Ny PlayStation inspirerad FPGA konsol SuperStation One nu öppnat för förbokning

Permalänk

Ny PlayStation inspirerad FPGA konsol SuperStation One nu öppnat för förbokning

Ny PlayStation inspirerad FPGA konsol SuperStation One har nu öppnat för förbokning för $149.99 = 1639kr + frakt och moms.
https://retroremake.co/collections/superstation%E1%B5%92%E2%8...
Bokade min, nån annan som bokat?

Permalänk
Medlem

Det är uppenbart att detta baseras på MiSTer.

Varför skall man satsa på Superstation istället för ovan?

Initialt ser jag det här som ytterligare en kinaprodukt baserat på öppen källkod.

Blir gärna överbevisad.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twelve Monkeys:

Inte än men blev extremt sugen. Har ingen koll alls på MiSTer osv men om jag fattar det rätt kan man spela sina psx spel (skiva) ifall man köper till dockningsstationen? Plus BT support för kontroller och hörlurar?

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Inte än men blev extremt sugen. Har ingen koll alls på MiSTer osv men om jag fattar det rätt kan man spela sina psx spel (skiva) ifall man köper till dockningsstationen? Plus BT support för kontroller och hörlurar?

Japp enligt skaparen ska du kunna både dumpa och spela spelen från skiva med SuperDock, Bluetooth har jag ingen aning om det har support för kontrollers och hörlurar men borde i alla fall ha kontrollers via Bluetooth.

Permalänk
Medlem

Japp enligt skaparen ska du kunna både dumpa och spela spelen från skiva med SuperDock, Bluetooth har jag ingen aning om det har support för kontrollers och hörlurar men borde i alla fall ha kontrollers via Bluetooth.

<Uppladdad bildlänk>

Perfekt! Får nog beställa en. Ångrar att man sålde av sin psx-samling i ett svagt ögonblick för många år sen. Oh well, får väl börja samla igen

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

Ny PlayStation inspirerad FPGA konsol SuperStation One har nu öppnat för förbokning för $149.99 = 1639kr + frakt och moms.
https://retroremake.co/collections/superstation%E1%B5%92%E2%8...

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

*ca 2535kr beroende på fraktsätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bastich:

*ca 2535kr beroende på fraktsätt.

Ja ganska exakt. 2548:- drogs från mitt kort. Då lade jag till dockan och DHL Frakt. Sen tillkommer ju ca 400:- för dockan + tull. Så inte billigt, men ändå värt det för mig 😀

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Ja ganska exakt. 2548:- drogs från mitt kort. Då lade jag till dockan och DHL Frakt. Sen tillkommer ju ca 400:- för dockan + tull. Så inte billigt, men ändå värt det för mig 😀

bokade också dockan, tycker det var bra pris å värt det då för att få sin PS1 moddad med Xstation och Retro GEM så blir slutsumman minst det dubbla.

Eftersom skatten redan dragits vid köp så kommer du inte förmodligen inte att bli tullad engång till.
Edit: läste lite snabbt, kanske det var det du menade med + tull

Permalänk
Medlem

bokade också dockan, tycker det var bra pris å värt det då för att få sin PS1 moddad med Xstation och Retro GEM så blir slutsumman minst det dubbla.

Eftersom skatten redan dragits vid köp så kommer du inte förmodligen inte att bli tullad engång till.
Edit: läste lite snabbt, kanske det var det du menade med + tull

Tullen brukar väl sällan bry sig om man betalat skatt (moms) eller ej? Såvida det inte är DDP.
Räknar med att åka på tull. Men det är okej.
Som sagt billigt är det väl inte, men jag ser många fördelar mot att försöka fixa en chippad psx och få den att lira på sin oled.

Vilken färg tog du? Velade i 2 dagar mellan grå och svart. Nostalgikern i mig vill ha grå men svart passar bättre med min inredning. Till slut blev det svart, lite för jag fick för mig att det kanske ökar chansen att få en snabbare också 😀

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Tullen brukar väl sällan bry sig om man betalat skatt (moms) eller ej? Såvida det inte är DDP.
Räknar med att åka på tull. Men det är okej.
Som sagt billigt är det väl inte, men jag ser många fördelar mot att försöka fixa en chippad psx och få den att lira på sin oled.

Vilken färg tog du? Velade i 2 dagar mellan grå och svart. Nostalgikern i mig vill ha grå men svart passar bättre med min inredning. Till slut blev det svart, lite för jag fick för mig att det kanske ökar chansen att få en snabbare också 😀

Jag är lite tråkig å gillar svarta konsoler så det blev också svart 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Hur man än vänder och vrider så blir det här billigare än DE-10 med alla tillbehör. Ganska bra för någon som inte äger en Mister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bastich:

Hur man än vänder och vrider så blir det här billigare än DE-10 med alla tillbehör. Ganska bra för någon som inte äger en Mister.

Så är det
För mig hade nog alternativet varit att köpa nån Retrotinker eller liknande och koppla in en psx till tvn, men eftersom jag vill spela en del amerikanska utgåvor så behöver jag också hitta en regions fri maskin, plus att som jag fattat funkar ens BT-tillbehör med denna. Så på det hela ett riktigt schysst paket. Lär väl dröja till slutet av Q4 innan man får den men den som väntar…

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Så är det
För mig hade nog alternativet varit att köpa nån Retrotinker eller liknande och koppla in en psx till tvn, men eftersom jag vill spela en del amerikanska utgåvor så behöver jag också hitta en regions fri maskin, plus att som jag fattat funkar ens BT-tillbehör med denna. Så på det hela ett riktigt schysst paket. Lär väl dröja till slutet av Q4 innan man får den men den som väntar…

Det beror väl på om du köpte den "tidiga" versionen eller inte, har ingen tidigare erfarenhet av retro remake, så det återstår att se ifall det blir q3, tidigare eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bastich:

Det beror väl på om du köpte den "tidiga" versionen eller inte, har ingen tidigare erfarenhet av retro remake, så det återstår att se ifall det blir q3, tidigare eller senare.

Nej köpte inte founders ed. utan den som kom sen. Så får nog vänta ett tag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det är uppenbart att detta baseras på MiSTer.

Varför skall man satsa på Superstation istället för ovan?

Initialt ser jag det här som ytterligare en kinaprodukt baserat på öppen källkod.

Blir gärna överbevisad.

Inte bara baserad på mister, det är en mister klon med fullt stöd för alla misters cores. Taki sålde nyligen en billigare mister version, mister pi, finns video recensioner på den. Där fick du exakt samma som mister men för halva priset och med små uppdateringar till fpga kortet som taki själv varit med och skapat. Så det är inte nåt okänt kinesiskt företag som försöker sälja en billig skräp kopia.

En färdig mister pro med frakt får du betala typ 5000 för nu efter VAT och frakt, och det är utan några andra uppgraderingar eller addons. köper du deras billigare kit utan de10 nano kortet så kommer du ändå upp i 4000, och då måste du fortfarande köpa fpga kortet själv som skjutit upp i pris pga efterfrågan, så det blir ändå inte billigare.

Med denna konsol versionen får du igen stort sett samma med små uppdateringar för modernisera fpga kortet lite, och till ett mycket billigare pris, så vill man ha en fpga så är detta ett sällsynt tillfälle att få en mister till ett betydligt bättre pris.

Den största nackdelen med superstation är är att man inte kan uppgradera den till dual ram, men det är bara nån enstaka experimentell core junu som behöver mer ram så spelar ingen roll. Och bristen på usb uttag men köper du docken får du mer usb också och det kommer fortfarande vara billigare än en orginal mister

Permalänk
Medlem

Själva anledningen till att denna gjordes var la att det ett tag var i princip omöjligt att köpa FPGA-modulen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint