Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!
Permalänk
Medlem

Morrowind 2025

Fick en ingivelse efter att ha dragit igenom KCD. Hittade igen openMorrowind och tror det kan rekommenderas? Försökte först med steamvarianten av morrowind och ladda ner diverse rekommenderade moddar men fick diverse felmeddelanden. 4K upplösning stöds inte det går att fixa genom att komma åt någon cfg file men jag fick inte morrowind fps maximizer att fungera heller. Installerade openMW och peka på min morrowind installation och allt var bara att tuta och köra. Tror jag kör alla moddar men openMW i sig har ju mer modern grafik men behåller ändå helt känslan av originalgrafiken.

Inte en krasch och så klart inte oväntat inga prestandaproblem. open MW är uppe i 0.68 sägs att man ska kunna köra main quests och i stort sett alla side quests ska va buggfria men jag får se helt enkelt.

Åldern märks av och en del designproblem jag hade noll problem med då det begav sig stör nu. De här tärnkastningen om man träffar är dryg i första person. I Baldurs Gate 3 har jag inga problem men det är ju i ett från ovan perspektiv så du kan köpa att du kanske missar då du sitter av. Men när jag sitter och pekar perfekt med pilbågen och inte träffar på tio försök infinner sig viss frustration.

Eller så är det något med hitboxarna med openMW och jag lider faktiskt av buggar eller tveksamma hitboxar? Jag minns inte hur det var med originalliret vad jag minns är att jag trodde det var fps och vevade i 40 minuter på en low level karaktär med dagger med 1% hälsa och begrep inte varför jag inte gör någon skada. Men inser ju nu det kan va hälsan plus att jag inte träffade alla slag jag trodde mig träffa med. I Open MW får du ialla fall en blodanimation när du träffar men animationerna i sig är så stela så du får ingen feedback där.

Själva upplägget i övrigt är fantastiskt. Gillar upplägget med dialogerna där man får klicka sig fram till information och som första genomspelningen ett av få spel där jag faktiskt vill läsa böckerna... Spelvärlden då det begav sig kändes gigantisk men med dagens open world mått är det ju begränsat. Men du springer så långsamt och ingen direkt fast travel även om jag hittat via mages guild nu så känslan av en stor värld finns ändå där. Men du måste ta dig till vissa punkter för att resa åtminstone.
Att inte få någon punkt exakt hit ska du för denna quest är också otroligt befriande.

Striderna är nog något man bara kommer försöka beta av och inte fastna för mycket i dock om det inte kommer någon ny animationsmodd.

Lirar som en Khaajit ska försöka få upp unarmoured och stealth så de förhoppningsvis går så snabbt och smidigt som möjligt. Planen är att lära mig alkemi tidigt också ska bli en riktig junkie så blir att fokusera på mages guild samt försöka hitta thieves guild och dark brotherhood så fort som möjligt utan att googla

Har faktiskt väntat tillräckligt länge med detta liret för att glömma kartan och mycket av storyn.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Harvat runt i Vivec. Rätt seg stadsdesign.

Har fortsatt erbarmeligt svårt hålla fokus på main quest liret verkar göra det otroligt svårt få en att hitta dit i journalen. Inte för att side quests är bättre eller mer intressanta. Att det är en gammal spelmotor och utvecklingen går framåt märks ju. Jag har sneak 40 men jag kan för min gud inte smyga ännu trots jag är Khaajit som inte ens får ha skor

AIn har i regel ögon i nacken och spottar dig på 300 meters håll. Men det kanske är en OPENMW grej. En hel del pathfinding bekymmer gör livet enklare. Man får utnyttja sina omgivningar. Försöker lira som assassin men det är otroligt svårt fixa något vettigt. Blir bara att man dödar för öppen gata och så använder man writ ex för morag tong för att komma vidare.

Har blivit rätt ofokuserat medlem i imperial legion morag tong, thieves guild, fighters guild, mages guild, house hlaalu och nu glömmer jag säkert någon mer också. Satsat en hel del på alchemi för att bygga ekonomi därigenom. Köper så mycket träning det bara går för att minska grinden.

Kul är det men lite osäker vad nya spelare skulle tycka om det. Är rätt mycket man får ha överseende med men nog tusan har det extremt mycket mer hjärta än Starfield...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Som du säger visar Morrowind sin ålder när det gäller betydligt mer än grafik. Själv väntar jag på Skywind.

Lite coolt att OpenMW kommit så långt dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Levla upp din färdighet med vapen och sätt lite poäng i agility. När du har har 60 poäng eller sä i din färdighet samt ser till att din fatigue aldrig går ner (superviktigt!) så blir striderna mycket enklare. Fatigue ska helst aldrig ligga under 50% när du slåss. Restore fatigue potions är guld i början av spelet.
Snabbaste sättet att levla är att hitta dyra artefakter som du säljer. Sen går till till en tränare och betalar för att öka dina poäng. Tråkigt, men det går mycket snabbare.

Morrowind är som svårast i början och blir enklare ju längre du kommer, så till vida att du levlat rätt och har bra utrustning. Mot slutet är man en gud som sänker allt med ett slag samtidigt som man leviterar fram över ön i 200km/h.

Permalänk
Medlem

Särskilt svårt är det ju aldrig egentligen bara tidsödande. Striderna är ju inte i realtid så du kan alltid pausa. Vet inte vad jag ska tycka egentligen. Det är rätt uselt på de flesta plan men de har fixat det där med spelberoendeloopen lol. Det värsta är ändå att ain alltid ska blockera alla entreer så du måste köra tcl konstant för att komma vidare. Men det kanske är en openmw grej. Det finns ingenting att du kan tackla dem för att få dem att flytta på sig.

Samt drygt när man glömmer spara. Nu dör man ju så sällan men blev inte så pepp på att göra om allt det trista jag gjorde sista 90 minutrarna lol. Fick iof bra loot men lite svårt hitta npcer att kränga allt skräp på. Men det är ändå bra för att inte göra ekonomin för obalanserad. Jag är ändå stolt över att jag för första gången i ett bethesdalir inte fuskar med carryweight. Finner jag klarar mig rätt bra utan allt excessivt hamstrande men det är klart det hade påskyndat grinden som börjar kännas lite väl mycket redan nu i nivå 20.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hmm jag börjar fundera på om jag någonsin gjorde main quest på morrowind? Det var ju liksom iaf nästan innan internet så man kunde fuska sig fram men jag vill ju minnas jag drog igenom det. Känner dock inte igen ett skvatt av vad jag gör nu. Har vart i något urshilaki camp eller dylikt och nu har jag profetior att uppfylla men saknar hjärnceller att lista ut hur. Får testa till helgen med frisk hjärna lol

Finns det någon mod som fixar det där med npcs som ställer sig och blockerar gångar konstant. Det är ju helt fascinerande speciellt i alla inomhusnivåer så är det 75 % risk en vakt ställer sig och blockerar vägen under sina patruller.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x