV-kanalerna är dumma och inte gör paket för kanske endast en sport eller liga är nog en blandning av att dom inte vill, eller att det kanske skulle vara "typ" lika dyrt för den ligan som för resten av deras paket. Att det kanske krävs mer administration och liknande att införa för många olika val. Kan också vara vissa deals man gjort med dom man köpt rättigheterna av att de inte får säljas som enskild tjänst osv.

Netflix har inte vad jag vet ett paket för endast serier, eller ett paket endast för svenskt innehåll. Varför måste jag pröjsa för dåliga danska serier eller amerikanska? Dom har inget endast för dokumentärer. - Men här förväntar sig och klagar ingen (iaf inte rimligt) på att Netflix är dumma eller blåsta som tvingar en att köpa hela deras paket.

En sak för TV-kanaler är ju också om du endast köper EN liga eller en sport, så är ju chansen noll att du kommer fastna för en till sport eller liga i deras utbud. Säljer dom däremot dig ett paket så kan du även titta och fastna för en ny liga eller serie, och dom kan då även säga för t.ex. ligor som inte bär sin egen vikt att det finns mer potentiella tittare till sponsorer, osv...

Det är ju samma sak med Hollywood och filmproduktioner, etc, av 10 filmer är det 1-2 som genererar intäcker för att täcka upp dom 4-6 som går back (och 2-4st som går jämnt). Det är lite simpelt isf. att säga "men gör inte dom 4-6 filmerna som går back då", men poängen är att några produktioner måste bära upp de sämre helt enkelt. Dvs. vill du ha SHL så får du även finansera SDHL...

För tydlighetens skull så föredrar jag självklart möjligheten att själv få paketera vilka saker man vill ha, men jag menar bara att det kan finnas en del orsaker till varför vissa TV-kanaler har så yxiga paket.

Skrivet av Shadee:

Håller helt med dig. I det fall vi pratar olika produkter/produktvariationer så är det många fler saker jag lägger vikt vid än pris. Om det däremot är samma produkt, vilket var det jag ville få fram ursprungligen, så är det en lyx (eller lathet?) att kunna ignorera att jämföra pris utan bara köpa.

Som t.ex. köpte jag en smartvåg från Withings nyligen. Nog fan köper jag den på Power för 1 600:- som har den på rea istället för Komplett för 2 100:-.

Alla förstår att sporten är dragplåster för tjänsten. Därför det som de flesta vill ha göms bakom allt annat skräp som väldigt få vill ha. Det här har fungerat när kostnaden var rimlig ändå, men när konsumenter t.ex. ska betala skyhöga summor per månad för att Viaplay drastiskt misskött sitt företag så förstår jag att folk ledsnar. Lägg även till att tjänsten blir sämre för varje år som går och tappar innehåll samtidigt som priserna ökar, så ja - folk kommer leta andra alternativ.

Dessutom för att vända på det här argumentet som alla kommer med att "är det för dyrt så betala inte" med mera. Sluta köp in skiten då, om det är för dyrt?

Det går liksom inte att hela tiden skylla på att konsumenterna inte vill betala för att varenda fotbollsspelare i Allsvenskan ska bli miljonär (snittlön på 1,1 miljoner om året enligt undersökning). https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/rapport-visar-sa-m... Vidare så om bolagen brytt sig om de mindre lagen så hade det gått att köpa "follow my team" för att stödja just sitt eget lag, men det ger inte samma inlåsningseffekt eller möjlighet att baka in massa skräp som konsumenten inte vill ha så den formen erbjuds inte. Hade bolagen brytt sig om individuella klubbar oavsett storlek så hade det gått att köpa en biljett per match för en rimlig summa, där en del av priset går direkt till de två klubbar som spelar matchen, men det går inte.

Jag säger inte emot dig, Viaplay har ju failat på flera fronter, de har lovat saker de inte hållit, i princip falsk marknadsföring. De har också haft så dålig ekonomi så de sålt eller har försökt sälja bort rättigheter...

En grej dock med "köp ditt lags match / follow my team" är inte så lyckad "eventuellt" då det riskerar att segmentera lagen ännumer, då de som redan har supporters får mer pengar. Det är de fina med just TV-avtalen för alla fungerande ligor, alla lagen får lika mycket oavsett supporter-bas, osv. det fungerar som ett sätt att se till så inte endast dom populäraste lagen får mest pengar. Självklart är det fortfarande så att besökare på matcherna och merch, etc. gör så populärare lag får mer klirr i kassan, men som sagt bra om även "skitlagen" får en ärlig chans.

Det är också problematiskt att ha ligor eller liknande där man förespråkar t.ex. inga paket utan enstaka matcher, då blir det också i princip att man kommer skita i att filma alla "skräplag" och bara fokusera på stormöten och intressanta derbyn. Man kan inte bara plocka russinen ur kakan, samtidigt så förstår jag att man inte vill äta soppan som TV-bolagen kokar ihop.

Visa signatur

There can be only ONE...