Permalänk
Medlem

Spelar Delta Force och liknande spel i 1440p widescreen (UWQHD med 3080). Undrar om det är lönt att gå från 5600 till 5700x3d?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Hej

Det pratas ju en del om hur länge olika plattformar håller. AM4 sägs ju ha underhåll fram till 2027 har jag läst om. Hur länge tror ni man kan klara sig på den plattformen tills man verkligen måste byta? Jag har ett X370 som köptes 2018 och som redan då kändes gammalt.

Många kanske inte skulle ens tänka sig köpa det idag. Jag tänker då på de personer som inte har en jättetight budget och har hyfsat med pengar att lägga på komponenter.

Hur tänker ni kring det hela?

Hmmm, hur menar du "redan då kändes gammalt"?
Utveckla gärna.

Jag köpte mitt B350 moderkort 2018 för runt 800:- vill jag minnas.
Bland det bästa jag köpt; samma platta har hängt med i 7 år!
Bara byta ut CPUn, eller GPUn, när datorn började kännas lite långsam.
Detta hade varit helt omöjligt om jag kört med Intel, då hade man fått byta moderkort, CPU och Windowslicens ett par gånger.

Vet inte hur det är med andra, men helt ärligt är det inte så himla mycket funktionalitet på ett moderkort som avgör ett köp för mig. NIC, ljudkrets, srömsättning och antal SATA spelar större roll för mig än själva chipsetet.

Permalänk
Medlem

Vilken timing. Satt igår och kollade på ny 1440p-build och just ett 5700x3d + 4070 super (b550 mobo). Borde bli en bra uppgradering från b350m + 3700x och gtx 1080? Spelar främst PUBG men vill ge mig in i Cities Skylines 2 också så småningom

Visa signatur

Här har man då suttit hela natten spelandes Quake
Farsan vill skriva i Word, ber mig göra ett break

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Så är det, men trodde tråden handlade om att eventuellt uppgradera från 1600 till något ur en senare generation och då ska det ju inte vara något problem

Det var mer att jag syftade på att det finns flera anledningar till att jag funderar på att byta. Men även att det handlar lite om villhöver 😅

Visa signatur

| Asus Prime x370-Pro | Ryzen 1600 | Stock cooler | 16GB DDR4 2666 Mhz | Corsair Powersupply 520W | ASUS 1060 6GB |

Permalänk

Slängde in en 5700x3d (5600x) som går med 32g 3600 får gå med mitt 3080ti ett tag till kändes som en billig förbättring

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Spelar Delta Force och liknande spel i 1440p widescreen (UWQHD med 3080). Undrar om det är lönt att gå från 5600 till 5700x3d?

Fick mig en förbättring i delta force med 5700x3d förvisso med ett 3080ti men ligger rätt stabilt 170-180fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

2500k, 2600k kan inte jämföras med dagens cpuer. Min 2500k hade 3.4ghz allcor stock. Efter lite lätt pillande hade den plötsligt 4.8ghz allcore, på luft. De bästa "guld exen" jag såg låg på runt 5.3ghz. fanns inget snabbare eller bättre på många år. Samtidigt hade intel inget motstånd från amd så deras cpuer som kom var rätt "meh".
Idag får du vara glad om du kan klämma ut mer än 50mhz högre än tex pbo som ändå oftast bara slänger på ett par hundra mhz på sin höjd.

AM4 kan "hålla" i 20 år till. Handlar helt om vilka krav man har och vad man gör med datorn. Bra budget platform som idag helt klart håller för spelande med rätt grafik kort.

Vill du ha absolut bästa upplevelsen så är det allt nytt som gäller. Är det prisvärt? Oftast inte.

Min poäng är att folk nog uppgraderar CPU för ofta.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av dibban:

Vilken timing. Satt igår och kollade på ny 1440p-build och just ett 5700x3d + 4070 super (b550 mobo). Borde bli en bra uppgradering från b350m + 3700x och gtx 1080? Spelar främst PUBG men vill ge mig in i Cities Skylines 2 också så småningom

Du kan väl köra 5700X3D på ditt nuvarande kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Du kan väl köra 5700X3D på ditt nuvarande kort?

Yes, efter biosuppdatering så. Har dock varit med om udda bsods och felsökt länge utan att hitta vad felet är så tänkte lika gärna uppgradera rubbet.

Visa signatur

Här har man då suttit hela natten spelandes Quake
Farsan vill skriva i Word, ber mig göra ett break

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Köp en Ryzen 7 5700
och ett 32GB DDR4 kit (2x16GB) som klarar 3600Mhz (eller MT = Megatransfers kallas det ibland).

Här är exempelvis ett kit för 700kr
https://www.inet.se/produkt/5302777/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Köp det nu och uppgradera CPU och minne.

Sen vänta tills mars och jämför Nvidias RTX 5060 och AMDs 9060 och se vilket du helst vill ha av dem.
(De är inte släppta ännu)

Kanske lite extra lagring någon gång på vägen.

Sen köper du allt nytt om 5-6 år.

Då har du klarat dig i många år på AM4 till en liten budget.

Om du vill vara ekonomisk.
Annars går det ju att fläska på med allt så fort det kommer något nytt om man har gott om pengar.

Ni som tittar på Ryzen 5100/5500/5700 ska vara medvetna om att dessa är baserade på Cezanne med begränsad cache (som nämts tidigare i tråden) och PCIe 3.0. Det är en helt annan krets än vad X-modellerna bygger på. (Vermeer) med PCIe 4.0 och fullstor cache.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Ryzen_processors

Permalänk
Medlem
Skrivet av dibban:

Yes, efter biosuppdatering så. Har dock varit med om udda bsods och felsökt länge utan att hitta vad felet är så tänkte lika gärna uppgradera rubbet.

Lider med dig och relaterar.

Permalänk
Medlem

I spel som använder sig av mycket Level 3-cache, som BL3 och CS2, är 5700 långsammare än en 3600. Jag skrev för övrigt inte "ALLTID", bara "i många spel".

Det är lite lustigt att något läggs upp som lätt kan faktakollas, och ändå försöker folk "rätta" det. Jeeez.

Om du rekommenderar en 5700 (utan X) till någon, som vill att deras AM4-plattform ska hålla så länge som möjligt, vet du helt enkelt ingenting om hårdvara.

(5700 är en 5700G pretty much)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Auxois:

I spel som använder sig av mycket Level 3-cache, som BL3 och CS2, är 5700 långsammare än en 3600. Jag skrev för övrigt inte "ALLTID", bara "i många spel".

Det är lite lustigt att något läggs upp som lätt kan faktakollas, och ändå försöker folk "rätta" det. Jeeez.

Om du rekommenderar en 5700 (utan X) till någon, som vill att deras AM4-plattform ska hålla så länge som möjligt, vet du helt enkelt ingenting om hårdvara.

<Uppladdad bildlänk>

Lätt misstag att göra dock då 5600 presterar i princip identiskt med 5600X. Dålig namnsättning av AMD helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Lätt misstag att göra dock då 5600 presterar i princip identiskt med 5600X. Dålig namnsättning av AMD helt enkelt.

Absolut, det var därför jag skrev som jag gjorde från början. AMD har som sagt visat med 5700 och 6500XT att de också kan vara några rövhål.

Edit: Jag förväntade mig dock bättre av ett hardwareforum. Naturligtvis kan man inte veta allt, men Google har inte blivit olagligt (ännu)

Addon
Permalänk
Medlem
Skrivet av Auxois:

<Uppladdad bildlänk>

Medans det är bättre i alla spel som Sweclockers testar i 1920:

https://www.sweclockers.com/test/38255-amd-ryzen-7-5700x3d-br...

Du ger en väldigt hård ton när du säger att alla som rekommender en 5700 vet "ingenting" när det är lätt att missa att några få processorer fått en lägre L3 cache. Kanske lite ödmjukare ton tack.
Nästa gång är det du som saknar kunskap.

EDIT: 5700 är fortfarande en kompetent 8 core prolle, i några spel är den sämre än en 3600, ja, det stämmer nog. Men då tråden handlade om någon som inte skulle primärt spela, eller spela väldigt lite, så behöver det inte vara ett dåligt köp.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Medans det är bättre i alla spel som Sweclockers testar i 1920:

https://www.sweclockers.com/test/38255-amd-ryzen-7-5700x3d-br...

Jag vet inte om detta är ett problem med höga LIX-tal eller inte, men du förstår uppenbarligen inte vad jag skriver. Du syftar förresten på ett test där 7 (SJU!) spel testades, vilket inte precis kan anses vara ett heltäckande test.

Återigen, i många spel som kan använda mycket nivå 3-cache, kommer en 3600 att vara snabbare än en 5700. Konstig backe att välja att dö på, eller hur?

För övrigt är skillnaden mellan 5700 och 5800X i "dina" tester mycket större än skillnaden mellan 3600 och 5700. Vad säger det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Auxois:

Jag vet inte om detta är ett problem med höga LIX-tal eller inte, men du förstår uppenbarligen inte vad jag skriver. Du syftar förresten på ett test där 7 (SJU!) spel testades, vilket inte precis kan anses vara ett heltäckande test.

Återigen, i många spel som kan använda mycket nivå 3-cache, kommer en 3600 att vara snabbare än en 5700. Konstig backe att välja att dö på, eller hur?

För övrigt är skillnaden mellan 5700 och 5800X i "dina" tester mycket större än skillnaden mellan 3600 och 5700. Vad säger det?

Oj oj, här var det hårda bud.

Nä, du har nog rätt i att jag inte förstår vad du är så upprörd över...eller för den delen vad du syftar på när du skriver sådär.
Var gärna övertydlig med vad du menar för jag trode allvarligt talat att du bara menade att i vissa spel är 3600 bättre än 5700. Det håller jag helt med om.

Ditt test visar 1 spel...det är väl ännu färre och därmed ännu mindre relevant om du nu ska slå ner på sweclockers test med 7 olika spel?

Vad säger det? Jo, det säger att skillnaden är större mellan 3600 och 5700 än mellan 5700 och 5800X
Vad DU sen väljer att dra för slutsatser av det får du gärna dela med dig av, då jag uppenbarligen saknar den mentala kapaciteten...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Oj oj, här var det hårda bud.

Nä, du har nog rätt i att jag inte förstår vad du är så upprörd över...eller för den delen vad du syftar på när du skriver sådär.
Var gärna övertydlig med vad du menar för jag trode allvarligt talat att du bara menade att i vissa spel är 3600 bättre än 5700. Det håller jag helt med om.

Ditt test visar 1 spel...det är väl ännu färre och därmed ännu mindre relevant om du nu ska slå ner på sweclockers test med 7 olika spel?

Vad säger det? Jo, det säger att skillnaden är större mellan 3600 och 5700 än mellan 5700 och 5800X
Vad DU sen väljer att dra för slutsatser av det får du gärna dela med dig av, då jag uppenbarligen saknar den mentala kapaciteten...

Is this real life?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Auxois:

Is this real life?

Textens läsbarhetsindex är 4, vilket innebär att den klassificeras som mycket lättläst, barnböcker.

Men jag måste vara helt tappad bakom en vagn för trots att ditt svar är så enkelt och lättläst förstår jag inte vad du menar

Visa signatur

Permalänk

Bra att man förstår varandra (eller inte) men det är lite off-topic nu kan jag tycka.

Jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra. Känns som det blir lätt dyrt med AM5 men å andra sidan så fortsätter det vara relevant i många år framöver likt AM4 plattformen. Det är väl i grunden en fråga om tycke och smak och hur mycket pengar man har att röra sig med. Hur man än gör kan det bli rätt eller fel.

Jag tror att sett till vad saker kostar så blir det i slutänden väldigt liknande resultat. Antingen uppgraderar jag lite nu så att jag håller mig lite lugn ett tag och att jag sen uppgraderar mer komplett sen. Eller så gör jag tvärtom men i slutänden har jag lagt ner lika mycket pengar ungefär.

Har massa andra funderingar också kring vilket grafikkort jag ska satsa på men jag kanske ska gå till grafikkortsdelen då😊

Visa signatur

| Asus Prime x370-Pro | Ryzen 1600 | Stock cooler | 16GB DDR4 2666 Mhz | Corsair Powersupply 520W | ASUS 1060 6GB |

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm, hur menar du "redan då kändes gammalt"?
Utveckla gärna.

Jag köpte mitt B350 moderkort 2018 för runt 800:- vill jag minnas.
Bland det bästa jag köpt; samma platta har hängt med i 7 år!
Bara byta ut CPUn, eller GPUn, när datorn började kännas lite långsam.
Detta hade varit helt omöjligt om jag kört med Intel, då hade man fått byta moderkort, CPU och Windowslicens ett par gånger.

Vet inte hur det är med andra, men helt ärligt är det inte så himla mycket funktionalitet på ett moderkort som avgör ett köp för mig. NIC, ljudkrets, srömsättning och antal SATA spelar större roll för mig än själva chipsetet.

Det jag menade var att när jag köpte min nuvarande setup så tummade jag ganska mycket på priset på det jag köpte. Redan då var de sakerna redan nåt/några år gamla och det fanns troligen mer prisvärda saker.

Det är detta jag vill undvika nu och välja mer "rätt" än sist. Förra gången var det ekonomiska som höll mig tillbaka och att jag hade för bråttom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra. Känns som det blir lätt dyrt med AM5 men å andra sidan så fortsätter det vara relevant i många år framöver likt AM4 plattformen. Det är väl i grunden en fråga om tycke och smak och hur mycket pengar man har att röra sig med. Hur man än gör kan det bli rätt eller fel.

Jag tror att sett till vad saker kostar så blir det i slutänden väldigt liknande resultat. Antingen uppgraderar jag lite nu så att jag håller mig lite lugn ett tag och att jag sen uppgraderar mer komplett sen. Eller så gör jag tvärtom men i slutänden har jag lagt ner lika mycket pengar ungefär.

Har massa andra funderingar också kring vilket grafikkort jag ska satsa på men jag kanske ska gå till grafikkortsdelen då😊

Förstår dig. Öppna frågor med många svar leder gärna ner i ett hål där man plötsligt bråkar om cachemängd. Om jag var du, skulle jag backa några steg. Får intrycket av att du står i valet och kvalet mellan att uppgradera på gammal plattform eller köpa nytt främst utifrån perspektiven pengar och framtidssäkerhet. Fast inte så mycket baserat på att det är direkt ont om pengar, mer att dina pengar ska läggas på den objektivt klokaste uppgraderingsvägen vilken man kan se tillbaka på om ett hypotetiskt antal år och konstatera att "ja, jävlar, jag gjorde rätt val". Samtidigt verkar dina faktiska, konkreta behov av en bättre dator åka lite i baksätet - de verkar inte särskilt akuta eller graverande, egentligen. Har jag fultolkat, övertolkat eller feltolkat?

Datorer ska vara någonting lustfyllt, när allt kommer kring. Inte någonting som innebär huvudvärk och förlorad sömn över om ens plattformsval ska visa sig vara "rätt" om två år. Jag tycker du ska rannsaka dig själv och dina egentliga behov lite grann. Lockas du överhuvudtaget av tanken på att kontinuerligt uppdatera och balansera din dator med nya delar de närmaste åren? Eller vore det roligare och skönare för nattsömnen att bara bränna 10-15 000 på en ny, rejäl dator som inte behöver några ingrepp på minst två år, för att ledigt kunna spela de där spelen som du var lite intresserad av men inte kunde spela?

Att fundera i termar av rätt eller fel tror jag är nästan hopplöst. Tänk mer i termer av pengar och lust. Jag köpte ett snordyrt grafikkort i fjol. Det var väldigt fel val på många sätt. Men för mig (och min ekonomi) har kortet inneburit mer glädje i datorn än vad motsvarande mängd pengar gjort på banken. Det finns inget egenvärde i att uppgradera en dator bara för att. Vad vill du egentligen göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Min poäng är att folk nog uppgraderar CPU för ofta.

Samma sak där, beror på vad man är ute efter. jag gick från en 5900x till en 9800x3d och jag fick inte mycket högre FPS, MEN mina 1% lows blev avsevärt bättre.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Av vad jag sett så kostar en 5700x3d 800 kr mer än 5700x på inet. Kanske inte så mycket pengar egentligen men de 800kr skulle kunna gå till psu eftersom det nuvarande är för svagt för kraftfullare gpu som jag funderar på att köpa.

Att välja en 5700 eller 5700X istället för en 5700X3D för att spara ynka 800 kr är bara dumsnålt enligt mig, om man inte har väldigt ont om pengar (men då är det tveksamt om man alls borde uppgradera något). Prestandaskillnaden är i flera fall väldigt stor och den kommer nästan garanterat hålla betydligt längre. Prisskillnaden är också lite lägre om man köper den på AliExpress, även skickad från EU.

Ofta finns det andra saker man kan spara in det på i så fall, exempelvis skippa RGB på RAM-stickorna eller leta runt lite efter någon kampanj. Det går ju också att köpa någon av delarna begagnad här på marknaden annars.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blunden:

Att välja en 5700 eller 5700X istället för en 5700X3D för att spara ynka 800 kr är bara dumsnålt enligt mig, om man inte har väldigt ont om pengar (men då är det tveksamt om man alls borde uppgradera något). Prestandaskillnaden är i flera fall väldigt stor och den kommer nästan garanterat hålla betydligt längre. Prisskillnaden är också lite lägre om man köper den på AliExpress, även skickad från EU.

Ofta finns det andra saker man kan spara in det på i så fall, exempelvis skippa RGB på RAM-stickorna eller leta runt lite efter någon kampanj. Det går ju också att köpa någon av delarna begagnad här på marknaden annars.

Håller med helt och hållet. Skillnaden kan vara rätt stor ändå. I HUBs snitt i 10 spel i 1080p är 5700X3D 40% snabbare (132 fps mot 94 fps). I outliers som simulationsspel (Assetto Corsa Competizione här) är det +62% till fördel 5700X3D, 154 mot 95 fps.

Skillnaden blir förstås mindre med mer realistisk GPU än 4090 som används i CPU-tester, men 5700X3D har möjlighet att med ett GPU-byte i framtiden och fortfarande orka med spelbar FPS i de spel som kommer då; 5700 lär inte klara sig så bra där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Förstår dig. Öppna frågor med många svar leder gärna ner i ett hål där man plötsligt bråkar om cachemängd. Om jag var du, skulle jag backa några steg. Får intrycket av att du står i valet och kvalet mellan att uppgradera på gammal plattform eller köpa nytt främst utifrån perspektiven pengar och framtidssäkerhet. Fast inte så mycket baserat på att det är direkt ont om pengar, mer att dina pengar ska läggas på den objektivt klokaste uppgraderingsvägen vilken man kan se tillbaka på om ett hypotetiskt antal år och konstatera att "ja, jävlar, jag gjorde rätt val". Samtidigt verkar dina faktiska, konkreta behov av en bättre dator åka lite i baksätet - de verkar inte särskilt akuta eller graverande, egentligen. Har jag fultolkat, övertolkat eller feltolkat?

Du satte pricken över i:et. Jag behöver egentligen ingenting. Det är väl lite av en sån grej för att förgylla vardagen liten. Känns också som jag bara sitter på pengar och borde göra nåt med dem. Sen var det väldigt länge sen köpte nytt. Har sneglat på nya saker förut men känt att jag inte behövt. "Behovet" kom från att jag märkte att spelet Path of Exile 2 laggade och att jag fick ställa ner grafiken rejält. Sen vill jag väl i framtiden testa nya spel men är svårt om datorn inte klarar av det.

Skrivet av FarbrorBarbr0:

Datorer ska vara någonting lustfyllt, när allt kommer kring. Inte någonting som innebär huvudvärk och förlorad sömn över om ens plattformsval ska visa sig vara "rätt" om två år. Jag tycker du ska rannsaka dig själv och dina egentliga behov lite grann. Lockas du överhuvudtaget av tanken på att kontinuerligt uppdatera och balansera din dator med nya delar de närmaste åren? Eller vore det roligare och skönare för nattsömnen att bara bränna 10-15 000 på en ny, rejäl dator som inte behöver några ingrepp på minst två år, för att ledigt kunna spela de där spelen som du var lite intresserad av men inte kunde spela?

Det jag vill är väl kanske att känna mig nöjd över de saker jag köper och inte känna att jag ångrar mig efteråt. Har oftast fått hålla tillbaka ganska mycket pga dålig ekonomi. Skulle för en gångs skull vilja ta det jag vill ha. Som du säger så vill jag ha lite trygghet som håller typ lika länge som detta gjort. Men för den sakens skull inte köpa det värsta som finns.

Så du har rätt på många punkter i det du skriver.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Ja så kan man se det också. Eller så kan jag lägga pengarna på ett bättre grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Håller med helt och hållet. Skillnaden kan vara rätt stor ändå. I HUBs snitt i 10 spel i 1080p är 5700X3D 40% snabbare (132 fps mot 94 fps). I outliers som simulationsspel (Assetto Corsa Competizione här) är det +62% till fördel 5700X3D, 154 mot 95 fps.

Skillnaden blir förstås mindre med mer realistisk GPU än 4090 som används i CPU-tester, men 5700X3D har möjlighet att med ett GPU-byte i framtiden och fortfarande orka med spelbar FPS i de spel som kommer då; 5700 lär inte klara sig så bra där.

Förstår vad du/ni menar men då kan jag ju lika gärna köpa en ännu "värre" cpu så klarar jag mig ännu längre.
Finns en gräns för vad jag tycker att jag vill lägga på det. Finns ju alltid det ännu bättre valet. Jag söker att hamna nånstans mitt emellan kanske.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Förstår vad du/ni menar men då kan jag ju lika gärna köpa en ännu "värre" cpu så klarar jag mig ännu längre.
Finns en gräns för vad jag tycker att jag vill lägga på det. Finns ju alltid det ännu bättre valet. Jag söker att hamna nånstans mitt emellan kanske.

Nja, poängen vi har är att 5700X3D i princip är oslagbar ur ett "bang för your buck" perspektiv; allt som är billigare är betydligt mycket sämre, och allt som är bättre är betydligt mycket dyrare

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Ja så kan man se det också. Eller så kan jag lägga pengarna på ett bättre grafikkort.

Då riskerar du att din CPU blir en flaskhals, så nej det är inte säkert att det skulle ge dig mer prestanda.

Skrivet av jonapaloma:

Se inlägget jag citerade nedan. 5700X3D är marginellt dyrare men mycket bättre. För spel är den enda processorn på AM4 som är bättre 5800X3D (tillverkas inte längre), vilken kostade ca dubbelt så mycket som 5700X3D och i de flesta fall enbart är några få procent snabbare.

Skrivet av sweisdapro:

Nja, poängen vi har är att 5700X3D i princip är oslagbar ur ett "bang för your buck" perspektiv; allt som är billigare är betydligt mycket sämre, och allt som är bättre är betydligt mycket dyrare

Precis!

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q