Permalänk
Medlem

En undran ang. temperatur 5700x

Råkade spilla läsk i burken för någon vecka sedan. Lyckades få igång den och bios / uefi gick över till standardinställningar.

Jag noterade dock att tempen efter detta låg på ca 70-80 grader i idle. jag märkte det genom att datorn lät ovanligt mycket, och tankade därefter ner coretemp. (körde med dessa temperaturer i runt en vecka, för jag har verkligen tröttnat på att meka med datorer och pilla, så drog ut på felsökningen...)

Ledsnade idag, men hade inte alls lust att öppna upp datorn och kladda på ny pasta på processorn osv.

Så jag gick in i bios och såg att mina minnen kördes i 2333 Mhz. Mina minnen är gjorda för 2666 Så jag bumpade up dom till det.

Därefter så ligger temperaturen på 40-49 grader i Idle. Och datorn är så mycket tystare.
(jag hade innan redan kollat taskmgmt osv om det fanns processer eller tjänster som slukade CPU-kraft, men nej. Kunde inte se något som stack ut)

Jag fattar ingenting....

Har ni någon teori?

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Med "bumpade upp dom till det": Menar du att du höjde frekvensen eller slog du på XMP? Om du bara höjde frekvensen nu så kör du med stock spänningarna, vilket kan göra att den går svalare. Med XMP så höjs ju spänningen också, utöver flera minnesparametrar och det kanske var så ditt system var konfigurerat tidigare?

Eller så har du en liten coca-cola-kondesator någonstans?

Den kanske nyttjar minnesbussen mer effektivt med de rätta inställningarna helt enkelt? Men det är ren spekulation, har aldrig läst om något liknande.